Permalänk
Medlem

Varberg?

Det är väll nätet här i BORÅS som inte fungerar som den skall.

/exel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exel_kk
Varberg?

Det är väll nätet här i BORÅS som inte fungerar som den skall.

/exel

Dom hade testkört den hos en firma i Varberg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Jag vet exakt status nu.

Det är en shapingserver som har kastat in handduken. Så en av våra tekniker avbröt sin semester i helgen och åkte till Varberg för att sätta ihop en ny shapingserver och lägga in all programvara. Så ikväll kommer den att bytas och således kommer nätet gå ner. Hur länge vet jag inte dock.

tack för mycket bra info .. men vet du nån tid då bytet ska ske förutom att det sker i kväll ?

Permalänk
Medlem

STÄNG NER NU!!! och UPPDATERA SKITEN!

Permalänk

Jag har Bornet jag med och har hört att många andra som också har Bornet har svårt för att ladda ner stora filer. Kolla min tråd, där har ni en screenshot på felmeddelandet. Är det samma problem som många av er här har?

EDIT:

"Jag vet exakt status nu.

Det är en shapingserver som har kastat in handduken. Så en av våra tekniker avbröt sin semester i helgen och åkte till Varberg för att sätta ihop en ny shapingserver och lägga in all programvara. Så ikväll kommer den att bytas och således kommer nätet gå ner. Hur länge vet jag inte dock."

Ahhh! Det förklarar alltihopa! Tackar. Hoppas det blir bättre imorgon då.

Permalänk
Medlem

Uppdatera!!

Som sagt, helt jävla otroligt att inte en enda på Bornet kan uppdatera hemnsida med störningsinfo!!!!!!

Fattar dom inte att folk börjar rota i sina datorer, formaterar !! Eller installerar om och gör det hela ännu värre. Och all tid som slösas bort på det.

Superultramegadåligt.
Får mig att nästan byta leverantör!!!

Grönbek

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Re: Uppdatera!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxicdude

tack för mycket bra info .. men vet du nån tid då bytet ska ske förutom att det sker i kväll ?

Fick bara veta att dom skulle byta ikväll/inatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exel_kk
STÄNG NER NU!!! och UPPDATERA SKITEN!

Det är nog lättare sagt än gjort. Server som har lagt av sköter stora delar av nätet och är inget man fixar igång en ny i en handvändning. Var glad att dom vet vad problemet är istället för att skrika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Consollus
Jag har Bornet jag med och har hört att många andra som också har Bornet har svårt för att ladda ner stora filer. Kolla min tråd, där har ni en screenshot på felmeddelandet. Är det samma problem som många av er här har?

EDIT:

"Jag vet exakt status nu.

Det är en shapingserver som har kastat in handduken. Så en av våra tekniker avbröt sin semester i helgen och åkte till Varberg för att sätta ihop en ny shapingserver och lägga in all programvara. Så ikväll kommer den att bytas och således kommer nätet gå ner. Hur länge vet jag inte dock."

Ahhh! Det förklarar alltihopa! Tackar. Hoppas det blir bättre imorgon då.

Förhoppningsvis så är det bättre i morron om dom får iordning på den nya shapingservern. Blir många timmars övertid för teknikerna nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronbek
Som sagt, helt jävla otroligt att inte en enda på Bornet kan uppdatera hemnsida med störningsinfo!!!!!!

Fattar dom inte att folk börjar rota i sina datorer, formaterar !! Eller installerar om och gör det hela ännu värre. Och all tid som slösas bort på det.

Superultramegadåligt.
Får mig att nästan byta leverantör!!!

Grönbek

Mig veterligen så är det fortfarande semestertider och personen som sköter sidan är på semester. Vanligtvis så får man ringa supporten och förhoppningsvis har dom då fått reda på vad problemet är och kan underrätta kunden.

Om du nu formaterar din dator så fort nåt krånglar får jag beklaga. Man kan ju alltid ringa en kompis eller sådär som har samma leverantör och kolla om denne också har problem efter att man har felsökt i sin egen anläggning.

Byt leverantör du. Alla ISP's drabbas av problem till och från. Och denna gången drabbades vi av ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Hänger BORNET:s nät på EN KILLE?
EN TEKNIKER?

VAD ÄR DETTA? en lekskola?

/exel

Permalänk
Medlem

hej

Nästan att byta
Bornet har fungerat bra.
Och jag har full förståelse för att det kan krångla, det är inte det jag hakar upp mig på.
Det just att det inte finns nån info på deras hemsida. Det finns ju en sektion som heter störningar. Och vid en sådan stor som denna så nämns inget.
Det verkar lite konstigt att det bara finns en som kan HTML på hela bornet om han nu är på semester.
Och dom flesta upptäckte detta på helgen, då fanns ju för sjutton ingen info i telefonen. Inte när jag ringde iallafall.
SÅ då börjar man att kolla maskinen. Drivrutiner osv. Många gör det hela värre då. Efter det kanske den inte fungerar alls längre när man tagit bort och felsökt.
Jag kom på problemet när det inte gick att ladda hem och när EVE online inte fungerade. Jag bor drygt 6 km från station och har haft stora krångel med telias luftburna ledningar.
Alltså 3 alternativ,

Min maskin
Telefonledningen
Bornet

Och får man ingen info i luren eller på hemsidan så börjar man felsöka.
Efter ca. 3 timmar så kollade jag brorsans och farsans uppkoppling och det var likadant. SÅ då var det klart att det var bornet.

En sak som förbryllar mig dock är att spelet City of heroes fungerar utan frånkoppling när tex World of Warcraft inte gör det med nuvarande fel hos Bornet!!

Tack

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Dom hade testkört den hos en firma i Varberg.

Låt mig gissa:

Netintact AB
Härdgatan 13C
432 31 Varberg

Permalänk
Medlem

Även om jag är allt annat än nöjd med hur Hornet skötte problemet så är jag iaf. tacksam att Mafnus håller oss updaterad.

Permalänk
Medlem

Re: hej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exel_kk
Hänger BORNET:s nät på EN KILLE?
EN TEKNIKER?

VAD ÄR DETTA? en lekskola?

/exel

Bornet har 6 tekniker iofs. Sidan däremot sköts av en person såvitt jag vet och han är på semester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronbek
Nästan att byta
Bornet har fungerat bra.
Och jag har full förståelse för att det kan krångla, det är inte det jag hakar upp mig på.
Det just att det inte finns nån info på deras hemsida. Det finns ju en sektion som heter störningar. Och vid en sådan stor som denna så nämns inget.
Det verkar lite konstigt att det bara finns en som kan HTML på hela bornet om han nu är på semester.
Och dom flesta upptäckte detta på helgen, då fanns ju för sjutton ingen info i telefonen. Inte när jag ringde iallafall.
SÅ då börjar man att kolla maskinen. Drivrutiner osv. Många gör det hela värre då. Efter det kanske den inte fungerar alls längre när man tagit bort och felsökt.
Jag kom på problemet när det inte gick att ladda hem och när EVE online inte fungerade. Jag bor drygt 6 km från station och har haft stora krångel med telias luftburna ledningar.
Alltså 3 alternativ,

Min maskin
Telefonledningen
Bornet

Och får man ingen info i luren eller på hemsidan så börjar man felsöka.
Efter ca. 3 timmar så kollade jag brorsans och farsans uppkoppling och det var likadant. SÅ då var det klart att det var bornet.

En sak som förbryllar mig dock är att spelet City of heroes fungerar utan frånkoppling när tex World of Warcraft inte gör det med nuvarande fel hos Bornet!!

Tack

Jag tycker också det är skitdåligt att dom inte uppdaterar sidan men inte så mycket man kan göra åt saken förutom att klaga och försöka få till en ändring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Låt mig gissa:

Netintact AB
Härdgatan 13C
432 31 Varberg

Jag vet inte alls. Hörde bara att det var någon firma i Varberg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMashER-
Även om jag är allt annat än nöjd med hur Hornet skötte problemet så är jag iaf. tacksam att Mafnus håller oss updaterad.

Själva problemet i sig har vi nog skött ganska bra. En kille ryckte in från sin semester när dom hittade felet och ägnade sin helg åt att få ihop en ny server och testköra den.

Sedan att informationen om problemet inte har varit tillräcklig kan jag hålla med om till fullo. Men förhoppningsvis tar Bornet lärdom av detta felet och jag ska även påpeka den väldigt bristfälliga informationen nästa gång jag träffar marknadschefen.

Permalänk
Medlem

Har lyssnat på en radiostation i 10 minuter nu utan att TCP-tråden dött.

