Lite småkul hastighet med felia adsl

Permalänk

Lite småkul hastighet med felia adsl

Som alla vet så går det mycket snabbare att överföra med udp protokollet än med tcp.

FEL =o)

Har mätt omkring 10 gånger /dag nu i ca 2 veckor med TpTest.
Mot olika servers också.

Motagningshastigheten för TCP ligger på 6,8-7,3Mb/s och med UDP ligger den på 5,5-6,7Mb/s.

Hur vanligt är det här igentligen?
UDP ska vara snabbare än TCP inte tvärtom. Fast jag klagar ju inte

Permalänk
Medlem

Det är praktiken samma hastighet, men UDP har snabbare tillämpning eftersom den inte kräver paketverifiering och liknande som gör TCP såpass pålitligt.

TCP är aningen långsammare, men det är åtskilligt mer pålitligt iom att paket verifieras. UDP är tvärtom, mindre pålitlighet i utbyte mot högre informationsflöde.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Isecore, det är i praktiken inte samma hastighet. I teorin så kanske det är samma hastighet? Jag menar, hur kan du säga att UDP fungerar snabbare samtidigt som du säger att praktiskt sätt så är det samma hastighet? Jag förstår inte din tankegång :).

The-Patrik: Man ska inte lita blint på TPTest, är allt jag kan säga ;).

Permalänk
Medlem

Du måste mena Mbps? Megabit alltså.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
Du måste mena Mbps? Megabit alltså.

Hmm, förmodar att du syftade på att han skrev Mb/s?
Mb/s=Mbps=Megabit per sekund.