Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

3(3-x) - (3-x)^2 = 9 -3x - (9 -6x + x^2) = 3x - x^2 = x (3 - x)

Tack! Skulle du kunna hjälpa mig med denna också?

Faktorisera uttrycket 12p^3 - 4p^2 + 6p så långt som möjligt.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Tack! Skulle du kunna hjälpa mig med denna också?

Faktorisera uttrycket 12p^3 - 4p^2 + 6p så långt som möjligt.

Hitta dom gemensamma faktorerna i termerna. Alla innehåller ju t ex ett jämnt tal.

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Tack! Skulle du kunna hjälpa mig med denna också?

Faktorisera uttrycket 12p^3 - 4p^2 + 6p så långt som möjligt.

Jag är lite nybörjare på det här med faktoriseringar, så om någon kan säga om det går att faktorisera längre, om jag räknat helt tossigt, eller om jag har gjort rätt vore jag mycket tacksam!

12p^3 - 4p^2 + 6p = 2p(6p^2 - 2p + 3) = 2p(p^2 - 1p -1p + (-1)^2 + 2 + 5p^2) = 2p((p - 1)^2 + 2 + 5p^2)

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av el_genius:

Jag är lite nybörjare på det här med faktoriseringar, så om någon kan säga om det går att faktorisera längre, om jag räknat helt tossigt, eller om jag har gjort rätt vore jag mycket tacksam!

12p^3 - 4p^2 + 6p = 2p(6p^2 - 2p + 3) = 2p(p^2 - 1p -1p + (-1)^2 + 2 + 5p^2) = 2p((p - 1)^2 + 2 + 5p^2)

Är det sista verkligen så mycket bättre än det som står i andra steget?

Permalänk
Medlem

"Ljushastigheten i luft är 3.0*10^8 m/s."

b) Hur lång tid tar det för ljuset att färdas 1.5m? Svara i Nanosekunder.

Har problem med den här frågan, tycker det är svårt att räkna med olika prefix. Vore guld värt om någon kunde hjälpa mig och tänka hur jag ska räkna så ska jag försöka lösa resten av uppgifterna på egen hand.

/Brusarn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brusarn:

"Ljushastigheten i luft är 3.0*10^8 m/s."

b) Hur lång tid tar det för ljuset att färdas 1.5m? Svara i Nanosekunder.

Har problem med den här frågan, tycker det är svårt att räkna med olika prefix. Vore guld värt om någon kunde hjälpa mig och tänka hur jag ska räkna så ska jag försöka lösa resten av uppgifterna på egen hand.

/Brusarn

Kan du få fram svaret i sekunder först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Tack! Skulle du kunna hjälpa mig med denna också?

Faktorisera uttrycket 12p^3 - 4p^2 + 6p så långt som möjligt.

Hur långt du kan faktorisera uttrycket beror på över vilket talsystem du tänkt dig faktorisera, över de reella talen eller över de komplexa.
Oavsett så kan du först bryta ut 12p. Du får
12p(p^2-(1/3)p+(1/2)).
(Ska du faktorisera över de reella talen kommer det att visa sig att du inte kommer längre än så här.)

Sedan använder du dig av faktorsatsen som ger oss att om du har ett andragradsutryck av formen x^2+ax+b så kan du skriva det som (x-x0)(x-x1), där x0 och x1 är lösningarna till andragradsekvationen x^2+ax+b = 0.

I vårt fall ska vi alltså lösa p^2-(1/3)p+(1/2) = 0, vilket vi kan göra med pq-formeln
p0 = (1/6) + roten ur((1/6)^2-1/2) = (1/3)+ roten ur (-17/36) = (1/3) + i*(roten ur(17))/6
p1 = (1/6) - roten ur((1/6)^2-1/2) = (1/3) - roten ur (-17/36) = (1/3) - i*(roten ur(17))/6

Det innebär att du kan faktorisera ditt ursprungliga uttryck, över de komplexa talen, som 12p*(p-p0)*(p-p1) där p0 och p1 är givna enligt ovan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

"Ljushastigheten i luft är 3.0*10^8 m/s."

b) Hur lång tid tar det för ljuset att färdas 1.5m? Svara i Nanosekunder.

Har problem med den här frågan, tycker det är svårt att räkna med olika prefix. Vore guld värt om någon kunde hjälpa mig och tänka hur jag ska räkna så ska jag försöka lösa resten av uppgifterna på egen hand.

/Brusarn

Räkna ut det i sekunder först och konvertera sen till nanosekunder ( s = 10^9 ns ).

1.5m / (3.0*10^8 m/s ) = 1.7 *10^-9 s = 1.7 * 10^-9 * 10^9 ns = 1.7 ns

Permalänk
Medlem

Jag får inte rätt på följande:

Skulle någon vänlig själ kunna förklara hur man löser denna, och vilken formel/regel man använder sig av?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fRg!!!:

Jag får inte rätt på följande:

http://laddauppbilder.se/?di=313273157548

Skulle någon vänlig själ kunna förklara hur man löser denna, och vilken formel/regel man använder sig av?

Det finns ju någon lag om likformighet i trianglar som borde vara applicerbar. Typ en ren skalning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns ju någon lag om likformighet i trianglar som borde vara applicerbar. Typ en ren skalning.

Ah, jag tror jag hajjar det nu. Återkommer om jag inte får rätt på det Tack

Edit: fixade det!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Stötte nu på en som var lite klurigare.

All hjälp väldigt uppskattad

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Stötte nu på en som var lite klurigare.

http://laddauppbilder.se/?di=14132732193712

All hjälp väldigt uppskattad

Utnyttja att vinkelsumman i en triangel är 180 grader samt att summan av vinkeln v och den intilliggande vinkeln i triangeln (kalla den C) är 180 grader.

Du har att :
A = B - 10
och
V = B + 60 så
C = 180 - V = 180 - (B+60) = 120-B

Sedan vet du att vinkelsumman i en triangel är 180 grader så A+B+C= 180.
Så B-10 + B + 120 - B = 180, vilket ger B = 70 grader.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Som bilden lyder. Måste vara klar med denna till imorgon och jag hinner inte göra den nu, bara kanske en halvtimme ikväll. Hur ska jag börja, kan ni ge mig några tips?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

http://i.imgur.com/sY3C4.jpg

Som bilden lyder. Måste vara klar med denna till imorgon och jag hinner inte göra den nu, bara kanske en halvtimme ikväll. Hur ska jag börja, kan ni ge mig några tips?

Det finns säkert ett enklare och bättre lösning. Men det är den här jag kom på nu när jag klurade lite bara.

Förutsätter att det står 1 i figuren och inte I.

Vi ska addera vinklarna för trianglarna tills vi når 360 grader.

första är arcsin(1/sqrt(2)). (Genom cosinus och pyt. sats)
Andra blir arcsin(1/sqrt(3)).
Tredje blir arcsin(1/sqrt(4)).
Fjärde blir arcsin(1/sqrt(5)) osv..

Du får helt enkelt addera vinklarna manuellt. Går väl kanske att göra med någon summaformel, men inget jag kan lösa just nu.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Skrivet av Kalium:

http://i.imgur.com/sY3C4.jpg

Som bilden lyder. Måste vara klar med denna till imorgon och jag hinner inte göra den nu, bara kanske en halvtimme ikväll. Hur ska jag börja, kan ni ge mig några tips?

Har inte tid att ge någonting djupgående men denna kanske kan hjälpa lite: http://www.ehow.com/how_4621697_spiral-pythagorean-theorem.ht...

Edit: denna menade jag ju.. Copy paste fail: http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_of_Theodorus

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, men lyckades googla fram att det var spiral of theodorus
Rita upp skiten, sedan googla på vad det såg ut att vara

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hallå,

Då ska jag göra mitt/mina bidrag till tråden, det är xx-antal årsedan jag satt vid skolbänken. Jag håller förtillfället på att läsa upp mina gamla rostiga betyg och har en fundering.

-15- -(-2)+10= om jag gör rätt så blir det, 15+2+10=-27

För att vi har jämnt antal -tecken här och då blir talet negativt som helhet, rätt?

Palenque

Permalänk
Skrivet av palenque:

Hallå,

Då ska jag göra mitt/mina bidrag till tråden, det är xx-antal årsedan jag satt vid skolbänken. Jag håller förtillfället på att läsa upp mina gamla rostiga betyg och har en fundering.

-15- -(-2)+10= om jag gör rätt så blir det, 15+2+10=-27

För att vi har jämnt antal -tecken här och då blir talet negativt som helhet, rätt?

Palenque

Udda antal minustecken=negativt
Den andra termen [- -(-2)] blir alltså negativ:
-15--(-2)+10=-15-(-(-2))+10=-15-2+10=-7

Det är inte det totala antalet minustecken som är intressant, utan antalen minustecken framför varje siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Udda antal minustecken=negativt
Den andra termen [- -(-2)] blir alltså negativ:
-15--(-2)+10=-15-(-(-2))+10=-15-2+10=-7

Det är inte det totala antalet minustecken som är intressant, utan antalen minustecken framför varje siffra.

Tack ska du ha, jag använder mig av termometerskalan här när jag tittar på det och då blir det väldigt enkelt att se åt vilka håll jag ska när jag lägger till eller tar bort.

Men inte alls lika enkelt när jag ska skriva det, klurigt

EDIT

Vänta nu, det blir inte alls -7.

Minus minus blir ju plus.

Alltså, är det -15 och det temperaturen stiger med -2 så blir det ju -13 -13+10 borde ju då bli -3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Alltså, är det -15 och det temperaturen stiger med -2 så blir det ju -13 -13+10 borde ju då bli -3?

Om det är -15 och det "stiger" med -2, blir det väl -17? I detta fall har du:
--(-2) = -2
-15 - 2 = -17
-17 + 10 = -7

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Tack ska du ha, jag använder mig av termometerskalan här när jag tittar på det och då blir det väldigt enkelt att se åt vilka håll jag ska när jag lägger till eller tar bort.

Men inte alls lika enkelt när jag ska skriva det, klurigt

EDIT

Vänta nu, det blir inte alls -7.

Minus minus blir ju plus.

Alltså, är det -15 och det temperaturen stiger med -2 så blir det ju -13 -13+10 borde ju då bli -3?

Ditt tankesätt stjälper dig mer än det hjälper dig. Tror du får sluta tänka på det viset och helt enkelt köpa att udda antal minustecken resulterar i ett minus.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har ett litet problem som jag inte kan klura ut såhär på kvällen, skyller på att jag är lite trött

"Två maskiner tillverkar huvudvärkstabletter. Den ena maskinen tillverkar tre tabletter per sekund och den andra två tabletter per sekund. Vid ett tillfälle skulle 100 000 tabletter tillverkas. Under produktionen fick den snabbare maskinen ett stopp på 1h 15 min. Hur lång tid tog det att tillverka tabletterna? Avrunda till tiotal minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razacer:

Hej!
Jag har ett litet problem som jag inte kan klura ut såhär på kvällen, skyller på att jag är lite trött

"Två maskiner tillverkar huvudvärkstabletter. Den ena maskinen tillverkar tre tabletter per sekund och den andra två tabletter per sekund. Vid ett tillfälle skulle 100 000 tabletter tillverkas. Under produktionen fick den snabbare maskinen ett stopp på 1h 15 min. Hur lång tid tog det att tillverka tabletterna? Avrunda till tiotal minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

6h 30 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awesomty:

6h 30 min

Det är väl inte mycket till hjälp? Visa hur du löst det

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Razacer:

Hej!
Jag har ett litet problem som jag inte kan klura ut såhär på kvällen, skyller på att jag är lite trött

"Två maskiner tillverkar huvudvärkstabletter. Den ena maskinen tillverkar tre tabletter per sekund och den andra två tabletter per sekund. Vid ett tillfälle skulle 100 000 tabletter tillverkas. Under produktionen fick den snabbare maskinen ett stopp på 1h 15 min. Hur lång tid tog det att tillverka tabletterna? Avrunda till tiotal minuter.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad har vi? 100 000 ska slutsumman vara efter tiden t sekunder.

Den långsammare tillverkar 2*t tabletter efter t sekunder och den snabbare 3*t! (ifall inte detta känns självklart för dig så tänk på att första sekunden så tillverkar den långsammare maskinen 2 st tabletter, andra sekunder 2 till och för varje sekund extra så lägger vi på 2 st till. 2+2+2 för tre timmar motsvarar 2*3.. 2+2+2+2 för fyra timmar motsvarar 2*4 etc..)

Så ifall bara den långsamma maskinen hade arbetat hade vi fått 100000 = 2t, och sen lösa ut t för att veta hur många sekunder det tog.

Ifall båda arbetar samtidigt så får vi 100 000 = 2t + 3t = 5t, men sen var det problem med den snabba maskinen så du vill nog dra bort en mängd också, hur man gör det får du lista ut själv.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awesomty:

6h 30 min

Hur hjälper det någon att bara skriva svaret?

Trådens syfte är inte att ersätta ett facit, utan att hjälpa folk. Var god gör det i fortsättningen, eller låt bli att skriva i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är väl inte mycket till hjälp? Visa hur du löst det

75*60=4500
4500*2=9000
100000-9000=91000
91000/5=18200
18200/60≈303
303+75=378

Och 378 min är ungefär 6h 20min, så jag räkna fel på 10 min igår.

Permalänk
Medlem

Strugglar lite mer följande: "Bestäm ekvationen för den räta linje som går genom punkterna (2, 5) och (-1, 11)."

Skulle någon kunna hjälpa mig att lösa denna och förklara räknemetoden? Vore väldigt tacksam.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Strugglar lite mer följande: "Bestäm ekvationen för den räta linje som går genom punkterna (2, 5) och (-1, 11)."

Skulle någon kunna hjälpa mig att lösa denna och förklara räknemetoden? Vore väldigt tacksam.

Den räta linjens ekvation har formen y=mx+c, där m och c är konstanter och x och y variabler (koordinaterna för punkterna). Konstanten m är lika med linjens lutning. Den kan man räkna ut med formeln m=(y2-y1)/(x2-x1). C kan sedan räknas ut genom att sätta in koordinaterna för en av punkterna och lösa ut c. C är förövrigt platsen på y-axeln som linjen skär igenom.

m=(11-5)/(-1-2)=6/-3=-2

y=mx+c
5=-2*2+c
5=-4+c
9=c

Ekvationen för linjen är därmed y=-2x+9.

Visa signatur

The cake is a pie.