Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exel_kk
Vad tror du att jag ska svara på detta???

Det verkar ju klart så eller hur???
Men som sagt, nätet har fungerat jätte bra tills nu.

PS: Kommer att skicka räkningen från Blizzard till Bornet, hoppas ni andra också gör det.

/exel

Jag ville bara höra en förklaring på varför vi skulle vara sämre än någon annan på att hitta vad som är fel med Packet Logicen när våra tekniker med den kompetensen samt tekniker från företaget som har levererat inte förstår varför det strular som det gör.

Jag tror inte riktigt du inser hur avancerat nätverket är egentligen

Angående din räkning så kan du säkert skicka in den men jag tror inte det står i ditt kontrakt att Bornet ska stå för eventuella förluster vid driftstörningar. Nu har jag inte kontraktet framför mig men jag skulle gissa på att dom inte står för det.

Permalänk
Medlem

Min förklaring är att 2 veckors DOWN-TIME är helt oacceptabelt. Räcker inte den förklaringen?

Samt så köper jag inte din förklaring om hur svårt det är att hitta felet.
Ni har ju köpt den tjänsten från företaget i Varberg eller hur?

Då kanske det är upp till dem?

/exel

Permalänk
Medlem

Hej,

Exel, ut och lek i solen medans teknikerna arbetar med att lösa problemet
Du tror väl inte att dom sitter firar att ni inte kan spela WoW.
Dom gör nog så gott dom kan.
Sen är det ju lite löjligt att skicka WoW räkning till Bornet. Vad är det frågan om, 75 spänn eller så hittills?!

Grönbek

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Haha...
sant.

Drar ut och leker nu!

/exel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exel_kk
Min förklaring är att 2 veckors DOWN-TIME är helt oacceptabelt. Räcker inte den förklaringen?

Samt så köper jag inte din förklaring om hur svårt det är att hitta felet.
Ni har ju köpt den tjänsten från företaget i Varberg eller hur?

Då kanske det är upp till dem?

/exel

Men vad är det som är svårt att förstå? Jag tycker också att det är skitkass att nätet inte fungerar som det gör. Men just nu är problemet att när servern når en viss belastning kastar den helt enkelt bort några paket och detta gör att det blir timeouts. Jag har suttit i flera dagar nu och inte kunnat spela nätpoker.

Dom på företaget i Varberg har ju inte varit med om problemet innan. Vi samarbetar med dom och bollar idéer fram och tillbaks hur vi ska lösa det hela. Och sålänge vi inte kommer fram till en lösning som fungerar kastar servern bort paket som egentligen inte får kastas bort. Jag och en annan tekniker tror att vi har kommit på en temporär lösning på problemet som vi ska testa så fort vi kan nu.

Vi kan inte trolla igång någonting men vi gör allt vi kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

7. Bornets ansvar
7.1 Bornet ansvarar inte för några skador som drabbar Kunden, direkta eller indirekta, vilket inkluderar utebliven vinst, förlorade intäkter, förlust av data, följdskador, oavsett orsak och rättslig grund,
till följd av användning av eller svårighet eller omöjlighet för Kunden att nyttja Tjänsten. Denna ansvarsbegränsning gäller inte för direkta skador som uppkommit på grund av Bornets grova
vårdslöshet.
7.2 Bornet kan inte garantera att Tjänsten ständigt kan vara tillgänglig för Kunden. Om fel eller avbrott uppstår kommer Bornet dock att vidtaga skäliga och erforderliga åtgärder för att återigen
göra Tjänsten tillgänglig för Kunden.
7.3 Bornets totala ansvar enligt dessa villkor är begränsat till ett (1) basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring, oavsett den uppkomna skadans omfattning.
Denna punkt medför ingen inskränkning i konsumenters rättigheter i enlighet med tvingande svensk lagstiftning.

http://www.bornet.se/files/3/20050121132843_webavtalprivat050...

Permalänk
Medlem

Sådär nu ska vi sätta igång våran plan. Så nu kan vi alla hålla tummarna att timeoutsen försvinner.

Permalänk
Medlem

Stäng av "direct broadcast" i nätet fort som tusan! Måste vara miljoner helt onödiga smb-paket som dansar polka nu i nätverket.

Just nu motar min brandvägg ett smb-paket var 4:e sekund från någon annan Bornet-kund (som ju naturligtvis har "Client for Microsoft Networks" vald i nätverkskortet vare sig de behöver det eller inte).

Måste ha loggen frånkopplad i routern för att det inte ska sega sig för mycket.

Skulle inte förvåna mig om mina taskiga TCP-värden i TPTEST beror på detta (fast har inga bevis för det - bara en misstanke).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Stäng av "direct broadcast" i nätet fort som tusan! Måste vara miljoner helt onödiga smb-paket som dansar polka nu i nätverket.

Just nu motar min brandvägg ett smb-paket var 4:e sekund från någon annan Bornet-kund (som ju naturligtvis har "Client for Microsoft Networks" vald i nätverkskortet vare sig de behöver det eller inte).

Måste ha loggen frånkopplad i routern för att det inte ska sega sig för mycket.

Skulle inte förvåna mig om mina taskiga TCP-värden i TPTEST beror på detta (fast har inga bevis för det - bara en misstanke).

Intern traffik trafficshapas väl ändå inte.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Stäng av "direct broadcast" i nätet fort som tusan! Måste vara miljoner helt onödiga smb-paket som dansar polka nu i nätverket.

Just nu motar min brandvägg ett smb-paket var 4:e sekund från någon annan Bornet-kund (som ju naturligtvis har "Client for Microsoft Networks" vald i nätverkskortet vare sig de behöver det eller inte).

Måste ha loggen frånkopplad i routern för att det inte ska sega sig för mycket.

Skulle inte förvåna mig om mina taskiga TCP-värden i TPTEST beror på detta (fast har inga bevis för det - bara en misstanke).

Om din router blir seg av ett broadcastpaket var 4:e sekund så är det nog dags att se sig om efter en ny? Om den inte pallar det, hur ska den palla skyffla ett par kpps när du toktankar?

Visa signatur

data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus

Dom på företaget i Varberg har ju inte varit med om problemet innan. Vi samarbetar med dom och bollar idéer fram och tillbaks hur vi ska lösa det hela. Och sålänge vi inte kommer fram till en lösning som fungerar kastar servern bort paket som egentligen inte får kastas bort. Jag och en annan tekniker tror att vi har kommit på en temporär lösning på problemet som vi ska testa så fort vi kan nu.

Vi kan inte trolla igång någonting men vi gör allt vi kan.

Jag förstår att ni jobbar hårt på det. Men samtidigt så har det varit problem väldigt länge nu och folk kanske börjar bli trötta på det. Något som givetvis leder till ett minskat förtroende för Bornets förmåga att avhjälpa felet. Som du skrev längre ner så är Bornet inte ansvarig för något så länge erfoderliga åtgärder vidtas. Men uppenbarligen vidtas inte den typen av åtgärder i det här fallet för då borde problemet ha varit löst för länge sedan.

Sen skall jag inte jag försöka påstå att jag kan något överhuvudtaget om nätverk och uppbyggnaden av en bredbandstjänst, men man tycker kanske att med tanke på att det fungerade utmärkt för 3 veckor sedan, skulle man kunna backtracka lite och se till så att man använder de inställningar som senaste fungerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maiawraith
Jag förstår att ni jobbar hårt på det. Men samtidigt så har det varit problem väldigt länge nu och folk kanske börjar bli trötta på det. Något som givetvis leder till ett minskat förtroende för Bornets förmåga att avhjälpa felet. Som du skrev längre ner så är Bornet inte ansvarig för något så länge erfoderliga åtgärder vidtas. Men uppenbarligen vidtas inte den typen av åtgärder i det här fallet för då borde problemet ha varit löst för länge sedan.

Sen skall jag inte jag försöka påstå att jag kan något överhuvudtaget om nätverk och uppbyggnaden av en bredbandstjänst, men man tycker kanske att med tanke på att det fungerade utmärkt för 3 veckor sedan, skulle man kunna backtracka lite och se till så att man använder de inställningar som senaste fungerade.

Jag förstår precis ditt resonemang. Självklart vill man alltid begära snabb tillfixning av ett problem. Vi har testat att köra på samma inställningar som för tre veckor sedan men resulatet blir detsamma. Timeouts alltför ofta. Dock har jag och en kollega gjort en liten ändring så förhoppningsvis är timeoutproblemet borta just nu så vi kan lägga all energi på att försöka driftsätta den nya shapingservern och finjustera den.

Så nu är min fråga till alla i tråden. Har ni haft några timeouts sedan omkring 12:00?

Permalänk
Medlem

Är på jobbet tyvärr och kan inte kolla detta.

/exel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus

Så nu är min fråga till alla i tråden. Har ni haft några timeouts sedan omkring 12:00?

Inga problem idag, hittils.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeepZir
Om din router blir seg av ett broadcastpaket var 4:e sekund så är det nog dags att se sig om efter en ny? Om den inte pallar det, hur ska den palla skyffla ett par kpps när du toktankar?

Sant, ett dåligt argument av mig. Men jag ska inte behöva se alla dessa broadcast-paket i mina loggar. Måste gå att stänga av "direct broadcast" hos Bornet.

Och varför är min addresslista i kabelmodemet fullt med helt okända MAC-adresser? Där borde endast finnas mina egna adresser. För den som har Motorola modem kan själv kolla i http://192.168.100.1/address.html

Permalänk
Medlem

Ska pinga sunet 1000 ggr och se.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 1000, Received = 997, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 41ms, Average = 15ms

Tres st. Time-outs fortfarande, MEN, ingen diss från WoW! Hur kommer det sig? Innnan blev jag dissad så fort en time-out kom.

Visa signatur

Ölkorv är gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gresen2k
Ska pinga sunet 1000 ggr och se.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 1000, Received = 997, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 15ms, Maximum = 41ms, Average = 15ms

Tres st. Time-outs fortfarande, MEN, ingen diss från WoW! Hur kommer det sig? Innnan blev jag dissad så fort en time-out kom.

Att den missar nåt pingpaket här och där är inte helt säkert att det är vårat fel men med största sannolikhet. Våra förhoppningar var att Timeoutsen från alla spel och sådan skulle försvinna och än så länge verkar det se bra ut.

Permalänk
Medlem

Pingade Google

Citat:

Ping-statistik för 66.249.93.99:
Paket: Skickade = 1000, mottagna = 998, Förlorade = 2 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 27 ms, Högsta = 49 ms, Medel = 28 ms

Permalänk
Medlem

Hehe, vänta tills ikväll. Då kommer alla onlinespel igång.
Kan det inte vara telias telefonledningar som ballar ur. Dom ligger ju huller om buller i skogen efter ovädret?

Grönbek

Visa signatur

HEJ

Permalänk

skulle väl märkts tidigare då, var ju fan 8 månader sen stormen.

Permalänk
Medlem

Har streamat radio i en timme nu. Ok so far.

Men ni får väl vänta tills i kväll när det blir lite belastning på burkarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronbek
Hehe, vänta tills ikväll. Då kommer alla onlinespel igång.
Kan det inte vara telias telefonledningar som ballar ur. Dom ligger ju huller om buller i skogen efter ovädret?

Grönbek

Förhoppningen är att vi ska klara belastningen ikväll också för än så länge ser det bra ut.

Telia kan vi nog inte skylla på i nuläget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Men jag ska inte behöva se alla dessa broadcast-paket i mina loggar. Måste gå att stänga av "direct broadcast" hos Bornet.

Nej, du ska inte behöva se den trafiken om nätet är designat på ett "bra" sätt. Det bästa är att lägga varje kund i ett eget VLAN så att man slipper att störas av varandras trafik. Det flesta ISPer brukar bygga sina nät på det sättet nuförtiden (kanske inte Bornet dock). Detta är inte bara för att hindra brodcaststormar utan kanske främst för att öka säkerheten. Om alla kunder sitter på samma LAN så kan man i vissa fall avlyssna andras trafik genom sk. "arp poisoning"-attacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Nej, du ska inte behöva se den trafiken om nätet är designat på ett "bra" sätt. Det bästa är att lägga varje kund i ett eget VLAN så att man slipper att störas av varandras trafik. Det flesta ISPer brukar bygga sina nät på det sättet nuförtiden (kanske inte Bornet dock). Detta är inte bara för att hindra brodcaststormar utan kanske främst för att öka säkerheten. Om alla kunder sitter på samma LAN så kan man i vissa fall avlyssna andras trafik genom sk. "arp poisoning"-attacker.

Vi använder oss också av VLAN till alla kunder.

Permalänk

Verkar dock fortfarande som downloads stannar osv.

Men Mafnus, menar du att timeout problemet kommer lösas när ni installerat den nya shapingservern, eller är det ett separat problem?

Permalänk
Medlem

Hej
Ja det vet la jag för fan att stormen var för 8 månader sedan
Men tänk dig alla ledningar som ligger i träsket och som ligger spända/hänger mellan träden.
Kanske några av dem börjar brista, dålig kontakt. Nu när det regnat så mycket med. Kortslutning!

Jag körde 1000 pings mot google.com.
Lägsta ping 186 ms. Högsta 194. Medel 187.
Timeouts, 14 stycken.

Tillägas bör att jag ligger på 6.2 km till ADSL stationen. Bor i stuga i skogen

Grönbek

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

pingar 400-450 mot Blizzards servrar *suck*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maiawraith
Verkar dock fortfarande som downloads stannar osv.

Men Mafnus, menar du att timeout problemet kommer lösas när ni installerat den nya shapingservern, eller är det ett separat problem?

Okaj. Bra att ni förser oss med information Det underlättar för oss.

Problemet är att den nya shapingservern kopplades in i Måndags kväll och var igång i ca 15 minuter innan den låste sig. Så vi väntar på ett interface till den för att köra den parallellt med våran nuvarande shapingserver som vi har ändrat lite inställningar i idag igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Vi använder oss också av VLAN till alla kunder.

Ok, men då förstår jag inte varför jag ser dessa "broadcast-stormar" så snart jag aktiverar loggen i routern. Alla har IP som börjar på 148.160, så jag antar de kommer från Bornet. Portarna är Windows ... 135, 139, 445.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Ok, men då förstår jag inte varför jag ser dessa "broadcast-stormar" så snart jag aktiverar loggen i routern. Alla har IP som börjar på 148.160, så jag antar de kommer från Bornet. Portarna är Windows ... 135, 139, 445.

Jag är inte såpass kunnig så jag vet varför det blir så tyvärr. Men 148.160 är vårat nät ja.