Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Dynamisk upplösning på websida.

Permalänk
Medlem

Dynamisk upplösning på websida.

Hej forumiter. Min fråga är rätt simpel:

Är det möjligt att anpassa en websidas inehåll efter användarens upplösning utan att användaren behöver ingripa egnom att välja denna? Jag ska göra en sida i flash och jag vill att den ska fylla ut exakt hela skärmen för alla användare. Tack på förhand!

/ SomNa

Permalänk

Vore det inte svårt att skapa sidan då också? Jag menar, ska den upplösning du använder vara "standardupplösningen", men så ska sidan anpassas efter andra besökares upplösningar? Låter klurigt tycker jag, men jag kan tyvärr inte svara på om det är möjligt att genomföra eller inte.

Permalänk
Medlem

Inte alltför svårt om det fungerar som jag tänkt mig.

Användaren går först in på en sida som skulle kunna ses som en laddningssida. Där (om det är möjligt) kollar sidan upp vilken upplösninga användaren har och laddar sedan en sida som är anpassade efter denna upplösning. Sidan är så att säga inte helt dynamisk, utan jag har bara skapat en sida för varje upplösning... 640x400, 800x600, 1024x768, 1152x864, 1280,720 osv... osv... you know the deal...

Jag skulle vara oerhört tacksam för svar på detta.

Går det att få ett objekt i flash att rapportera om det är utanför skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker, men nog anpassas Flash efter webbfönstrets storlek? Eller kan göra, iallafall om man går direkt på flashen i webbläsaren snarare än att visa den i en sida.

Men webbläsarfönstret har ju lite varierande proportioner beroende på upplösningsproportioner, om fönstret är maximerat, toolbars etc, så det är nog väldigt svårt att få den att verkligen täcka allt på såväl höjden som bredden.

Att göra en sida som med javascript känner av upplösning är tekniskt genomförbart (googla på "javascript detect resolution" utan citationstecken, eller liknande) men funkar inte för alla och riskerar att förstöra back-knappen, om du gör en sida som direkt skickar en vidare till annan sida utifrån upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malesca
Jag är inte säker, men nog anpassas Flash efter webbfönstrets storlek? Eller kan göra, iallafall om man går direkt på flashen i webbläsaren snarare än att visa den i en sida.

Men webbläsarfönstret har ju lite varierande proportioner beroende på upplösningsproportioner, om fönstret är maximerat, toolbars etc, så det är nog väldigt svårt att få den att verkligen täcka allt på såväl höjden som bredden.

Att göra en sida som med javascript känner av upplösning är tekniskt genomförbart (googla på "javascript detect resolution" utan citationstecken, eller liknande) men funkar inte för alla och riskerar att förstöra back-knappen, om du gör en sida som direkt skickar en vidare till annan sida utifrån upplösning.

Tack för svar!

Nakdelen med att använda sig av flash automatiska anpassning är då kommer en användare som har 800x600 vara tvungen att ladda upp bilder i samma upplösning som den som har 1600x1200 för att bilderna ska ha en bra kvalitet i 1600x1200. Det vill man ju inte.

Jag diskuterar frågan med en duktig programmerare på msn och han är inne på samma linje som du om ett javascript som kollar upp det. Jag ska ta en närmare titt på det.

Permalänk
Medlem

Om du har vektorgrafik är det ju upplösningsberoende.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar "upplösningsoberoende".
Visserligen. Bilderna jag vill använda är dock till stor del pixelbaserade.

Vad tror du om att:
Ha en startsida med ett javascript som kollar upp vilken upplösnign användaren har och därefter länkar till en flashsida med denna upplösning. Sidorna kommer bara behöva matcha exakt i upplösning på bredden. Höjdled behöver inte vara så pass exakt att jag behöver tänka på toolbars och sådant.

Någon som vet adressen till en sida som använder sig av detta? Har det gjorts förut? Skulle vara intressant att se koderna till en sådan sida...

Permalänk
Medlem

Nått sånt kanske?

<script language="JavaScript1.2"> <!-- var correctwidth=1280 var correctheight=1024 if ((screen.width < correctwidth) || (screen.height < correctheight)) document.write("This webpage is bested viewed with screen resolution "+correctwidth+"*"+correctheight+" or above. Your current resolution is "+screen.width+"*"+screen.height+". If possible, please change the resolution!") </script>

EDIT: Hittad hos farbror Google..

Permalänk
Medlem

Nej. Det är inte riktigt det jag frågar efter.

Tanken var att scriptet skulle anpassa sidans innehåll efter användaren och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

ja. Lite modiferat kan det väl göra det med typ

if(scree.width == 800 && screen.height == 600){ //visa 800*600 sidan else if(scree.width == 1024 && screen.height == 768) //visa 1024 * 768 osv..

Vet inte kanske fortfarande misstolkar.. hmm.. ändå..

Permalänk
Medlem

Det däremot ser bättre ut.
Man tackar så mycket!

Så skulle man kunna avsluta med:

else
//visa 800x600