Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Du verkar ha förstått JesperT rätt. Den funktionen du får ut efter att ha deriverat(derivatan av den ursprungliga -2sin...) ska du bestämma var den antar sitt största värde. Det gör du som du brukar göra, derivera, sätt derivatan lika med 0 och lös ekvationen . De t värden du får är de tidpunkterna då tidvattnet stiger/avtar snabbast.

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att ta andraderivatan ur följande uttryck?

Visa signatur

MSI K8N-e Neo4 Platinum Edition, AMD Athlon 3000+ 1,8 GHz "Winchester", TT Big Typhoon, 1024 MB Corsair Value S, Leadtek 6600 GT TDH 128 MB, Zalman VF-700 AlCu, 200 GB Seagate + 250 GB Western Digital + 320 GB Seagate, Aspire X-Infinity

Permalänk
Hedersmedlem

Använd sambandet (f(x)/g(x))' = (f(x)'g(x) - f(x)g(x)')/g(x)^2. Sedan är det bara att derivera och multiplicera.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har försökt men får det verkligen inte att stämma.

Visa signatur

MSI K8N-e Neo4 Platinum Edition, AMD Athlon 3000+ 1,8 GHz "Winchester", TT Big Typhoon, 1024 MB Corsair Value S, Leadtek 6600 GT TDH 128 MB, Zalman VF-700 AlCu, 200 GB Seagate + 250 GB Western Digital + 320 GB Seagate, Aspire X-Infinity

Permalänk
Medlem

Ok, ditt f(x)=sqrt(x^2-1)=(x^2-1)^(1/2).

Deriverar du detta får du :
f'(x)=(1/2)*(x^2-1)^(-1/2)*2x

(dvs du flyttar ner 1/2 framför och minskar potensen med 1. Dessutom måste du multiplicer med den inre derivatan som är 2x).

Ditt g(x)=x^2, så g'(x)=2x.

Sedan är det bara att stoppa in allt i deriveringsformeln för kvot som Elgot gav. Det blir ju då först ett fult uttryck, men det är svaret iallafall.
Sedan kan du hålla på och förenkla det hela.
I facit är det möjligt att de förenklat det hela så att du tror att de har ett annat svar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nu har du fått mycket hjälp ...
glöm inte bort att du kanske måste använda produktregeln då du räknar ut andraderivatan...

f''(x) = (2x^4 - 9x^2 + 6)/( (x^2-1)^(3/2)*x^4 )

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Kan nån hjälpa mig med följande?.. hur räknar man ut detta och om det inte är för jobbigt skriv en förklaring.

1. om du singlar ett mynt tre gånger vad är sannolikheten att du får två kronor och en klave?

2. Om en familji har 5 barn vad är sannolikheten att de har tre flickor och två pojkar.

Hade prov idag och bailade på dessa två frågor, skulle va kul o veta hur man räknade ut detta inför framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs till exempel på om kombinationer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombination_(matematik)
Detta är smidigt om alla utfall har samma sannolikhet, vilket man förmodligen får antaga i dessa fall.

Permalänk

Hej jag sitter med Matematik- och fysikprovet för CTH 2006 och har en fundering... Hur jag än sitter och ritar kopplar jag inte riktigt.

Om a, b, c är sidlängderna i triangeln ABC och R är den omskrivna cirkelns radie
så är triangelns area:

(a) A = abc/2R2

(b) A =a3/4R

(c) A = (a + b + c)/3R

(d) A = abc/4R

Nu vet jag vad svaret ska bli men jag kan inte komma på hur man kommer fram till det. Svaret ska bli D i alla fall.

Tur att vi är nästan klara med Mattekurserna och fysiken, då hinner man repetera lite innan provet, det behövs uppenbarkligen. Klarade dock gränsen för 2007 utan att plugga men man vill ju helst vara förberedd.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk

Flervariabelanalys:

Ett kraftfält är riktat radiellt ut från origo. Dess styrka är omvänt proportionellt mot avståndet till origo. Beräkna det arbete fältet utför vid förflyttning från punkten (1,0,1) till (1,1,1) längs linjen mellan punkterna.

Några bra idéer?

Permalänk
Medlem

Mad_Europen :

Du kan naturligtvis härleda den rätta formeln, men detta är lite klurigt och tar tid. Bättre då att utnyttja att du fått flera alternativ.
Du kan använda dig av uteslutningsmetoden här.

Tänk dig att du har en triangel (exempelvis en rätvinklig för enkelhetens skull) med en viss area A. Nu dubblar du längden på alla sidor.
Då blir den nya arean 4 gånger så stor, ty
A = b*h/2 Ny A = (2b)*(2h)/2 = 4*(bh/2) = 4A.

Vilka av dina formler överrenstämmer med detta faktum ?
Dvs om du byter ut a, b, c och R mot 2a, 2b, 2c och 2R, vilka formler ger då ett 4ggr så stort resultat ?
Jo, bara b) och d)

(Tex på c skulle du få att ny A = (2a+2b+2c)/(2*3R)=Gammal A, vilket är fel).

Återstår se vilket av b) och d) som är felaktigt..
Formeln i b) kan aldrig beskriva arean, ty givet en viss radie R på den omskrivna cirkeln och en specifik längd på sidan a, så finns det många trianglar med olika area som uppfyller detta.
Tänk dig sidan a på en triangel som ligger i en viss cirkel. Sidorna b och c kan du ändra hur du vill. Speciellt kan du ändra höjden på "bc" hörnet i trianglen och därmed ändra arean.
Arean kan givetvis inte vara flera olika saker på en gång. Därför är formel b) felaktig.
(hoppas du fattar vad jag menar..)

Därmed återstårbara formeln d) som då måste vara rätt.

Den där uppgiften är en slags test på om man bedömer rimligheten i sina svar och inte på att härleda själv formeln..

Double trouble :

Storleken på vektorfältet beskrivs av C/sqrt(x^2+y^2+z^2), där C är någon konstant. Sedan var fältet riktat ut från origo, så vektorfältet
F = C*(x/(x^2+y^2+z^2),y/(x^2+y^2+z^2),z/(x^2+y^2+z^2)) uppfyller beskrivningen i uppgiften.
Sen är det bara att köra på som vanligt...
Notera att vektofältet F är konservativt utanför origo, ty
F = grad konstant*ln(x^2+y^2+z^2)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Double Trouble
Flervariabelanalys:

Ett kraftfält är riktat radiellt ut från origo. Dess styrka är omvänt proportionellt mot avståndet till origo. Beräkna det arbete fältet utför vid förflyttning från punkten (1,0,1) till (1,1,1) längs linjen mellan punkterna.

Några bra idéer?

Någon slags integral över linjen mellan punkterna. Dvs, integrera fältet från startpunkt till slutpunkt. Fältet borde se ut som C/r i radiens riktning där C är nån fältstyrkekonstant.

JesperT: Är det inte lättare att göra om till polära koordinater istället, så slipper man alla sqrt(x^2...) och sånt drygt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

tack JesperT jag tror jag kopplar. Ska läsa igenom det lite mer så ska det nog inte vara några större problem.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Vad är 9 upphöjt i 9 upphöjt i 9?

9^81 ?

9^9 = 387 420 489

387 420 489^9 =

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på om du menar 9^(9^9) eller (9^9)^9.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rövin
Vad är 9 upphöjt i 9 upphöjt i 9?

9^81 ?

9^9 = 387 420 489

387 420 489^9 =

9^9=387420489

387420489^9=1,9662705047555291361807590852691e+77

enligt calcen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z3R0
9^9=387420489

387420489^9=1,9662705047555291361807590852691e+77

enligt calcen.

Och då vågar man inte tänka på vad 9^387420489 är..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rövin
Vad är 9 upphöjt i 9 upphöjt i 9?

9^81 ?

9^9 = 387 420 489

387 420 489^9 =

Skriver du bara 9^9^9 så menar man underförstått
9^(9^9) = 9^387 420 489.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Glömsk

Om ni vill imponera tjejer på krogen med hur stora tal ni kan hantera så lär er Donald Knuth's uppåtpilnotation.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

1)Sven har en 12-sidig tärning numrerad 1-12. Han kastar två gånger.

a) Hur stor är P(först tre,sen fyra?

b) Hur stor är P(poängsumman=18)?

C) Hur stor är P(poängsumman ≤20?

2)Ola har två bröder Bo och Per. I staden där de bor finns det ungefär 2400 st trebarnsfamiljer. I hur många av dess är det sannolikt att det finns tre söner?

3)Kasta tre vanliga tärningar och bestäm vilken poängsumma som är mest sannolik att få.

Vore underbart om någon kunde besvara dessa 3.

Permalänk
Medlem

Med reservation för fel:
1a) (1/12)^2
b) Du måste summera över slh för alla utfall som kan ge 18. Som tur är kastar du bara 2 ggr så det blir inte särskilt många kombinationer, så det blir en summa av (1/12)^2:or.
c) 1, se ovan.

