Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
okej, 840m men får bara up 17mbit av mina 24

ungefär vad jag får vid 1km avstånd med hos min fader.

Permalänk

wtf?? jag får inte upp nåra siffror hos telia :S är det för att jag redan är kund där?

Permalänk
Medlem

94 meter här

Permalänk
Medlem

1180 m och kundtjänst mätte upp 22 mbit...han var chockad.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piooneer_87
wtf?? jag får inte upp nåra siffror hos telia :S är det för att jag redan är kund där?

Ja. Det brukar inte fungera då.

Permalänk
Medlem

Det fungerade för mig, grejen är att du måste 'scrolla' ner i adressfältet under egenskaper, bara markera texten och för muspekaren neråt så kommer det fram.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
1180 m och kundtjänst mätte upp 22 mbit...han var chockad.

Det skulle jag också varit, jag pratade nyss med en kille som bodde 200m från stationen och synkade upp med 22mbit

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Enligt Telias sida så har vi 2600m till telestationen. När jag kollade på Sprey för många månades sen när det gick så stod det 3510 :). SÅ jag vet inte om jag ska lita på något lr om det kan vara att en uppgradering i telestationen har gjort att motståndet i kblarna blivit mindre lr någonting.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Det skulle jag också varit, jag pratade nyss med en kille som bodde 200m från stationen och synkade upp med 22mbit

Har iofs gått längs med luftkabeln från stationen till huset genom skog och mark och det är ca 800m fågelvägen. 300 m kabelhärva i telestationen med andra ord

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Nädå

DU mäter fågelväg. Telia mäter signaldämpning och översätter det till "låtsasmetrar". Dessutum vet du inte hur signalen går till dig. Den kan mycket väl gå vidare till en anna stolpe/plint och vända där. Detta beror på hur telia bygger sitt nät.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

1110 väntar på mitt 8/1 nu.. blir spännade att se vad man får ut av de....

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Telia kan inte leverera bredband till mig, så jag kan inte mäta

Finns det inget annat sätt?

Permalänk
Medlem

Uuuh.....3520 meter

Men jag har 2 mbit i alla fall

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

3560 meter enligt Telia.

Får ut 5.6 mbit. Får väl duga med tanke på avståndet.

Visa signatur

C2D 6600@ORG, GigaByte-DS4, 1024mb RAM PC5300, 250GB WD Caviar 16MB, Radeon X300SE 128mb.

Permalänk
Medlem

Kan garantera att ingen här har under 200m på riktigt. Är ca 150m kabel i stationen och sedan minst 50m till närmaste kopplingsstolpe.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Nädå

DU mäter fågelväg. Telia mäter signaldämpning och översätter det till "låtsasmetrar". Dessutum vet du inte hur signalen går till dig. Den kan mycket väl gå vidare till en anna stolpe/plint och vända där. Detta beror på hur telia bygger sitt nät.

Har en simpel station med ca 200 abonnenter. Går en ledning från kuren åt mitt håll som sedan delar sig till de 5 hus som ligger åt samma håll. Vischan deluxe kan du veta

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Har en simpel station med ca 200 abonnenter. Går en ledning från kuren åt mitt håll som sedan delar sig till de 5 hus som ligger åt samma håll. Vischan deluxe kan du veta

Vad hjälper det din signaldämpning?
Du kanske mäter fågelvägen helt rätt..

Om det handlar om vischan deluxe så är det nog dina kablar som inte är speciellt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Vad hjälper det din signaldämpning?
Du kanske mäter fågelvägen helt rätt..

Om det handlar om vischan deluxe så är det nog dina kablar som inte är speciellt bra.

Precis, ex. en dålig skarv kan öka längden rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kontrollen är klar. Nu kan du gå vidare med din beställning av Telia Bredband.
De här hastigheterna kan du beställa:

* Upp till 0,25 Mbit/s

Avstånd 119m. Kul.

0521&telenr=256052&apps=33&
cul=119
&ss=LGE&kc=&em=&ec=0&et=0&
dd=2006-04-18&in=IA&sp=500&ot=de&st=N0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Avstånd 119m. Kul.

0521&telenr=256052&apps=33&
cul=119
&ss=LGE&kc=&em=&ec=0&et=0&
dd=2006-04-18&in=IA&sp=500&ot=de&st=N0

Stackars djävul....

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Jag får ut 1.75mbit av mina 2mbit, ligger stabilt i 216kB/sek. är nöjd med tanke på att det är 5900 meter till stationen.

Tur att man inte har Telia iaf, kollade in deras sida men dom kunde bara erbjuda 0.25mbit till mitt hushåll... Dom verkar inte erbjuda 0.5mbit längre.

EDIT:
cul=5930
ss=NR

Permalänk
Medlem

Såg det här lite sent men
scalp: Du kan inte utgå frän att signalen går raka vägen från telestationen till din stolpe oavsett om det bara finns en ledning eller ej. Telia delar upp sina kablar på ett sånt sätt att signalen kan gå förbi dig. Vända i en annan stolpe och gå tillbaka i samma fysiska kabel och sen "titta" fram på din stolpe. Så har jag det själv på ett av våra två abb. Skiljer 600 M på dessa abb mellan huset och en kopplingspunkt som liger 500 meter bort kabelvägen.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
Jag får ut 1.75mbit av mina 2mbit, ligger stabilt i 216kB/sek. är nöjd med tanke på att det är 5900 meter till stationen.

Tur att man inte har Telia iaf, kollade in deras sida men dom kunde bara erbjuda 0.25mbit till mitt hushåll... Dom verkar inte erbjuda 0.5mbit längre.

EDIT:
cul=5930
ss=NR

jag har 5km o kan få ut 11mbit :S, men jag sitter på 6mbit nu som jag maxar.

Enligt telia kan jag bara få 0,25mbit

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
jag har 5km o kan få ut 11mbit :S, men jag sitter på 6mbit nu som jag maxar.

Enligt telia kan jag bara få 0,25mbit


Ska man tro på det?

Inte en chans att du kommer över 4mbit på 5km, hur bra dina koppartrådar än må vara...

Permalänk
Medlem

79m (bekräftat av BBBs tekniska support bla), tihi

Permalänk
Medlem

15,6MB
0ch 510m
Är detta oacceptabelt med telia 24?

Permalänk
Medlem

Jodå det går att få bra mycket mer än fyra mbit på 5Km om kabeln är riktigt bra.

Det häftigaste jag har sett är ett modem som syncade i nästan 7.5 på 5400 meter. Dock var den kopparn duktigt optimerad med bästa par på varje delsträcka och nygjorda patchningar hela vägen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Livar upp denna tråd igen
Någon som kan ge en aktiv länk till mig så jag kan mäta svståndet till närmaste telestation?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Hahaha jag får bara "Bredband kan tyvärr inte levereras eftersom att telestationen inte är utbyggd." när jag försöker kolla avståndet på telias sida, detta är lite komiskt med tanke på att jag har bredband från just telia^^

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Medlem

Jag livar upp denna uråldriga tråd igen genom att fråga samma sak Finns det någon sida som faktiskt fungerar som man kan mäta hur långt det är från huset till närmaste telestation? Finns det något sätt att räkna ut den teoretiskt snabbaste hastigheten som jag kan få, upp och ner? Tackar för svar!