Permalänk

Feedback på workstation/spelmonster

Nu ska det byggas kalas-system

Huvudsakligen ska det användas till mitt hemmastudio-projekt men jag ville också ha ordentlig spelprestanda.

Det är en jävla massa pengar så jag vill väldigt gärna ha vettig feedback på vad som är bra och dåliga prioriteringar. Vad borde jag lägga till/dra ifrån?

Kan tillägga att jag redan har ett bra ljudkort som klarar allt jag behöver för studion (Egosys wami 192X).

Det här hade jag tänkt mig, för stunden hopplockat på datorbutiken. Får väl se var det inhandlas när det väl är dags. Kanske värt att köra dustin när man ändå är igång.

Tyan Thunder K8WE SLI AMD-8131 8DDR-DIMM 2PCIe 2PCI-X 64 1PCI SATA Raid Audio GB-LAN Dual Opteron Socket940 SSI

5295.00 kr

2x AMD Opteron 244 64bit 1800MHz/1.8GHz bulk/tray Socket940

3385.00 kr/st

4x Corsair CMX512RE-3200LL XMS3200 512Mb DDR PC3200 2-3-2-6 400MHz ECC REG with Heatsink

1395.00 kr/st

2x Leadtek WinFast PX6800 GT GeForce 6800GT 256Mb DDR3 TV-out DVI HDTV SLI-ready RETAIL PCI Express

4095.00 kr/st

2x Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

1645.00 kr/st

2x Seagate Barracuda ST3400832AS 7200.8 400Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA

2745.00 kr/st

Totalt exkl moms 29155.20 27692.00
Totalt inkl moms 36444.00 34615.00

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Jo har man gott om pengar så!! Ser fint ut.. *avis*

Visa signatur

GA-Z97X-GAMING 3 | Core i7 4790K 4,0GHz | BallistiX Sport 16GB | Gigabyte GeForce GTX980 G1 4GB | Crucial MX100 256GB+512GB SSD | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNova G2 850W | CM Nepton 240M

Permalänk

gotta live up to my nick

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippat SLI och kört på typ ASUS K8N-DL. Inget man har nytta av iaf, allt stödjer det inte ens.
Rekommenderar att du tittar på en tidigare tråd där det finns massor med tips på dualsystem.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är något med Asus-kortet PetterK nämner som inte stämmer, jag minns från någon recension att det kortet saknar en ganska (för mig) fatal del. Får ta och kolla upp det..

Och om du har pengar att spendera tycker jag du ska gå SLI lätt. Det är inte så aktuellt än, men det kommer mer och mer applikationer som drar nytta av det

Eventuellt, om du väntar så kommer ju dual core snart. Opteron-processorerna har ju något år på nacken nu, kanske värt att vänta? Själv skulle jag tagit Opteron 248 eller 250, ger lite lite mer. Men visst är de dyra som attan

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

HEY VART hitta du det kortet till det prisen . jag fick punga ut 4400 på datorbutiken ! jag vill köpa ett till till mitt system .. (som dock blev dyyyrare än planerat , måste dock ha vattenkylning för kylarna på leadtekgfx kortet går in på andra pci-e platsen =(

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CCWarlock
Du får gärna säga vad kortet saknar som du tycker är så fatalt, den enda recension jag vet är ju den gamla från gamepc.com.
Enda problemet jag vet är att NUMA inte verkar fungera med Beta BIOS versionerna, men att Asus sagt att en biosupdate ska fixa detta. Sen så är det inget SLi stöd på det såklart.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
HEY VART hitta du det kortet till det prisen . jag fick punga ut 4400 på datorbutiken ! jag vill köpa ett till till mitt system .. (som dock blev dyyyrare än planerat , måste dock ha vattenkylning för kylarna på leadtekgfx kortet går in på andra pci-e platsen =(

Det där är på datorbutiken.com

PetterK:
Ja precis! Det var Numa som saknades..
"In terms of memory performance, we see the new Thunder K8WE and the old Thunder K8W neck and neck, providing 11.5 GB/s of memory bandwidth. Both the Thunder K8WE and K8W platforms support dual channel DDR-400 with NUMA enabled, which is why memory bandwidth levels are so high. The Asus K8N-DL platform does not yet support NUMA, which is why its memory bandwidth levels are fairly low at this time. Still, the K8WE and K8W remain neck and neck in terms of the basics."

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=thunderk8we&pa...

rätt fet skillnad O.o

Men självklart är det inga problem om en Biosuppgradering ordnar biffen!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Åhh. Ge mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock

PetterK:
Ja precis! Det var Numa som saknades..
"In terms of memory performance, we see the new Thunder K8WE and the old Thunder K8W neck and neck, providing 11.5 GB/s of memory bandwidth. Both the Thunder K8WE and K8W platforms support dual channel DDR-400 with NUMA enabled, which is why memory bandwidth levels are so high. The Asus K8N-DL platform does not yet support NUMA, which is why its memory bandwidth levels are fairly low at this time. Still, the K8WE and K8W remain neck and neck in terms of the basics."

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=thunderk8we&pa...

rätt fet skillnad O.o

Men självklart är det inga problem om en Biosuppgradering ordnar biffen!

Aa, självklart. Kortet har inställningar för det i bios, bör inte vara några problem med biosuppdatering, det verkar också som den inte låser/kör fast PCI med nuvarande BIOS.
På samma sida. "Update 2/10/05 : Asus has contacted us, stating that an upcoming BIOS will fix our memory performance issues and will indeed enable NUMA support for this motherboard. We plan on re-running our benchmarks with this new BIOS, so stay tuned!"
Brädan har ju fysiska förutsättningarna och tillverkarna säger att det ska fixas så det kan nog bli lovande än. Nuvarande Beta bios verkar dock inte fixa det eller iaf inte bekräftat fixat det, se http://forums.2cpu.com/showthread.php?threadid=63785 och tråden här på swec http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45127... för mer info hur det ligger till för tillfället.

Permalänk
Avstängd

Ahh skräp,köp en pentium 200 istället och känn på ett rejält tryck i maskinen:-)))

(OJJJ var sledgehammer borta nu??)

Då får man ju inga mothugg:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Inaktiv

En fråga om prestanda...är jag helt ute o cyklar....men det är inte bäst med 2 minnes moduler i dual channel? typ 2x~1gb istället för 4x~500mb?

EDIT: Fråga angående ovanstående system

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
En fråga om prestanda...är jag helt ute o cyklar....men det är inte bäst med 2 minnes moduler i dual channel? typ 2x~1gb istället för 4x~500mb?

EDIT: Fråga angående ovanstående system

Spelar ingen större roll faktiskt hur många stickor man kör. Dessutom är det lättare att hitta 512:or med låga latenser än 1GB-moduler

Glutta den här riggen btw:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=60901&pa...

Can you say phat?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
En fråga om prestanda...är jag helt ute o cyklar....men det är inte bäst med 2 minnes moduler i dual channel? typ 2x~1gb istället för 4x~500mb?

EDIT: Fråga angående ovanstående system

Nej, då får du inte dual channel (eller inte NUMA) eftersom det är två cpuer (två minneskontroller). Dvs 2 minnen per CPU för dual channel och för NUMA där båda cpuerna delar sitt minne med den andra över en HT-länk som ger ett teoretiskt max på 12.8GB/s istället för 6.4GB/s. Eftersom det är inte är fler än 2 minnen per minneskontroller så kan man köra hårda inställningar i 200MHz och minnet körs inte automatiskt i 166MHz och 2T som det gör om man har fler än 2 stickor på nuvarande kärnor.
Isåfall ska man köra 4 stycken 1GB stickor, men det är ju inte så hett om man ska klocka. Man vill kunna få 20GB/s som ovanstånde länk Det är därför han har 4 stickor, han har inte 4 stickor per minneskontroller/cpu därav är det inte sämre utan bättre.

Permalänk

Ponera att jag skulle vänta tills dual-core processorerna etablerat sig en aning, hur skulle man kunna vänta sig att ett sånt system presterar jämfört med det här systemet? hur mycket dyrare skulle det bli att gå upp på dual dualcore opteron?

Nog hänger opteronarna med ett sånt här SLI-system? Eller blir det några obehagliga flaskhalsar någonstans jag borde se upp med?

Tack för all hjälp såhär långt.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Läs och begrunda http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2397
Finns både priser på Opteron dual-core och A64 X2 och prestandatest.
Eftersom man inte kan få NUMA med en dual-core processor pga att man använder 1 minneskontroller och att det inte finns fysiskt layout för att man ska kunna använda 2 i samma cpu så kommer den prestera sämre än ett dual opteron system med NUMA i vissa tester, men samtidigt sänker man latencyn mellan cpuerna. En 1.8GHz dualcore operton som går att köra i dual är 265 och kostar $851 styck, dvs lär hamna på ~12-15k för bara cpuerna och de är inte ett dugg bättre i ett spelsystem. Om man vill ha ett spelsystem med SMP så kan man likagärna köra en A64 X2 4600+ eller 4800+ (2.4GHz med 512KB eller 1MB L2, $803 eller $1001) och få ett system som är starkare i spel och program som inte är flertrådade. Då förlorar man också NUMA såklart.
Det beror helt på vad du ska använda burken till. Ska den bara vara i studion behöver man knappast SLI eller SMP, även om SMP kan göra den trevligare att arbeta på. 1.8GHz är lite slött om man vill ha spelprestanda iaf. Du har ju annars råd att köpa två system för dem där pengarna Ett gamer och ett studio. Fast SMP är alltid trevligt.

Permalänk

satt precis och spanade lite i apple-shoppen apopå nya priser på G5'an... konstaterade att jag för samma pengar som det här får en rätt mastig maskin med dubble G5 2,7ghz och 4gb minne kryddat med ett 6800 Ultra.

Hur skulle ett sånt här system stå sig mot dual-opteronsystemet i första inlägget?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Den är riktigt fin. 2.7GHz PPC64 är förmodligen en hel del snabbare än 1.8GHz Opteron, men vad ska du med så vasst grafikkort till? Det lät som du ville ha en high-end gamerburk kombinerat med high-end workstation. Finns inte direkt så många spel till Mac, inte det man använder en mac till direkt heller. Sedan beror det på vad du ska köra för applikationer, applen har väl varit/är rätt stora på ljudmarknaden så det finns väl endel, men finns dem mjukvaror du använder? Ljudkortet har ju stöd för OSX, så den burken blir säkert jättebra som studioburk och workstation, men det är ingen spelburk, så man kan likagärna köra med standard 9650 ATI-kortet, för vad kommer man köra för 3D på en sån burk? Annars så är OSX ett schysst BSD/UNIX baserat operativ, med fina features och bra multitasking.
Beror dock fortfarande på vad du ska använda den till, vilka applikationer du ska köra. Spelar man så behöver man en PC-burk också.

Permalänk

märkligt . jag såg en g5:a 2gb ram få stryp av en intel3.2ghz 512mb ram
. min kusin är en musikproducent , han körde med mac i ngr år . bytte till alla sina 5 nya mac till pc nyligen efter att han blivigt missnöjd av macs g5 (dubbla prollar 2.2) hans pc är snabbare samt ligger på halva priset , å han kör en singelcore prolle

tester jag sett (oberoende teknik tidningar samt på nätet) visar att en g5:a inte har ngt bra prestanda , hells mitt system är mkt snabbare testerna var på bla photoshop musikprogram (olika bla protools som jag använder ) compress på filer mm . men vill du spela skaffa pc som petterk nämde. skaffar du ett fett grafikkort så "spelar" det inte så mkt roll om prollen inte riktigt är den snabbaste .

Visa signatur
Permalänk

Petterk - precis som du säger så kommer den antagligen fungera minst lika bra i studion, så vitt jag läst från steinberg och adobe så hänger G5'an med opteron bra och vinner i många fall när den dessutom har såhär betydligt högre frekvens. Vad gäller programvaran så blir det en ganska obetydlig kostnad att skaffa mac-licenser till det jag använder idag. Så vitt jag förstått är dem ganska snälla när man redan betalt för PC-versionen...

Vad gäller spelandet så har man väl sett rätt mycket samreleaser på senare tid? Wow? Doom3? Jag vill nog ha möjligheterna öppna i alla fall.

Sen ger ju apple-konfigurationen det dubbla ram-minnet till samma pris dessutom

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
märkligt . jag såg en g5:a 2gb ram få stryp av en intel3.2ghz 512mb ram

Vill gärna ta del av de testerna! Källa tack!!

Permalänk

ett så sa min kusin det som har varit en mac fanatiker i mååånga år . nu är han pc fanatiker

tror det var ngn av de större tekniktidningarna , har inte den framme men jag lovar dig att det stod det .

här e lite test på spel ialla fall . buu mac
http://www.barefeats.com/mac2pc.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör en ren studiodator

Köp hellre 2 maskiner för dina pengar.
Jag tror att du kommer uppskatta en ren ljud-burk som i sin prestanda inte måste vara särskilt märkvärdig, men som inte är fullproppad med en massa provapå-spel och internett-virus.
En konfiguration som är optimerad för studiobruk och med två skärmar. Max 15 k
Det är värt det om du är seriös med din studio.
Hur din speldator ska vara vet du säkert bättre än jag.
Lycka till

Visa signatur

hmi

Permalänk

Re: Gör en ren studiodator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Köp hellre 2 maskiner för dina pengar.
Jag tror att du kommer uppskatta en ren ljud-burk som i sin prestanda inte måste vara särskilt märkvärdig, men som inte är fullproppad med en massa provapå-spel och internett-virus.
En konfiguration som är optimerad för studiobruk och med två skärmar. Max 15 k
Det är värt det om du är seriös med din studio.
Hur din speldator ska vara vet du säkert bättre än jag.
Lycka till

jag har faktiskt börjat klura på det här själv, om inte annat för att slippa sitta och lira hl2 i studion

men då blir det ju plötsligt avsevärt svårare att motivera att köpa båda burkarna direkt och det är ju trist

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"