MySQL-problem efter installation av PHP 5.0.3

Permalänk

MySQL-problem efter installation av PHP 5.0.3

Installerade php 5.0.3 nyss, hade 5.0.0 innan. Då vill mysql bråka lite, får det här felmeddelandet när jag kör mysql_connect("localhost", "användarnamn", "lösenord");

Citat:

Warning: mysql_connect(): Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading mysql client in /home/jalla/tickets.php on line 104

Men det är bara när jag kör en commandline-php-fil som det blir så, när jag connectar till mysql med en fil på webservern så blir det inget fel, då funkar det precis som det ska. Googlade lite efter felmeddelandet och det står överallt att det är något med mysql 4.1, men jag kör 5.0. Så vad kan det vara som är fel?

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

om du kör mysql 5.0 måste du väll använda mysqli_ functionerna ?

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

Har fått det med. Har för mig att det var en bugg som gjorde att lösenorden för användarna blev korrupta testa att ta bort lösenordet för användaren och lägga tillbaka det igen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zparta
om du kör mysql 5.0 måste du väll använda mysqli_ functionerna ?

Jag försökte testa det, men det var bara för mysql 4.1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
Har fått det med. Har för mig att det var en bugg som gjorde att lösenorden för användarna blev korrupta testa att ta bort lösenordet för användaren och lägga tillbaka det igen.

Det funkade! Tack!

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Se där då hade man rätt. Tyckte det kändes som ett bekant problem

Visa signatur