ATI R480 i slutet av 2004 (x900pro/xt/xt pe)

Permalänk
Medlem

ATI R480 i slutet av 2004 (x900pro/xt/xt pe)

Nästa graffe-batch redan innan den befintliga finns att köpa? Vissa internetshopper har börjat flytta fram datumen för x800 korten till januari och redan basunerar ATI ut att deras nästa kort kommer i december. Dock ej nästa generation (R500) utan en "hottad" version av befintliga kort. Dock skrotar man AGP så alla vi som varit tveksamma till x800 eftersom x900 varit runt hörnet kan nu lugnt köpa våra x800.

"Inden udgangen af 2004 forventes ATi at udgive ny serie af grafikkort, som kun forventes til PCI Express x16. De hurtigste af disse grafikkort går under modelbetegnelsen R480"

Verkar oxå som om dessa kort kommer att stöda ATI:s "SLI" variant på Xpress 200 moderkort.

"En anden fordel ved R480 ser ud til at blive, at disse forventes at understøtte ATi's svar på Nvidias SLI-teknologi. Således at R480-grafikkort kan anvendes parallelt resulterende i højere ydelse. ATi kalder deres SLI-teknologi for "ATI Multi Rendering AMR", og denne teknologi skulle være understøttet via aktuelle "ATi Radeon Xpress 200"-bundkort."

Heftigt

SPECS:

XT PE
X800XT PE = 520 MHz VPU (8,32 GP/s) og 1120 MHz ram (35,84 GB/s)
R480XT PE = 540 MHz VPU (8,64 GP/s) og 1180 MHz ram (37,76 GB/s)

XT
X800XT = 500 MHz VPU (8 GP/s) og 1000 MHz ram (32 GB/s)
R480XT = 520 MHz VPU (8,32 GP/s) og 1080 MHz ram (34,56 GB/s)

PRO
X800Pro = 475 MHz VPU (5,7 GP/s) og 900 MHz ram (28,8 GB/s)
R480Pro = 520 MHz VPU (6,24 GP/s) og 1080 MHz ram (34,56 GB/s)

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/11/10/4704995

http://www.hwupgrade.it/articoli/1114/index.html

http://www.theinquirer.net/?article=19573

http://www.theinquirer.net/?article=19449

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Re: ATI R480 i slutet av 2004 (x900pro/xt/xt pe)

Säg så här

Ati gör bort sig

Det sitter nu uppskattat 95% grabbar/tjejer/gubbar med agp grafikkort - som vill uppgradera.
de flesta har läst att det inte är ngn prestanda vinst med att köpa nytt mobo sli ddr 2 osv
ddr 3 släpps väl nästa år också

Det finns inte mycket som talar för att alla dessa skiftar om enns procent
pga av att ati har tidigare dabbat sig och kan göra det igen

jag skulle inte chansa med att beställa ngt som de inte kan sälja förrän nästa år kvartal 2-3

Permalänk
Medlem

Sålänge det sänker priser så blir jag glad.

Permalänk
Medlem

Nu gör dom det ännu mer komplicerat igenom att göra X800XT PE snabbare än X900XT

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Re: Re: ATI R480 i slutet av 2004 (x900pro/xt/xt pe)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Säg så här

Ati gör bort sig

Det sitter nu uppskattat 95% grabbar/tjejer/gubbar med agp grafikkort - som vill uppgradera.
de flesta har läst att det inte är ngn prestanda vinst med att köpa nytt mobo sli ddr 2 osv
ddr 3 släpps väl nästa år också

Det finns inte mycket som talar för att alla dessa skiftar om enns procent
pga av att ati har tidigare dabbat sig och kan göra det igen

jag skulle inte chansa med att beställa ngt som de inte kan sälja förrän nästa år kvartal 2-3

'

Kan iofs vara bra för ATI, kanske en baktanke. I och med att dom hostar ut denna nya serie kort får dom den "vanliga" responsen som en ny serie ger. Bättre prestanda, nya grejer, folk blir "woohooo" etc etc. Att göra den till PCIe säkerställer dock att massor av människor (de du nämner) tvingas köpa x800 serien ett tag till om vi inte vill byta system än (vilket vi inte vill). På så sätt hänger dom med i utvecklingen (snabbare än nvidia) samt även garanterar att deras nuvarande flaggskepp (x800) inte går obemärkt förbi (vilket hade varit fallet om x900 stött AGP).

Jag menar vem fasiken hade köpt ett x800 om x900 kommer om 1 månad? Nu har vi inget val och därigenom får ATI sålt sina x800 kort

För mej är det en lättnad eftersom jag nu inte behöver vänta och gå med tanken "e det lönt att köpa nu om nästa kommer snart"? Nu är det bara och köpa

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Weeeho!!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: ATI R480 i slutet av 2004 (x900pro/xt/xt pe)

btw the lines man

Ati släppte sitt x800 och x800xt för ca 6 måndader sen. inte många i sverige som har det
skulle då ett kort som går på sli gör att det kunder som väntar på ett agp kort - skulle kasta sina delar i sjön........

varför bristen sägs vara stor, sverige litet land, oem tillverkarna har snott allt som görs, vilka - e detta dell tror jag ibm osv. men inte tänker jag köpa dell för de......

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
'

Kan iofs vara bra för ATI, kanske en baktanke. I och med att dom hostar ut denna nya serie kort får dom den "vanliga" responsen som en ny serie ger. Bättre prestanda, nya grejer, folk blir "woohooo" etc etc. Att göra den till PCIe säkerställer dock att massor av människor (de du nämner) tvingas köpa x800 serien ett tag till om vi inte vill byta system än (vilket vi inte vill). På så sätt hänger dom med i utvecklingen (snabbare än nvidia) samt även garanterar att deras nuvarande flaggskepp (x800) inte går obemärkt förbi (vilket hade varit fallet om x900 stött AGP).

Jag menar vem fasiken hade köpt ett x800 om x900 kommer om 1 månad? Nu har vi inget val och därigenom får ATI sålt sina x800 kort

För mej är det en lättnad eftersom jag nu inte behöver vänta och gå med tanken "e det lönt att köpa nu om nästa kommer snart"? Nu är det bara och köpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Nu gör dom det ännu mer komplicerat igenom att göra X800XT PE snabbare än X900XT

Tycker du det är krångligt? då kommer ditt huvud att explodera nu.

genom sitt R430 kommer ATI nämligen lansera ytterligare 3 kort som jag antar kommer kallas X750 XL*, Pro och SE.

*XL är troligen en felstavning av XT...

Även R430 kommer ha 16 pipelines men edast 12/8 kommer vara aktiverade på Pro respektive SE. Skillnaden mellan R430 och R480? jag skulle säga att det är ganska säkert att R430 kommer baseras på 110nm teknologi medans R480 använder samma 130nm's Low-K teknologi som X800-serien*. dom praktiska skillnaderna? R430 korten ska enligt uppgift klocka in på 350-400mhz vilket är lite förvånande med tanke på att dom använder sig av en mindre tillverknings process. Jag gissar på att dom även kommer utrustas med mindre (128MB) och/eller långsammare (2.0ns/DDR) minne. dessa är tänkta att konkurera med NV41 (6800NU PCIe) och till viss del 6600GT.

* The inq sa igår att R480 använde sig av en 110nm's tillverknings process men det kan ju inte stämma om det finns en R430.

Länk: http://www.theinquirer.net/?article=19620

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

intressant!

Dock funderar man ju nu på utsagon att R500 skulle komma i början av nästa år. Det låter väldigt tight. Troligen kommer väl R500 att lanseras som R430 gjordes i år (maj) och sen finnas tillgänglig vid årsskiftet 05/06 =/

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!