The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Farcry är faktiskt inte så långt efter vad gäller tätheten på skogen så jag tror inte hoppet i datorkraft på den punkten är så stor i jämförelse med dagens spel.

Blir tvungen att hålla med dig där, särskillt efter att ha sett screenshoten. Har inte spelat farcry.

Men då så, då kanske det blir rätt bra ändå

Permalänk
Medlem

Här har det postats några rader om hur (visionen av) strid kommer fungera i Oblivion:

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=18575&...

MrSmileyFaceDude är alltså från Bethesda..

Och en preview:
http://www.actiontrip.com/previews/theelderscrollsivoblivion....

EDIT: Ett litet mörkt moln på himlen:

This along with a few other details about the game led this previewer to believe that the Elder Scrolls 4 MIGHT even go down the path of the original Halo PC release. The way I see it, this project is too damn good not to have secured as one of the launch titles for a major next-gen console (I'm thinking Xbox 2 here for the obvious reasons.) That means that the PC version might get postponed indefinitely and Oblivion made into an Xbox 2 exclusive. Surely, these are dark thoughts for any PC gamer, but I should stress that I'm only speculating about this. The way that things are looking right now, it seems that the combat system is built from the ground up with consoles in mind and that many of the features that PC RPG fans are well accustomed to will be modified so that the title is more appealing for the console crowds. Again, I could be woefully wrong and at this time, I believe I am. Still, it doesn't hurt to use a little common sense every now and then in an attempt to draw up your own conclusions about certain things.

Kanske helt obefogat, men lite orolig är det lätt att bli.

/ S.

Permalänk
Medlem

ska ju iofs skaffa xbox2 ändå troligtvis, så det gör väl inte så jättemycket för själva spelets skull men för communityt är det självmord. En stor del av TES3 var ju moddarna. Och sen ska vi ju inte snacka om styrningen sigh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Här har det postats några rader om hur (visionen av) strid kommer fungera i Oblivion:

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=18575&...

MrSmileyFaceDude är alltså från Bethesda..

Och en preview:
http://www.actiontrip.com/previews/theelderscrollsivoblivion....

EDIT: Ett litet mörkt moln på himlen:

This along with a few other details about the game led this previewer to believe that the Elder Scrolls 4 MIGHT even go down the path of the original Halo PC release. The way I see it, this project is too damn good not to have secured as one of the launch titles for a major next-gen console (I'm thinking Xbox 2 here for the obvious reasons.) That means that the PC version might get postponed indefinitely and Oblivion made into an Xbox 2 exclusive. Surely, these are dark thoughts for any PC gamer, but I should stress that I'm only speculating about this. The way that things are looking right now, it seems that the combat system is built from the ground up with consoles in mind and that many of the features that PC RPG fans are well accustomed to will be modified so that the title is more appealing for the console crowds. Again, I could be woefully wrong and at this time, I believe I am. Still, it doesn't hurt to use a little common sense every now and then in an attempt to draw up your own conclusions about certain things.

Kanske helt obefogat, men lite orolig är det lätt att bli.

/ S.

Det luktar en Halo och Deus Ex 2 flopp om det här tycker jag. Alltså jag gillar båda spelen men de var ändå mer konsol än PC. CRPG ska spelas på dator därmedbasta!

När man läste previewn på Gamespy så lät det på Bethesda som om de koncentrerade sig på att göra spelkoden så den funkade lika bra på PC som till nextgen konsoler, hoppas det stämmer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Det är väl inga konstigheter? Morrowind blev vi ju varse skulle släppas på xbox i princip ett år i förväg, och det var inget snack om någon exklusivitet där inte. Att bethesda även publicerar sina spel gör att de har mycket mer makt över hur och när de släpps, vilket gör att de om några kan behålla en del av sin artistiska integritet.

Morrowind sålde vad jag vet över en miljon kopior bara på pc (och förmodligen litet mindre på xbox), så att sjabbla bort pc-releasen för litet förskottspengar ifrån MS vore ett synnerligen märkligt beteende.

Permalänk
Medlem

Kollade på ActionTrip, Mithril som material är tillbaka!
Hoppas man slänger med Elvish också så har man väl allt från Daggerfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Det är väl inga konstigheter? Morrowind blev vi ju varse skulle släppas på xbox i princip ett år i förväg, och det var inget snack om någon exklusivitet där inte. Att bethesda även publicerar sina spel gör att de har mycket mer makt över hur och när de släpps, vilket gör att de om några kan behålla en del av sin artistiska integritet.

Morrowind sålde vad jag vet över en miljon kopior bara på pc (och förmodligen litet mindre på xbox), så att sjabbla bort pc-releasen för litet förskottspengar ifrån MS vore ett synnerligen märkligt beteende.

Jo men Morrowind är fortfarande trots patchar ett ruskigt dåligt optimerat spel för PC. Precis som Halo och Deus Ex 2.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jo men Morrowind är fortfarande trots patchar ett ruskigt dåligt optimerat spel för PC. Precis som Halo och Deus Ex 2.

Det handlar mer om att motorn (NetImmerse) vid tillfället inte hade stöd för occlusion culling vilket innebär att allting som man kan se, och inte se (saker bakom ett hus t ex) renderas vilket drar ner prestandan markant. Det går lika segt på en Xbox, om inte segare.
Utvecklarna har själva sagt att konsolerna inte var i första åtanke, och dom blev riktigt förvånade när det sålde så bra.

En sak jag stör mig på är tredjepersonsvyn, som dom troligtvis lade in för konsolerna. Det ser riktigt fult ut när man springer, hoppar etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det handlar mer om att motorn (NetImmerse) vid tillfället inte hade stöd för occlusion culling vilket innebär att allting som man kan se, och inte se (saker bakom ett hus t ex) renderas vilket drar ner prestandan markant. Det går lika segt på en Xbox, om inte segare.
Utvecklarna har själva sagt att konsolerna inte var i första åtanke, och dom blev riktigt förvånade när det sålde så bra.

En sak jag stör mig på är tredjepersonsvyn, som dom troligtvis lade in för konsolerna. Det ser riktigt fult ut när man springer, hoppar etc.

Isåfall tar jag tillbaka det jag skrev och säger att Bethesda helt enkelt inte kan göra bra spelmotorer, varken till X-box eller PC

Tror ändå att alla spel som skall göras till konsol och PC blir lidande på PC sidan. Det finns för många exempel på det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

KOTOR då? Gjordes det inte först/samtidigt till boxen? Flyttar iaf sjukt bra på min p700.

EDIT: Err inte "flyttar".. flyter menar jag.

/ S.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Varför ser det ut som någon har smetat vaselin på kameralinsen på alla screenshots?

Jag syftar på det här fejkade glowet från alla ljusa partier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av none
OMG! Morrowind är ett av de bästa spelen jag spelat. Det här kommer jag drömma våta drömmar om!

du är inte ensam:P

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Isåfall tar jag tillbaka det jag skrev och säger att Bethesda helt enkelt inte kan göra bra spelmotorer, varken till X-box eller PC

Det är inte Bethesda som har gjort motorn.
Samma motor användes b.la till Dark age of Camelot och Freedom Force.

Permalänk
Medlem

vad jag minns så har morrowind krånglat för mig en gång av de många, många gångerna jag har spelat det (det kraschade till skrivbordet) när jag hade min gamla p3a, vad är det alla snackar om?

OnT: es IV ser ut att vara jävligt snyggt, det finns inga filmer än eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Usch, jag är förälskad! *vill haaaaaa*

Jag vill med ha!!!
Vi får ta och köpa ny dator när det kommer

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Avstängd

Hehe, som folk alltid fluktar över nya screenshot, börjar man tro att det är den faktorn som är viktigast när det gäller spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dougremer
Jag vill med ha!!!
Vi får ta och köpa ny dator när det kommer

Haha, ja, dags för en ny igen! 20000 till i sjön!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Det är inte Bethesda som har gjort motorn.
Samma motor användes b.la till Dark age of Camelot och Freedom Force.

