Datorn crashar/hänger sig efter 15-20 min. HJÄLP!!!

Permalänk
Medlem

Datorn crashar/hänger sig efter 15-20 min. HJÄLP!!!

Trodde inte jag skulle behöva skriva här men faan vet att jag nu inte vet längre. Har dator enligt sign. Sedan ca 1 vecka har nu datorn börjat hänga sig utan nämnvärd förklaring. Har sett 4 typer:

1. Om jag bara startar utan att sen köra något program alls och bara låter datorn stå, dröjer det ca 15-20 min sen fryser maskinen sig. Skärmen fryses och allt hänger sig.

2. Om jag kör igång DC++ (utvecklad free-source direct connect) dröjer det 15-20 min sen crashar datorn med blå skärm. Blå skärm av typen IRQL_NOT_LESS_THAN_OR_EQUAL bla bla.

3. Om jag inte startar något program utan bara surfar på internet hänger datorn sig efter 15-20 min på samma sätt som punkt 1. Ingen blå skärm.

4. Om jag däremot spelar. (valfritt spel) så kan jag hålla på hur länge som helst. Ingen crash.

Jahaa tänker jag, va fan har jag gjort. Det enda jag gjort är att installera XP Tweak Pro 3.0. Därigenom har jag gjort vissa optimeringar. Bla har jag aktiverat deras graffe+cpu tweak. Jag vet inte vad dessa tweaks gör för det står inte. Jag provade att avaktivera cpu tweaken men graffe tweaken går ej att avaktivera. Sen avinstallerade jag programet. Kan det vara detta som fuckat allt? Har någon erfarenhet av detta? = hjälpte ej.

Sen tänkte jag att det kanske kunde vara minnes probs så jag körde memtest86+ 1.27 utan några fel = hjälpte ej.

Ok tänkte jag. Hag provade att rollbacka till en gamal register-backup från ca en månad. (under denna månaden har jag knappt installerat nåt nytt så det borde funka) = hjälpte ej.

Jag har sänkt min OC med några procent utan resultat men visserligen dock ej provat att nolla min OC. Det ska tilläggas att min OC funkat i snart ett halvår utan probs så varför skulle det börja strula så mkt nu?

Kan en väl fungerande CPU OC funka fint i 6 månader och sen helt plötsligt bara balla ur? Jag har FSB 227 som visserligen är på gränsen för vad standard samsung minnen klarar men dom har god kylning och får mycket kärlek.

Alla temperaturer är normala. Fläktarna spinner på som vanligt. Mjölken e sur o kärringen är gravid. Allt annat ser ut som vanligt.

Jag vet inte, det är ni som är experter.

Som jag förstått det så är IRQL_NOT_LESS_THAN_OR_EQUAL felet ofta beroende på ett program eller dll eller driver som adresserar en felaktig minnesdel. Kan det vara så att någon fanjävel till liten windows drivis blivit CP och nu adresserar fel i minnet? IRQL felet ger mej iallafall riktningen att det måste vara ett software-fel enligt vad jag vet men det kanske inte stämmer. Och varför kan jag spela i 12 timmar utan problem? Är det i så fall bara att installera om Win? (jag har win XP pro)

Hittills har jag inte sett någon som inte lyckats få vettiga svar här inne så för faen grabbar, hilfe bitte
Annars får ni snart läsa "dator utkastad genom fönster dödar 3" i aftonbladet.

Hjäääälp!!!

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk

testa med en ominstall av windows och senaste dirvrutinerna till all hårdvara

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Hedersmedlem

Du har testat datorn med adaware, spybot och något bra antivirus?
Men det verkar som om något krockar!? Kör du med mycket/många usbgrejer?
Prova en annan grafikdrivis typ Omegas.

Hoppas det funkar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jo faktiskt, många USB prylar. och 1 jäkel startar bara iblanbd.

ska prova o fibbla med dom.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma problem med DC++ som du har i punkt2 just nu...

Känns som en bugg.

Jag har en USB port annvänd, och det är musen