Permalänk
Medlem

Nätverkskabel + starkström?

Tjena. Jag har planer på att dra en nätverkskabel ut till vårat garage.

Ska iväg och köpa nätverkskabel imorrn ( idag ). Men jag har en fråga först..

Jag ska dra sladden i ett rör som ligger i marken och i det röret ligger också en kabel som ger garaget ström, altså starkstöm.

Får nätverkskabeln någon påverkning av kabeln med starkström?
och isf, ska man köpa en avskärmad nätverkskabel? finns de?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

finns ju alltid risk för induktioneffekter när sådana kablar löper parallellt i tunna utrymmen, men du lär inte få problem sålänge du håller dig under vettiga längder upptill 100 meter. vill du va säker så köp skärmad kabel, det är ändå bäst för fast installation.

i båda fallen undrar jag dock om det inte är lite mot elsäkerhetlagar att göra så..? fråg en elektriker först.

skärmad kabel kallas cat6 vanligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Störande kablar bör egentligen ej dras tillsammans med störkänsliga kablar.

Cat6 betyder inte att kabeln är skärmad, den uppfyller bara krav på högre frekvens = högre hastighet. I stället brukar man använda beteckningarna UTP = oskärmad och STP = skärmad.

Utomhus är skärmade kablar ett krav. Närliggande blixtnedslag kan inducera höga spänningar och strömmar i kabeln genom EMP och en korrekt utförd skärmning minskar risken för att utrustning slås ut pga detta.

Här är några fler tips:

* Vid fast installation får paren inte tvinnas upp mer än ca 1-1,5 cm.
* Skärmen ska anslutas till intagets hölje, inte någon annanstans.
* Om en dator kopplas till exempelvis en switch med skärmad kabel ska skärmen bara vara ansluten i den ände som ansluts till uttag/switch/patchpanel motsv.
* I kraftiga störmiljöer kan man använda dubbelskärmad kabel, det finns även kabel med indinivuellt skärmade par.
* Vid förläggning utomhus bör man använda kabel som är godkänd för detta (främst avseende miljöpåverkan, exempelvis fukt, kyla, UV-strålning, slitage osv).
* Där kabeln tas in i en byggnad eller kopplingsbox bör man använda genomföringar som är täta både avseende fukt och skärmning. Kabelns skärm ansluts då till genomföringen. Skärmen ska vikas bakåt och ges god kontakt med genomföringen runt om, och absolut inte anslutas inne i boxen via sk "pigtail".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Störande kablar bör egentligen ej dras tillsammans med störkänsliga kablar.

låter som du har koll på detta.
vad tror du om att man verkligen får dra in andra kablar i fasst installation? ja menar, man får ju inte dra nya kablar hursomhelt om de är fast hada jag för mig.. :/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för svaren, ska nog fråga en gång där jag köper kabeln också. Jag funderar på att köpa den på chlas ohlsson (stavning) eller kanske Jula men, har dom skärmade kablar? om inte vart ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

webhallen brukar vara billiga på tp-kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
låter som du har koll på detta.
vad tror du om att man verkligen får dra in andra kablar i fasst installation? ja menar, man får ju inte dra nya kablar hursomhelt om de är fast hada jag för mig.. :/

Man får väll dra nätverkskabel hur man vill, eller ska man få sig en 5 volts stöt av stygga nätverkskabeln Nej men seriöst, du behöver ingen utbildning för det, bara när du ska dra 220 volt eller starkare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Starkström kan även vara av 48V beroende på var man drar kabeln och kan då kräva behörighet. Men det vanliga man får göra utan behörighet är:
Skarvsladd
byta stickpropp och kontakter på en kabel
Byta en armatur
Byta vägguttag
och liknande om man nu har kunskap.
Fasta installationer får man göra själv men isf måste en behörig elektriker komma och kontrollera allt när du själv är klar. Torktummlare med mera som sitter fast skruvad i en kopplingsplint i väggen får du inte röra heller för den delen... Mkt regler som gäller. Centralen får du inte heller vara i (var jag själv däremot senast igår)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Man får väll dra nätverkskabel hur man vill, eller ska man få sig en 5 volts stöt av stygga nätverkskabeln Nej men seriöst, du behöver ingen utbildning för det, bara när du ska dra 220 volt eller starkare.