Hoppas att problemet är löst!

Instämmer i kritiken om den minst sagt bristfälliga - eller obefintliga - informationen på hemsidan. Samtidigt ett stort tack till Mafnus för informationen i detta forum.

----------------

Man ska inte ropa hej ...

Funkade i 15 min iaf.

Permalänk
Medlem

Mafnus, jag tycker faktiskt att det har skötts dåligt med tanke på att det har varit så i över en vecka nu(?) och ingen tekniker närvarande. Kanske dags att skaffa en extra i reserve?:)

För som du sa själv, när teknikern var närvarande så kunde de snabbt lokalisera problemet och (förhoppningsvis) fixa det under ett dygn, men ska tusentals personer verkligen vänta en vecka på det? Ros till teknikern som tog sig dit för detta, ris till bornet som inte verkade vara förbereda på något sånt här.

Permalänk
Medlem

Hade Bornet förut 8 Mbps, man kunnde ju inte spela WOW riktigt för man blev disconnect from server hela tiden. Så jag bytte till BBB 100 Mbit/s

Visa signatur

Intel core 2 duo e6850 @ 4448Mhz, Asus P5E3 WS PRO, Corsair TWIN3X 1600MHz, XFX GeForce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Re: Re: hej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Jag vet inte alls. Hörde bara att det var någon firma i Varberg.

Netintact i Varberg tillverkar de "shapingburkar" av märket PacketLogic som används av nästan alla stadsnät och av många ISP:er. Det är väl många med mig inom nätområdet som har en slags hatkärlek till dessa produkter. Å ena sidan är det imonerande att se vad de klarar av, t.ex. att klassificera trafik på lager-7-nivå i realtid med gigabit-throughput. Å andra sidan är det lite skrämmande då dessa maskiner möjliggör en extremt detaljerad övervakning av användarna, där man t.ex. kan se kunders login/lösenord i klartext, vilka filer de delar ut via P2P-program och vilka sajter de besöker. En annat problem med dessa burkar är att de ofta skapar såkallade "single points of failure" på grund av att all trafik måste passera detta nålsöga. När ISPns PacketLogic-burk strular (eller rent av "kastar in handduken") så drabbas alla (eller i alla fall många) kunder av problem.

Att gå in och "pilla" på folks trafik, att forma och begränsa den och att övervaka den i detalj känns minst sagt lite "äckligt". Men man får väl se det som ett "nödvändigt ont" för att ISPerna ska kunna hålla bredbandspriserna på rimliga nivåer till slutkunderna.

Permalänk
Medlem

Jag kan acceptera bandbreddsbegränsning, dedikering och prioritering. Jag kan acceptera trafikfiltrering.

Men jag har svårt att acceptera att min internetleverantör kan detaljstudera varje paket som lämnar eller tas emot av min dator. PacketLogic klarar av mer än 100 applikationsprotokoll, inklusive HTTP, DC, Kazaa, FTP, POP3, SMTP, SSH och IRC.

T ex när jag skickar ett email, så ser Bornet inte bara avsändare och mottagare, utan även vilken email-klient jag använder och rubriken på mitt email!

Snacka om att vara övervakad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
T ex när jag skickar ett email, så ser Bornet inte bara avsändare och mottagare, utan även vilken email-klient jag använder och rubriken på mitt email!

Snacka om att vara övervakad!

Jo, det känns inte speciellt kul. Man får hoppas att de företag som använder dessa produkter, och de drifttekniker som handhar utrustningen, följer ekomlagen och inte använder eller sprider den information de får tillgång till. Det tror jag heller inte att de gör, men det är ju alltid otrevlig att veta att möjligheten finns. Ignorance is bliss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Jo, det känns inte speciellt kul. Man får hoppas att de företag som använder dessa produkter, och de drifttekniker som handhar utrustningen, följer ekomlagen och inte använder eller sprider den information de får tillgång till. Det tror jag heller inte att de gör, men det är ju alltid otrevlig att veta att möjligheten finns. Ignorance is bliss.

Några uppgifter på om några/vilka av de större ISP'erna som också använder Packetlogic ?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

"PacketLogic har vunnit stor acceptans bland de krävande stadsnäten och Internetoperatörerna (ISP) och besitter idag en marknadsandel på över 50% bland Sveriges fristående stadsnät. Dessutom finns TeliaSonera, Bostream, Com Hem och Sydkraft bland kunderna vilket bekräftar produktens kapacitet och prestanda."