2) vet ej

3) Ta fram slh-fördelningen ungefär pss som du gör i b). Dvs slh för att du ska kunna få 3,4,5...18.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

2an:
Sannolikheten att en familj med tre barn har tre sönder är (1/2)^3 = 1/8. Dvs det bör finnas tre söner i 2400 * 1 / 8 = 300

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

2an: whodoos modell fungerar ... men nu är slh för flicka/pojke inte riktigt 50/50 men men man ska inte vara allt för petig.

3:an om man räknar ut väntvärdet för ett tärningsslag E[ tärning ] = \sum_i=1^6 (i/6) = 21/6 så kan du sedan multiplicera detta värdet med antal kast, dvs 3 och får då att väntvärdet för tre tärningskast är 21/6 * 3 = 10.5 så de mest troliga resultaten är 10 och 11

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Med reservation för fel:
1a) (1/12)^2
b) Du måste summera över slh för alla utfall som kan ge 18. Som tur är kastar du bara 2 ggr så det blir inte särskilt många kombinationer, så det blir en summa av (1/12)^2:or.
c) 1, se ovan.

2) vet ej

3) Ta fram slh-fördelningen ungefär pss som du gör i b). Dvs slh för att du ska kunna få 3,4,5...18.

Förstår fortfarande inte:/

Kan du ta det en gång till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Förstår fortfarande inte:/

Kan du ta det en gång till?

1 a) Du vill veta slh att få en trea och sen en fyra. Men du vet att slh för att få vilken siffra som helst på tärningen är 1/12, och försöken påverkar inte varandra. Därför måste den totala slh bli (1/12)^2.

b) Hur många sätt kan du få summan 18? Tex, 12+6, 11+7, 10+8 osv osv. Men glöm inte att också 6+12, 7+11, 8+10 ger samma summa. Säg att du kan få 18 på x olika sätt. Då måste slh bli x*(1/12)^2

c) Hur många sätt kan du få en summa som är större än 20? Om antal sätt är x, måste slh bli 1-x*(1/12)^2

2) Gör som whodoo, och skriv att du antar samma slh för pojke och flicka.

3) Gör inte på mitt sätt, gör som mounte säger, räkna ut väntevärdet. Väntevärdet defineras som produkten av summan av värdena*slh_att_få_värdet. Tex för en tärning: 1/6*2/6*3/6*4/6*5/6*6/6

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Läser matematik diskret för tillfället och jag undrar, hur multiplicerar man två tal i bas 2 med varandra?

T.ex.

1011 * 10110

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Läser matematik diskret för tillfället och jag undrar, hur multiplicerar man två tal i bas 2 med varandra?

T.ex.

1011 * 10110

Du gör på samma sätt som med vanliga tal.
Du ställer upp dem under varandra och räknar på.

Enda skillnaden är att du har lite andra räkneregler här :
0*0 = 0
1*0 = 0
1*1 = 1

och
0+0 = 0
1+0 = 1
1+1= 10

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hur många cylindrar finns i en hårddisk som rymmer 400GB och har 6 läshuvud och 63 sektorer?

Hur många bitar överförs varje sekund på en buss som är 32 bitar bred och arbetar med en frekvens på 400Mhz?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

jag har en ganska grundlig fråga som är i nivå med Matte C.

Jag får en graf framför mig med rediga x och y värden utsatta och ska genom att bara se den kunna ta fram en ekvation som jag sedan ska derivera.

Uppgiften lyder enligt följande:

"Diagrammet visar hur antalet bakterier i en viss bakteriekultur förändras med tiden. För att beskriva bakteriekulturens egenskaper vill en forskare bestämma förändringshastigheten för antalet bakterier i kulturen vid några tidpunkter. Bestäm förändrigshastigheten för antalet bakterier 25 timmar efter försökets början."

OBS: Grafen är ingen linjär funktion. Den kan alltså endast vara en Andragradare eller en geometrisk talföljd (C*a^x)

Hur ser man på grafen ekvationen som ska deriveras för uppgiften?

Jag själv har grumlat och kommit fram till att man ska kunna några specifika koordinater i grafen för att ta ut detta, stämmer det kanske?

Får än så länge att f(30) = 350
Men kommer inte längre än så med min punkt

Permalänk
Medlem

Anta ett funktionsutseende. Bakteriekulturer växer typiskt exponentiellt. 1 blir 2, 2 blir 4, 4 blir 8 osv.

Ställ upp C*a^x = y för två olika punkter så har du två oberoende ekvationer med både a och C i. Då kan du lösa ut a och C och få fram din ekvation.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?