Permalänk
Medlem

Angående WLAN

Hejsan alla.
Har några frågor angående WLAN...

1.Hade tänkt fixa ett WLAN-kort till min bärbara men är helt förbryllad av alla de finns att välja mellan. Är väl inte speciellt lätt att utse ett kort som är "bäst", men om man eftersträvar lång räckvidd och ett kort som fungerar med olika WLAN-tekniker, vilket är att rekommendera då?

2.Hade även tänkt köpa en trådlös USB-adapter för att kunna ha trådlöst internet hemma hos flickvännen/polare/mig själv när jag vill vara lite mer mobil och inte sitta fastspikad vid ett skrivbord med TP-kabel.
Förklaring: en stationär burk med fast lina som använder sig av en trådlös USB-adapter för att "sända nät" till min bärbara.
Har hört att farten sjunker rätt mycket när det gäller UL och DL från just Internet när man kör det den vägen, men att det räcker för att kunna surfa och använda t.ex. MSN/IRC. Stämmer detta? Har jag rätt eller fel?

3.Om det fungerar att göra på det sättet, gör man inställningen i windows då eller behövs det extra mjukvara?

4.Hur lång blir räckvidden mellan den bärbara och den stationära? Om räckvidden för USB-adaptern är 10 meter och räckvidden för kortet är 30 meter, blir den totala räckvidden 40 meter (tänker att signalerna "möts i mitten") eller blir det 10 meter/30 meter?

5.Hur lång är räckvidden för USB-adaptrar?
Tänkte på antingen http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=331 eller http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=293 - vilken är att rekommendera för att kunna surfa trådlöst inom en 20-metersradie?

Planerar inte att köpa ett trådlöst nätverkskort då jag kommer att flytta runt USB-adaptern väldigt ofta. En accesspoint är även de för krångligt. Vill ha det enkelt och lätt, även om Internet kommer gå segt.

Hoppas någon kan ställa några kloka svar på dessa dumma frågor

Tack på förhand!

Permalänk

4. det kommer bli 10 m räckvidd, har du tur något mer.

Permalänk
Medlem

köp ett ABG kort och en ABG accesspunkt så kan du testa dig fram med olika frekvenser och se vilken som kommer längst.. ajg brukar faktiskt föredra 802.11A eftersom den inte är på samma frekvensband som min microvågsugn

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.