AMD och sockel M2

Permalänk
Medlem

usch TCPA..... jag som alltid vart AMD-anhängare.... får väl dumpa datorn o göra nåt annat när de väl introduceras och blir så illa som de verkar just nu.... skit.... varför måste de göra såhär? håller med den som förut i denna tråd skrev "snacka om att gräva sin egen grav"....

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk
Medlem

om ett år blir det upgrade då

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

haha AMD goes mindre sålda cpus, om de har den där äcklita TCPA skiten
http://www.againsttcpa.com/ <-- bra länk

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
haha AMD goes mindre sålda cpus, om de har den där äcklita TCPA skiten
http://www.againsttcpa.com/ <-- bra länk

Intel är också med, om jag minns rätt så var tanken på en "säker" datorplattoform (TCPA-tjosan) deras från första början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
JAG FÖRESLÅR OCH BER SWECLOCKERS ATT FÖRKLARA PÅ VAR I XBITLABS ARTIKEL PALLADIUM NÄMNS.

Faktiskt... det hänvisar aldrig till palladium eller TCG.

Sen tror jag nog inte att vi aldrig mer kommer kunna köra egna program.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Vad jag mins från första utlåtandet om att AMD skulle bygga in "paladium" i sina processorer så sa de att det ska vara möjligt att stänga av det.

Om man har lite tur har de blåst hela paladium-gruppen genom att få asmycket betalt för att ta med det i sina processorer (så ingen ska kunna "smita"). Sen när de väl tar med det, (som de ju har lovat) så lägger de in så alla som vill kan stänga av det.

Man kan ju alltid hoppas....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det blir så farligt som många här tror. Ifall det blir så att vissa program inte kan användas, så lär ju stämningarna radas upp mot storföretagen.

Permalänk
Medlem

Men alltså kommer man kunna använda linux om man vill? Eller kommer man vara mer eller mindre tvungen att använda TCG-grejorna?

Permalänk
Medlem

Dessutom kan ni ju läsa detta:

"The Manila is a future incarnation of AMD Sempron processor: it is unlikely to support advanced features like Presidio and Pacifica, but is claimed to have dual-channel DDR2 memory controller."

Permalänk

Har just mailat Aftonbladet och Expressen om detta så den stora massan iaf. i Sverige kan få reda på hur det ligger till med detta.
Något måste göras för att visa att de flesta inte tycker om denna onda TCPA-teknik så Aftonbladet/Expressen är förhoppningsvis ett bra förstasteg för att informera alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

TCPA/TCG känns ganska oroande. Hur illa det kommer att bli är säkert ännu osäkert. Dock tror jag att det är säkert att ju mindre det motarbetas av kunniga och engagerade människor dessto värre kommer det att bli.

Edit: Fan vad trist att sådant här ska förstöra roliga nyheter.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Om jag spånar lite, ur en lekmans perspektiv, en insatt person får gärna dräpa samtliga funderingar om han vill:

Alltså, problemet är att dom verktyg man behöver för att utveckla programvara tex kompilatorer måste vara licencierade för att sen dom färdiga programmen skall kunna köras på Palladium-hårdvara. Dessa licenser kommer att kosta multum. Microsoft har redan pratat om allt från 100.000 till 1 Miljon för en enskild programmerare för att få tillgång till en licensierad kompilator. Grejen är, att dom kan ju sätta vilket pris dom vill efter som grejjerna inte kommer att fungera annars.

Titta på Microsoft eller IBMs historia av prissättning på företagslicenser så kan ni ana att det inte blir billigt. Ännu roligare blir det förstås för dom om dom kan höja ribban så mycket som möjligt även för privatpersoner. Faller Open Source och Freeware bort ökar såklart dom möjligheterna.

Dagens billiga hård/mjukvara måste vara en stor vagel i ögat på dom som har jobbat länge i dessa företag.

Så detta berör alltså även Linux, som inte kommer att gå att kompilera så att det går att köra på Palladium hårdvara utan att man köpt en sån dyr licens. Det gör att alla fristående utvecklare faller bort direkt, Linux blir egendom åt typ IBM, Sun och Red Hat som kommer att ha råd att fortsätta utveckla det. Med andra ord blir Linux i praktiken sluten mjukvara med den enda skillnaden att man fortfarande kan prata fritt om källkoden, men man kan inte kompilera den om man inte har flis.

Fast företagen hävdar förstås att det fortfarande är fritt, eftersom vem som helst är välkommen att köpa en licens av dom. Så några medborgeliga rättigheter är såklart inte hotade.

Och folk klarade sig ju bra innan det fanns datorer, så varför skall inte företagen få ta betalt för sina fina manicker ?

Och vad gör det ? Då kan vi köra Linux med Palladium avstängt, så kan vi fortsätta använda dom fria kompilatorerna som tex GCC. Visst är det så, så länge Palladium går att stänga av MEN då kan vi inte köra några som helst kommersiella program eller kommersiell media eller spel på Linux-plattformen om dessa är Palldium-skyddade. Då blir Linux ganska tråkigt, om man inte ens kan spela en enkel mp3 eller kolla på bilder från sin digitalkamera.

Eller också växer det upp en underground kultur med billig hårdvara från Kina, om kineserna är så smarta som dom har rykte om, jämför med billiga DivX DVD-spelare.

Men då är fortfarande Internet haken, kommer man ens in på några intressanta siter utan att ha Palladium i datorn ? Kan man ens läsa tex Aftonbladet(fast gissa om dom skulle tappa läsare och annonsörer) ? Det finns många hakar som kan vidareutvecklas av dom som vill ha betalt så många gånger som möjligt för sin "intellectual property".

Ett drömscenario för mjukvarurelaterade företag. Men inte för konsumenter.

Även jag tror att det blir en "mjuk" övergång, Palladium kommer inte att fungera något vidare i början. Men räkna med att fler och fler av dess möjligheter kommer att tas i bruk i takt med att någon upptäcker att det kan vara lönsamt på något sätt. Marknadens diktatur till skillnad från en fri marknad.

Jag gillar det inte. Framför allt för att det kommer att bromsa utvecklingen av allt möjligt och för att begåvade individer får mindre möjlighet att utveckla sin begåvning. Saker kommer helt enkelt att bli mer statiska, vilket passar företag och aktieägare bra men knappast bidrar till individers livskvalitet eller världens bästa. Världen mår bäst om den är så dynamisk som möjligt.

Vi har redan institutioner med liknande absolut makt på sitt område, staten är ett bra exempel, vi behöver inte att stora företag skall få samma eller större makt på IT-området. Dessutom, gillar man inte ett land och dess regering kan man ju flytta, men IT-företagen är globala så där kan man inte flytta någonstans.

Summarum: IT har haft något speciellt som apellerat på folk över hela världen, detta speciella kommer att försvinna om Palladium genomförs. Att använda en dator kommer att bli lika kul som att titta på TV på den tiden det bara fanns två kanaler typ.

edit. glömde, det här inlägget kostar 100 miljoner kronor att läsa, synd att jag inte kan skydda det på något sätt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

* AMD
* Hewlett-Packard
* IBM
* Intel Corporation
* Microsoft
* Sony Corporation
* Sun Microsystems, Inc.
Företag som förespråkar och är med i TCG (Trusted Computing Group).
Är det en uppochner vändning på gång i datorvärlden?
Väldigt intressant och skrämmande om man låter sig se de värsta scenarierna.

https://www.trustedcomputinggroup.org/about/members/
Medlemslista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Läs inte against tcpa det är gammal bullshit, microsofts version av fritzchipet kom ju inte ens.
Linux har redan TPM stöd via IBMs arbete med en drivare. TPM är inte det som against tcpa försöker få det att låta.
http://www.research.ibm.com/compsci/project_spotlight/securit...
http://www.research.ibm.com/secure_systems_department/project...

Du kan också läsa på TCGs hemsida www.trustedcomputinggroup.org informationen om tekniken är publikt åtkomstbar.

IBM har kört med TPM i deras laptops i flera år...

jag erkänner att jag bara skumläste dina länkar, men det de säger är att TPM fungerar som en sorts ID-kort som skickas, granskas och godkäns.. ok, om jag visar dig mitt ID och du inte godkänner det, har mitt ID-kort något värde?
så länge TCPA har någon bestämmanderätt över kontroll och godkännande så bör TCPA stoppas, så fort dom inte har kontroll så är det värdelöst

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag tycker det är lustigt att nyhetsskribenten håller på och spekulerar i hur AMD på något automagiskt sätt ska "fixa" DDR2:s dåliga latencies.

"Volvo ska göra en bil som kanske gör det möjligt att INGEN KOMMER NÅGONSIN DÖ I EN BILOLYCKA IGEN!!!"

