Permalänk

HemPC-erbjudande bra bärbar dator?

Hej, har fått ett sånt där personaldator-erbjudande. Tänkte att det kanske var dags att passa på och köpa en bärbar dator nu.

Nån som har koll på hur bra de här datorerna är?
Specifikationerna är som följer:
http://mattajas.no-ip.com/datorerbjudande.jpg

Priserna är varje månad i 3 år. Sen får man nog ge nån tusenlapp om man vill köpa ut datorn.

Ska man slå till, hur mycket kostar motsvarande datorer i en affär? Själv hade jag svårt att hitta något bra att jämföra med.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har kompis som köpte samma dator som hem-pc. tror han skickat iväg den nu för 4:e gången, för den pajjat. Det som gått hitills är 2 hdd, 1 skärm o en cd....

och det är han morsa som använder den, så mildare behandling kan den inte få...

Permalänk

Tackar för svaren!

Masamune, intressante länkar, sökte på på swec innan, men missade visst den tråden
Låter som att det är ett givet köp då, fast frågan är om man ska den stora

azqur, Jäklar, det låter inte bra, undrar om det är ett måndagsexemplar, eller om det är allmänt dålig kvalité på dom.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Har beställt Amilo 1425, det enda dåliga verkar vara batteri tiden som tydligen bara är 2 timmar, det står lite olika på olika ställen vissa skriver 3 tim andra 2 tim ?? Den större modellen kan knappast kallas bärbar, den väger ju 4,1 kilo. Så den ska man nog ha istället för en stationär burk.

Priserna är lite svåra att kolla då alla verkar ha olika specar, men har sett priser på 14-17000:- för liknande spec. Men man får ju inte glömma att hempc erbjudandet också innehåller 3 års service/garanti/försäkring/support + en del programvaror.

Permalänk
Medlem

Den större modellen kostar ca 1700euro Tyskland . Stor nypa salt då det inte verkar finnas nåt i lager. Verkar vara ett kommande ca pris och det brukar ju justeras. http://www.notebooksbilliger.de/index.php/notebooks/fujitsu_s...

Det ingår lite mer lull-lull som t.ex instant-on (inbyggd remote så den funkar som en htpc utan att starta windows), S-ATA raid, väska mm mm. Sånt mums är välkommet.

När väntas den avancerade skeppas för er? Frågar eftersom våra skulle kommit början på maj och priset sjunker hela tiden

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Köper man från Tyskland så läggs det på svensk moms (25%)!

Hahaha lärt mig ett nytt ord

PREISKNÜLLER

notebooksbilliger.de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EleyT
Köper man från Tyskland så läggs det på svensk moms (25%)!

Hahaha lärt mig ett nytt ord

PREISKNÜLLER

notebooksbilliger.de

Eller inte då vi fortfarande befinner oss inom eu.

Visa signatur

ibland så undrar man.....

Permalänk
Medlem

Sverige är ett av de länder som sett till att det är det land som köparen tillhör vars momssats som ska läggas på. Om man åker till Tyskland och köper över disk så är det självklart inget problem, men om man beställer så är företaget skyldigt att lägga på svensk moms, annars så riskerar de att själva få kvarskatta mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Men oftast ingår ca 16% Tysk moms så påslaget borde ju bara bli 9%, eller?

Matte-amal, när ska era datorer levereras?

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Var kanske oklar, menade inte att det läggs på 25% ovanpå den Tyska momsen. Utan att det är Svensk moms istället för Tysk moms när man beställer därifrån.

Permalänk

EleyT, visst är den stor, men man borde väll orka dra med den till tågstationen och i bilen iaf Synd det där med batteritiden, är ju ännu mindre på den stora, kanske ska investera i ett extra batteri, fast det är ju inte billigt :/
Vet du hur det är med försäkring om man tappar den bärbara i marken, gäller försäkringen då med?

Belch, Är du säker på att det är den modellen? Verkar ju ha plats för två hdd:s också, svinigt coolt i så fall
Båda bärbara ska komma i Juni, och de stationära i Aug/Sept.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Det är S-ata raid i den med plats för 2 interna 2,5"...ganska mumma. Där slår vi Dell på fingrarna iaf.
Det sitter dock olika hd i från start. Från 80gig till 80x2gig.
Den är inte större än Dell heller trots det. (nåt att trösta sig med iaf)

Min skulle levereras i början på Maj för 515:- brutto. Fortfarande inte sett den och din ligger på 450:-. Dyker den inte upp innan Juni så blir det förhandlingar.

Matte-amal, om du har lust får du gärna pm-a mig vilket företag du jobbar på så kan vi ha det som referens när vi förhandlar.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

matte_amal sorry ingen större koll på försäkringen, men tycker att den borde ju täcka sånt som inte är orsakat av direkt dumhet.

Permalänk
Medlem

Saxat från vårat hempc-avtal. Lär nog gälla även dig. En tappad dator ersätts eller lagas alltså.

7.1 Allriskförsäkring

Allriskförsäkringen gäller för fysisk skada på eller förlust av hemdatorn genom plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse. Hemdatorn är även försäkrad vid stöld (med vissa undantag). Försäkringen gäller dock inte stöld ur motorfordon. Vid skada eller förlust orsakad av vårdslöshet eller uppsåt kan den anställde bli ersättningsskyldig. Vid försäkringsskada skall anmälan ske snarast till Nicator Support

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Belch, mmm, verkar riktigt fin
Får ursäkta, men vill tyvärr inte ge ut arbetsplatsen till en kille på nätet, även om jag tror att du är helt ofarlig

Angående försäkring så låter ju det rätt bra, bara den inte blir stulen i bilen alltså

Tackar för all respons i tråden! Kan knappt bärga mig, vill så gärna beställa, men jag vet att det inte är någon grej som man behöver egentligen

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Matte-amal....kolla din inkorg

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Tycker inte någon verkar vettiga, dålig upplösnings på skärmarna.
Inget tilltaget minne, sen 300kr i tre år = 10800:- och då äger du
inte ens datorn. Köp en cash istället, inte kul att betala 300kr när
den är 2,5 år gammal. Egna erfarenheter.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

En bärbar med den prestandan (kraligga alternativet) kostar över 20.000. Det lär va ett bra köp.
Förr dalade en stationär ordentligt i pris och då var det tråkigt med hempc. Var själv hempc ägare. Nu är det inte lika illa och definetivt inte för en bärbar. Skärmen är riktigt vass så tror inte du sett den i verkligheten. Dessutom ingår htpc funktioner som gör den än mer hållbar.

Kan hålla med om månadskostnad. Brukar själv bara köpa om jag har cash. Men i detta fallen är det en mycket bra deal.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
En bärbar med den prestandan (kraligga alternativet) kostar över 20.000. Det lär va ett bra köp.
Förr dalade en stationär ordentligt i pris och då var det tråkigt med hempc. Var själv hempc ägare. Nu är det inte lika illa och definetivt inte för en bärbar. Skärmen är riktigt vass så tror inte du sett den i verkligheten. Dessutom ingår htpc funktioner som gör den än mer hållbar.

Kan hålla med om månadskostnad. Brukar själv bara köpa om jag har cash. Men i detta fallen är det en mycket bra deal.

Håller med dig, absolut. Fujitsu-Siemens är kända för att tillverka mycket bra skärmar så de ska ses som en stor fördel snarare än en nackdel. Sen är 300 Kr i månaden inte en stor kostnad för en så pass vass laptop.

Visa signatur

Just do it.

Permalänk
Medlem

ang. skärmen, saxat ifrån Tom´s Hardware länken ovan.

FS Amilo 1425:
En sak som skiljer den här maskinen från alla andra är dess skärm, som är av typen "Crystal View". Skärmen får riktigt stora ovationer av testlabbet, den har verkligen läcker bild samt en betraktningsvinkel på så gott som 180 grader.

Jag själv kör med 1280x1024 på min 19" CRT, och tycker att det är en lagom upplösning. Så för min del är 1280x800 på en Wide 15" TFT utmärkt högupplöst.

Permalänk
Medlem

Dyker alltid upp folk här som inte har 100% fakta men tror massa saker.

Kan bara bekräfta det där med skärmen. Den är verkligen supervass

EDIT: Fick precis detta mail: Information om Bärbar 2

Fujitsu Siemens har drabbats av leveransförsening av den bärbara modellen Fujitsu Siemens Amilo M 4438. När denna kommer att levereras är fortfarande osäkert tyvärr. Beroende på hur försenad den blir kommer någon form av ersättning att levereras till de drabbade.

Vi beklagar att detta har inträffat och vi jobbar hårt och intensivt för att få in denna bärbara till Er som har beställt den så snart som möjligt.

Vänliga Hälsningar

Nicator HemPC AB

Ska fråga dem. 4438 är ju deras värsting skärm på alltså inte den i vår spec dvs WUXGA TFT, 1900 x 1200.

EDIT 2: Fick bekräftat att vi får 1920x1200 upplösning. En av marknadens bästa. Matte-amal, vad får du med för mjukvara?

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Belch, kolla din med

Gustavs, visst det kanske inte kul, men det är ju ändå ett billigt pris, har ju ingen betydelse när man betalar egentligen.

Adriano18, EleyT, gutt att skärmen verkar så bra, det är ju viktigt.

Belch, så ni kommer få en annan då? Undrar om vi med får det, fast dom har ju till 1 Juli att leverera våra, så då kanske de har kommit igång med leveranserna.

Har iaf beställt den stora idag, hoppas man får den snabbt, men det lär väll dröja minst till 31 juni antar jag

Program som ingår:
• Microsoft Windows XP Home Edition
• Microsoft Works Suite 2005
• NIC (Norman Internet Control) Antivirus + Brandvägg inkl tre års uppdateringar (Svensk)
• Adobe Photoshop Elements 3.0 (full version DVD-Svensk)
• Ahead Nero Burning ROM 6.3 (CD/DVD R/RW)Ahead NeroVision Express 2SE
• InterVideo Win DVD 5 (Stödjer 6-kanals 5.1 uppspelning)
• MusicBrigade - ett års fria Musikvideos via Internet
• DVD-filmkupong
• NE - 36mån Internettjänst

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Detta sa supporten och lär gälla även dig (dock kan det vara M3438 för dig dvs lite lägre upplösning..säker därför Nicator döpt den till Amilo M X340 så de kan välja själva). Om jag vore dig skulle jag fråga supporten på en gång om det är en M4438 eller M3438. Posta gärna svaret här. Är intresserad av ditt pris som sagt.

: "När specifikationerna på hempc.com skrevs så fanns det ingen information om Amilo M4438, som t.ex upplösning. För att slippa chansa på en ungefärlig upplösning togs specifikationerna från den tidigare modellen så alla kunder inte blir besvikna om det nu skulle bli sämre prestanda än det som står på hemsidan. Det som nu står på hemsidan är så att säga minimikraven på datorn, men det kan mycket väl bli bättre prestanda än det som står. För övrigt ska M4438 enligt mina egna efterforskningar ha 1920x1200 upplösning, men detta är dock ingen garanti"

Visa signatur

MÄÄAKLUBA