Citat från http://www.excedo.se/solutions/traffic_management/netintact

Faktum är att jag nu är osäker på om Bornet genom att använda en produkt som PacketLogic uppfyller Ekomlagens föreskrifter.

I Ekomlagen står ju att

"med undantag för vad som stadgas om behandling av trafikuppgifter och tystnadsplikt får inte någon annan än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen".

Genom att skriva på ett avtal med Bornet har jag lämnat mitt samtycke till att

"Bornet registrerar, vid avtalets ingående, kunds personuppgifter för att denne skall kunna utnyttja tjänsten och Bornet uppfylla sina åtaganden enligt detta avtal. Kunden lämnar genom ingåendet av detta avtal sitt samtycke till att Bornet får behandla personuppgifter knutna till abonnemanget, utöver det ovan sagda, för statistik och marknadsföringsaktiviteter. Samtycket omfattar även behandling av personnummer och behandling via internet."

Får väl ta ett snack igen med ansvariga på Bornet. I en tidigare version av avtalstexten hade de t ex smugit in en begränsning av bredbandet till 10GB i månaden!

Permalänk
Medlem

Ni behöver inte oroa er för att någon sitter och övervakar er. Det är inget som teknikerna lägger någon tid på. Dom har fullt upp med viktigare saker.

Och angående bandbreddsbegränsningen så är inte det heller något att oroa sig för. För det är inget som kollas heller. Det vet jag som har haft trafik på 200gb+ per månad flertalet gånger

Permalänk
Medlem

Mafnus, verkar som Bornet begränsar uppladdningshastigeten till USA. Är det något som du kan bekräfta?

Har skrivit en del om detta här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48671...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Ni behöver inte oroa er för att någon sitter och övervakar er. Det är inget som teknikerna lägger någon tid på. Dom har fullt upp med viktigare saker.

Och angående bandbreddsbegränsningen så är inte det heller något att oroa sig för. För det är inget som kollas heller. Det vet jag som har haft trafik på 200gb+ per månad flertalet gånger

Så det där snacket om, vad var det... 10gb per månad eller nått sånt är något man kan ta med en nypa salt då?:)
Förövrigt så flyter allting bra idag, till skillnad ifrån igår måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Så det där snacket om, vad var det... 10gb per månad eller nått sånt är något man kan ta med en nypa salt då?:)
Förövrigt så flyter allting bra idag, till skillnad ifrån igår måste jag säga.

Jag nämnde att begränsningen 10GB fanns i en *tidigare* version av avtalstexten. Skulle själv aldrig abonnera på en 8/1 lina om sådant nonsens förekom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berenpx
Jag nämnde att begränsningen 10GB fanns i en *tidigare* version av avtalstexten.

Jaha, okey... sorry, tittade bara i slutet av tråden för att se statusen för bornet just nu...
Vad står i avtalstexten för tillfället då, angående detta?
Innefattas "trafik" även av upload?

Permalänk
Medlem

Står ingenting om någon begränsning numera. Den fanns tidigare under punkt 9 i avtalstexten.

Jag ringde och klagade och i versionen som finns utlagd på hemsidan står nu bara standardfraserna om att linan är för eget, privat bruk och att du inte får bedriva kommersiell serverbaserad verksamhet utan särskilt tillstånd.

Permalänk
Medlem

Nu kan ni slappna av för från och med i morgon är jag inhyrd på dataavdelningen för dom behövde hjälp och jag är en av få som kan sköta cmts:en som har hand om kabeltevenätet.

Permalänk

Ja nu verkar det ju funka bättre, men långt ifrån perfekt. Lägger fortfarande av var 30 min eller ngt och pajar min warcraft 3 matcher, nu får de fan ordna detta.

Permalänk
Medlem

Ja, upptäckte samma sak här. TCP-trådarna dör efter ca 30 min nu, istället för efter 1-2 min som tidigare.

Permalänk
Medlem

Men asså, fy fan. Nu får fan Bornet kamma sig. Har ju för fan varit såhär i över en vecka nu. Missat 2 st Molten Core-runs för dem där jävla time-outsen. När är skiten fixad egentligen?

Bornet ftl.

Visa signatur

Ölkorv är gott.