Bygga motordriven volymkontroll till förstärkare. [+ en bild på 34KB]

Permalänk

Bygga motordriven volymkontroll till förstärkare. [+ en bild på 34KB]

Vad tror ni om det, fått tag i en gammal förstärkare utan fjärrkontroll.

Skulle gärna vilja fixa så att man kan styra volymen på den med en fjärkontroll.

Min enda idé:
Man försöker få fast en vanlig liten elmotor på volymkontrollen. Har inte öppnat förstärkaren och kollat i den på hur enkelt/mycket plats det kan vara.

Sen skulle jag använda min befintliga fjärrkontoll till datorn och använda två utgångar på skrivarporten att styra motorn med.

Men är det någon som har nån bättre och enklare idé på hur man ska göra?
Eller finns det färdiga lösningar för det?

Bild på den:

Fler bilder på resten av det gamla systemet för den intresserade finns här:
http://mattajas.no-ip.com/index.php?link=picbrowser.php&kat=i...

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk

har själv gått i samma tankebanor när det gäller min gamla sony förstärkare, underbart ljud o tryck (värsting på sin tid) men som sagt ingen fjärrkontroll
Så det ska bli intressant att se hur detta slutar

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna använda en potentiometerkrets för att ersätta volymkontrollen? De finnes för en femtiolapp på ELFA. Beror ju ifs på vilken resistans du ska ha och sånt....

Annars har jag lite dålig erfarenhet av diverse manicker som ska trycka på knappar och vrida på kontroller....men jag antar att det går om man sätter fast skiten ordentligt.....vilket jag inte gjorde då jag inte kunde/ville göra åverkan på stereon.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk

köp ett billigt RC servo för hundralappen, sen bygger du en styrkrets till den på någe sätt borde finnas nån hätr som vet hur man skulle kunna koppla det till en IR fjärr

Permalänk
Medlem

Om man frågar på http://www.geekjoan.com/forum/ (Elektronikforumet)
efter Mullemeck och frgåar om Pickrets, Rcservo och fjärrstyrning så får du nog MYCKET bra hjälp där.. Har själv fått det.. Mitt tipps är alltså http://www.geekjoan.com/forum/

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Jambalaya, förmodligen med ingenting som det brukar när jag ska göra något

JL, oki, men då försvinner ratten helt va? Vill hellst inte ändra "originalfunktionaliteten". Annars en väldigt bra och förmodligen enkel idé.

Philip Thulin, det bord ju finnas något enkellt sätt när man bara är ute efter två "funktioner" (höja/sänka) till den.

Jine, tackar för sidan, kollat runt där lite idag, utan att hitta någon som gjort samma. Ska regga mig och lägga in ett inlägg

Vad jag har förstått efter en del läsande är att man iaf bör använda sig av en servo kopplad till volymratten. Har även sätt att det finns färdigbyggda motorstyrda potar, men jag har inte hittat var man kan köpa, dom är säkert inte billiga heller.

Får väll se om man går vidare med problemet, är ju trots allt en gamal och ej särskillt fin förstärkare.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

ett servo/en motor på insidan och två remhjul med en liten 'gummisnodd'.
då borde du kunna använda både fjärr och vanliga ratten.

enda jag kunde komma på som 'tips'