floppyn funkar inte

Permalänk
Medlem

floppyn funkar inte

är det ngt visst med äldre floppydrives och nyare moderbord/datorer?
för på min 'gamla' dator (inkasserad 3 år sedan), dvs den jag hade tills jag fixade min nya igår, fungerade min floppy utan problem. nu tog jag den floppyn och satte in i den nya datorn - drive a: hittades och allt verkade funka, tills det att jag försökte öppna en diskett. då fick jag meddelandet att ingen disk i drive a: hittades.
åtskilliga gånger bytade jag floppyn fram och tillbaka mellan datornerna, och bytade mellan 2 st floppykablar, till samma resultat - den funkade felfritt på 'gamla' datorn och ingen diskett hittades på 'nya'.
jag testade senare att använda en kompis floppy, också den lite äldre (tillverkad 1998) utan framgång (samma fel).

är det så att lite äldre floppydrives inte funkar med nyare moderbord? och borde då en nyare floppy fungera?

moderbordet på den nya datorn är en Asus KV8-X och ena floppyn är en NEC, kommer inte ihåg vad den andra är för typ.

är tacksam för ev. hjälp/svar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

i mitt fall var det så att jag inte hade i strömmen till den, men den ska väl funka i ditt fall, men men sj så kör man inte med floppy längre:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP