Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Den räta linjens ekvation har formen y=mx+c, där m och c är konstanter och x och y variabler (koordinaterna för punkterna). Konstanten m är lika med linjens lutning. Den kan man räkna ut med formeln m=(y2-y1)/(x2-x1). C kan sedan räknas ut genom att sätta in koordinaterna för en av punkterna och lösa ut c. C är förövrigt platsen på y-axeln som linjen skär igenom.

m=(11-5)/(-1-2)=6/-3=-2

y=mx+c
5=-2*2+c
5=-4+c
9=c

Ekvationen för linjen är därmed y=-2x+9.

Satte in skiten i ett koordinatsystem och kunde räkna ut det där, men det var detta jag var ute efter

Formeln heter enligt det jag hittat y = kx + m, men det är ju precis det du skriver, fast med andra bokstäver. Tackar och bugar för förklaringen!

EDIT: Måste man verkligen rita ut punkterna i ett koordinatsystem för att få ut Y-brytningen?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Satte in skiten i ett koordinatsystem och kunde räkna ut det där, men det var detta jag var ute efter

Formeln heter enligt det jag hittat y = kx + m, men det är ju precis det du skriver, fast med andra bokstäver. Tackar och bugar för förklaringen!

EDIT: Måste man verkligen rita ut punkterna i ett koordinatsystem för att få ut Y-brytningen?

Nej, den är samma som m-värdet. Logiskt, ty y(0)= k*0 +m. Dvs, m:et är det enda som återstår när x=0 (vid y-axeln).

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Satte in skiten i ett koordinatsystem och kunde räkna ut det där, men det var detta jag var ute efter

Formeln heter enligt det jag hittat y = kx + m, men det är ju precis det du skriver, fast med andra bokstäver. Tackar och bugar för förklaringen!

EDIT: Måste man verkligen rita ut punkterna i ett koordinatsystem för att få ut Y-brytningen?

Mx+c är den engelska versionen av kx+m. Y-brytningen är lika med m (eller c i den engelska).

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av el_genius:

Mx+c är den engelska versionen av kx+m. Y-brytningen är lika med m (eller c i den engelska).

Ibland ser man även y=ax+b, same shit different name. Det viktiga är att man lär sig känna igen formen för räta linjens ekvation så kan konstanterna heta vad som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att matte är inte min starka sida. Hade iofs hyffsat lätt i skolan med bra betyg, men det mesta är sedan länge bortglömt.
Har en liten formel jag behöver hjälp med, för er mattesnillen är det förmodligen en barnlek, men jag är för risig för att klara det
Har den här formeln,
t = c^2 ln( 2* ((x - y) / (x - z)) )

och det jag vill ha är z.
Kan någon bryta ut z åt mig vore det väldigt tacksamt

Permalänk
Medlem

Har en, förhoppningsvis, relativt enkel Matte B fråga jag skulle behöva hjälp med. Den lyder som följer; "Punkterna (-4; 6), (5; 7), (6; -2) och (-6; -4) är hörnen i en fyrhörning. Bestäm koordinaterna för den punkt där fyrhörningens diagonaler skär varandra. Svara exakt!"

Jag kan rita upp den i ett koordinatsystem, och får (0,5; 2,5). Men jag gissar på att det finns en metod för att räkna ut det istället. Någon som sitter inne på kunskapen? Väldigt tacksam för hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PippiRull:

t = c^2 ln( 2* ((x - y) / (x - z)) )

t/c^2 = ln(2(x-y)/(x-z)) => e^(t/c^2) = 2(x-y)/(x-z) o.s.v.

Skrivet av fRg!!!:

Har en, förhoppningsvis, relativt enkel Matte B fråga jag skulle behöva hjälp med. Den lyder som följer; "Punkterna (-4; 6), (5; 7), (6; -2) och (-6; -4) är hörnen i en fyrhörning. Bestäm koordinaterna för den punkt där fyrhörningens diagonaler skär varandra. Svara exakt!"

Jag kan rita upp den i ett koordinatsystem, och får (0,5; 2,5). Men jag gissar på att det finns en metod för att räkna ut det istället. Någon som sitter inne på kunskapen? Väldigt tacksam för hjälp!

Bestäm ekvationer för två räta linjer och undersök var de skär varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

t/c^2 = ln(2(x-y)/(x-z)) => e^(t/c^2) = 2(x-y)/(x-z) o.s.v.

Bestäm ekvationer för två räta linjer och undersök var de skär varandra.

Jag är novis Hur går jag tillväga för att lyckas med detta?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Jag är novis Hur går jag tillväga för att lyckas med detta?

Har ju fyra punkter. Om du gör två diagonaler så har du två linjer, eller hur? Det är räta linjer och räta linjens ekvation lyder y=kx+m
Ställ upp en ekvation för varje linje (du har ju två givna punkter på varje linje). Sätt linje 1 = linje 2 och se vad du får för värden

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har ju fyra punkter. Om du gör två diagonaler så har du två linjer, eller hur? Det är räta linjer och räta linjens ekvation lyder y=kx+m
Ställ upp en ekvation för varje linje (du har ju två givna punkter på varje linje). Sätt linje 1 = linje 2 och se vad du får för värden

Säkert jätteenkelt, men jag har ingen vettig studielitteratur, och att youtuba är ganska frustrerande. Lyckas helt enkelt inte förstå hur detta ska se ut.

k*x= lutning och m= y-axelns brytningspunkt om jag förstått det hela rätt. Skulle någon kunna ställa upp och visa hur det ska se ut, så att jag kan repetera det sen? Ursäkta okunskapen

Edit: Gav det ett försök, så here it comes:

Linje 1(positiv):

7 - (-4) = 11

5 - (-6) = 11

11/11 = 1

k = 1

m = 2

y = x + 2

Linje 2(negativ):

6 - (-2) = 8

-4 - 6 = -10

8/-10 = 0.80

k = 0.80

m = 2.80

y = 0.80x + 2.80

Men hur får jag sen ut brytningspunkten i de båda linjernas diagonaler?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Säkert jätteenkelt, men jag har ingen vettig studielitteratur, och att youtuba är ganska frustrerande. Lyckas helt enkelt inte förstå hur detta ska se ut.

k*x= lutning och m= y-axelns brytningspunkt om jag förstått det hela rätt. Skulle någon kunna ställa upp och visa hur det ska se ut, så att jag kan repetera det sen? Ursäkta okunskapen

Hitta ekvationerna för den gröna och den röda linjen.

Tex y(grön)=k1*x+m1
y(röd) =k2*x+m2
Sätt y(grön)=y(röd) <=> k1*x+m1=k2*x+m2

Lös ut och beräkna x så får du där de skär varandra. Sätt in x-värdet i en av ekvationerna så får du y.

Du har blandat ihop x och y i dina uträkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

http://i39.tinypic.com/2502dn5.jpg

Hitta ekvationerna för den gröna och den röda linjen.

Tex y(grön)=k1*x+m1
y(röd) =k2*x+m2
Sätt y(grön)=y(röd) <=> k1*x+m1=k2*x+m2

Lös ut och beräkna x så får du där de skär varandra. Sätt in x-värdet i en av ekvationerna så får du y.

Du har blandat ihop x och y i dina uträkningar.

Se mitt tidigare inlägg, för det är så jag gjort. Och jag TROR att jag kommit fram till att brytningspunkten är på 0.44 på x-axeln. Kan iofs vara fel Någon får VÄLDIGT gärna räkna ut det och lägga in svaret så att jag kan se vart jag eventuellt räknat lite knasigt.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Se mitt tidigare inlägg, för det är så jag gjort. Och jag TROR att jag kommit fram till att brytningspunkten är på 0.44 på x-axeln. Kan iofs vara fel Någon får VÄLDIGT gärna räkna ut det och lägga in svaret så att jag kan se vart jag eventuellt räknat lite knasigt.

Y=-4x/5+14/5
y=x+2

y=Y <=> -4x/5+14/5=x+2 => x=4/9 => y=22/9

(4/9;22/9)~(0,44;2,44)

Exakt svar: (4/9;22/9)

Jag skrev att du hade blandat ihop x och y förut, men jag hade fel, du har gjort rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Y=-4x/5+14/5
y=x+2

y=Y <=> -4x/5+14/5=x+2 => x=4/9 => y=22/9

(4/9;22/9)~(0,44;2,44)

Exakt svar: (4/9;22/9)

Jag skrev att du hade blandat ihop x och y förut, men jag hade fel, du har gjort rätt

Jag förstår inte riktigt hur du räknar här, när du får -4x/5+14/5 osv. Tror du att du kan utveckla lite mer? Lite dålig på att se samband på nya grejer :/ Vill bara förstå hur du räknat, så sätter dig sig ganska snabbt sen Tacksam för all din hjälp!

Edit: Ah, du har gångat 0.80 och 2.80 med 5, och sedan skrivit ut det som 4x/5 + 14/5 för att vara exakt och slippa decimaler? Har jag förstått det rätt då? Får stirra mig blind på detta ett tag, men jag tror jag ser sambandet på hur du räknat.

Edit 2: Lyckas inte se hur du får fram y=22/9. Hjälp! x=4/9 förstår jag, då det var det jag skrev, fast i decimalform 0.44. Så där är ju ditt svar exakt, men jag vet inte hur du får fram 22/9 (eller 2.44).

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

t/c^2 = ln(2(x-y)/(x-z)) => e^(t/c^2) = 2(x-y)/(x-z) o.s.v.

Ok, tack!
Vet inte om jag klarar resten dock, inser att jag är rätt risig på det här. Skulle förmodligen behöva köra lite kurser för att få fart på matten
Vore tacksamt om du/någon kunde bryta ut resten med

Permalänk
Skrivet av fRg!!!:

Jag förstår inte riktigt hur du räknar här, när du får -4x/5+14/5 osv. Tror du att du kan utveckla lite mer? Lite dålig på att se samband på nya grejer :/ Vill bara förstå hur du räknat, så sätter dig sig ganska snabbt sen Tacksam för all din hjälp!

Edit: Ah, du har gångat 0.80 och 2.80 med 5, och sedan skrivit ut det som 4x/5 + 14/5 för att vara exakt och slippa decimaler? Har jag förstått det rätt då? Får stirra mig blind på detta ett tag, men jag tror jag ser sambandet på hur du räknat.

Edit 2: Lyckas inte se hur du får fram y=22/9. Hjälp! x=4/9 förstår jag, då det var det jag skrev, fast i decimalform 0.44. Så där är ju ditt svar exakt, men jag vet inte hur du får fram 22/9 (eller 2.44).

När du har fått fram 4/9 sätter du bara in det i en av ekvationerna. I detta fall blir det enklast med y=x+2
y=4/9+2=4/9+18/9=22/9

Ang. hur jag kom fram till -4x/5+14/5:

(-4;6),(6,-2)

deltaY=6-(-2)=8
deltaX=-4-6=-10
k=-8/10=-4/5

y=(-4/5)*x+m=-4x/5+m

Sätter vi in en av punkerna, tex (-4;6), får vi y=6;x=-4 => 6=-4(-4)/5+m=16/5+m, m=6-16/5=30/5-16/5=14/5. Det gäller att räkna med bråk hela vägen, och inte knappa på miniräknaren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PippiRull:

Ok, tack!
Vet inte om jag klarar resten dock, inser att jag är rätt risig på det här. Skulle förmodligen behöva köra lite kurser för att få fart på matten
Vore tacksamt om du/någon kunde bryta ut resten med

e^(t/c^2) = 2(x-y)/(x-z) => x-z = 2(x-y)/e^(t/c^2) => z = x -2(x-y)/e^(t/c^2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

e^(t/c^2) = 2(x-y)/(x-z) => x-z = 2(x-y)/e^(t/c^2) => z = x -2(x-y)/e^(t/c^2)

Tack!
Förmodligen gör jag något fel bara, för det stämmer inte när jag knappar in det. Har satt så här i C#,

double x = 5.0;
double y = 99.0;
double c = 14.4;
double t;
double z = 72.0;

t = Math.Pow(c, 2) * Math.Log(2 * ((y - x) / (y - z))); ==>402.3

z = x - 2 * (x - y) / Math.Exp(t / Math.Pow(c, 2)); ==>32.0

Kan inte se var det är fel, har du nån ide?

Edit: Haha, var jag som hade slarvat med namnsättning, det funkar utmärkt märkte jag nu Tusen tack!

Permalänk
Medlem

Här kommer jag igen med en enkel fråga: "Bestäm maximi-/minimipunkten till funktionen y = 2x^2 - 4x - 30".

Lite osäker på hur man räknar då man har 2x^2 -(eller +) 4x. Hjälp uppskattas

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Här kommer jag igen med en enkel fråga: "Bestäm maximi-/minimipunkten till funktionen y = 2x^2 - 4x - 30".

Lite osäker på hur man räknar då man har 2x^2 -(eller +) 4x. Hjälp uppskattas

Du har ju en andragradskurva. Räkna ut nollställena. Säg att dom då är t.ex -3 och 5. Mellan dom så har du symmetrilinjen då vid x=1
Stoppa in x=1 i y = 2x^2 - 4x - 30 så får du reda på vilket y-värde funktionen har då x=1.

Sedan, om koefficienten för x^2 är positiv så är det en glad kurva (alltså med minimipunkt). Är koefficienten negativ så att det står t.ex -3x^2 så är det en ledsen kurva vilket gör att du har en maximipunkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Bestäm maximi-/minimipunkten till funktionen y = 2x^2 - 4x - 30.

Ofta lönar det sig att faktorisera. Här får man till exempel
y = 2(x-1)^2 -32
där man direkt ser vilken punkt som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ofta lönar det sig att faktorisera. Här får man till exempel
y = 2(x-1)^2 -32
där man direkt ser vilken punkt som är vad.

Denna var underbar. Behöver verkligen lära mig hur man faktoriserar ordentligt. Det mesta jag hittat på YouTube mm. är ganska vagt beskrivet. Har du något tips eller exempel som kan vara till hjälp, eller möjligtvis någon sida/video som beskriver grundligt så att man inte behöver vara väldigt familjär med alla matematiska uttryck, etc?

Edit: Jag hittade faktiskt en bra video som beskriver faktorisering, men den beskriver bara väldigt grundläggande. Ser inte hur du får fram x-1 inom parentesen. Skulle du (eller någon) kunna utveckla?

Edit2: Nej, jag får verkligen inte ihop hur du gjort här. Utveckla gärna så mycket du kan!

Edit3: y = 2x^2 - 4x - 30 -> x^2 - 2x - 15 -> y = 2(x - 5)(x + 3) , men detta hjälper inte mig så mycket

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Har du något tips eller exempel som kan vara till hjälp, eller möjligtvis någon sida/video som beskriver grundligt så att man inte behöver vara väldigt familjär med alla matematiska uttryck, etc?

En god start är att lära sig kvadreringsreglerna, konjugatregeln och kvadratkomplettering ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En god start är att lära sig kvadreringsreglerna, konjugatregeln och kvadratkomplettering ordentligt.

Kvadratkomplettering är inte så jätteviktigt, men konjugat- och kvadreringsreglerna är otroligt viktiga och dom måste sitta i ryggmärgen!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En god start är att lära sig kvadreringsreglerna, konjugatregeln och kvadratkomplettering ordentligt.

Skrivet av Kalium:

Kvadratkomplettering är inte så jätteviktigt, men konjugat- och kvadreringsreglerna är otroligt viktiga och dom måste sitta i ryggmärgen!

Tackar för tipsen! Kvadratkomplettering påminner lite om PQ formeln, så dessa tre blir nog inte svåra att nöta in!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fRg!!!:

Tackar för tipsen! Kvadratkomplettering påminner lite om PQ formeln, så dessa tre blir nog inte svåra att nöta in!

Ofta lönar det sig att tänka "vore det inte roligt om uttrycket såg ut ungefär såhär", skriva om det på den formen, se efter hur fel det blev och sedan kompensera för det (det är ungefär så kvadratkomplettering fungerar).
När man till exempel ser
2x^2 - 4x - 30
tänker man, förutsatt att man kan kvadreringsreglerna ordenligt, att det nästan ser ut som en utvecklad form av 2(x-1)^2 och att det vore en tjusig form att ha uttrycket på. Tyvärr är 2(x-1)^2 = 2x^2 -4x +2 och inte 2x^2 - 4x, så man måste kompensera genom att subtrahera två.
(2x^2 - 4x) - 30 = (2(x-1)^2 -2) -30 = 2(x-1)^2 -32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ofta lönar det sig att tänka "vore det inte roligt om uttrycket såg ut ungefär såhär", skriva om det på den formen, se efter hur fel det blev och sedan kompensera för det (det är ungefär så kvadratkomplettering fungerar).
När man till exempel ser
2x^2 - 4x - 30
tänker man, förutsatt att man kan kvadreringsreglerna ordenligt, att det nästan ser ut som en utvecklad form av 2(x-1)^2 och att det vore en tjusig form att ha uttrycket på. Tyvärr är 2(x-1)^2 = 2x^2 -4x +2 och inte 2x^2 - 4x, så man måste kompensera genom att subtrahera två.
(2x^2 - 4x) - 30 = (2(x-1)^2 -2) -30 = 2(x-1)^2 -32

Men jag tror att detta är överkurs för mig, just nu. Jag får fokusera på att fixa dessa den långa vägen först. Det du beskriver känns väldigt främmande för mig. Men otroligt tacksam för att du tar dig tiden!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ny fråga som jag tror jag gjort fel på:

Lös ekvationen -3x2 - 27x = 42

Här trodde jag att jag kunde göra om den och lösa med PQ formeln, men det verkar som att jag gör fel. Så här blev det för mig:

-3x^2 - 27x = 42
-3x^2 - 27x - 42 = 0
x^2 - 9x - 14 = 0
x = 9/2 +- √(14/2)^2 + 14
x1 blir 4,5 och x2 blir då ca. 7.94

Någon vänlig själ som kan tänka sig att få rätt på denna sörjan åt mig? Lättare att räkna om man bryter ut?

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Ny fråga som jag tror jag gjort fel på:

Lös ekvationen -3x2 - 27x = 42

Här trodde jag att jag kunde göra om den och lösa med PQ formeln, men det verkar som att jag gör fel. Så här blev det för mig:

-3x^2 - 27x = 42
-3x^2 - 27x - 42 = 0
x^2 - 9x - 14 = 0
x = 9/2 +- √(14/2)^2 + 14
x1 blir 4,5 och x2 blir då ca. 7.94

Någon vänlig själ som kan tänka sig att få rätt på denna sörjan åt mig? Lättare att räkna om man bryter ut?

Från -3x^2 - 27x - 42 = 0 till x^2 - 9x - 14 = 0 så verkar du ha delat med både -3 och 3 på olika ställen?
Delar du -3x^2 - 27x - 42 = 0 med 3 så får du -x^2 - 9x - 14 och om du delar med -3 så får du x^2 + 9x + 14

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

ax2 + (4a + 1)x + 5a + 2 = 0

Bestäm för alla värden på a antalet lösningar till ekvationen.

Förstår inte riktigt hur man ska göra.
Ska man försöka få alla a under rot tecknet?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.