Permalänk
Medlem

5V (ej från molex)

Jag behöver 5V från ett vägguttag och de nätdelar och transformatorer som jag hittar är lite väl dyra och overkill.

att bygga det själv är uteslutet.

Ge gärna tips på bra och billiga ställen på var man kan hitta detta..

230 AC - > 5 DC och skall klara minst 0.5A

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

USB kanske?

Permalänk
Medlem

Läste någonstanns att usb klarar upp till 500mA och 5V
Misstänker att detta gäller ALLA datorer med usb? isf skulle det nog kunna fungera.
Kan man bränna något på moderkortet om man råkar hänga ´på lite för mycket?

Hade tänkt att driva en Matrix Orbital som även har några utgångar som jag där jag tänkte ha lysdioder.

absolut bäst hade det ändå varit ha ha strömförsörjning som inte har med datorn att göra.
LCD kommer köras på en bärbar dator samt att jag vill helst inte binda mig till en dator med usb.

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

det blir nog inga problem sålänge du håller dig under 500mA.
Jag driver själv min OLED genom USB-porten.

Permalänk
Medlem

Billigast är om du kan hitta en gammal transformator hemma i nån skrub som ger ca 12VDC, 9V kan funka.

Sedan köper du en spänningsregulator. Kostar 8-12 kr beroende på hur mkt ström du vill kunna ta ut. Inspänningen måste vara ca 3 volt högre än den spänning du vill plocka ut.

Artikelnummer:
73-090-40
73-262-42
73-095-60

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021125.htm

Edit:

För extra stabil spänning bör du ha en kondensator mellan IN och GND, och en mellan UT och GND. Några microFarad räcker oftast.

Permalänk

http://www.clasohlson.se/ hittar du bra trfos från 220>5v

Permalänk
Medlem

Man kanske skall gå till någon elektronikfirma med begagnad skit.. så kanske man kan fynda lite transformatorer..

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

Köp en väggbula avsedd att ladda batterier till tex. leksaker. Har en sån, kostar cirkus 85:- Den går att ställa från 3-12 volt. VOILA !!!

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX