vad ska jag göra?(kan ej joina spel)

Permalänk
Medlem

vad ska jag göra?(kan ej joina spel)

hej

Jag har ett klurigt problem.

Har försökt klura ut hur man kommer in på battle.net för att lira d2 men har inte klarat av att fixa det.Jag kommer in i chatten men jag kan inte skapa eller joina spel.På open är det inga problem.

Har försökt följande (har en d-link di-804 router)

*Försökt koppla in min nätverkskabel från datorn direkt in i en stor cisco sak (vete fan vad det är men det är dit routersladden går iallafall),det gick inte.

*försökt öppna upp en port (4000) i windowsbrandväggen (kör winxp home),men det verkade inte göra nån skillnad,tilläggas skall att jag hemma kan köra d2 utan problem (har tagit med datorn till jobbet,och dom har en lite mer avancerad setup),så jag tror inte det beror på min dator utan på antingen routern eller pingen,att jag pingar för högt och däremed inte kan joina eller skapa games.

*försökt komma åt d-link routerns adminmenu via routerns ip,dock vet jag ej routerns ip så det har varit lite problem med det......hur tar jag reda på min routers ip? väl där inne ska jag försöka "enabla" port 4000

*pratat med tele2 om mitt problem,dock tror jag att jag pratade med helt fel företag eftersom jag nu tror att problemet ligger hos d-linken inte den stora cisco saken.Enligt tele2 fanns det dock inga brandväggar eller spärrar på ciscosaken,så den är out.

så det jag skulle behövt är följande;

- ett sätt att komma in på min routers adminkontroll (jag har inget program installerat heller eftersom det inte är min router)

- veta varför jag har 2 olika ip adresser.Enligt www.whatismyip.com har jag en 212. ip adress och enligt cmd har jag en 10. ipadress.Har detta nån betydelse?

- behöver veta hur man gör för att koppla min dator direkt till internet UTAN att behöva gå via en router.Det skumma är att jag har en D-LINK (di804) och en CISCO (en jättestor,större än en ihopvikt laptop),och uppsättningen är följande; min dator till D-link,D-link till cisco,cisco till "mainframe" eller nåt sånt,typ fiber.Förutom d-linken och ciscosaken är där även ett stort jävla skåp med olika inkopplngar för sladdar som ser ut som nätverkskablar,där finns nummer,från 1-12 (alltså 12 olika uttag) och det finns 2 "racks",alltså 24 uttag för sladdar som ser ut som nätverkskablar.2,3,4 & 7 i rack 1 är upptagna (har 3 datorer i nätverket).

- vad gör jag åt min ping? kan det vara orsaken till att jag inte kan joina eller creata? I open har jag typ 0-30 i ping,men i mina tracerouteloggar fick jag nån timeouts när jag försökte traca Battle.net,kan inget om detta så jag kan inte ge nån vidare info.

- varför får jag inget svar från port 23? har testat att köra en telnet defaultgateway men fick som sagt inget svar.

kan ni bidra med nånting som kan göra mig klokare blir jag väldigt glad!

ps. har hållt på med detta problemet 2 helger i rad,vill verkligen få det fixat nu,hade varit elite att köra d2 på jobbet ;).

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Medlem

Alltså är det på jobbet du försöker göra detta? Kan ju vara så att nån trevlig liten admin har stängt ner alla möjligheter till spel där

Då du säger att du får olika ip så beror det på att whatsmyip visar ditt externa ip medans cmd visar ditt interna ip. Om ditt interna är ett 10.10.10.x ip så har routern troligen 10.10.10.1. Testa det så borde du promptas efter lösen och pass. Nu vet jag inte vad D-link har för standard men jag skulle gissa på

admin, password

eller

admin, ingenting

En sak jag funderar lite över är huruvida "ciscosaken" sitter in i racken du pratar om? Har du testat att sätta in dig direkt i racket utan nånting emellan? Vad står det på "ciscosaken" testa att google på¨namn/nummer så att vi i varje fall får en uppfattning om vad det är för nått. "Ciscosaken" är inte direkt informativt.

I övrigt tycker jag att det verkar korkat att försöka spela på jobbet, ivf nått som inte bara går att tabba bort lite snabbt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

det är nog en switch.

familjeföretag,need I say more

ska testa det med routerns ip.thnx

ok kom fram till inloggningen,men har inte pass o username,gahhh...

är det svårt att fippla in saker när man resetar en router?

kräver det typ yrkesutbildning eller är det nåt gemene man kan klara av? vad är viktigast att tänka på?

Visa signatur

Shuttle x48, 4gb RAM, Radeon 4850, intel 9450 2,66, nec lcd 20 wgx2, seagate 500gb 7200.2,

Permalänk
Medlem

Tja Cisco har väl någon slags "yrkesutbildning" på sina prylar så att bara resetta den kanske inte är så lämpligt.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP