Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

men i det här fallet kunde jag bara hitta en punkt, alla andra var i närheten av att kunna mätas ut exakt. Dock fanns det en som var lite utav ett frågetecken.

Punkten låg mitt emellan två stycken y-värden, typ mellan 150 och 200 (dessa två är ETT steg i y-axeln.) medans x värdet var då på 25.

Ska man isf ta en linjal, mäta, ta exakt halva och då få sin punkt eller ska det finnas annat sätt som är lättare och mer tillitsfullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
men i det här fallet kunde jag bara hitta en punkt, alla andra var i närheten av att kunna mätas ut exakt. Dock fanns det en som var lite utav ett frågetecken.

Punkten låg mitt emellan två stycken y-värden, typ mellan 150 och 200 (dessa två är ETT steg i y-axeln.) medans x värdet var då på 25.

Ska man isf ta en linjal, mäta, ta exakt halva och då få sin punkt eller ska det finnas annat sätt som är lättare och mer tillitsfullt

Eftersom du ska bestämma genom att titta i en graf så kan noggrannhetskravet inte vara så hårt. Ta ut unhefärliga värden för en andra punkt. Sålänge man dokumenterar och motiverar så kan jag inte tänka mig att det är några problem.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

men ok jag har två stycken ekvationer

350 = C * a^30
175 = C * a^25

Hur får jag bort C med subtraktionsmetoden? räcker det att gångra med -1 och sedan bara subtrahera eller ska man inte göra annat med tanke på att det är multiplikation här. Har lite kasst minne när det gäller ordningsreglerna för sånt här

Permalänk
Medlem

första ekvationen ger: a = (350/C)^(1/30)
andra ekvationen ger då: 175 = C^(1/6) *350^(5/6) vilket ger: C = 175 / 32
återsubstitution i första ekvationen ger då att a = 1.149

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

underbart vilken hjälp man får. jag kommer då fram till att C = 5,426 och a = 1,149

hur deriverar man c * a^x ekvationer undrar jag bara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
hur deriverar man c * a^x ekvationer undrar jag bara

Ett tips är att inse att a^x kan skrivas som e^(ln(a)*x). Detta kan sedan lätt deriveras till ln(a)*e^(ln(a)*x) = ln(a)*a^x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
men ok jag har två stycken ekvationer

350 = C * a^30
175 = C * a^25

Hur får jag bort C med subtraktionsmetoden? räcker det att gångra med -1 och sedan bara subtrahera eller ska man inte göra annat med tanke på att det är multiplikation här. Har lite kasst minne när det gäller ordningsreglerna för sånt här

Vart framgår det att du ville derivera?
Då du nämner subtraktionsmetoden så tänker åtminstone jag på ekvationslösning.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
Vart framgår det att du ville derivera?
Då du nämner subtraktionsmetoden så tänker åtminstone jag på ekvationslösning.

I orginalfrågan på förra sidan. Han ska ta reda på derivatan i en viss punkt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

här kommer en förhållandevis lätt uppgift, men en sådan som jag icke kan lösa.

x^2 + (3a-2b)x = 6ab

jag försökte givetvis med pq, men jag kan bara inte lösa den.
behöver hjälp och redovisad lösning

tack på förhand

EDIT: behövs inte...lyckades med pq

Permalänk
Medlem

Använd kvadratkomplettering

x^2 + (3a-2b)x = 6ab
[kvadreringsreglen baklänges ger]
(x + (3a-2b)/2)^2 - (3a-2b)^2/4 - 6ab = 0
<=>
(x + (3a-2b)/2)^2 = (3a-2b)^2/4 - 6ab
<=>
(x + (3a-2b)/2)^2 = ( 9a^2 -12ab + 4b^2 +24ab)/4
<=>
(x + (3a-2b)/2)^2 = (3a + 2b)^2/4
=>
x + (3a-2b/2) = +/- (3a+2b)/2
x1 = 4b
x2 = -3a

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

tyvärr...det ska vara x1=2b och x2=-3a

Permalänk
Medlem

MaD:

Beräkna med hjälp av primitiv funktion arean av det område som begränsas av funktionerna f(x)= x^2+x+1 och g(x)=9-x

Man ska använda sig av integraler, men fattar inte hur. hjälp?

Permalänk
Medlem

Du skall hitta arean under en kurva. Att integrera är att beräkna arean under kurvan.

Kolla var kurvorna skär, det är dina gränser. Sedan beräknar du arean under den övre kurvan (plotta dem så ser du hur de ser ut), och drar av arean under den undre kurvan.

Permalänk
Medlem

Två snabba:

Hur "bakåtderiverar" man, dvs anger den primitiva funktionen till:
y = (sinx)^2?

Vad är den primitiva funktionen till:
y = 2*(cos2x)^2?

Tack på förhand.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ett bra tillfälle att öva på sina trigonometriska identiteter. Man kan till exempel använda sin(x)^2 = (1-cos(2x))/2 respektive cos(x)^2 = (1+cos(2x))/2

Permalänk
Medlem

Derivatan till funktionen f är f'(x) = x(x-a)^2 , där a är en positiv konstant.

Beskriv hur grafen kan se ut.

Hur tar man ut derivatan så att man kan ta ut funktionen f?
För detta är en förenkling av ett långt tal som jag heller inte fattar hur en derivata kan se ut på det sättet för jag vet inte hur man måste derivera för att få in ett tal som x^3 vilket man delvis får med i denna förenklingen

fick fram svaret förresten, no help needed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det här är ett bra tillfälle att öva på sina trigonometriska identiteter. Man kan till exempel använda sin(x)^2 = (1-cos(2x))/2 respektive cos(x)^2 = (1+cos(2x))/2

Tackar så mycket, tänkte inte alls på det sättet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Inte ett rent matematiskt problem, utan mer typ, Hållfasthetslära. Anar dock att det finns tekniskt folk här.

Hur stor kraft (F) krävs för att dra av en M12 skruv med benämningen 8.8 på skruvskallen?

Här är mina tankegångar:
Formeln för dragspänning är: sigma=F/A

Sigma = 800*0,8 = 640 N/mm2 (pga. 8.8 på skruvskallen)
Arean = pi*r^2 = 3.14*6^2 = 3.14*36 = 113,04 mm2 = ca 113 mm2.

Just nu har vi alltså:
640N/mm2 = F/95mm2 eller
F=640N/mm2 * 113 =72,3 kN

Kan detta svar verkligen stämma? 72,3 kN motsvarar alltså att du kan hänga något som väger ca 7,4 ton i ett tak, med hjälp av endast en skruv (förutsatt att skruven inte

Är detta rimligt? Eller gör jag fel någonstans?
Tacksam för svar!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

"Bultens teknikhandbok", http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf , anger "Min brottkraft" för M12@8.8 till 67,4 kN (sida 29), så det kan nog stämma.

Permalänk
Medlem

Jag ska lösa en differentialekvation med randvillkor numeriskt i matlab och har lite problem. Det är värmekvationen som avses, och det som söks är den radiella temperaturfördelningen i ett rör (innerradie=1, ytterradie=2). Röret genomströmmas av vätska med temperaturen 450 grader celsius, och således är randvillkoret för u(1) = 450. I den yttre randen ges randvillkoret på derivatan av u, dvs du/dr(2) = -(u-20). Där 20 kommer av omgivningstemperaturen som är 20 grader celsius. Ekvationen ser ut såhär (r går mellan 1 och 2):
r * (d^2u/dt^2) + du/dr = 0

Ska lösa den med hjälp av finita differens metoden (FDM) och jag vet hur man ska lösa den med konstanta randvillkor, men när det ena randvillkoret ges av derivatan vet jag inte riktigt hur man ska ställa upp ekvationssystemet.

Någon som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
"Bultens teknikhandbok", http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf , anger "Min brottkraft" för M12@8.8 till 67,4 kN (sida 29), så det kan nog stämma.

Tackar, bra länk också! Kommer jag lägga på minnet.
Det jag gjorde fel var att jag räknade på gängans ytterdiameter, skulle ha räknat på innerdiametern då det är där den har minsta arean. Antagligen därav mitt högre värde.

Räknar man däremot skjuvspänning så räknar man på ytterdiametern, om skjuvspänningen uppstår i den ogängade delen av skruven.

Tack tack.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Jag ska lösa en differentialekvation med randvillkor numeriskt i matlab och har lite problem. Det är värmekvationen som avses, och det som söks är den radiella temperaturfördelningen i ett rör (innerradie=1, ytterradie=2). Röret genomströmmas av vätska med temperaturen 450 grader celsius, och således är randvillkoret för u(1) = 450. I den yttre randen ges randvillkoret på derivatan av u, dvs du/dr(2) = -(u-20). Där 20 kommer av omgivningstemperaturen som är 20 grader celsius. Ekvationen ser ut såhär (r går mellan 1 och 2):
r * (d^2u/dt^2) + du/dr = 0

Ska lösa den med hjälp av finita differens metoden (FDM) och jag vet hur man ska lösa den med konstanta randvillkor, men när det ena randvillkoret ges av derivatan vet jag inte riktigt hur man ska ställa upp ekvationssystemet.

Någon som kan hjälpa till?

Jag är inte helt med.

Jag antar då att du menar att u är u(r,t), och dina randvillkor är u(1,t) = 450 samt du(2,t)/dr = -(u-20). Men är du ute efter stationärt eller inte? Eller antar du att u(x,0) = 20?

Tycker vidare inte riktigt att jag känner igen din värmeledningsekvation, brukar dem inte bara ha första derivatan map tid och andra derivatorer map rum? Brukar iofs köra diffusionsekvationen i arbetet, men de måste ju se likadana ut.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Jag är inte helt med.

Jag antar då att du menar att u är u(r,t), och dina randvillkor är u(1,t) = 450 samt du(2,t)/dr = -(u-20). Men är du ute efter stationärt eller inte? Eller antar du att u(x,0) = 20?

Tycker vidare inte riktigt att jag känner igen din värmeledningsekvation, brukar dem inte bara ha första derivatan map tid och andra derivatorer map rum? Brukar iofs köra diffusionsekvationen i arbetet, men de måste ju se likadana ut.

Oj, nu ser jag att jag hade skrivit upp ekvationen lite galet, den är inte tidsberoende utan ekvationen ser ut såhär:

r * (d^2u/dr^2) + (du/dr) = 0
u(1) = 250
du/dr(2) = -(u-20)

Ekvationen är väl kanske modifierad lite för att passa matte-problemet, har ingen jättekoll på hur den bör se ut

Permalänk
Medlem

stämmer verkligen: r * (d^2u/dr^2) + (du/dr) = 0
där finns ju inget tidsberoende, är det ett litet skrivfel så det ska vara: r * (d^2u/dr^2) + (du/dt) = 0
istället?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
stämmer verkligen: r * (d^2u/dr^2) + (du/dr) = 0
där finns ju inget tidsberoende, är det ett litet skrivfel så det ska vara: r * (d^2u/dr^2) + (du/dt) = 0
istället?

Japp, som jag skrev är korrekt. Jag antar att dom förutsätter att röret har uppnått sitt jämviktstillstånd och därmed beror temperaturen endast på vart i godset man befinner sig, inte hur lång tid som har passerat.

Permalänk

Jag skulle behöva lite hjälp med att derivera.

Frågan är ungefär: Trädets längd är h och den beror av tiden t. Man kan räkna ut höjden med hjälp av formeln 30-29,5*0,9^t. Räkna ut h'(30).

Först satte jag bara in 30 i formeln men då blir svaret ungefär -7,5 vilket skulle betyda att trädet minskar i längd vilket är fel. Läraren sa att jag skulle ta reda på hur man deriverar expotentialfunktioner (risk för stavfel). Jag kollade i boken men det fanns bara en sida om det och som jag kunde se hade dom gjort som jag gjorde från början, vilket alltså var fel... så jag behöver hjälp med den uppgiften.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Jag skulle behöva lite hjälp med att derivera.

Frågan är ungefär: Trädets längd är h och den beror av tiden t. Man kan räkna ut höjden med hjälp av formeln 30-29,5*0,9^t. Räkna ut h'(30).

Först satte jag bara in 30 i formeln men då blir svaret ungefär -7,5 vilket skulle betyda att trädet minskar i längd vilket är fel. Läraren sa att jag skulle ta reda på hur man deriverar expotentialfunktioner (risk för stavfel). Jag kollade i boken men det fanns bara en sida om det och som jag kunde se hade dom gjort som jag gjorde från början, vilket alltså var fel... så jag behöver hjälp med den uppgiften.

Jag antar att h(t) = 30-29,5*0.9^t och att dom alltså söker hur fort trädet växer vid tiden t=30.

Problemet är alltså att derivera funktionen h(t). Det finns en regel som säger att
(d/dx) a^x = a^x * ln (a), eller i ditt fall (d/dt) a^t = a^t * ln(a)

Så h'(t) = -29,5 * 0.9^t * ln (0.9) och h'(30) = -29,5 * 0.9^30 * ln(0.9) = 0.1318 [längenheter/tidsenhet ]

Permalänk

Tackar, tackar! Jag räknade ut länden på trädet efter 29 år och 31 år och använde (delta y)/(delta x) för att få ett ungefärligt värde och det stämde ganska bra med det riktiga värdet du fick fram.

Men vad är ln? eller vad är det man räknar ut? kan inte minnas att vi använt det, går matte C. jag känner igen log eller lg är det ungefär samma sak?

Edit: hittade en artikel om ln på wikipedia och nu när jag läser om det så känns det mer bekant.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

ln är den naturliga logaritmen, med avseende på bas e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Oj, nu ser jag att jag hade skrivit upp ekvationen lite galet, den är inte tidsberoende utan ekvationen ser ut såhär:

r * (d^2u/dr^2) + (du/dr) = 0
u(1) = 250
du/dr(2) = -(u-20)

Ekvationen är väl kanske modifierad lite för att passa matte-problemet, har ingen jättekoll på hur den bör se ut

Jahaja, kan inte påstå att jag känner igen det men strunt samman.

Jag hade börjat med att skriva om derivatorerna (~likamed}:

Flytta över allt till en sida.

Nästa steg bör vara att matrisformulera det hela och lösa. Ditt system bör se ut som A u = [u(1)=450 0 0 0 0 ....].

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>