det menar du inte..

men nu var det fråga om att dra en nätverkskabel i befintlig installation (där den dessutom inte hör hemma) för sånt som ska vara godkänt. se 2fsts inlägg, det är inget "bara bara" med detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag ska dra den i ett rör som ligger nergrävt i marken, men i samma rör ligger en starkströmkabel, Skulle denhär funka

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40980

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Man får väll dra nätverkskabel hur man vill, eller ska man få sig en 5 volts stöt av stygga nätverkskabeln Nej men seriöst, du behöver ingen utbildning för det, bara när du ska dra 220 volt eller starkare.

din koll var det klart sämre med märker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
Jag ska dra den i ett rör som ligger nergrävt i marken, men i samma rör ligger en starkströmkabel, Skulle denhär funka

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40980

Är det ett vanlig 16mm VP-rör så får du inte igenom kontakterna om det ens är tomt. Sen vad det ligger för kabel sen tidigare osv vet vi inte. Har du ingen lös 1m tp-kabel som du fått ifrån ett modem, router som du kan testa med?

Permalänk
Medlem

jo, jag vet att kabeln får plats så det är inte riktigt problemet, utan om nätverket funkar som det ska om det ligger en starkströmkabel brevid?

Permalänk
Medlem

Det kan man nog inte riktigt vara säker på förns man testat. Med skärmad tp-kabel däremot så är däremot chansen större skulle jag säga att det funkar som det ska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Starkström kan även vara av 48V beroende på var man drar kabeln och kan då kräva behörighet. Men det vanliga man får göra utan behörighet är:
Skarvsladd
byta stickpropp och kontakter på en kabel
Byta en armatur
Byta vägguttag
och liknande om man nu har kunskap.
Fasta installationer får man göra själv men isf måste en behörig elektriker komma och kontrollera allt när du själv är klar. Torktummlare med mera som sitter fast skruvad i en kopplingsplint i väggen får du inte röra heller för den delen... Mkt regler som gäller. Centralen får du inte heller vara i (var jag själv däremot senast igår)

Du får inte göra någon som helst fast installation oavsett vem som kollar efteråt, PUNKT.
Däremot är det ganska vanligt att man gör så men det är ett klart brott mot starkströmsföreskrifterna. Ska man hårddra det hela får man inte dra vp rör heller då de ses som fast starkströmsinstallation.

Det var det om regelverket, nu går vi över till praktiken. Du bör inte lägga en datakabel i samma rör som kraftkabeln. Beroende på vad det är för kraftkabel tlll garaget kan det vara från lagligt (om det är en ekkj) till livsfarligt om det är äldre ekk eller dylikt. Risken är att kabeln blir skadad och får kontakt med din datakabel. denna klarar inte av strömmen i en kraftkabel och risk för personskada och brand uppstår.

Med andra ord fram med spaden och lägg datakabeln brevid. Störningsrisken är knappt nämnbar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

ajdå, måste kolla de med pappa, för vi har både plattor och asfalt mellan huset och garaget :/

Men är det farligt även om man har en skärmad nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Det kan man nog inte riktigt vara säker på förns man testat. Med skärmad tp-kabel däremot så är däremot chansen större skulle jag säga att det funkar som det ska

Snarare tvärt om, Det kan bli mer störningar i en skärmad kabel om man gör fel med jordningen av skärmen och resten av utrustningen, vilket dom flesta hemmapulare gör.
Sladden får en otroligt bra förmåga att agera antenn då.

Man klarar sig ganska långt med oskärmat tack vare att ledningsparen är tvinnade och balanserade som tar ut 99.9% av brus och störningar.
Ska man dra kabel i en fabrik med stora maskiner och liknande kan det vara bra med skärmat.