Sorry menade självklart implementationen av motorn. KOTOR är undantaget ja, men det har ju trots allt Biowares touch. Och de tycks ju inte kunna misslyckas med nått. Och kontrollerna för KOTOR är ändå gjorda för konsol.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nåväl det tar väl ännu 2 år innan det kommer ut, vi lär nog vara vana med den där typen av grafik då :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorgon
Nåväl det tar väl ännu 2 år innan det kommer ut, vi lär nog vara vana med den där typen av grafik då :>

Tror jag med, om man kollar tillbaka här på forumet när de första screenshotsen av Halflife 2 eller Doom 3 släpptes så sa folk samma sak. Jag tror det här kommer vara den standard på grafiken om 1,5-2 år. Men jag klagar inte

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Tror jag med, om man kollar tillbaka här på forumet när de första screenshotsen av Halflife 2 eller Doom 3 släpptes så sa folk samma sak. Jag tror det här kommer vara den standard på grafiken om 1,5-2 år. Men jag klagar inte

Jag klagar inte heller - särskilt inte med tanke på att Oblivion är ett rollspel, och ett stort sådant dessutom.. Man är inte direkt bortskämd med bra grafik på den fronten.

EDIT: Sen det här med 2 år tills release... Det låter ju VÄL långt bort alltså. De ha ändå hållit på sen 2002, och är det inte onödigt att börja hypa spelet 2 år i förväg. Sen ser iaf motorn rätt långt kommen med tanke på shotsen. Cirkus 1 år låter väl mer rimligt? (*hoppas*)

EDIT: Okej här en länk till en massa spekulationer om relase date om ngn är intresserad:
http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?act=Search&CODE=...

/ S.

Permalänk
Medlem

Jävvlar !

Vikken känsla o bara gå runt i skogen me sin häst

Om detta ser ut som det gör kommer det nog vara en så jävligt bra äventyrskänsla..

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Liten update:

En intervju och två nya (inte värst granna) screens.

http://www.gamespot.com/pc/rpg/theelderscrollsivoblivion/prev...

/ S.

Permalänk
Medlem

Den ena bilden har ju vart uppe innan, när bilderna scannades från tidningen.
Den med vapnena och rustningarna var dock ny, gillar hur ljuset reflekteras i utrustningen.

Permalänk

Men frågan är hur likt spelet verkligen blir screenshotsen? På elderscrolls.com finns ju fortfarande gamla shots kvar från innan Morrowind släpptes, och en del av dom ser betydligt bättre ut än det riktiga spelet.
Hur som helst, jag hoppas att dom inte lägger ner all energi på grafiken. Jag hoppas dom lägger ner minst lika mycket tid och arbete på handling, uppdrag, städer, NPC:s och allt annat. Hellre ett stort spel med mycket känsla än ett som bara är snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Men frågan är hur likt spelet verkligen blir screenshotsen? På elderscrolls.com finns ju fortfarande gamla shots kvar från innan Morrowind släpptes, och en del av dom ser betydligt bättre ut än det riktiga spelet.

Vilka då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Vilka då?

Han syftar nog på de första 6 eller så screenshots av Morrowind som släpptes som renderades i 3DSMax. De som släppts nu har alla renderats i spelet så det finns ingen liknelse.

Permalänk

Nu hittar jag inte just de screenshots som jag tänkte på bara för det. Men de kanske inte gick att göra den jämförelsen ändå då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Det är väl inga konstigheter? Morrowind blev vi ju varse skulle släppas på xbox i princip ett år i förväg, och det var inget snack om någon exklusivitet där inte. Att bethesda även publicerar sina spel gör att de har mycket mer makt över hur och när de släpps, vilket gör att de om några kan behålla en del av sin artistiska integritet.

Morrowind sålde vad jag vet över en miljon kopior bara på pc (och förmodligen litet mindre på xbox), så att sjabbla bort pc-releasen för litet förskottspengar ifrån MS vore ett synnerligen märkligt beteende.

Dom sålde mer exemplar av Xbox versionen.