Billigaste sättet att förstärka en signal till VU-metrar?

Permalänk

Billigaste sättet att förstärka en signal till VU-metrar?

Dessa har legat och skräpat ett par år nu:

http://mattajas.no-ip.com/index.php?link=picbrowser.php&kat=i...

Kopplar jag som till min riktiga förstärkare så kan man få dom att röra sig om man har ganska hög volym, men det vill man ju inte ha hela tiden.
När jag kopplar dom till datorns ljudkort direkt, så rör dom sig knappt ingenting.

Alltså måste jag förstärka signalen, finns det något billigt eller iaf hyffsat enkelt sätt att göra det på?

Edit: Skulle två sånna här funka:
http://www.svebry.se/v2/product.php?product_id=253
eller
http://www.svebry.se/v2/product.php?product_id=131
Är dom svåra att bygga?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Drivspänning 12 volt. Effekt4,8w Med IC-krets TDA-2002. Kandrivas med 8-18volt. Känslighet 15 mv vid 0,5 watt ut Frekvens: 40-15000hz. Impedans 70-150kohm. Kretskortsformat 30x60mm. Låda ingår ej. Lättbyggd.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Hehe, jo jag vet, men jag vet ju inte vad dom jämför med Man behöver inte göra egna kretskort och sånt va?
Klarar man sig med bara en normalstor lödkolv?

Är det en sån man ska köpa annars?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Tja, Kretskortet står ju att de föjler med o så det är nog färdigt + Vellmans satser brukar ha allt som behövs..

Lödkolv.. Asså ärligt så snackas det om "lödstationer" för ca 1500kr.. ONÖDIGT!

Jag har lött MYCKET och har bara en lödpenna från clasohlson som kostade 198kr..(30-7740) okej ja köpte en minde spets med... (54kr, 30-7745)

Det duger för mig..

O rekomenderas starkt!!

Har själv lött en velleman bygsats (Pic programmerare) med den utan några problem..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Oki, det låter ju skitbra, tack för tipsen

Vad tror du om just den byggsatsen till det jag ska bygga, kommer det funka?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Ja har inte en aning finns inget koplingsschema eller liknande så ja vet inte

me fugerar den så ska ja fan me köpa ett par

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Hmm egentligen tycker jag det borde räcka med en OP-amp för att förstärka signalen, vu-metrarna lär ju inte dra så övermycket...

Är dock inte helt het på op-amps själv än..

Måste bara slänga in ett gott ord för lödstationerna, har en själv som kostade 700:- och måste säga att det är bara finns fördelar med en lödstation. Den största fördelen är dock att min iaf blir varm på under 30 sek, och så är själva lödpennan myckete mindre och smidigare än vad en vanlig är, samt att sladden till den är mycket tunnare och mer flexibel..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

happ tycker endå de e värt att vänta 1min istället för att slänga ut 700kr...

min (den) lödpennar än väldigt liten... bara 2cs i omkrets eller nåt sånt..

sladden stör inte men den kunde vara mindre men de e inget man täker på..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Sen är det väll lite hur mycket man löder, om jag visste att jag skulle löda mycket så kanske jag skulle kosta på mig en lödstation, men inte så som det är nu.

jockeman, visst det är nog inte så avancerat med en OP-förstärkare, men jag vill kunna ställa förstärkningen också, så det känns som att det är värt att lägga på lite pengar och köpa färdigt än jobbet att designa och leta delar sjäv

Men men, eftersom att ingen verkar veta säkert, så får jag väll köpa mig en byggsats och testa.
Kom på en annan cool grej, efter som att jag har fyra VU-metrar, så skulle man kunna ha 2 till varje kanal (stereo), och sedan ett delnings-filter, så att man visar basen på den ena, och diskanten på den andra. Tror ni det skulle funka? Skulle ju vara hur coolt som helst

Tack för hjälpen!

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Hmm vet inte hur ni tänkt här.
Den signal som skall gå till VU metrarna måste väll vara likriktad för att visas ok? Ni kan inte köra med en vanlig audio signal in på dom direkt då kan dom mycket väll skadas utav backströmmen.
Skall försöka hitta ett schema som ni kan använda er utav och återkomma.

[edit]Inte det som jag hade i huvudet men ett liknande:[/edit]

[edit][/edit]

Annars är ju principen sådan att ni måste likrita inkommande signal för att sedan nivåanpassa till VU metrarna.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Tack för att du tar dig tid!

Oki, tror du att det är så farligt med bara en vanlig förstärkare? Har ju testat ett antal timmer genom min vanliga stereos förstärkare utan att något hänt, men sånna kanske är likriktade?

Ska det schemat du lade upp funka annars tror du?
Kan på något sätt ställa in känsligheten under drift på det, vill ju att det ska funka med olika källor?

Krävs det 24V för att det ska funka?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Alltså den signal som du får ut ifrån din förstärkare idag och där jag tror att du har kopplat in VU metern idag, högtalar utgångnen, är vågformad. Det finns alltså en positiv del och en negativ del utav signalen. Den positiva delen som finns utav vågen är förmodligen den som gör så att din VU meter idag regarerar på inkommande signal. Den negativa delen utav ljudet "ser" du inte i om att VU metern går i botten och inte kan röra sig mer bakåt.

Det som jag skulle göra är typ:

En längre och mer detaljerad guide på hur man kan göra, om man känner sig sugen, kan ni hitta på denna sida Denna beskrivning är ganska komplex så jag skulle nog sattsa mer på bilden ovan och kanske ha en signal förstärkare i samband med den.

Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp men har nu semester och orkar inte anstränga mig ett dugg i sommarvärmen.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Förstår jag självklart, inget kul att sitta o leta grejer åt andra på nätet när man kan vara ute i solen Men du ska veta att jag är tacksam för hjälper mig.

Dom verkar rätt seriösa på den sidan, för mig räcker det att nålarna rör sig i takt till musiken
Dom säger ju inte så mycket om schemat du visade, jag undrar om man bara kan koppla bort resistorn och strömkällan?
Och sedan koppla in förstärkaren före eller mellan dioderna och VU-metern?
Typ så här:

Vad tror du om det? Skulle något av dom funka?
Man kan väll använda lysdiodrar istället för vanliga diodrar va? I så fall slipper jag köpa det, eller förstör dom signalen på något sätt?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze