Jens of Sweden MP-400

Permalänk
Medlem

gillar inte designen... köp en monolith om man ändå ska ha flash...

Permalänk
Medlem

Vilket jävla pris

Permalänk

hmm någon som vet vem han har stulit denna spelare från ?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
hmm någon som vet vem han har stulit denna spelare från ?

?
TIllverkas i korea och JOS samarbetar med mjukvaran...
vet inte vem som tillverkar..

Mycket lite för så mycket pengar...

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

För dyr för att "slå" hos den unga målgruppen. Och den äldre målgruppen har juh redan bestämt sig för att Ipod-mini och liknande bara är bäst. Jag tycker faktist att det är lite patetiskt. Allt nytt som kommer dissas sönder av alla bessevissrar med iPod. Alla vill inte ha iPod, JoS MP-400 kommer nog inte att slå p ga för få nyheter. Ingen FM-sändare, inga övraskande funktioner. MP-400 kommer bli brat-spelaren nr. 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
[B]<font style="font-size: 10pt"><b>Jens of Sweden MP-400</b></font> <small class="small">tisdag 19 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
MP3-spelartillverkaren Jens of Sweden <a href="http://www.jensofsweden.com/MP400.asp?base=2" target="_blank" >lanserade </a> idag en ny spelare. Den heter MP-400 och är en mycket liten spelare; måtten är 63x27x15 millimeter. Den väger 34 gram inklusive det integrerade Litium Polymer-batteriet.<br /><br />Materialet är hård polykarbonat på framsidan (förmodligen någon sorts hårdplast)

Polykarbonat är inte en hårdplast utan en polymer som går att smälta. Polykarbonat bdekant för flertalt av oss, för merparten av CD/DVD är tillverkade i Polykarbonat. Företrädelsevis pga sina goda optiska egenskaper. Idetta fall har de förmodligen blandat in pigment vilket tar bort genomskinnligheten eller så vet inte marknadsavdelningen vad de håller på med. Polykarbonat är som bekant lite repkänsligt...

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Gud vilken trist produkt. Känns lite som en flopp a'la MP-300..

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk

För att citera Ny Teknik "Spelaren har också inbyggd fm-radio och röstinspelningsfunktion." Så den borde ha mic ha, de tidigare har ju det.
Där står det även "Jens of Sweden har profilerat sig med sin snövita färgsättning, men nu släpper man den hårda linjen och kommer med både falurött, bärnsten, is och rosa." Tufft med nya färger..

[Edit]: Glömde länken: http://www.nyteknik.se/art/36964

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det var bra läcker. Tillskillnad från många andra så vägrar jag att köpa en iPod. En flash-spelare som rymmer 300 låtar räcker gott och väl för mig.

Jag som i dagsläget knallar runt med en MD (med en skiva, som rymmer 15 låtar), skulle som sagt lätt kunna tänka mig en MP-400

Permalänk
Medlem

LOOOL 3600kr för 1 gig aldrig i livet!

Ful var den också.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Tycker inte att själva spelaren var så ful, men displayen och OLED texten känns väldigt fel. Kontrasten känns för stor och oled texten var bara ful där den satt (med lite tur är det kanske en klisterlapp).

Efter den 25e generationen kunde de ju också använda att utbytbart batteri (FFS!).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tyckte den var snygg, men som sagt imponerar inte uteffekten. Å andra sidan räcker det säkert om man brukar ha små lurar och låg volym. Jag skulle vilja se en recension på den innan jag köper den.

Ni som tjatar om hårddiskspelare: inse att det är två olika produkter. Det finns inga hd-spelare i världen som väger 34 gram.

Varför begränsa sig till 34 gram när det knappt finns några HD spelare över huvud taget.. Det är det som jag tycker är trist.

Här kan man hitta 5 st. mp3 spelare per bokstav i alfabetet men till HD-spelare finns det vad, 3 som är ens halv-ok? Och ingen som känns vettig.

Tycker inte ipoden är särskilt bra och skulle aldrig köpt den i en värld där det fanns konkurrens men nu har man ju inget att välja på så då lutar det ju faktiskt åt ipoden.

Är väl inte så konstigt att ipoden har i princip hela marknaden? Finns ju i princip ingen annan som ens försöker.

Vad gäller ipod mini så tycker jag verkligen inte om den. Den är nästan lika stor som ipoden, den kostar nästan lika mycket, och den rymmer mycket mindre? (sen är den i mina ögon ful men det är ju personligt)
Nä, en ipod mini blir det då aldrig med nuvarande priser.

Creative Zen Micro finns ju också som alternativ till ipod mini. Och vid första anblicken så tycker jag den verkar bättre. Kommer den med en större hårddisk kan jag tänka mig en sån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tycker inte att själva spelaren var så ful, men displayen och OLED texten känns väldigt fel. Kontrasten känns för stor och oled texten var bara ful där den satt (med lite tur är det kanske en klisterlapp).

Efter den 25e generationen kunde de ju också använda att utbytbart batteri (FFS!).

Varför begränsa sig till 34 gram när det knappt finns några HD spelare över huvud taget.. Det är det som jag tycker är trist.

Här kan man hitta 5 st. mp3 spelare per bokstav i alfabetet men till HD-spelare finns det vad, 3 som är ens halv-ok? Och ingen som känns vettig.

Tycker inte ipoden är särskilt bra och skulle aldrig köpt den i en värld där det fanns konkurrens men nu har man ju inget att välja på så då lutar det ju faktiskt åt ipoden.

Är väl inte så konstigt att ipoden har i princip hela marknaden? Finns ju i princip ingen annan som ens försöker.

Vad gäller ipod mini så tycker jag verkligen inte om den. Den är nästan lika stor som ipoden, den kostar nästan lika mycket, och den rymmer mycket mindre? (sen är den i mina ögon ful men det är ju personligt)
Nä, en ipod mini blir det då aldrig med nuvarande priser.

Creative Zen Micro finns ju också som alternativ till ipod mini. Och vid första anblicken så tycker jag den verkar bättre. Kommer den med en större hårddisk kan jag tänka mig en sån.

Irivers alla HDspelare piskar Ipoden ur vattnet tycker jag:D

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Irivers alla HDspelare piskar Ipoden ur vattnet tycker jag:D

Mjo, de är inte dåliga heller. Men det känns inte som om någon utav dem är särskilt bra heller, tyvär :(.

Jag har kanske lite höga krav men jag tycker inte att hd-spelarna är i närheten utav mp3 spelarna vad gäller det mesta (förutom utrymmet).

Permalänk
Medlem

Poängen med flashminne är ju att man kan vara aktiv och använda den i alla fall eftersom de väger mindre och man inte riskerar att skaka sönder hdd:n? Det är ju en avvägning man gör som konsument. Vill man ha hdd så köper man en ipod/iriver, men vill man ha flashminne så är ju JoS ett bra alternativ.

Visa signatur

We shall not fail or falter; we shall not weaken or tire. Neither the sudden shock of battle nor the long-drawn trials of vigilance and exertion will wear us down. Give us the tools and we will finish the job.
Sir Winston Churchill, 1941.

Permalänk
Avstängd

Det roliga med Jens of Sweden är att han har samma asiatiska produkter som alla andra, bara att han försöker få det att låta som om dom är svenska. Nu med "skandinaviska färger". Oj, oj. Jag har aldrig hillat JOS och kommer nog aldrig att göra.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Glömm inte Karman och M3 som enligt mig är de bästa HD spelarna. En kombination av de två skulle faktiskt vara nära påen perfektspelare...kanske karma2? Och jag kan hålla med om a flashspelare har sin funktion men dena är alldeles för dyr och så brukar inte JoS spelare ha vidare bra ljudkvalitet.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Inte spec. snygg tycker jag.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Den var väldigt snygg IMO, men skrattretande uteffekt.
Jens kommer dock fortsätta sälja bra.
Varför? JoS har blivit MP3-spelarnas JL/WE, dvs. köps endast för märket.
Det verkar vara något magiskt med "svenska märken", Tiger of Sweden säljer ju bra också...

Förresten, fattar ingen mer än jag att det inte står OLED på spelaren?
Det är bara på bilden det är så.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

den va ju mindre fin om man säger så..

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk

Jaa, man kan ju inte direkt anklaga den för att vara snygg. Liknar en sån där tamagotchi (eller hur det nu stavas). Men sen så har ju inga av deras andra modeller varit mycket till ögongodis.

Permalänk
Medlem

Jo OLED är ju bara text på skärmen, men det är nog lätt för mindre tekniska personer att missa *dukar för flygande objekt i riktning mot mitt huvud*

Men allvarligt så tycker jag den är snygg, vilket är min egen uppfattning. Dock gör JoS gryma spelare. Jag köpte den första modellen MP-100 och det var innan de gick att få tag på i vanliga affärer och den har fungerat helt klanderfritt med perfekt ljud alltsedan dess och jag är inte så där jätteförsiktig med den då den är med hela tiden och har tappat den i både saltvatten och hårda golv men förutom lite nött färg i kanterna så är den som ny. Batteriet fungar också utan minskad effekt och då jag kommer i kontakt med datorer minst en gång varannan dag (varje dag om jag ska vara ärlig) så är det en barnlek att ladda den. Jag har ALDRIG fått slut på batteriet.

Nog om det, Uteffekten räcker gott och väl för den här typen av spelare och nu med line in kan man komplettera micen om man skulle vilja spela in nått lite viktigare än vanliga samtal eller minnesgrejer. Sista saken i mitt anfall mot bashningen av flashspelare och JoS är att HDDspelare faktiskt inte mår bra att att man springer omkring med dem. En flashspelare kan man teoretiskt lägga i en cementblandare bara man skyddat höljet mot repor utan att den tar skada. Samt att de är betydligt mindre och lättare vilket alla redan vet.

Men hav förtröstan. Så snart de fått lite mer snurr på tillverkningen av miniHDDer lär marknaden explodera i HDD-spelare också.

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk

Ahh... Den klarar Ogg Vorbis. Stort plus, även om kostnaden för den avskräcker mig.

Kanske dags att börja hålla utkick på mp3-spelarmarknaden nu när oggstöd börjar komma.

Edit: Kommer klara via uppgradering. Hmm... märkte ocså att den nämnde bitrateintervall för formaten. Någon som vet om det är vad den klarar spela upp eller hur det fungerar? Om man försöker spela en 250kbps Ogg-fil t ex.

Permalänk
Medlem

Hemsidan säger följande
BITRATE UPPSPELNING: MP3 8-320 Kbps, WMA 5-192 Kbps, OGG 96-225 Kbps

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk

Curse: Ja, det var det jag syftade på. Innebär det att den inte kan spela mp3 som är kodad i mer än 320 eller ogg mer än 225?

Permalänk
Medlem

Fakta för nyfikna.

Jag kan ju börja med att säga att jag haft förmånen att testa denna underbara lilla spelare. Jag kan hålla med om att den inte ser ut att vara supersnygg när man ser den på bild, men i verkligheten är den oerhört snygg. Oerhört påkostad känsla rakt igenom hela spelaren, varenda knapp och liten kvadratmillimetar utav spelaren känns lyxig.

Materialet på spelarens front är glidigt och har en känsla av glas över sig. Känns inte det minsta repkänsligt. Kanpparna är av metall likasom baksidan som är av aluminium.

Ljudet är precis lika gudomligt som på alla andra JoS.

OLED texten som ni ser på bilden ÄR EN DEL AV DISPLAYEN. Dvs det är inte en klisterlapp eller någonting sådant utan helt enkelt ett område på skärmen, precis som den meny som ni såg under OLED texten. Och det kan ändras till vad som helst.

När man får se spelaren för första gången är det första som slår en storleken. Den är verkligen liten. Jag har för tillfället en mp-130 (spegelskärmen) och varje dag är det folk som kommer fram till mig och påpekar att jag har en cool mp3. Men jag slår vad om att folk kommer hajja till mycket mer när de ser denna spelare.

Det skadar väl inte heller att tillägga att jens 24-karats guld spelare inte heller går av för hackor Fast den finns bara i 12 exemplar.

Permalänk

"aldrig har så mycket rymts..." vadå så mycket? den har ju inget som alla andra inte redan har.
Dessutom blir den ägd av Irivers Flashspelare på specs. Sen kostar den dessutom mer än Irivers :S
Fattar inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntax_Goliath
"aldrig har så mycket rymts..." vadå så mycket? den har ju inget som alla andra inte redan har.
Dessutom blir den ägd av Irivers Flashspelare på specs. Sen kostar den dessutom mer än Irivers :S
Fattar inte...

Om du skulle ha tagit dig tid att läsa hela meningen skulle du ha märkt att där står "Aldrig har så mycket rymts i något så litet som nya MP-400 från Jens of Sweden." Det finns lagar som säger hur det ska gå till när man citerar och du kanske skulle läsa dem eller eventuellt sluta skolka från dina svenskalektioner inna du citerar nästa gång. För övrigt är meningen helt och håller sann då det faktiskt inte finns någon så liten spelare med alla funktioner som mp-400 har.

Exakt vad menar du när du säger att den blir "ägd" av irivers spelare på specs? Det blir den inte. Plus att irivers är dyrare (jämför med iRiver iFP-790 som är någorlunda motsvarande fast större och enligt mig fulare än mp-400.)

Du eller moderator får gärna ta bort Syntax_Goliath's inlägg då det bryter mot lagen och ger läsarna ett falskt intrycka av mp-400.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SomNa
Om du skulle ha tagit dig tid att läsa hela meningen skulle du ha märkt att där står "Aldrig har så mycket rymts i något så litet som nya MP-400 från Jens of Sweden." Det finns lagar som säger hur det ska gå till när man citerar och du kanske skulle läsa dem eller eventuellt sluta skolka från dina svenskalektioner inna du citerar nästa gång. För övrigt är meningen helt och håller sann då det faktiskt inte finns någon så liten spelare med alla funktioner som mp-400 har.

Exakt vad menar du när du säger att den blir "ägd" av irivers spelare på specs? Det blir den inte. Plus att irivers är dyrare (jämför med iRiver iFP-790 som är någorlunda motsvarande fast större och enligt mig fulare än mp-400.)

Du eller moderator får gärna ta bort Syntax_Goliath's inlägg då det bryter mot lagen och ger läsarna ett falskt intrycka av mp-400.

Jaja och Mr. duktig som kommer med fabricerade lögner om vad jag gör i skolan. Vad vet du om det?

Ontopic:

Med "Ägd i specs" så menar jag uteffekt, batteritid och liknande.

Angående priset: kollade på www.directman.com där låg irivers nya flashspelare(256 MB) på 1999
MP-400 skulle ligga på 2195 för 256 MB
Jag tänker inte komma med några anntagande om dina mattelektioner...

Sen tycker jag att idag kan man skippar argument ang. vilken spelare som ser bäst ut. Det är en smaksak.

Som jag ser det så är irivers bättre på alla punkter.(ej utseense inräknat, även om jag tycker den är snyggare iaf) Det enda mp-400 har att komma med är att den är någon mm mindre.

Om du ska va så petig angående dina citat så hoppas jag du har gott om tid över. För du lär nämnligen få ett heltidsjobb bara med att tipsa moderatorer om vilka trådar som är olagliga och inte.

Permalänk
Medlem

Jag har inget behov av att ha 7dygns musik i min ficka. Så nu vill jag gå tillbaks till flashspelare igen. Och det här är precis vad jag har letat efter. Älskar känslan i jos produkter. Men jag har varit besviken på att det endast har varit usb 1.1. Här kommer en spelare som är förbannat snygg och liten. Med usb 2.0 och en batteritid på 20h. Jag tycker att det är fullt tillräckligt med 10mw uteffekt. Köper man den här typen av spelare, som är så liten som den bara kan bli, så är det inte meningen att man ska bära omkring på sina porta pro eller dylikt. Nä, ett par fina snäckor ska det vara. Kan dock hålla med om att priset är lite väl tilltaget, men smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syntax_Goliath
Jaja och Mr. duktig som kommer med fabricerade lögner om vad jag gör i skolan. Vad vet du om det?

Ontopic:

Med "Ägd i specs" så menar jag uteffekt, batteritid och liknande.

Angående priset: kollade på www.directman.com där låg irivers nya flashspelare(256 MB) på 1999
MP-400 skulle ligga på 2195 för 256 MB
Jag tänker inte komma med några anntagande om dina mattelektioner...

Sen tycker jag att idag kan man skippar argument ang. vilken spelare som ser bäst ut. Det är en smaksak.

Som jag ser det så är irivers bättre på alla punkter.(ej utseense inräknat, även om jag tycker den är snyggare iaf) Det enda mp-400 har att komma med är att den är någon mm mindre.

Om du ska va så petig angående dina citat så hoppas jag du har gott om tid över. För du lär nämnligen få ett heltidsjobb bara med att tipsa moderatorer om vilka trådar som är olagliga och inte.

För det första så var det om svenskalektionerna ett skämt.

När jag sade att irivers var dyrare grundade jag det på prisuppgifterna på www.sweclockers.com

Bättre på alla punkter!? skojar du?

* JoS Mp-400 har bättre skärm.
* JoS Mp-400 har inbyggt batteri.
* JoS Mp-400 väger ungefär hälften så mycket som iFP-790.
* JoS Mp-400 klara av att spela WAV.
* JoS Mp-400 har SRS/TRUBASS/WOW som förbättrar ljudkvaliten avsevärt.
* JoS Mp-400 är inte plastig och håller sig intakt även om man råkar blåsa på den.
* JoS Mp-400 har väldigt bra hörlurar i grundpaketet, till skilldnad från iFP-790.
* JoS Mp-400 har bättre överförningshastighet än iFP-790.
* JoS Mp-400 har maxgräns för S/N Ratio är högre än iFP-790.
* JoS Mp-400 är mindre repkänslig än iFP-790 anser jag.
* JoS Mp-400 har hörlurarna integrerade i halsremmen.
* iFP-790 kräver att du installerar mjukvara på datorn, JoS endast om du använder win 98.
* Batteritiden behöver inte vara bättre på iFP-790, det beror ju på vad för batteri man använder, hur man använder spelaren osv. Observera att 40h som är angiven längsta batteritid för iFP-790 är maximala möjliga batteritid. Dvs oftast en bra bit över vad de flesta användare kommer att kunna utnytja.

Iriver iFP-790: 87.1 x 32 x 26.7mm
JoS Mp-400: 63,6 x 27 x 15,7 mm

Kallar du det för någon mm? JoS är ju 2,3 cm kortare! Bra räknat.
Alltid bra att avsluta med ett citat har jag hört.

citat- "Jag tänker inte komma med några anntagande om dina mattelektioner..."