Permalänk
Medlem

En nybörjare vill överklocka

Jo jag vet, massa guider på nätet o.s.v. Men man vill ju ha "personliga tips" om ni fattar, var säker på sin sak...
I alla fall jag stoppade in mitt nya nya nätagg igår (aspire as-500w) och jag vill klocka mina minnen, processorn och grafikkortet.

Vi börjar med graffet:

räcker inte med att låsa upp pipelines . Men iallafall kylningen ser ganska rejäl ut man borde kunna klocka ganska mycket va? . Jag är ingen överklockningsexpert men ska jag göra som jag gjorde på mitt fx5600? D.v.s med Riva Tuner öka 5 mhz i taget (först core sen minne) och köra 3dMark emellan tills artifakterna visar sig?

Sen voltmodda, har aldrig förstått vad man gör riktigt, jag har för mig att man ger kortet mer ström och det gör man i bios eller nåt. "softmodd" och "hårdvarumodd" har det något med voltmodd att göra? Hur gör man för att voltmodda? Kan jag dra nytta av det?

Processorn:
Jag vet hur man går tillväga men vad ska jag tänka på? Hur mycket ska man ändra FSB'n i taget och när vet man att man ska sluta? Ska jag ändra v-core också, behövs det? Hur mycket är säkert att ändra v-coren?
Iom att jag har ett msi platinum 2 54-g så finns det någon inbyggd överklockningsgrej som bara använder den extra processorkraften när det behövs, ska jag använda den istället?

Minnena:
Hur gör man? Det enda jag egentligen vet om överklockning av minnen är att man gör det i bios och om man gör fel eller för mycket eller nåt så kan man behöva "ställa om moderkortet" genom att ta ut batteriet, pilla loss en jumper flytta den "en pinne åt sidan", flytta tillbaks den och i med batteriet igen...

EDIT: Om inte någon pallar förklara allt ta bara något? plz.

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk
Medlem

Är ingen expert, men vcoren höjjer du tills datorn inte startar längre, sen tar du "clear rmos" (ta ut batteriet och sätt dit det igen, finns nåt enklare sätt genom att vicka på nån grej men jag kör ut/in metoden:D) så höjjer du igen till snäppet under den "kraschade" på förra gången.... Du ska också köra Prime95 eller liknande för att se om systemet är stabilt!

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senda^SM
Är ingen expert, men vcoren höjjer du tills datorn inte startar längre, sen tar du "clear rmos" (ta ut batteriet och sätt dit det igen, finns nåt enklare sätt genom att vicka på nån grej men jag kör ut/in metoden:D) så höjjer du igen till snäppet under den "kraschade" på förra gången.... Du ska också köra Prime95 eller liknande för att se om systemet är stabilt!

Hmm nä du är nog ingen expert Du höjer FSB:n i små steg tills datorn kajkar ur, SEN kan man testa att höja vcore och se om datorn blir stabil med högre vcore. Snälla sök, det finns tonvis med trådar om allt detta, ja det finns ju faktiskt hela denna forumavdelning som enbart handlar om just överklockning.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Justfan, vcoren glömde jag men det är eftersom jag aldrig har gett mig in i det

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631