Citat:

[b]Ursprungligen inskrivet av oskan
Men är det farligt även om man har en skärmad nätverkskabel?[/b]

Blir det fel i garagets jordanläggning så kommer din skärmade TP-kabel att agera jordkabel för garaget eller tvärtom, husets jordkabel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Snarare tvärt om, Det kan bli mer störningar i en skärmad kabel om man gör fel med jordningen av skärmen och resten av utrustningen, vilket dom flesta hemmapulare gör.
Sladden får en otroligt bra förmåga att agera antenn då.

Man klarar sig ganska långt med oskärmat tack vare att ledningsparen är tvinnade och balanserade som tar ut 99.9% av brus och störningar.
Ska man dra kabel i en fabrik med stora maskiner och liknande kan det vara bra med skärmat.

Blir det fel i garagets jordanläggning så kommer din skärmade TP-kabel att agera jordkabel för garaget eller tvärtom, husets jordkabel.

Jag hade hoppats på att personen skulle göra rätt från början så han slipper göra om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Jag hade hoppats på att personen skulle göra rätt från början så han slipper göra om det.

Han får ju anlita en elektriker då eftersom han själv inte får röra något i jordanläggningen.
Kommer kosta en bra slant.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Värst va rörigt det blev för att fixa uppkopling till garaget :S måste ja anlita en elektriker för att ha en nätverkskabel och starkstömkabel dragna i samma rör?

Permalänk
Medlem

kan du inte bara dra den genom väggen eller uppe på vinden och ner till garaget? (ingen aing om hur din planlösning ser ut iof..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Starkström kan även vara av 48V beroende på var man drar kabeln och kan då kräva behörighet. Men det vanliga man får göra utan behörighet är:
Skarvsladd
byta stickpropp och kontakter på en kabel
Byta en armatur
Byta vägguttag
och liknande om man nu har kunskap.
Fasta installationer får man göra själv men isf måste en behörig elektriker komma och kontrollera allt när du själv är klar. Torktummlare med mera som sitter fast skruvad i en kopplingsplint i väggen får du inte röra heller för den delen... Mkt regler som gäller. Centralen får du inte heller vara i (var jag själv däremot senast igår)

Starkström kan aldrig vara 48 V då enheten för ström är Ampere

När det gäller fasta installationer så får bara kabeldragning göras, all inkoppling måste utföras av elektriker med allmän behörighet.

Permalänk
Medlem

tyvärr så går inte de, ser ut såhär:

Kortet taget från mitt fönster.
Röret går där under asfalt och plattor så det är lite svårt att gräva där nu

Permalänk
Medlem

aj då, satsa på en luftledning och hoppas på att kråkorna inte blir för feta i år kanske..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

haha ;D

Aja, pappa och ja ska ut och titta på hur det ser ut. Tror att det finns ett rör till, där det är draget nåton annat ;P

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem

ReToX: Skulle kunna vara en lösning, men det ska väll va bättre med sladd (?)
med tanke på att det är en bit imellan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
ReToX: Skulle kunna vara en lösning, men det ska väll va bättre med sladd (?)
med tanke på att det är en bit imellan

Jo men som du själv verkar upptäckt kommer det bli ganska svårt att få dit en kabel snyggt

Vad ska du göra med nätverket i garaget egentligen?

Permalänk
Medlem

Ja de kan man ju undra, nejmen, det är så att övervåningen på garget är rätt stor. Så med tanke på de kan man ha det som hobbyrum, så man kan titta på film lyssna på musik lana tanka med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Starkström kan aldrig vara 48 V då enheten för ström är Ampere

När det gäller fasta installationer så får bara kabeldragning göras, all inkoppling måste utföras av elektriker med allmän behörighet.

Det jag menade med det var att starkström inte behöver vara på 220V som en skrev utan det kan lika gärna vara 48V för att klassas inom det beroende på var man drar kabeln.