Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kåmputer
Om man häller glykol i vattnet försämras kylegenskaperna

Glykol behöver mindre energi för att värmas upp men kyls snabbare än vatten.
Häller man glykol i vattnet borde väl kylegenskaperna förbättras pga värmekonduktiviteten.
F.ö så är exempelvis tillsatser i kylvattnet förbjudet i den vattenkylda gokartklassen ICC som jag själv kör så tillsatser borde förbättra kylegenskaperna.

Lite extremt off topic nu men men
Malmedahl nämns tidigare att du jobbar i någon datoraffär här i Göteborg. Ni har möjligtvis inte något extraknäck där för en liten student ;)?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

ordet superdator har fått en ny mening

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
F.ö så är exempelvis tillsatser i kylvattnet förbjudet i den vattenkylda gokartklassen ICC som jag själv kör så tillsatser borde förbättra kylegenskaperna.

OffT: I MC-racing är det också förbjudet med tillsatser i kylvattnet. Inte pga förändrade kylegenskaper utan pga att glykolen är svårsanerad och hal vid eventuell olycka. Borde vara samma anledning inom gokart. Sorry för OffT /O

Visa signatur

Att vara ny på forumet innebär inte att man är ny med hårdvara...=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzie
OffT: I MC-racing är det också förbjudet med tillsatser i kylvattnet. Inte pga förändrade kylegenskaper utan pga att glykolen är svårsanerad och hal vid eventuell olycka. Borde vara samma anledning inom gokart. Sorry för OffT /O

Jo, det bör vara samma där, men kylegenskaperna måste ju ändå förbättras vid glykoltillsats.
Hade ingen aning om att den skulle vara svårsanerad

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedman
Haha jag har tagit dig i 3dmark05 fick 111083dmarks, men detta chassi är lätt mkt coolare än mitt tycker jag.

Kan lägga ut galleri fast ieftermidda isf

Hehe..skicka länk..det låter som årets bluff.
Jag får 9331 med ett 7800gtx golden sample, så 111083 låter som en rejäl överdrift.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Hehe..skicka länk..det låter som årets bluff.
Jag får 9331 med ett 7800gtx golden sample, så 111083 låter som en rejäl överdrift.

Det ska nog vara 11083 poäng, kolla hans signatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mornn
Jo, det bör vara samma där, men kylegenskaperna måste ju ändå förbättras vid glykoltillsats.
Hade ingen aning om att den skulle vara svårsanerad

Glykol försämrar kylegenskaperna. Dock finns det t.ex. WaterWetter som skall förbättra den lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Glykol försämrar kylegenskaperna. Dock finns det t.ex. WaterWetter som skall förbättra den lite.

Skulle någon kunna berätta varför det gör det :/

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

GoTaLL

Vissa köper plexi för sina pengar visa köper vatten kylning=)

Visa signatur

System :: Aopen HQ08 :: Hiper Type-R 580W :: Gigabyte ATX nForce4 SLI :: AMD Athlon 3000+ :: TwinMOS 2 x 1024 PC3200 :: GeForce 6800 GT :: 2 x 200GB
Säljes :: 2 st 250 GB HDD Sata :: 8 st 120 mm fläktar
Mail :: Emil.hermansson@hotmail.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedman
Haha jag har tagit dig i 3dmark05 fick 11108dmarks, men detta chassi är lätt mkt coolare än mitt tycker jag.

Kan lägga ut galleri fast ieftermidda isf

Du ligger dock 6 månader efter i utvecklingen.
Kollade så det funkade med en liten out of the box test med nytt windows.
Hm, 2.8Ghz är ju dock en ganska trött hastighet,

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

du ska då alltid vara värst , nej men gj

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

asså skicka mig lite cash... skolan börjar ju på måndag och jag är PANK!

Visa signatur

AMD 64 3700+, Abit KV8 K8T800, Twinmos 1024ddr PC3200, Sapphire X850XT, Soundblaster Audigy LS, 2st 200gb Matrox s-ata, Aspire 500w

Permalänk
Medlem

Men, tråkigt ös.

Permalänk

Farlig burk Har du några bilder på monstret nu?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Farlig burk Har du några bilder på monstret nu?

Mjae, håller på att småpillar lite grand. det är igentligen ingen förändring. Men letar nya fickor för prestanda innan jag går vidare med nästa steg........

Processorn

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Smaskigt med FX57 på kompressor

Permalänk
Avstängd

Somliga har pappor som betalar allt!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
Somliga har pappor som betalar allt!!

Kolla hans galleri så står det "Pappa har INTE payat ett öre. Allt kontant själv."

._.

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
Kolla hans galleri så står det "Pappa har INTE payat ett öre. Allt kontant själv."

._.

'

Var bara ett uttryck för att de ser dyrt ut....

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Med tanke på att jag Vcore är uppsatt till 1.4v enbart för att tillåta 3.3 vDIMM. SPD ligger på 1.38 så det är en ökning med 0.02 v vilket är mindre än vad spänningen fluktar på detta moderkortet eller något annat moderkort hehe.

Så från 2800 MHz till 3214 MHz med enbart Multiplier är ju ganska hyffsat o_O !!!

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Varför öka multiplier? Det ger bara högre nummer i program och inte riktig prestanda... varför höjer du inte FSB istället?

Permalänk
Medlem

Varför bryr alla sej om hans burk så j*vla mycke:confused:

precis som om ni alldrig sett en dator innan

Inget illa menat mot trådskaparen;)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Varför öka multiplier? Det ger bara högre nummer i program och inte riktig prestanda... varför höjer du inte FSB istället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Mjae, håller på att småpillar lite grand. det är igentligen ingen förändring. Men letar nya fickor för prestanda innan jag går vidare med nästa steg........

Jag vill kanske veta hur stark kontrollern är först`? lol
Jag mäter inte prestanda här som du ser.
Vill inte påstå att jag har bråttom...provar lite olika värden för att jämföra med FX55:an

Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
Varför bryr alla sej om hans burk så j*vla mycke

Jag skulle gissa på att folk tycker det är intressant att kunna se hur high end delar fungerar och presterar, precis som jag tycker och hade gärna suttit o spanat i denna tråden om det inte varit jag själv som gjort den.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! ser fan stiligt ut!

Permalänk
Medlem

det ger visst prestanda att höja multipliern. eftersom athlon64 har 128kb L1-cache (mycket mer än t ex p4) behöver den inte hämta data från minnena lika ofta och lika mycket som en p4. därför behöver man inte lika mycket bandbredd. att öka ldt-bussen ger ungefär samma effekt, plus att latenserna sänks om man kör minnena 1:1 med den.
kolla testet där de kollade om den nya 250MHz-ration testades. det gav nästan inget alls

Malmedahl, du har inte funderat på en x2:a?

jag är en av dom som gärna sitter och kollar in den här tråden ;P hehe, om 5 år kanske jag har råd med ett system liknande det du har nu illa hur tekniken rör sig framåt

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

varför kör du 8 clocks på cycle time och inte 5?
eller presterar det bäst så med ditt system?
Och vad har du för kylning på allt nu?
kör du vapo på fx57an?
och ska du inte fixa vattenblock till dina 7800GTX?
hehe lite nyfiken man är.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
det ger visst prestanda att höja multipliern. eftersom athlon64 har 128kb L1-cache (mycket mer än t ex p4) behöver den inte hämta data från minnena lika ofta och lika mycket som en p4. därför behöver man inte lika mycket bandbredd. att öka ldt-bussen ger ungefär samma effekt, plus att latenserna sänks om man kör minnena 1:1 med den.
kolla testet där de kollade om den nya 250MHz-ration testades. det gav nästan inget alls

Malmedahl, du har inte funderat på en x2:a?

jag är en av dom som gärna sitter och kollar in den här tråden ;P hehe, om 5 år kanske jag har råd med ett system liknande det du har nu illa hur tekniken rör sig framåt

Ja att det är billigt kommer jag aldrig påstå någonsin 8-D

Nej en Kryss 2:a intresserar mig inte eftersom jag spelar mest så då blir detta finast....än så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
varför kör du 8 clocks på cycle time och inte 5?
eller presterar det bäst så med ditt system?
Och vad har du för kylning på allt nu?
kör du vapo på fx57an?
och ska du inte fixa vattenblock till dina 7800GTX?
hehe lite nyfiken man är.

Jag har inte så bråttom med hur/när jag klockar så en sak i taget. Cycle timen har jag inte ens brytt mig om än. Inte kritisk för kontrollern på samma sätt som tex CPC inledningsvis ,)
På CPU:n är det kompressorn (står i sign)
Jag har vattenblock till GFX korten, men som sagt. en sak i taget. Njuter som fan bara av att se vad processorn presterar på så låg vCore som 1.4.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Discokungen

Bilder på riggen? Måste ju inspektera korten

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mkt snyggt bygge. Och tack för tipset på sata power connectors

/Plush

Permalänk

Så....... Nu har jag suttit och lusläst denna sjukt intressanta tråden från början med hakan i golvet hela tiden. Du verkar onekligen vara en hejdundrans entusiast med fina kunskaper.

Övergav tanken på ett nytt system för ett tag sen men efter att ha läst detta så blir det garanterat nya grejor

En fråga bara: Vad var det för radiator som passade så fint i golvet på din stacker?

Önskar dig all lycka i dina framtida datoräverntyr!