Min nya sata-disk låter mycket!

Permalänk
Medlem

Min nya sata-disk låter mycket!

Fick min Seagate barracuda 160gb sata-hårddisk idag, till min stora besvikelse så låter det dära tickande ljudet när den tänker rätt så högt, mycket högre än min andra seagate som också är 160gb fast p-ata. Är det nått fel på disken eller ska det vara såhär?

Visa signatur

Meningen med livet är 42

Permalänk
Hedersmedlem

Det är normalt och inget man kan ändra på tyvärr. SATA-varianten av 7200.7 är fast i det snabba men högljudda läget för sökningar, PATA-varianten av samma disk är fast i det slöa men tysta läget.

På tidigare modeller (Cuda IV och V) kunde man ändra själv i vilket läge man ville vara, men iom nån dum patenttvist var Seagate tvunga att ta bort den möjligheten.

Kanske att möjligheten kommer tillbaka i ett senare firmware, men jag tvivlar på det. Du kan iaf trösta dig med att du har relativt snabb söktid på disken, vilket är viktigt ifall du använder den som systemdisk.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |