Lite frågor om iTunes

Permalänk
Medlem

Lite frågor om iTunes

Har börjat använda iTunes allt mer eftersom jag snart får hem min iPod Mini Men jag har lite funderingar om denna mjukvara som verkar oerhört bra.

Jag har importerat all musik jag har på datorn till iTunes och valt att kopiera den till mappen "iTunes Music" dock verkar den inte ha kopierat all musik från mappen eftersom det är olika antal filer i mapparna. Någon som vet vad detta kan bero på? Ibland skapar också iTunes kopior av låtar som inte ligger i min "iTunes Music" mapp så varje gång jag lägger till ett nytt album så måste jag kolla om några dubletter har skapats för att sedan ta bort dem ur iTunes och sedan från mappen i "iTunes Music". Någon som har en aning om varför den gör så?

Sedan skulle jag vilja ha ett program som gör att man kan jämföra vilka filer som finns i mappen "iTunes Music" med t.ex. mappen "Musik" för att se vilka filer som saknas. Någon som vet något bra sätt att fixa detta på? Jag tänkte mig något i stil med att köra "dir /s "iTunes Music" > musik.txt" och sedan importera den txt filen till något program där jag sedan importerar samma dir txt fil från mappen musik.
Finns det något program för att göra detta?

Jag har lyckats exportera mitt bibliotek till en .xml fil också men den går inte att öppna med Firefox, det står något i stil med att en mall saknas. Jag är inte speciellt insatt i hur .xml filer fungerar så jag skulle gärna ha någon förklaring på hur ni som har exporterat ert bibliotek har gjort för att kunna se det. Kanske tipsa om något bra program som man kan titta på den i. För jag antar att när man väljer att exportera filen biblioteket ska man få en lista över alla låtar man har i det? Har jag rätt?

Ursäkta mitt långa inlägg, hoppas ni orkar läsa det och hoppas att någon kan svara på mina frågor, tack på förhand!

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag vet att om man drar en mapp med ett album till iTunes fönstret och det råkar ligga en playlist i mappen så lägger den till både mappen och playlisten. Således får man dubletter av filerna.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Är total nybörjare på Itunes. Om man gör en egen spellista hur f*n lägger man till de låtar man vill ha där då? I media player är det ju lätt bara att högerklicka och välja lägg till i spelningslistan men hur fixar man det i Itunes. Kanske är jag som är blind men jag fattar inte.

Permalänk
Medlem

Det är bara att dra låtarna till spellistan så ska det vara fixat

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Haha ja det var det:D Tack

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga om itunes jag med, hur gör fixar man så att media knapparna på tangentbordet fungerar med itunes? dom fungerar om man har itunes upp men om man minimerar det så fungerar det inte.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Har en liten fråga om itunes jag med, hur gör fixar man så att media knapparna på tangentbordet fungerar med itunes? dom fungerar om man har itunes upp men om man minimerar det så fungerar det inte.

Multi-Plugin heter ett väldigt trevligt tillägg till iTunes. Fixar det du frågar efter och också en del saker till, t ex skins och dylikt. Lite extra funktioner helt enkelt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm