Permalänk
Medlem

En hologram-tv slukar massvis...där är ett användningsområde som framtidens CPUer kommer att arbeta med.

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

organiska processorer inom 5 år. sen kommer den gamla tidräkningen upphöra. vaddå ghz!?!? då kommer man skita i hastigheter på organiska komponenter o fokusera på överföringen. får nog jobba lite på FSB:n )

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk

Jag tror att ghz kommer att stiga ett tag till, sen falla, för hög hertz medför bara negativiteter.

Visa signatur

Många bäcker små bildar en å

Permalänk
Medlem

Meandra har helt rätt, det är främst FSB man bör ta hänsyn till. Sen snabbare minnen, annan sorts lagring än nuvarande hårddiskar.. Läste en artikel i någon tidning för x antal kvartal sen, man höll visst på med en ny hdd teknik som gick ut på att med piggar värma micro-punkter på en platta och på så sätt skriva info..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Frågan känns litet konstig. Om man har en AMD Athlon64 dualcore som klassas som 6000+, men går i 2GHz, räknas det som 2GHz, 4GHz eller 6GHz? Gissar att du är ute efter prestandan, right?

Vad gäller prestanda så kan jag ge mig fan på att vissa lyllos på det här forumet redan har motsvarande 8GHz 64-bitars proppar hemma. (I form av dubbla överklockade, eller quad Opterons). För oss vanliga dödliga dröjer det nog ett-två år till innan det är verklighet.

Om du verkligen är ute efter det där med GHz.... Både AMD och Intel har slutat med det just därför att det det är prestandan, inte GHz som är intressant... Jag tror heller inte nån annan tillverkare är intresserad av att börja räkna GHz igen... Risken är t.o.m. att man kommer ha _glömt_ det där med GHz om 10-15 år.... GHz-räknandet är bara nåt man kan berätta för barnbarnen sen...

Ok.. Om gemene man uppnår motsvarande 8GHz på skrivbordet om typ 2 år, var är gemene man om 10 år? Jag gissar MINST 150GHz i prestandatermer räknat.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Men, ju mer prestanda man har ju mer kommer programmen att käka men dessto bättre program och spel får vi..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

För över ett år sedan läste jag en artikel i nån dator tidning där intel trodde de skulle ha en 15ghz prolle till 2015.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte på att processorn klockfrekvens behöver öka särskilt mycket mer...

Det som i såfall skulle öka datorns praktiska hastighet är snarare en teknologi som gör att kringkomponenterna arbetar med sanna klockfrekvens som processorn.. dvs. samma interna som externa klockfrekvens..

-minnen som är lika "snabba" som processorn internt
-grafikkontroller som är lika "snabba" som processorn internt
-HDDkontroller som är lika "snabba" som processorn internt
osv..

(Ni fattar vad jag menar...)

Detta hade höjt datorns verkliga prestanda radikalt!

Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Läste någonstans (kommer inte ihåg var) om datorer som inte avnänder sig av "svängningarna" i processorn, alltså 1 Mhz = 1000.000 svängningar / sek. Utan den typen av processorer använder sig av någon form av linjär teknik, Kommer inte ihåg allt, men man skulle kunna jämföra det med skillnaden mellan växelström & likström.... Isåfall skulle ju antalet beräkningar som systemet klarar av anpassa sig efterhand som behovet i datorn ökar.... hmm.... flummigt, kommer som sagt inte ihåg hela artikeln men det var intressant....

/David

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi håller på att gå in i en klockfrekvensvägg just nu, så några astronomiska klockfrekvenser kommer inte att vara nån standard 10-15 år framöver, såvida vi kör med halvledare fortfarande vill säga...

Transistorer i diamantsubstrat har nått upp till 81GHz i band i höstas, och de har en väldigt bra värmetålighet(upp till ordningen kW/cm^2), men med ljusets hastighet når man endast 3,7 mm på 1/81e9 sekunder! Dessutom så leder inte ledningarna i ljusets hastighet heller, t.ex. så gör kapacitansen i ledningarna i processorn att det blir fördröjningar(kallas wire delay). För att göra det ännu jävligare så blir wire delay/m ledare värre ju smalare man gör ledningarna(R/m går upp, C/m går upp), så när vi går ner mot 65nm och lägre processer blir det värre och värre med fördröjningarna.

Att designa en 80GHz processor i t.ex. 45nm teknik blir ett rent helvete timingmässigt, för att inte tala om hur mycket effekt den kommer att dra om den har jämförbart antal transistorer med dagens.

Som jag ser det så finns det ett antal scenarier:

1. Massiv parallelism. Massor med individuellt klockade kärnor på chippet, eller enklare coprocessorer i banker. CELL är lite åt det här hållet. Programmeringen blir extremt komplicerad å andra sidan, om vi går mot hög parallelexekvering(säg >=16 parallela trådar/processer)

2. Helt ny teknik. HP:s nanotuber t.ex. som inte ens är halvledare. Ingen som vet hur långt vi kommer med det... Spinntronik är en annan som verkar mer lämpad åt minnen, och har inte kunnat återskapats i oberoende experiment(än). Man lär i vilket fall som helst inte komma ifrån ljusets hastighet, tyvärr.

3. Return of the RISC. (Mycket)Enklare processorer med extrem klockfrekvens. Funkade sisådär med PowerPC som det var tänkt från början... Kan kombineras med 1.)

4. Asynkrona processorer. D.v.s. klocklösa. Konstruktionen lär bli helvetiskt komplicerad(man måste eliminera eller korrigera för "racing" i hela processorn), men det finns snart enklare 16-bitars asynkrona processorer på marknaden.

Vad som kan tänkas vara dött är iaf. den monolitiska processorn, d.v.s. vad vi har nu, P4 och Athlon64. Dualcore kommer att öka på dessa arkitekturers livslängd några år, men man kan inte förvänta sig några extrema klockfrekvensökningar med dessa... Vi behöver ny arkitektur så småningom, senast inom 5-10 år, och då menar jag inte Pentium M eller liknande småpill, utan nåt radikalt!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tror inte klockfrekvensen är det primära, kommer nog ligga ganska konstant kring 3-5Ghz i några år framöver. Processorerna kommer få funktioner som snabbar upp saker och ting på annat sätt. Se exempelvis grafikkort för att förstå utvecklingen. Klockfrekvensen ökar bara med några tiotal Mhz per generation, ändå fördubblas prestandan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

flytande som blaskar när man skakar dom

Visa signatur

Spec: chassi, moderkort med usb! :D, gfx kort "tror jag", cpu och raminne

Permalänk
Medlem

jag tror att vi kommer att komma upp i lätt över 8GHz på 10 år. 8GHz tror jag att vi har om 5 år.
Men samtidigt tror jag att GHz antalet kommer att spela allt mindre roll, kolla bara på AMD Athlon fx55 på 2,6GHz och Intel Pentium 4 Prescot på 6,8GHz och HT, vilken är bäst/snabbast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tror inte klockfrekvensen är det primära, kommer nog ligga ganska konstant kring 3-5Ghz i några år framöver. Processorerna kommer få funktioner som snabbar upp saker och ting på annat sätt. Se exempelvis grafikkort för att förstå utvecklingen. Klockfrekvensen ökar bara med några tiotal Mhz per generation, ändå fördubblas prestandan.

Mja, det går inte att dra alltför stora paralleller till grafikprocessorer. Deras ökning i prestanda, som ökat avsevärt snabbare än Moores lag är i mycket stor grad byggd på parallelism. De värsta idag har 16 pipelines, vilket kan liknas vid kärnor i en generell processor. En generell processor(d.v.s. vad vi kallar CPU) med 16 kärnor är svår att utnyttja förutom vid enskilda applikationer.

Användningsområdet för en grafikprocessor är implicit _mycket_ lättare att parallellisera, en pixel-en pipeline(förenklat), en polygon-en vertex shader o.s.v. o.s.v.

"Vanlig kod" är en helt annan femma... de vinsterna vi gjort hittills med superskalära CPU:er är också byggt på parallellism, fast på en lägre nivå, ILP(intruction level parallelism). D.v.s. att vi finner vilka instruktioner vi kan köra parallellt i instruktionsströmmen, men att göra detta för en 30+-stegs pipeline som i prescott är inte trivialt! Faktum är att det inte går sådär jädra bra på sistone att hitta mer ILP än vi redan har, även om vi slänger miljontals transistorer på problemet... "Law of diminishing returns" kickar in tyvärr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
jag tror att vi kommer att komma upp i lätt över 8GHz på 10 år. 8GHz tror jag att vi har om 5 år.
Men samtidigt tror jag att GHz antalet kommer att spela allt mindre roll, kolla bara på AMD Athlon fx55 på 2,6GHz och Intel Pentium 4 Prescot på 6,8GHz och HT, vilken är bäst/snabbast?

6,8GHz? Snackar du fetöverklockade saker som inte kommer ur bios eller?

Permalänk
Avstängd

Kolla här vad Intel tror kommer år 2015.

http://inteldeveloperforum.com.edgesuite.net/030305jr/msh.htm

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Är inte MAX gränsen för en core runt 10GHz ??? Annars måste man ju börja flytta atomer i känran? rätta mej om jag har fel..

OT: jag tror att det kommer att vara runt 8GHz i en cpu (med flera kärnor) och 256bit, det känns inte helt omöjligt iaf.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pars
Är inte MAX gränsen för en core runt 10GHz ??? Annars måste man ju börja flytta atomer i känran? rätta mej om jag har fel..

OT: jag tror att det kommer att vara runt 8GHz i en cpu (med flera kärnor) och 256bit, det känns inte helt omöjligt iaf.

Det är möjligt att komma över 200Ghz klockfrekvens för transistorer, dock kan multicore vara en lättare väg att vandra. Intel talar om 100+ core år 2015.

"The limitations of single-processor architecture
Narrow data bandwidth, big gap between CPU speed and memory speed: It is reported that on average, 75% of CPU time is wasted in waiting for memory access results.
High frequency has a ultimate size limit: at light speed, a 100GHz chip can only be in size of 3 nm.
long pipeline introduces big penalty for mis-prediction/wrong speculation
High energe consumption and hard to cool off
Bad cost/performance ratio"
http://www.answers.com/topic/multicore

"IBM preps 210GHz chip technology"
"IBM has created a new transistor capable of operating at clock speeds in excess of 200GHz."
http://www.theregister.co.uk/2001/06/25/ibm_preps_210ghz_chip...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

inget är omöjligt

Skrivet av SF:

Men ärligt talat egentligen. Nu när jag sitter här och funderar och har mig... Det där är väl inte den egentliga klockfrekvensen? Det kan fan inte vara möjligt att en krets kan arbeta med den klocken... Någon får gärna pma mig eller skriva här om nån vet hur det ligger till med det egentligen.

hörde om en lärare(el tele) på slutet 80 talet som sagt något i stil med att hundra mega hz var taket med motivering att då snackar vi radiovågor :s så jävla kul citat när man tänker på det i dag men de begåvade eleverna satt säkert duktigt å tänkte woo

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Varför ska man ha så hög klockfrekvens? det blir ju bara så varmt och man kan göra som intel som gör längre pipelines för att få högre mhz. Sedan tar vissa instruktioner flera klockcykler. Då är ju hög mhz onödig.

Nej, jag tror på ca 5ghz och ett flera antal cores, kolla på Power5 processorn, en sådan i mindre format än ju framtidens persondatorprocessor ungefär. Jättemycket cache, feta bussar.

Men driver intel utveklingen blir det säkert jättemycket mhz och sedan kan du ha datorn som spis istället.

Nej, Cache och korta breda pipelines åt folket. Låg mhz och liten strömförbrukning.

Om jag håller mig till sparc så kommer jag slippa skyhöga mhz också. Det låter bra. IBM börjar ju få upp lite mhz på sina processorer, det bådar inte gott för värmen, men med fler cores kanske företagen ändrar sig lite.

Jag tror det jag vill ha. Inget annat. Och jag vill ha rätt låg mhz.

också kluven till klockan. tro helt klart något geni kommer knäcka en ny ide för ny typ av processor som ligger runt 33mhz som play station första konsol men att den har sjukt många kärnor i stället . lyckas man få in 2000 kärnor som jobbar i 33 mhz så tro jag den kan knäcka hårt. Dagens mobiler är ju "kraftfulla" hand spelmaskiner men inte mycket till klocka i dem. Om microsoft hade flest andelar av mobilmarknaden så skulle man väll få trycka control alt del så fort man ville ringa 112

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att det som kommer ändras mest är antalet kärnor per processor, sedan ghz tror jag kommer hamna mellan 3-5ghz i dom vanligaste lägena, och att kärnorna blir betydligt högre istället, och andra funktioner på processorerna blir bättre, mer dimmplatser, etc.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Oj en tråd från januari 2005 sexigt

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Vi kan ju se att idag är det mängden kärnor som dominerar. 4 kärnor är i stort sett standard. Dock är klocken på min 1055T på 2,8 stock. Alltså har det inte ökats

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Vi kan ju se att idag är det mängden kärnor som dominerar. 4 kärnor är i stort sett standard. Dock är klocken på min 1055T på 2,8 stock. Alltså har det inte ökats

Nej, 6 år senare ligger vi kvar runt 3GHz

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Var det inte "mobil"processorerna som skulle bli ca 100x snababre till 2014-15?
Men iaf, jag tippar också på betydligt flera kärnor och fler instructions/clock cycle samt någolunda låg frekvens.

Permalänk
Medlem

Ni verkar helt ha glömt bort Grafen, som de förväntar sig kunna börja producera inom ett par år och hittils ligger de på 155ghz och 40nm. Och eftersom man även kan använda samma sorts billiga massproducering som dagens processorer så lär det heller inte ta lång tid innan vi ser detta på marknaden.
http://www.idg.se/2.1085/1.379135/grafentransistor-nar-155-gi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Var det inte "mobil"processorerna som skulle bli ca 100x snababre till 2014-15?
Men iaf, jag tippar också på betydligt flera kärnor och fler instructions/clock cycle samt någolunda låg frekvens.

Tja, jag vet inte om ens antalet (komplexa) kärnor kommer öka.

Klockfrekvensen har ju stannat av förstås (för mycket värme annars). Att få ut mer "throughput" per klockcykel och kärna är sjukt svårt och kostar ofta mer transistorer än det smakar (såvida inte man lägger över det arbetet på kompilatorn/programmeraren likt VLIW-arkitekturer). Att bara lägga till fler och fler kärnor är enkelt men det kostar ju ändå en hel del transistorer och sen har man ju fortfarande en del mjukvara som ligger efter.

Om man vill åt betydligt bättre prestanda/watt och prestanda/area så återstår en sak: heterogena processorer likt AMD's APU:er (Fusion), Cell, osv.

Det var iaf vad AMD visade på en av deras "slide" en gång.

Skrivet av Snuffsis:

Ni verkar helt ha glömt bort Grafen, som de förväntar sig kunna börja producera inom ett par år och hittils ligger de på 155ghz och 40nm. Och eftersom man även kan använda samma sorts billiga massproducering som dagens processorer så lär det heller inte ta lång tid innan vi ser detta på marknaden.
http://www.idg.se/2.1085/1.379135/grafentransistor-nar-155-gi...

Det är vad en transistor kan göra. Det är en helt annan sak om man har en krets på 200-300 mm^2 med nån miljard transistorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Nu när jag sitter här och funderar och har mig... Det där är väl inte den egentliga klockfrekvensen?