Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

NTFS-problem i fedora core 4

Permalänk

NTFS-problem i fedora core 4

Kan någon vänlig själv förklara varför Fedora fullkomligt vägrar förstå sig på min mediadisk med NTFS? Den ska ju klara det står det och jag vet flera som lyckats också

[root@localhost ~]# fdisk -lu /dev/hda | grep NTFS /dev/hda5 16128 234436544 117210208+ 7 HPFS/NTFS [root@localhost ~]# cd /mnt/ [root@localhost mnt]# mkdir lagring [root@localhost mnt]# mount /dev/hda5 /mnt/lagring/ -t ntfs -r -o umask=0222 mount: okänd filsystemstyp "ntfs" [root@localhost mnt]# mount /dev/hda5 /mnt/lagring/ -t auto -r -o umask=0222 mount: okänd filsystemstyp "ntfs"

Hjälp, snälla

Permalänk
Medlem

Du har inte stöd för NTFS laddat, är inte det som standard i Fedora vad jag vet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Du har inte stöd för NTFS laddat, är inte det som standard i Fedora vad jag vet.

Hur gör jag för att "ladda" det då?

Detta bland mycket annat kommer upp om jag skriver "man 8 mount" i terminalen. Där står det ju att det ska fungera till och med? Jag fattar nada

The argument following the -t is used to indicate the file sys- tem type. The file system types which are currently supported include: adfs, affs, autofs, coda, coherent, cramfs, devpts, efs, ext, ext2, ext3, hfs, hpfs, iso9660, jfs, minix, msdos, ncpfs, nfs, nfs4, ntfs, proc, qnx4, ramfs, reiserfs, romfs, smbfs, sysv, tmpfs, udf, ufs, umsdos, usbfs, vfat, xenix, xfs, xiafs. Note that coherent, sysv and xenix are equivalent and that xenix and coherent will be removed at some point in the future — use sysv instead. Since kernel version 2.1.21 the types ext and xiafs do not exist anymore. Earlier, usbfs was known as usbdevfs.

Permalänk
Medlem

http://www.fedorafaq.org/#ntfs

Google is t3h shit ;P Vet inte riktigt hur jag visste att det var därför, alltid kört Ubuntu själv, måste ha snappat upp det i förbifarten.

Permalänk
Medlem

man-sidan till mount säger bara vilka filsystem mount-kommandot klarar av att hantera, men man måste fortfarande ha stöd för det i kärnan också.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men tänkte passa på att fråga hur jag sparar konfigurationen i terminalen när jag mountat filsystemet. Den har en tendens att försvinna när jag loggar ut

Permalänk
Medlem

Lägg till en liknande rad i /etc/fstab

/dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Lägg till en liknande rad i /etc/fstab

/dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0

Hur lägger jag in det i fstab?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Hur lägger jag in det i fstab?

Öppna filen /etc/fstab med valfri editor och lägg till, alternativt skriv

cat /dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0 >> /etc/fstab

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Öppna filen /etc/fstab med valfri editor och lägg till, alternativt skriv

cat /dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0 >> /etc/fstab

Hmm du menar nog:

echo "/dev/hdXY /mnt/punkt ntfs umask=0222 0 0" >> /etc/fstab

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy