Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Får inte till det:

Bestäm kortaste avståndet mellan punkten (1, 0, 3) och linjen (0, 1, -1) + t(1, -1, 1) t är ett reellt tal

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Får inte till det:

Bestäm kortaste avståndet mellan punkten (1, 0, 3) och linjen (0, 1, -1) + t(1, -1, 1) t är ett reellt tal

Stirra på

(tagen från Distance from a point to a line → Vector formulation [Wikipedia]) ett tag, och läs också vad Wikipedia har att säga (det är nästan exakt på den form du redan har, med notisen att deras n ska vara normerad).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

a^2+b^2=27
a/b=16/9

a=b(16/9)
(b(16/9)^2+b^2=27
b^2*(16/9)^2+b^2=27
2b^2*(256/81)=27
b^2*(256/162)=13,5
b^2=13,5/(256/162)
b=sqr(13,5/(256/162))
b=2,92

(2,92(16/9))^2+2,92^2=35,5=/=27
2,92(16/9)/2,92=16/9

Vad har jag gjort fel? Den övre ekvationen stämmer inte.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

a^2+b^2=27
a/b=16/9

a=b(16/9)
(b(16/9)^2+b^2=27
b^2*(16/9)^2+b^2=27
[ERROR]
2b^2*(256/81)=27
b^2*(256/162)=13,5
b^2=13,5/(256/162)
b=sqr(13,5/(256/162))
b=2,92

(2,92(16/9))^2+2,92^2=35,5=/=27
2,92(16/9)/2,92=16/9

Vad har jag gjort fel? Den övre ekvationen stämmer inte.

There's your problem.

Du gör rätt som lägger ihop b^2*(16/9)^2+b^2 men du glömmer att förlänga det andra ledet, för att kunna skriva dem på samma rad ovanför bråkstrecket så måste du förlänga det med 81.

  • b^2*(16/9)^2+b^2

  • b^2*(256/81)+b^2

  • b^2*(256/81)+81/81*b^2

  • b^2*((256+81)/81)

  • b^2*(337/81)=27

Dessutom dividerar du med 2 en gång för mycket två rader under den jag markerat, det skall fortfarande stå 81 (inte 162). Strikt talat skall sedan b vara b=+-sqrt(...) eftersom även ett negativt tal som kvadreras blir positivt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:
  • b^2*(16/9)^2+b^2

  • b^2*(256/81)+b^2

  • b^2*(256/81)+81/81*b^2

  • b^2*((256+81)/81)

  • b^2*(337/81)=27

Jag hänger inte med, var tar den andra b-kvadraten vägen?

Citat:

Dessutom dividerar du med 2 en gång för mycket två rader under den jag markerat, det skall fortfarande stå 81 (inte 162). Strikt talat skall sedan b vara b=+-sqrt(...) eftersom även ett negativt tal som kvadreras blir positivt.

Detta hade jag i åtanke när jag skrev, men just i denna uppgift kan svaret inte vara negativt (en sträcka) så jag lade inte till +-. Matematiskt inkorrekt och otydligt utan kontext, ursäkta.

Snygg bild!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

There's your problem.

Du gör rätt som lägger ihop b^2*(16/9)^2+b^2 men du glömmer att förlänga det andra ledet, för att kunna skriva dem på samma rad ovanför bråkstrecket så måste du förlänga det med 81.

  • b^2*(16/9)^2+b^2

  • b^2*(256/81)+b^2

  • b^2*(256/81)+81/81*b^2

  • b^2*((256+81)/81)

  • b^2*(337/81)=27

Dessutom dividerar du med 2 en gång för mycket två rader under den jag markerat, det skall fortfarande stå 81 (inte 162). Strikt talat skall sedan b vara b=+-sqrt(...) eftersom även ett negativt tal som kvadreras blir positivt.

Skrivet av Casper:

Jag hänger inte med, var tar den andra b-kvadraten vägen?
Detta hade jag i åtanke när jag skrev, men just i denna uppgift kan svaret inte vara negativt (en sträcka) så jag lade inte till +-. Matematiskt inkorrekt och otydligt utan kontext, ursäkta.

Snygg bild!

Var är det du tycker b^2 försvinner? Mellan rad två och tre i min uppställning?

Bra att du tänkte på det även om du inte skrev med det, det är lätt att missa.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Var är det du tycker b^2 försvinner? Mellan rad två och tre i min uppställning?

Mellan rad tre (här förekommer utrycket b^2 två gånger) och fyra (här endast en gång).

Nu förstår jag var den tog vägen, utmärkt bild. Tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp med följande uppgift:

Vet inte riktigt hur man ska ställa upp det man söker osv, förstod inte hur facit gjorde när jag kollade deras lösning. Någon som kan hjälpa mig och förklara lite?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Skulle behöva hjälp med följande uppgift: https://puu.sh/qxlaa/6c14174d52.png

Vet inte riktigt hur man ska ställa upp det man söker osv, förstod inte hur facit gjorde när jag kollade deras lösning. Någon som kan hjälpa mig och förklara lite?

Det finns två möjligheter för att andra färjan ska innehålla max en bil:

  1. Det kommer 0–2 bilar första femminutersintervallet (då är kön tom efter denna avgång), sedan max en bil andra femminutersintervallet.

  2. Det kommer 3 bilar första femminutersintervallet (då står en bil i kö efter denna avgång), sedan ingen bil andra femminutersintervallet.

Poissonprocessen ger dig en formel för att beräkna dessa sannolikheter.

Inkludera även gärna facits lösning i ditt svar så får andra läsare av denna tråd chans att förklara hur de räknat och klargöra vad det är du inte hänger med på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det finns två möjligheter för att andra färjan ska innehålla max en bil:

  1. Det kommer 0–2 bilar första femminutersintervallet (då är kön tom efter denna avgång), sedan max en bil andra femminutersintervallet.

  2. Det kommer 3 bilar första femminutersintervallet (då står en bil i kö efter denna avgång), sedan ingen bil andra femminutersintervallet.

Poissonprocessen ger dig en formel för att beräkna dessa sannolikheter.

Inkludera även gärna facits lösning i ditt svar så får andra läsare av denna tråd chans att förklara hur de räknat och klargöra vad det är du inte hänger med på.

Okej men hänger inte riktigt med på varför kön är tom efter första fallet där och sen varför en bil står i kö efter andra fallet. Facit gjorde såhär:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men hänger inte riktigt med på varför kön är tom efter första fallet där och sen varför en bil står i kö efter andra fallet.

Det följer av uppgiftsbeskrivningen. Det står 4 bilar i kö när första vänteperioden börjar. Efter fem minuter kommer en färja ta med sig maximalt 6 bilar därifrån:

  • Har det inte kommit några extra bilar under denna tid så står fortfarande 4 bilar i kö — alla får plats på första färjan, kön är därefter tom.

  • Har det kommit exakt 1 extra bil under denna tid så står nu 5 bilar i kö — alla får plats på första färjan, kön är därefter tom.

  • Har det kommit exakt 2 extra bilar under denna tid så står nu 6 bilar i kö — alla får plats på första färjan, kön är därefter tom.

  • Har det kommit exakt 3 extra bilar under denna tid så står nu 7 bilar i kö — 6 får plats på första färjan, 1 bil står därefter i kö.

Därefter börjar en ny femminutersperiod där bilar fortsätter anlända enligt given Poissonfördelning. Efter denna period vill vi ha maximalt en bil i kö. Detta kan vi få på två sätt:

  • Kön var tom när perioden började (dvs något av de tre första fallen ovan), och det har kommit maximalt 1 bil.

  • Det stod exakt 1 bil när perioden började (dvs det fjärde fallet ovan), och det har inte kommit några fler.

Skrivet av mhj:

Precis, de första tre fallen i min första lista ovan är P(X ≤ 2) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under första perioden är mindre än eller lika med 2"). Detta ska kombineras med första fallet i andra listan, dvs P(Y ≤ 1) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under andra perioden är mindre än eller lika med 1"). Det fjärde fallet i min första lista är P(X = 3) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under första perioden är lika med 3"). Detta ska kombineras med andra fallet i andra listan, dvs P(Y = 0) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under andra perioden är 0").

Att det handlar om en Poissonprocess gör att vi snällt kan förenkla det betingade uttrycket P(A | X ≤ 2) ("sannolikheten att andra färjan bär max en bil givet att antalet bilar som anlände den första perioden var mindre än eller lika med 2"): eftersom Poissonprocessen karakteristiskt "saknar minne" så spelar utfallet i första perioden inte in alls på fördelningen i andra perioden.

Deras numeriska värden kommer från Poissonfördelningen. P(X ≤ 2) får de genom att addera P(X = 0), P(X = 1) och P(X = 2), osv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det följer av uppgiftsbeskrivningen. Det står 4 bilar i kö när första vänteperioden börjar. Efter fem minuter kommer en färja ta med sig maximalt 6 bilar därifrån:

  • Har det inte kommit några extra bilar under denna tid så står fortfarande 4 bilar i kö — alla får plats på första färjan, kön är därefter tom.

  • Har det kommit exakt 1 extra bil under denna tid så står nu 5 bilar i kö — alla får plats på första färjan, kön är därefter tom.

  • Har det kommit exakt 2 extra bilar under denna tid så står nu 6 bilar i kö — alla får plats på första färjan, kön är därefter tom.

  • Har det kommit exakt 3 extra bilar under denna tid så står nu 7 bilar i kö — 6 får plats på första färjan, 1 bil står därefter i kö.

Därefter börjar en ny femminutersperiod där bilar fortsätter anlända enligt given Poissonfördelning. Efter denna period vill vi ha maximalt en bil i kö. Detta kan vi få på två sätt:

  • Kön var tom när perioden började (dvs något av de tre första fallen ovan), och det har kommit maximalt 1 bil.

  • Det stod exakt 1 bil när perioden började (dvs det fjärde fallet ovan), och det har inte kommit några fler.

Precis, de första tre fallen i min första lista ovan är P(X ≤ 2) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under första perioden är mindre än eller lika med 2"). Detta ska kombineras med första fallet i andra listan, dvs P(Y ≤ 1) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under andra perioden är mindre än eller lika med 1"). Det fjärde fallet i min första lista är P(X = 3) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under första perioden är lika med 3"). Detta ska kombineras med andra fallet i andra listan, dvs P(Y = 0) ("sannolikheten att antalet bilar som anländer under andra perioden är 0").

Att det handlar om en Poissonprocess gör att vi snällt kan förenkla det betingade uttrycket P(A | X ≤ 2) ("sannolikheten att andra färjan bär max en bil givet att antalet bilar som anlände den första perioden var mindre än eller lika med 2"): eftersom Poissonprocessen karakteristiskt "saknar minne" så spelar utfallet i första perioden inte in alls på fördelningen i andra perioden.

Deras numeriska värden kommer från Poissonfördelningen. P(X ≤ 2) får de genom att addera P(X = 0), P(X = 1) och P(X = 2), osv.

Okej stort tack för förklaringen, den behövdes! Nu förstår jag allt. Har en annan fråga som är lite kortare, På b) här:

så gör facit såhär:

. Men varför skriver de (110 över 2) vid A snitt B? borde det inte vara (50 över 2) i nämnaren där? För om du ska välja de kvinnor som är vegetarianer så finns det ju 50 kvinnor, varför tar man inte (50 över 2) där då? Varför ska männen vara med när frågan bara handlar om kvinnor och vegetarianer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

På b) här: https://puu.sh/qxh4c/6f99dfefa5.png så gör facit såhär: https://puu.sh/qxh4Y/3aaa7039d5.png. Men varför skriver de (110 över 2) vid A snitt B? borde det inte vara (50 över 2) i nämnaren där? För om du ska välja de kvinnor som är vegetarianer så finns det ju 50 kvinnor, varför tar man inte (50 över 2) där då? Varför ska männen vara med när frågan bara handlar om kvinnor och vegetarianer?

  • T = 110: totalt antal personer

  • Kᵥ = 32: antal kvinnliga vegetarianer

  • V = 57: totalt antal vegetarianer

  • n = 2: antal samplingar

  • A: "två vegetarianer väljs"

  • B: "två kvinnor väljs".

Vi söker sannolikheten att vi har samplat n kvinnor givet att vi har samplat n vegetarianer, dvs P(B | A).

Vi vet att sambandet för sannolikheten att två separata händelser inträffar är sannolikheten för att den ena gör det, följt av att den andra gör det givet att den första inträffat, dvs
   P(A ∩ B) = P(A) P(B | A)
eller masserat
   P(B | A) = P(A ∩ B) ⁄ P(A)   (1)
vilket är uttrycket facit börjar med.

P(A), dvs "två vegetarianer väljs" (utan återläggning) får vi av Bin(Vn) ⁄ Bin(Tn) (där Bin() ger binomialkoefficienten).

P(A ∩ B) är sannolikheten för att vi vid slumpmässigt urval väljer n kvinnliga vegetarianer: Bin(Kᵥ, n) ⁄ Bin(Tn). Notera hur detta måste bero på totala populationen, inte bara kvinnor som du undrade över. "A snitt B" är alltså de utfall som delas av både A och B utav totala antalet utfall. Det är inte just detta som frågan slutligen undrar över, men vi räknar ut det för att nå vårt svar genom samband (1).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:
  • T = 110: totalt antal personer

  • Kᵥ = 32: antal kvinnliga vegetarianer

  • V = 57: totalt antal vegetarianer

  • n = 2: antal samplingar

  • A: "två vegetarianer väljs"

  • B: "två kvinnor väljs".

Vi söker sannolikheten att vi har samplat n kvinnor givet att vi har samplat n vegetarianer, dvs P(B | A).

Vi vet att sambandet för sannolikheten att två separata händelser inträffar är sannolikheten för att den ena gör det, följt av att den andra gör det givet att den första inträffat, dvs
   P(A ∩ B) = P(A) P(B | A)
eller masserat
   P(B | A) = P(A ∩ B) ⁄ P(A)   (1)
vilket är uttrycket facit börjar med.

P(A), dvs "två vegetarianer väljs" (utan återläggning) får vi av Bin(Vn) ⁄ Bin(Tn) (där Bin() ger binomialkoefficienten).

P(A ∩ B) är sannolikheten för att vi vid slumpmässigt urval väljer n kvinnliga vegetarianer: Bin(Kᵥ, n) ⁄ Bin(Tn). Notera hur detta måste bero på totala populationen, inte bara kvinnor som du undrade över. "A snitt B" är alltså de utfall som delas av både A och B utav totala antalet utfall. Det är inte just detta som frågan slutligen undrar över, men vi räknar ut det för att nå vårt svar genom samband (1).

Okej men tycker det är lite konstigt ändå för om man ska beräkna P(A u B) så borde väl totala bli allt där A och B är med, dvs där det kan finnas kvinnliga vegetarianer, vilket jag fortfarande tycker borde vara (50 över 2).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men tycker det är lite konstigt ändå för om man ska beräkna P(A u B) så borde väl totala bli allt där A och B är med, dvs där det kan finnas kvinnliga vegetarianer, vilket jag fortfarande tycker borde vara (50 över 2).

Fetstil min: notera att det inte är P(A ∪ B) ("union") du ska beräkna, utan P(A ∩ B) ("snitt").

Du har 110 människor totalt. Om man plockar två: vad är sannolikheten att man slumpmässigt har plockat 2 kvinnliga (B) vegetarianer (A)? Det är detta P(A ∩ B) betyder här.

Av de 110 i urvalsgruppen är 32 kvinnliga vegetarianer. När första personen väljs så är chansen helt enkelt 32 ⁄ 110. När den andra personen väljs är det inte mycket mer komplicerat, utöver att både urvalet och målgruppen minskat med 1, så chansen i andra valet blir 31 ⁄ 109. Totala chansen blir produkten av dessa sannolikheter, dvs
   P(A ∩ B) = (32 ⁄ 110) ⋅ (31 ⁄ 109) = 32 ⋅ 31 ⁄ (110 ⋅ 109) = Bin(32, 2) ⁄ Bin(110, 2)
Den sista likheten är ingen slump, och vanligen går man snarare från det hållet. Jag räknade "baklänges" utifrån ren intuition här för att troliggöra att beräkningssättet är korrekt.

Se även till att förstå skillnaden mellan P(A ∩ B) och vad själva frågan (b) söker, dvs P(B | A): vad är sannolikheten att man slumpmässigt har plockat 2 kvinnor givet att vi har plockat 2 vegetarianer. I det fallet har vi alltså "tjuvkikat" på de två personer vi plockat, sett att de var vegetarianer och utifrån denna nya situation med denna information tillgänglig vill vi veta vad sannolikheten är för att de även är kvinnor. Om egenskaperna är beroende av varandra så är detta inte samma sak som P(A ∩ B), där man snarare har valt två personer och ännu inte vet om de är varken kvinnor eller vegetarianer (i någon mån är definitionen på beroende händelser att just dessa två saker inte är samma sak). Detta "om" är föremålet för fråga (c).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Fetstil min: notera att det inte är P(A ∪ B) ("union") du ska beräkna, utan P(A ∩ B) ("snitt").

Du har 110 människor totalt. Om man plockar två: vad är sannolikheten att man slumpmässigt har plockat 2 kvinnliga (B) vegetarianer (A)? Det är detta P(A ∩ B) betyder här.

Av de 110 i urvalsgruppen är 32 kvinnliga vegetarianer. När första personen väljs så är chansen helt enkelt 32 ⁄ 110. När den andra personen väljs är det inte mycket mer komplicerat, utöver att både urvalet och målgruppen minskat med 1, så chansen i andra valet blir 31 ⁄ 109. Totala chansen blir produkten av dessa sannolikheter, dvs
   P(A ∩ B) = (32 ⁄ 110) ⋅ (31 ⁄ 109) = 32 ⋅ 31 ⁄ (110 ⋅ 109) = Bin(32, 2) ⁄ Bin(110, 2)
Den sista likheten är ingen slump, och vanligen går man snarare från det hållet. Jag räknade "baklänges" utifrån ren intuition här för att troliggöra att beräkningssättet är korrekt.

Se även till att förstå skillnaden mellan P(A ∩ B) och vad själva frågan (b) söker, dvs P(B | A): vad är sannolikheten att man slumpmässigt har plockat 2 kvinnor givet att vi har plockat 2 vegetarianer. I det fallet har vi alltså "tjuvkikat" på de två personer vi plockat, sett att de var vegetarianer och utifrån denna nya situation med denna information tillgänglig vill vi veta vad sannolikheten är för att de även är kvinnor. Om egenskaperna är beroende av varandra så är detta inte samma sak som P(A ∩ B), där man snarare har valt två personer och ännu inte vet om de är varken kvinnor eller vegetarianer (i någon mån är definitionen på beroende händelser att just dessa två saker inte är samma sak). Detta "om" är föremålet för fråga (c).

Alright är nog med nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp med följande uppgift:

Vet inte hur man ska lösa sådana här. Några tips?

Permalänk
Medlem

Vilken miniräknare hade ni satsat på?

Läser Ma 3B på komvux nu för att sedan läsa företagsekonomi nästa år.

Velar mellan en Texas instruments Ti-84 plus ce-t eller en Ti nspire cx.

Vilken är bäst, och vilken skulle ni ha valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Vilken miniräknare hade ni satsat på?

Läser Ma 3B på komvux nu för att sedan läsa företagsekonomi nästa år.

Velar mellan en Texas instruments Ti-84 plus ce-t eller en Ti nspire cx.

Vilken är bäst, och vilken skulle ni ha valt?

Casio FX-82 har allt du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Casio FX-82 har allt du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Har själv en Ti-84 plus som var sjukt overkill för gymnasiet. Tyckte den var overkill under första två åren på universitetet också...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Håller med. Har själv en Ti-84 plus som var sjukt overkill för gymnasiet. Tyckte den var overkill under första två åren på universitetet också...

FX-82 dög genom hela min civilingenjörsutbildning. Faktum är att det bara var två eller möjligen tre kurser där vi fick ha valfri miniräknare (matematisk statistik, halvledarfysik och ev en till). I övriga kurser fick vi antingen inte ha någon miniräknare alls (t.e.x i stort sett alla matematikkurser utom matstat) eller bara typgodkänd räknare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp att förstå en sak.

På denna sidan http://www.sandvik.coromant.com/sv-se/knowledge/milling/formu... under "Invändig cirkulär rampning (3 axlar) eller cirkulär fräsning (2 axlar)" så finns formler för att räkna ut effektivt radiellt ingrepp. Men jag blir inte klok på hur man gör.

Om Dm är 299, Dw är 270 och Dcap är 80. Hur får jag fram ae eff?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GVR4:

Jag behöver hjälp att förstå en sak.

På denna sidan http://www.sandvik.coromant.com/sv-se/knowledge/milling/formu... under "Invändig cirkulär rampning (3 axlar) eller cirkulär fräsning (2 axlar)" så finns formler för att räkna ut effektivt radiellt ingrepp. Men jag blir inte klok på hur man gör.

Om Dm är 299, Dw är 270 och Dcap är 80. Hur får jag fram ae eff?

Formeln i fråga:

Först ser du till att dina värden är i rätt enhet (millimeter), men om vi antar det så får vi:

Parameter

Värde ⁄ mm

D

299

D_w

270

D_{cap}

80

För att räkna ut detta stoppar vi in det i formeln, vilket ger:
   aₑ_{eff} = (299² − 270²) ⁄ (4 (299 − 80)) mm = 18.8 mm

>>> def a_e_eff(Dm, Dw, Dcap): ... return (Dm**2 - Dw**2)/(4*(Dm - Dcap)) ... >>> a_e_eff(299, 270, 80) 18.83675799086758

Beräkning
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Tack så mycket! @phz:

Permalänk

Hej skulle behöva hjälp med hur man löser ekvationer av dessa slag?

9(x+1)=(x+1)^3

Svaret ska bli . x123 = -1 , 2, -4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Hej skulle behöva hjälp med hur man löser ekvationer av dessa slag?

9(x-1)=(x+1)^3

Svaret ska bli . x123 = -1 , 2, -4

Något är galet här, den där ekvationen har bara en reell rot. Har du provat att sätta in lösningarna i ekvationen och se om likheten stämmer?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Ser att jag skrivit fel tecken, ska vara 9(x+1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunshine914:

Hej skulle behöva hjälp med hur man löser ekvationer av dessa slag?

9(x+1)=(x+1)^3

Svaret ska bli . x123 = -1 , 2, -4

Det första vi kan göra är att försöka "nolla" parenteserna. Eftersom x = -1 gör att båda sidor är lika med 0 är det en lösning. Vidare så kan vi förkorta med (x+1) på båda sidor och får då att 9 = (x+1)^2. Om vi utvecklar parentesen får vi att 9 = x^2 + 2x +1. Samlar vi allt på samma sida fås x^2 + 2x - 8 = 0. Detta kan lösas med t.ex pq-formeln och ger då lösningarna 2 samt -4.

Vi har då fått 3 lösningar vilket vi vet är samtliga då det är en ekvation av 3de graden (den har en x^3 term innan vi har förenklat). På samma sätt kommer en andragradsekvation alltid ha 2 lösningar.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

@HallonsyltarN: Tack för lösningen

Jag lyckades lösa denna såhär:

9(x+1)=(x+1)^3
(x+1)^3 - 9(x+1) = 0
faktorisera
(x+1)(9-(x+1)^2)=0
Första ekvationen
(x+1)=0
x1= -1

andra ekvationen
(9-(x+1)^2)=0
9=(x+1)^2
Roten ur 9 = x+1
x=+- 3 -1
x2= 3-1 = 2
x3= -3 -1 = -4

Själva faktoriseringen var inte självklar för mig men talen är upplagda för vi ska använda oss utav det.

Permalänk
Medlem

Hej! Har inte sysslat med sannolikhet på ungefär 10 år och känner mig helt kass nu inför en tenta i Beslutstödsmetoder.

Frågan lyder: När man kastar en tärning är sannolikheten för att den visar en sexa en sjättedel. Vad är sannolikheten att när man kastar fem tärningar att
(a) de fem tärningarna alla visar sexor?
Här tror jag mig förstå att svaret. Eftersom P(6)=1/6=en sjättedel. Så tar man en sjättedel ^5. Dvs (1/6)*(1/6)*(1/6)*(1/6)*(1/6)=1/7776. Sannolikheten är alltså 1/7776.
(b) minst en av tärningarna visar en sexa?
Det är här jag blir förvirrad. Det känns som att det är smidigast att börja med att räkna ut sannolikheten för noll sexor? Känns som att det bör vara: 1-(5/6^5)? Dvs 1 minus fem sjättedelar upphöjt till 5. P(Minst 6)=1-(5/6)*(5/6)*(5/6)*(5/6)*(5/6).

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2