Permalänk
Medlem

vad funkar?

tjena. jag funderara på att byta OS och jag har absolut noll koll på LINUX. ungefär vad är det för större skillnader och är windows program LINUX kompatibla?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Re: vad funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
tjena. jag funderara på att byta OS och jag har absolut noll koll på LINUX. ungefär vad är det för större skillnader och är windows program LINUX kompatibla?

Windows-program fungerar i Windows och Linux-program fungerar i Linux. Ska du köra Windows-program så gör du det i Windows. Svårare än så är det inte...

Samma med OS:et. Linux är Linux och Windows är Windows. Helt olika OS...

Permalänk
Medlem

...och för att krångla till det en massa så funkar win-progs i Linux, MEN då fungerar det förenklat som en emulator och absolut INTE att rekommendera (och JA, jag vet att wine inte är en emulator...)

Permalänk
Medlem

dock har de flesta windowsprogram fina linux motsvarigheter

Permalänk
Medlem

men t.ex spel dom kommer väl inte till både MS och linux eller?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
men t.ex spel dom kommer väl inte till både MS och linux eller?

Somliga spel kommer både till Linux och Windows, men det är mycket sällsynt. Det finns t.ex. Linux versioner av Doom III och Heroes III.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
men t.ex spel dom kommer väl inte till både MS och linux eller?

Nej. Nästan 100% av alla dagens spel spelas i Windows alt. MacOS.
Visst går det att spela spel i linux, då krävs vissa hjälpmedel.

Men ska du spela, håll dig till Windows.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
...och för att krångla till det en massa så funkar win-progs i Linux, MEN då fungerar det förenklat som en emulator och absolut INTE att rekommendera (och JA, jag vet att wine inte är en emulator...)

Då är det ju väldigt logiskt att kalla Wine en emulator, fast man t.o.m. vet att det inte är en emulator. Jag kallar min dator motorfordon, fast den uppenbarligen inte är det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Då är det ju väldigt logiskt att kalla Wine en emulator, fast man t.o.m. vet att det inte är en emulator. Jag kallar min dator motorfordon, fast den uppenbarligen inte är det.

Ilja borde lära sig läsa.

han skrev "men då fungerar det FÖRENKLAT som en emulator"

Han sa alltså så för att förenkla för dom som läser, för för den oinvigde är det väl bättre att säga Cykel än MTB/XC/Hybrid eller vad du nu vill Eller för den delen Dator istället för Mikroprocessorautomatiseringsmaskin...ehms..

Lättare för en oinvigd om man säger att det är en emulator än att säga att det är en API-replikator som härmar windows....öhms..

*håll käft bogg, du är dryg*

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ilja borde lära sig läsa.

han skrev "men då fungerar det FÖRENKLAT som en emulator"

Han sa alltså så för att förenkla för dom som läser, för för den oinvigde är det väl bättre att säga Cykel än MTB/XC/Hybrid eller vad du nu vill Eller för den delen Dator istället för Mikroprocessorautomatiseringsmaskin...ehms..

Lättare för en oinvigd om man säger att det är en emulator än att säga att det är en API-replikator som härmar windows....öhms..

*håll käft bogg, du är dryg*

Bättre jämförelse vore att säga cykel, istället för Volvo/Saab/BMW, för enkelhetens skull.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Bättre jämförelse vore att säga cykel, istället för Volvo/Saab/BMW, för enkelhetens skull.

Bäst hade varit att säga boksimulator om webplatser

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.