Permalänk
Medlem

Endast Linux

Igår tänkte jag att jag skulle testa att instalera UbuntuLinux på min gammla P2:a. så jag formaterade hela hdd:n och tänkte att jag edast skulle ha linux på datorn.
Men efter att ha bränt ut Ubuntu och ska köra skivan och installera det så vägrar datorn att boota från cd:n.
Eller nån annan CD i huvudtaget.
(har testat det må min andra stationära och där funkar det)

Mitt problem är att jag kan inte hitta någon stans var man kan ladda hem en Linux Bootdisk. Men inte fan finns det någon stans att tanka eller är det jag som missuppfattat något?

Tack på förhand för hjäp!

Permalänk
Medlem

Re: Endast Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CraXteR
Igår tänkte jag att jag skulle testa att instalera UbuntuLinux på min gammla P2:a. så jag formaterade hela hdd:n och tänkte att jag edast skulle ha linux på datorn.
Men efter att ha bränt ut Ubuntu och ska köra skivan och installera det så vägrar datorn att boota från cd:n.
Eller nån annan CD i huvudtaget.
(har testat det må min andra stationära och där funkar det)

Mitt problem är att jag kan inte hitta någon stans var man kan ladda hem en Linux Bootdisk. Men inte fan finns det någon stans att tanka eller är det jag som missuppfattat något?

Tack på förhand för hjäp!

Har du ändrat i BIOS så datorn du har cd-romen som primär bootenhet?

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fungerar det att boota med andra skivor, säg till exempel Windowsstartskivor? I fall det inte gör det, så verkar problemet inte vara *nix-specifikt, utan snarare bero på att din dator inte hittar cdromen vid uppstart.

Men vad vet jag...

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Endast Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CraXteR
Igår tänkte jag att jag skulle testa att instalera UbuntuLinux på min gammla P2:a. så jag formaterade hela hdd:n och tänkte att jag edast skulle ha linux på datorn.
Men efter att ha bränt ut Ubuntu och ska köra skivan och installera det så vägrar datorn att boota från cd:n.
Eller nån annan CD i huvudtaget.
(har testat det må min andra stationära och där funkar det)

Mitt problem är att jag kan inte hitta någon stans var man kan ladda hem en Linux Bootdisk. Men inte fan finns det någon stans att tanka eller är det jag som missuppfattat något?

Tack på förhand för hjäp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prodhe
Fungerar det att boota med andra skivor, säg till exempel Windowsstartskivor? I fall det inte gör det, så verkar problemet inte vara *nix-specifikt, utan snarare bero på att din dator inte hittar cdromen vid uppstart.

Men vad vet jag...

Vet inte om det finns någon diskett, hittar ingen iaf när jag letar...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Endast Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

Vet inte om det finns någon diskett, hittar ingen iaf när jag letar...

Men fan då att man svarar direkt efter att ha slöläst lite. Lite mat och sömn gör nog susen. Förresten, fungerar det inte ta en startdiskett för någon annan dist, eller är jag i all min hunger fullständigt blåst nu?

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Har sökt. Allt som jag hittar är nån "HOWTO" hela tiden men det står inget om vart man kan ta hem den (eller om det är så) att skapa en.