AMD och sockel M2

Permalänk
Medlem

Detta bevisar bara vad jag sedan länge vetat.

BILL GATES ÄR DJÄVULEN.

Hoppas han försvinner eller så, de lär han göra när han har alla världens datageeks efter sig

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl Psxcare att chippa datorer åxå...

Permalänk
Medlem

sätter en 100 hundring att systemet kommer bli hackat 30dagar innan det släpps. precis som allt annat.
pirater har alltid legat steget före...

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Är väl så med TCPA att man inte kan köra Win, Office, kända program som Photosop mm ifall man inaktiverat det hårdvarumässigt.
Sen ifall man har det aktiverat så kan det bli problem med program som inte har stöd för det.

Så då får man gå över helt till open source ifall dom inte får för sig att lägga in skitet med.
Så då blir det Linux om 3-5 år då.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Snart kommer väl Psxcare att chippa datorer åxå...

Hahaha den va bra...

Nä tror inte det är så faligt som det låter... Blir nog vi som är mer dator frek som kommer i framtiden köra linux på något vänster med dc och rubbet och på den vägen klara oss. Sen sitter svensson med sin nyinköpta Compaq och fattar inte varför han inte längre kan tankaner olagligheter från nätet. Med andra ord kommer försäljningen av olagliga kopior av program, spel & film öka

Blir det som jag luskar på åvan så blir det mer svarta pengar till dator freksen

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Är väl så med TCPA att man inte kan köra Win, Office, kända program som Photosop mm ifall man inaktiverat det hårdvarumässigt.
Sen ifall man har det aktiverat så kan det bli problem med program som inte har stöd för det.

Så då får man gå över helt till open source ifall dom inte får för sig att lägga in skitet med.
Så då blir det Linux om 3-5 år då.

Men eftersom hårdvaran oxå kommer att ha TCPA i sig så kommer det inte att gå att köra Linux heller om jag förstått det hela rätt...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

TCPA eller vad de valt attt kalla sig just nu... det är inte bra.

Om det blir ett underground-nätverk vore ju som sagt trevligt, att det skulle vara olagligt är mindre intressant. Det känns nästan som om all programvara och all hårdvara som inte är anpasssad efter TCPA per automatik skulle bli olaglig. Så är det inte. Det är bara ett gäng stora företag som tror att användare efterfrågar den här typen av kontroll. En del företag anser att det är bra då det skullle innebära ökat skydd för deras program. För andra företag spelar det ingen större roll men de anpassar sig åt denna horribla "standard" eftersom de stora spelarna på marknaden gör det och för att de själva (de små) är underleverantörer eller drar nytta av de storas marknadsframgångar. De små anpassar sig också efter de stora företagens TCPA hyllnngar.

Från Apple har vi inte hört något och från Linux leverantörerna ännu inget heller.

Jag ser mig som en marknadsliberal människa, men blir bitter och sur när jag läser om TCPA och andra förslag/påtryckningar från stora företag på regeringar/politiska areonor som stiftar lagar för oss invånare som borde vara de som styr. Jag är en demokrat som tror på den stora massans potential, men blir rädd när vanlige Svensson inte vet eller reagerar på TCPA och dess verkningar kan bli. För det är den vanlige Svensson men framförallt företag som skulle kunna vara en Svensson i företagskläder som kommer att köpa dessa nya system och på så vis gynna detta nya TCPA-påfund ännu mer...

Inte för att att jag anser att en väl påläst elit borde styra àla Platons idealstat. Men uttrycket "den obildade massan" blir allför verkligt för att jag skall kunna sova gott denna natt och kanske med risk för all framtid.

HJÄLP! Jag tycker verkligen inte om storebror.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lustigt att nyhetsskribenten håller på och spekulerar i hur AMD på något automagiskt sätt ska "fixa" DDR2:s dåliga latencies.

"Volvo ska göra en bil som kanske gör det möjligt att INGEN KOMMER NÅGONSIN DÖ I EN BILOLYCKA IGEN!!!"

Typ.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Den mest spännande nyheten på länge, i mitt tycke, är den om IBM:s Cellprocessor, så jag hoppas att Cell visar sig vara överlägsen allt Intel & AMD har på gång och att Cell dessutom inte använder TCPA eller annat sånt skit som bara ska kontrollera och bevaka oss användare.

Permalänk

Den dagen det blir värklighet och om det inte går att gåförbi så kommer jag perssonligen inte ha så mycket med datorer att göra mer än att surfa och spela nått spel ibland... nä då blir det att köpa sig en sportbil och glidarunt i )

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Läste väl om TCPA för ett år sen eller så... blev förbannad men tänkte inte mer på det... Nu när hör att skiten faktiskt ska bli verkligehet blir jag både ledsen och förbannad... Tycker Gates och de andra knösarna borde har lite mer empati för sina användare...

Sen: TCPA borde väl vara olagligt i de flesta länder?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Allvarligt, om detta slår, så lär ju Bill Gates bli headhuntad av alla inom open source.

Permalänk
Medlem

gäller att köpa upp flera av de sista non-palladium cpu:na och bygga kluster, så de räcker prestandamässigt bra in i framtiden. ..;-)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
*suck*

jag föreslår istället att ni INTE läser om TCPA på Against TCPA då det som står på den sidan bara är worst-case-scenarios. ungefär lika pålitliga som galningar som går på stan med plakat som det står "världen går under" på. läs istället om TCPA på TCPAs hemsida och på de individuella företagens hemsidor.

jag blev blåst på ett filosofiarbete för att jag hade läst against TCPA och trodde att jag hade något moraliskt förkastligt att kritisera. när det var tre dagar kvar till dead line läste jag på mer och insåg att det mesta som står där är BS...

Vaddå BS, tror inte att någon företag skulle snacka illa om sin egna produkt! Eller hur?
Lite drastiskt att jämnföra folk som går omkring o skriker "jorden undergång är nära" med TCPA som faktiskt är verklighet inom ett par år.

Tur att du upptäckte att de var BS, nu kan vi vara lugna!

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus - AMD 4000+ SD - TT Big Typhoon - OCZ EL DDR PC3700 Platinum 2x512 -WD 2000JD SATA - OCZ Modstream 450W - HS X1900XT 512 - ViewSonic VX912 19"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiyoko
*suck*

jag föreslår istället att ni INTE läser om TCPA på Against TCPA då det som står på den sidan bara är worst-case-scenarios. ungefär lika pålitliga som galningar som går på stan med plakat som det står "världen går under" på. läs istället om TCPA på TCPAs hemsida och på de individuella företagens hemsidor.

jag blev blåst på ett filosofiarbete för att jag hade läst against TCPA och trodde att jag hade något moraliskt förkastligt att kritisera. när det var tre dagar kvar till dead line läste jag på mer och insåg att det mesta som står där är BS...

vilket är BS - att de faktiskt har konstruerat något som gör att de bestämmer vad du får och inte kan köra/göra på din dator?
TCPA's säkerhetside kan liknas vid ett LAN med en fet inträdesavgift... de 200 företagen som är med granskar och godkänner vad som får köras på en dator med TCPA-hårdvara aktiverat, de kan även bestämma att utan TCPA aktiverat så kan du inte vara upkopplad mot en TCPA-godkänd dator (även om de antagligen inte kommer visa det i början)
ja, TCPA lovar att de inte kommer använda tekniken för utpresning, men hur mycket är ett pengahungrigt företags löfte värt?

även om det som nämns på Anti-TCPA inte kommer implementeras på kort sikt så är redan själva tekniken (möjligheten) ett direkt hot mot rätten till privat egendom (du äger inte något, som TCPA - inte du, bestämmer över) och fri programering...

det värsta är... säkerhetsfaktorn i TCPA är ifrågasättbar: det är omöjligt att göra ett lagligt program till TCPA-platformen utan att ha licens
men om du ska göra något virusliknande/olagligt så kommer det förmodligen räcka att det utger sig för att vara Acrobat Reader (eller något annat licensinnehavande program.. varför inte Windows?)
visst, jag har ingen aning hur svårt något sådant är... men det är klart enklare än att göra ett lagligt TCPA-program utan att ha licens (vilket är per definition något TCPA ska stoppa)

Tony Clifton - det problemet jag ser med Cell är att den i grunden inte har stöd för större mängder minne och att dess APUs inte kan ta del av varandras resultat innan dessa har skrivits till RAM... en Cell kan bara använda sina 64MB minne, om det behöver data från någon annan processors resultat så är bussen mellan minnena en klart begränsande/nerslöande faktor...
Cell-systemet är extremt optimerat för av varandra oberoende beräkningar... det ÄR ett kluster med alla dess nackdelar

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Inaktiv

Då kör man det värsta som finns utan TCPA då?
Sen kan man ha en TCPA dator som man spelar på, om man nu gör det.

Annars är det ju Mac som gäller.

Permalänk
Medlem

Den där nya Amigan ser ännu mer lockande ut nu.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof

Och en annan sak leder inte det här till monopol?
Microsoft har länge varit i domstol för att de är för stora och har ett monopol, borde inte det här då vara olagligt och sätta stopp för en fri marknad?

Ursch jag blir illamående när ja läser vad TCPA igentligen är för någonting!

EDIT/ Information want's to be free!!! /EDIT

Microsoft har varit smarta på den punkten. Du kan stänga av Palladium, på så sätt kommer de undan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Men eftersom hårdvaran oxå kommer att ha TCPA i sig så kommer det inte att gå att köra Linux heller om jag förstått det hela rätt...

Jo, det kommer att gå.

Edit: Vi kan vissa våra protester genom att inte köpa delar med Palladium. Hjälpa familjen med inköp av datorer, upplysa allmänheten hur det ligger till o.s.v.

Permalänk
Medlem

Vi må vara en väldigt liten andel av datormarknaden, men vi har ändå makt över en relativt stor del av den. Jag menar, allvarligt, hur många här bestämmer inte vad familjen köper för datorer? Hur många här har inte en handfull vänner som frågar en vad dom ska köpa innan dom handlar? Sen är det många datoranhängare i andra kretsar, som känner som vi, opensource-communityn osv. En positiv sak med palladium är ju att folk kommer öppna ögonen för andra alternativ än Microsoft, trist att det ska behöva gå så långt för att folk ska göra det dock.

Ps: Ja, jag förstår att det är som att säga att en positiv sak med flodvågen i asien är att alla gamla fallfärdiga byggnader byts ut mot nya, fräsha, men likförbannat kan ni inte påstå att så inte är fallet.

Permalänk

Jo men som Tracer åvan skrev att det kommer gå att köra linux på burkarna så är ju det stora problemet löst...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Ta det lungt...det blir lika lätt att "cracka" TCPA som det är att flasha bios och ersätta en .exe fil med ena annan .exe fil :).

Tror inte man kommer märka nåt ens...inte på en gång iaf. Först kommer man lansera det hela på pappret och sedan tar det flera år innan det sitter i svenssonburken :D.

Som nån nämde tiddigare kommer man säkert kunna byta ut chipset eller ändra hårdvaran så man går förbi skyddet.

Jag bryr mig inte nu iaf och ser ingen anledning till panik :). Folk vet kanske för lite om det hela än och därför oroar sig för mycket. Ingen kan tvinga oss till nåt så länge vi lever i någorlunda demokratiskt land.

Permalänk
Medlem

Låter helsjukt, vad är det här för Big Brother samhälle som håller på utvecklas. Det här kommer 1000 ggr mer problem än de löser, folk kommer sitta och svära. Snart får folk lämna in sin dator för att få något installerat.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då vet man vad man inte ska köpa.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Låter helsjukt, vad är det här för Big Brother samhälle som håller på utvecklas.

Precis, framtiden ser inte ljus ut. Däremot lär film och musikbranschen vara glada över TCPA. Som på så sätt kan garantera att de kan sälja kopieringskyddad musik och film över nätet till mycket höga priser. Utan risken att det knäcks.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Ta det lungt...det blir lika lätt att "cracka" TCPA som det är att flasha bios och ersätta en .exe fil med ena annan .exe fil :).

Tror inte man kommer märka nåt ens...inte på en gång iaf. Först kommer man lansera det hela på pappret och sedan tar det flera år innan det sitter i svenssonburken :D.

Som nån nämde tiddigare kommer man säkert kunna byta ut chipset eller ändra hårdvaran så man går förbi skyddet.

Jag bryr mig inte nu iaf och ser ingen anledning till panik :). Folk vet kanske för lite om det hela än och därför oroar sig för mycket. Ingen kan tvinga oss till nåt så länge vi lever i någorlunda demokratiskt land.

Hur kan du vara säker på det?

Ändra chipet? Jojo, vill se dig ändra ett chip som sitter i en processorkärna, inget man löder om hemma precis?

Nepp, dags att uppgradera PCn en sista gång, sen köpa Mac tills de också faller, sen leva med det resten av livet.

Permalänk
Medlem

Jag blir så arg! Varför tror microsoft & CO att de har rätten att bestämma vad vi datoranvändare har för mjukvara i våra maskiner? faan har hört om TCPA innan och visste att AMD var med där, men jag trodde inte att de skulle va först med o ta med det i en processor
där rök min tillit på AMD

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ni vet att Palladium redan ligger implementerat i era processorer osv?

Nästan alla processorer nyare än från 2000 har någon form av Palladium i sig som kan aktiveras, Intel, AMD, osv ....

Har ingen url just nu, kan ju vara skitsnack också, men det får en att tänka iaf!

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Men opensorce anhängarna och de som distrubuerar Linux har inte de resurser?

Så de kan gå ut med information till folket vad det här igentligen innebär?

Och en annan sak leder inte det här till monopol?
Microsoft har länge varit i domstol för att de är för stora och har ett monopol, borde inte det här då vara olagligt och sätta stopp för en fri marknad?

Ursch jag blir illamående när ja läser vad TCPA igentligen är för någonting!

EDIT/ Information want's to be free!!! /EDIT

Läs inte against tcpa det är gammal bullshit, microsofts version av fritzchipet kom ju inte ens.
Linux har redan TPM stöd via IBMs arbete med en drivare. TPM är inte det som against tcpa försöker få det att låta.
http://www.research.ibm.com/compsci/project_spotlight/securit...
http://www.research.ibm.com/secure_systems_department/project...

Du kan också läsa på TCGs hemsida www.trustedcomputinggroup.org informationen om tekniken är publikt åtkomstbar.

IBM har kört med TPM i deras laptops i flera år...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Läs inte against tcpa det är gammal bullshit, microsofts version av fritzchipet kom ju inte ens.
Linux har redan TPM stöd via IBMs arbete med en drivare. TPM är inte det som against tcpa försöker få det att låta.
http://www.research.ibm.com/compsci/project_spotlight/securit...
http://www.research.ibm.com/secure_systems_department/project...

Du kan också läsa på TCGs hemsida www.trustedcomputinggroup.org informationen om tekniken är publikt åtkomstbar.

IBM har kört med TPM i deras laptops i flera år...

Så enligt dig behöver inte alls oroa oss över något!? Allt som AgainstTCPA skriver är helt enkelt rena konspirationsteorier!? Förklara mer varför det är bullshit.

Visa signatur

For me to pop on!

Permalänk
Medlem

Saker som inte kräver licens går väl att köra lixom.. Man kan juh ha en lite äldre data till vissa behov i såfall å kanske en nyare för spelandet och klockandet osv.. Sen tror ja det dröjjer ett tag innan dessa saker kommer fungera 100%. En annan syn på det hela är juh att fler och fler produkter kräver aktivering etc, så i vissa avseenden är man juh redan där.. typ

Visa signatur

AMD Athlon xp 2500 Barton @ xp 3000 (200x10.5) | AN7X8-deluxe | 2xnoname 512mb pc3200 ddr | Radeon 9800 pro 256 ddr2 | 120Gb Deskstar | Skit shassi, me skit agg | WinXp pro sp2 |