Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

DirectX-versioner i Half-Life 2

Permalänk
Melding Plague

DirectX-versioner i Half-Life 2

<font style="font-size: 10pt"><b>DirectX-versioner i Half-Life 2</b></font> <small class="small">onsdag 25 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Mer spelinriktade tester. <a href="http://www.firingsquad.com/hardware/half_life_2_fx/" target="_blank" >FiringSquad</a> har skrivit en artikel om Half-Life 2 och olika DirectX-versioner. Tydligen har Half-Life 2 en motor som identifierar hårdvara och ställer in grafikinställningarna efter hur pass snabb hårdvara man har. Dock så identifieras vissa högpresterande Nvidia-baserade grafikkort med DirectX 8 istället för DirectX 9 som är den senaste versionen. Huruvida det kommer vara så i den slutgiltiga versionen eller inte sägs inte, men förhoppningsvis kan Valve reda ut dessa buggar.<br /><br />De jämför också bildkvalitén mellan olika DirectX-versioner samt mellan ATi och Nvidia. En intressant artikel för er som planerar att spela Half-Life 2 och är på gång och ska köpa grafikkort.<br /><br /><I>Auto-detecting hardware is good for gamers who know little or nothing about their PC’s hardware. The typical consumer frequently knows little about the hardware within his or her PC other than the processor inside. These guys know nothing about shaders, trilinear and anisotropic filtering, or anti-aliasing. By auto-detecting their hardware, Valve can configure these settings appropriately with no intervention from the end user.</I><br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.firingsquad.com/hardware/half_life_2_fx/default.as..." target="_blank" >FiringSquad</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Bioza för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Dom tester som gjordes nyligen där dom jämförde Nvida och Ati i HL2 prestanda undrar om det har påverkat resultatet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Dom tester som gjordes nyligen där dom jämförde Nvida och Ati i HL2 prestanda undrar om det har påverkat resultatet?

Troligtvis är det på äldre kort, såsom FX-serien, eftersom dom har gamla shaders.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag tycker man gör en falsk bild av att valve plötsligt uppfunnit autodetect och anpassar spelet efter vad som hittas. Detta har väll funnits i spel, jag vet inte hur länge.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Precis..
Och sen tar jag för givet att man kan ställa in det som man vill i alla fall?
Isåfall är det ju inge nytt och absolut inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Precis..
Och sen tar jag för givet att man kan ställa in det som man vill i alla fall?
Isåfall är det ju inge nytt och absolut inget att bry sig om.

Det gick ju inte att tvinga FX-serien att köra DX9.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

OpenGL ska det vara och inget annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
OpenGL ska det vara och inget annat

D3D ska det vara. OGL är föråldrad kod

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X