Permalänk
Medlem

biliga och bra neon-rör?

Hej...
jag är ute efter 12v neon-rör till min moppe.
vart kan jag köpa biliga och bra rör för nonstans här på internet.

Länka tack.

//Zorg

Permalänk
Medlem

det är fortfarande inte neonrör... det är CCFL... och de finns på alla datorbutiker som säljer moddningtillbehör...
t.ex http://www.gtek.se

Permalänk
Medlem

Hmmm... 4000-5000 volt.. vad händer om den går av inne i datorn av nån anledning?

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liten Amatör!
Hmmm... 4000-5000 volt.. vad händer om den går av inne i datorn av nån anledning?

absolut ingenting...
sen är det bara runt 400 V...

Permalänk
Medlem

Okej... men det stod såhär på Gtek..? Transformatorn sitter i ett plasthölje för att förhindra elektrisk urladdning, spänningen är cirka 4000-5000 volt.

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

det kanske finns en anledning till att själva röret sitter i ett skyddande plasthöjle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liten Amatör!
Hmmm... 4000-5000 volt.. vad händer om den går av inne i datorn av nån anledning?

Menar du om röret går av? Då slutar det lysa, helt enkelt.

Och jag har tagit bort det tjocka skyddsröret från lysrör många gånger helt utan problem. Det är knappt 1 mA ström från invertern, så det är närmast ofarligt.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXopY
det kanske finns en anledning till att själva röret sitter i ett skyddande plasthöjle

För att hindra klumpiga kunder och posttjänstemän från att slå sönder röret, innan CCFLrör huvudsakligen såldes till ungdomar som byggde in dom i datorer fanns dom inte ens att få tag på med skyddande hölje.

Spänningen ligger förresten på 180-1000V över röret beroende på rörets längd och typ.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brunkålen
Menar du om röret går av? Då slutar det lysa, helt enkelt.

Och jag har tagit bort det tjocka skyddsröret från lysrör många gånger helt utan problem. Det är knappt 1 mA ström från invertern, så det är närmast ofarligt.

Han menar nog att 400v låter lite mycket. Jag har tagit i 7000v och jag lever än. Allt beror på hur många amp det är.

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur man räknar på CCFL-rör, men på riktigt neon räknar man på 1kV per meter när det är rör i standard-storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXopY
det är fortfarande inte neonrör... det är CCFL... och de finns på alla datorbutiker som säljer moddningtillbehör...
t.ex http://www.gtek.se

Det är neonrör, man ska definitivt inte andvända CCFL på Mopeder/Bilar. Det är för svagt och ger ingen effekt. NEONRÖR inte CCFL finns att köpa från www.scootech.com eller www.scooter-attack.com scoter attack är tyskt men biligare.