Permalänk
Medlem

Znote 4060

Funderar på att köpa en Znote 4060 (med utökat minne och hårddisk) (http://www.zepto.se/), men har ingen större erfarenhet av laptops, och har därför några frågor.

Skärmen är på 1024x768 - då klarar den väl åtminstone 75 Hz?

Hur är det med ljudvolymen? Ibland blir man ju förvånad när man ser en laptop och det visar sig att den var igång.

Laddare följer väl i princip alltid med? (Ser ut att bli PC-direkt jag köper ifrån)
EDIT: Såg att denna hade besvarats av en PC-direkt-person på forumet, det följer med.

Hur är det egentligen med 24/7-användade av laptops. En del verkar mycket oroliga och säger att det sliter väldigt mycket på den. Är det så?

Det är väl alltid en mycket god idé att skaffa bra frsäkring på laptopen? Är 1700 :- rimligt för en 4 års stöld- och skadeförsäkring?

Har ni andra 4060-användare något att tillägga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är också intresserad av znote 4060 och undrar om någon vet vilken batteritid som man kan få med det batteri som medföljer znote 4060 (hur många celler mm)?

Permalänk
Medlem

Re: Znote 4060

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alda
Skärmen är på 1024x768 - då klarar den väl åtminstone 75 Hz?

Om du läser en artikel om hur platta skärmar fungerar kommer du att inse att de inte arbetar med Hz på samma sätt som CRT-skärmar gör. En CRT skärm ritar upp bilden 75 gånger per sekund vid 75 Hz, en platt skärm tar emot ny information 75 gånger per sekund och om någon pixel har ändrat sig sedan förra uppdateringen så ändras pixeln på skärmen (efter X ms där X är responstiden). Således lyser skärmen hela tiden och kan inte flimra.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Re: Re: Znote 4060

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Om du läser en artikel om hur platta skärmar fungerar kommer du att inse att de inte arbetar med Hz på samma sätt som CRT-skärmar gör. En CRT skärm ritar upp bilden 75 gånger per sekund vid 75 Hz, en platt skärm tar emot ny information 75 gånger per sekund och om någon pixel har ändrat sig sedan förra uppdateringen så ändras pixeln på skärmen (efter X ms där X är responstiden). Således lyser skärmen hela tiden och kan inte flimra.

Åh, kanske man borde känt till
Tack för informationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Destino
nånting om batteritider...

Enligt specifikationerna är det ju upp till 5 timmar. Dock är det ju inte den praktiska tiden. Om inte någon kan ge ett bättre svar så kan jag nog kolla om några dagar då jag förhoppningsvis har fått datorn. Murphys lagar dikterar väl dock att det kommer ta lång tid innan jag har den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Znote 4060

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alda
Åh, kanske man borde känt till
Tack för informationen.

Enligt specifikationerna är det ju upp till 5 timmar. Dock är det ju inte den praktiska tiden. Om inte någon kan ge ett bättre svar så kan jag nog kolla om några dagar då jag förhoppningsvis har fått datorn. Murphys lagar dikterar väl dock att det kommer ta lång tid innan jag har den

Har du fått din 4060 ännu?

Har du isf tagit några bilder på den, som du kanske skulle kunna posta här?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Ja jag har fått den. Har dock helt glömt bort den här tråden.
Kan nog ta lite bilder imorgon. Vill inte störa korridoraren som har kameran så här dags :P.

För övrigt gillar jag den. Dock tycker jag inte riktigt skärmen som har alldeles för dålig betraktelsevinkel i vertikalled (dock har jag aldrig haft någon annan laptop, så jag har inte mycket att jämföra med). I horisontalled har jag inga problem.
Batteritiden känns lite väl kort. ÄR nog absolut inga fem timmar där inte. Åtminstone inte i vanlig användning. Den klarar nog inte mer än 90 min dvd t.ex. Och lite gentoo-kompilering utan strömförsörjning är ju inte att prata om.
Dock har jag inte gjort några större tester än.
Spelprestationer m.m kan jag inte säga något om, då jag inte testat något spel, och kommer troligen inte göra heller :).

Visa signatur