Domän- och lösenordsproblem

Permalänk
Medlem

Domän- och lösenordsproblem

Hej!

Jag behöver er hjälp, klantade mig på jobbet idag. Vi har en gammal bärbar med win 2000 som skall användas lite på jobbet och när folk behöver ta hem en dator.
Hur som helst så var den kopplad till jobbets domän och det fungerade fint. Tyvärr var jag där och pillade lite och flyttade över den till en workgroup istället.
Nu kan jag ej flytta tillbaka den till domänen eftersom jag ej kan det lokala administrator lösenordet, allt jag har är en användare som är poweruser.
Finns det någon möjlighet att lösa detta så att jag kommmer åt domänen eller är det kört?

Vet inte om jag beskrivit problemet tillräckligt klart (eller korrekt) men förhoppningsvis förstår ni.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det är inte nog med det, du behöver ett konto i domänen som minst är account operator. Det blir stressigt att fixa till det där utan att koppla in IT.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Gäst

Mitt råd är att du infomerar din systemansvarige.
Enkelt och kortfattat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Det är inte nog med det, du behöver ett konto i domänen som minst är account operator. Det blir stressigt att fixa till det där utan att koppla in IT.

/G

Konto i domänen är inget problem, där har jag administratörsrättigheter. Men det hjälper mig inte nu eller?

Kan ta tid att få hjälp med detta, det var därför jag vände mig hit.

Permalänk
Medlem

testa med att starta upp i felsäkert me nätverksanslutningar?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
testa med att starta upp i felsäkert me nätverksanslutningar?

Det hjälper tyvärr inte, kan bara logga in som den lokala användaren och då ej ändra något.

Permalänk
Medlem

Ah, då behöver du ju bara resetta lösenordet på admin och sedan är det ju klart... eller hur?

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Ah, då behöver du ju bara resetta lösenordet på admin och sedan är det ju klart... eller hur?

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

/G

Det låter ju inte så dumt. Vågar man köra det programmet, är ju lite rädd att köra okända program på jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjalp
Det låter ju inte så dumt. Vågar man köra det programmet, är ju lite rädd att köra okända program på jobbet.

Jag skulle inte rekommendera dig det här programmet om jag inte var helt hundra på att det var bra eller gjorde jobbet. Det är för övrigt inte helt okänt, tvärt om... det är det mest rekommenderade programmet för detta ändamål och välkänt och väldokumenterat. Prova att googla på fiffiga söktermer och se om detta program dyker upp

Jag garanterar dig att om du bara läser manualen (rtfm-ffs) så har du fixat detta på en kvart utan problem.

/G

//edit - alternativt: ominstallation eller brute force

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T