Typ.

En integrerad minneskontroller är effektivare än en separat som sitter i en nordbrygga, det är inte mycket mer med det.

Citat:

JAG FÖRESLÅR OCH BER SWECLOCKERS ATT FÖRKLARA PÅ VAR I XBITLABS ARTIKEL PALLADIUM NÄMNS.

The product will sport two processing engines, dual-channel DDR2 SDRAM controller, as well as security and virtualization capabilities code-named Presidio and Pacifica, respectively.

Presidio-namnet har länge varit känt som AMD:s kodnamn för TCPA-enheten. Om du läst artikeln är namnet också en länk där du kan läsa mer. Och snälla, använd inte VERSALER.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Det hela låter som ett skott i foten på mjukvarubranchen. Om ungdomar inte tillåts skriva sina egna program hur skall då mjukvaruföretagen få tillgång till kunniga programerare? Visst du lär dig endel på datorutbildningar men för att bli en riktigt bra programerare krävs att du suttit flera år och malt ut dålig, mindre dålig och bra kod... Är som att bli en författare fast med mera matte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Om det går att stänga av på hårdvarunivå gör det ju knappast palladium meningslöst. Är ju helt perfekt i mina ögon.

ööhhh, snälla, förklara hur du menar....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
99,99999999999999999999999999999% av folket har ingen aning om sådana här saker, tyvärr. Vi entusiaster är en mycket liten del av den stora datorvärlden.

Företag är nog bland dom få som välkomnar palladium också, på företagen så behöver det ju inte vara dåligt...

Permalänk
Medlem

Förut var det whine om att Intel bytte sockel för ofta (när AMD körde socket A).

Nuförtiden är det ju rena vilda västern, AMD byter socket vääldigt ofta..
Blir dyrt med nya moderkort helatiden.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt sett kan dom göra som så att all hårdvara som har TCPA-stöd _enbart_ funkar på operativsystem med TCPA-stöd (longhorn och framtida windows om TCPA inte faller platt). Frågan är ju då om hårdvaru-tillverkare går med på den sortens kontroll, vilket är tveksamt... ganska skrämmande att möjligheten finns dock. Sen kan man ju fråga sig vad Europa tycker om TCPA. Även om man kan "stänga av" TCPA så kommer det knappast vara till nåt försvar för Microsoft om slutresultatet ändå blir att de får 'totalt' monopol.

Jag spenderar en stor del av dagarna framför datorn. Jag programmerar, laddar hem musik och lite av varje, spelar freeware-spel (t.ex: http://beginners.subspace.net/), använder open source code osv. Om den dagen då TCPAs värsta scenario blir verklighet nånsin kommer så ska jag köpa mig en skrivmaskin att ersätta datorn med.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem
Citat:

sockel M2 ha 1204 pinnar, 263 fler än nuvarande sockel 939

Nu kan det hända att jag räknar fel, men om jag tar 1204 minus 939 så får jag svaret 265

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
ööhhh, snälla, förklara hur du menar....

Företag är nog bland dom få som välkomnar palladium också, på företagen så behöver det ju inte vara dåligt...

Om vi utgår från att Palladium skall gynna dig istället för företagen. Så är det ju ganska meningsfullt att ha möjligheten att välja mellan en säker datorupplevelse med palladium igång eller en friare med palladium avstängt. För den skaran av människor som alltid handlat sina program, köpt sina datorer på siba och knappt hörttalas om opensource måste inte palladium vara något dåligt.

En möjlighet mellan på och av i hårdvara skulle väl inte på något sätt göra hela systemet meningslöst? Det är du som borde förklara dig hur du menar här.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Om nu TCPA kommer gå att stänga av hårdvarumässigt så lär det ju bara innebära att folk stänger av det och laddar ner sina program/OS crackade istället, då utan TCPA-kravet i filerna. (Då kan de ju köra t.ex. linux OCH TCPA-program utan att det kolliderar) Just detta är anledningen till att jag tror att TCPA är, som någon sa, ett skott i foten av storföretagen själva.

För övrigt skulle jag väl egentligen inte tro att linux är i riskzonen direkt. Jag tror att flera av linuxutvecklarna nog skulle kunna få ihop till licensen ganska fort bara de lät folk donera pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Om vi utgår från att Palladium skall gynna dig istället för företagen. Så är det ju ganska meningsfullt att ha möjligheten att välja mellan en säker datorupplevelse med palladium igång eller en friare med palladium avstängt. För den skaran av människor som alltid handlat sina program, köpt sina datorer på siba och knappt hörttalas om opensource måste inte palladium vara något dåligt.

En möjlighet mellan på och av i hårdvara skulle väl inte på något sätt göra hela systemet meningslöst? Det är du som borde förklara dig hur du menar här.

om du har TCPA aktiverat så kan du inte koppla upp dig mot en dator som har TCPA aktiverat.. inte ens om du äger båda datorerna och har dom kopplade till ditt privata LAN!!
du kan troligtvis inte surfa in på Swec (om du har T "av" och Swec har T "på", eller tvärt om)

Stänga av Palladium är i TCPA-världen samma sak som att dra ut sin nätverkskabel... (med andra ord är avstängningsfunktionen ungefär lika bra som valet mellan fångenskap och självmord.. det är alternativ #3 som gäller)

Boomhauer - återigen... om företagen kräver att du kör med TCPA-program så är alla icke-TCPA-program oanvändbara
TCPA har tekniskt stöd som gör att ett vanligt Worddokument ska inte gå ett öppna i TCPA-Word... du kan inte ens lägga den filen på hårdisken på en TCPA-dator

Jag menar inte att denna barriär kommer implementeras första dagen/månaden/året, men tekniken finns där och den får inte under några omständigheter hamna i majoriteten av Svenssondatorerna

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Varför skaffa licens?
GCC är tillräckligt bra tycker jag.
Och jag tror det strider mot GPL och liknande opensource copyright lagar att använda licensen så utvecklare som utvecklar öppen källkod (däribland jag) kommer säkerligen att skita i det.

Kör Linux/*BSD till allt.
Kommer om TCPA kommer riktigt in i vanliga hemmen att köpa senaste datorn med TCPA som man kan stänga av och köra den resten av livet
Eller en Mac såklart, tills dom går över.

Bättre länk:
http://www.refactor.fi/pen/tcpa/faq.html

Permalänk

hur mycket pröjsar ni mig om jag sätter ett skott mellan ögonen på bill gates?

Permalänk

AMD har ju gärna legat på entusiasternas sida, så det känns lite som att man på ett eller annat sätt kan stänga av den här skiten. Intel däremot, vet jag inte om man kan lita på..

Det verkar också lite som att samhället (datormässigt sett) kommer delas upp i två delar, med ett ingenmansland imellan. Hemmakodare / pirater / frihetskämpar och de som stödjer TCPA / de som inte förstår bättre.

Vi vet ju alla i vilken kategori vi hamnar

Permalänk
Medlem

vi får helt enkelt köpa en PS3 när TCPA kommer ...

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Förut var det whine om att Intel bytte sockel för ofta (när AMD körde socket A).

Nuförtiden är det ju rena vilda västern, AMD byter socket vääldigt ofta..
Blir dyrt med nya moderkort helatiden.

Detta är ett ganska litet problem som endast påverkar en del entusiaster som byter processor ofta. Andra uppgraderar så pass sällan (vartannat år kanske?) att nytt moderkort oftast behövs i alla fall. Dessutom kan man ju se det så att oavsett om AMD hållt kvar vid S939, så hade man inte kunnat använda varken DDR2 eller processorerna som stöder det på äldre S939-moderkort. Med andra ord är ett sockel-byte oundvikligt i detta fall.

Permalänk

Jo nackdelarna är många men det finns faktist några fördelar ochså med detta som man albsolut inte få glömma

1. Inga virus kommer funka och det leder till att du inte behöver virusprogram som slöarner...

2. Inga dåliga programerade program kommer finnas som kan göra att datorn går dåligt

Med andra ord så får man stabila datorer utan massa virus och sånt skit...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Avstängd

Kommer man kunna avaktivera det så är det lungt, blir nog inte världens undergång. "Skyddet" som sådant byggs av 2 orsaker.
1. Skydda tillverkarnas marknadsandelar från nya kommande framtida konkurrenter. Idag kan vem som helst som följer ISO m.fl standarder tillverka komponenter som passar alla datorer utan att behöva betala för utvecklingskostnader för de I/O gränssnit de ansluts till.
Med detta skydd så krävs det en s.k överenskommelse ¥€$.

2. För att skydda användare som inte vet vad de gör när de klickar ja på allt som poppar upp på skärmen, så fråntar man dom rättigheterna att exekvera vad som helst.