ADSL/ADSL2+ i Bromma- Sthlm. Problem!!!

Permalänk

ADSL/ADSL2+ i Bromma- Sthlm. Problem!!!

Hej!

Jag har BBB ADSL sedan juni 2003 och har i dagarna uppgraderat till ADSL2+ 24mbit.

Jag har 2600m till stationen och Xavi 7722r+ modem som medföljer BBB. Problemet är dock att innan jag gjorde uppgraderingen så hade jag 8/1 vilket gav ca 6-7mbit ner och ca 890kb/s up och en ping på ca 7-9ms mot de flesta nät.

Efter uppgraderingen till ADSL2+ 24mbit så får jag 8.7mbit ner och samma upp som med ADSL, men har numera en ping på ca 18-20ms vilket inte är så roligt.
Att min ping har ökat beror på att felkorrigeringen är ganska kraftig på ADSL2+ jämfört med 8/1 ADSL enligt BBB

Pratade med BBB idag och tydligen så har jag väldigt dålig koppartråd, dom mätte i ett värde dom kallas SMR och max är 6 vilket är totalt kass och man knappt kan ha bredband, jag har 4.5-5 vilket är superkasst så dom sa att jag inte kunde räkna med att få så mycket mer överhuvdtaget.

Det andra är att min månadsavgift var 399kr på 8/1 ADSL och nu 379kr med ADSL2+, om jag går tillbaka till mitt gamla ADSL så höjer BBB avgiften till 399kr för en sämre tjänst, mycket intressant!

Vill gärna få kontakt med flera som bor i Bromma så vi kan gå ihop och kräva att Skanova byter kopparledning då dessa verkar vara från 1935.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är extremt hajj på detta med adsl och kopparkvalitet, men om du fick ut 6-7 mbit/s av din 8/1 lina så låter det mest som skitsnack från B2's sida för att du inte får bättre hastighet med 24 mbit/s tjänsten.

för att ta ett exempel:
en bekant till mig körde förut telia 8000 och fick ut ca 6,7 mbit/s och bodde 1600 m från station och hade luftburna kablar sista biten till huset.
När han uppgraderade till telia 24 så fick han ut runt 16 mbit/s.

Min poäng är alltså att om du haft såna katastrofala kopparlinor så borde du nog haft en betydligt slöare lina även vid 8/1 mbit.

Visa signatur

N/A

Permalänk

Jo, det är så jag tänker också, tycker det är lite skumt att jag bara skulle få 1mbit mer i dl med ADSL2+ än med ADSL.

Men får väl kontakta BBB igen och höra med någon mera insatt.

Annars får jag väl byta till UPC 24/8 som jag har i mitt hus.

Permalänk
Inaktiv

Är du säker på att modemet klarar ADSL 2+ då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit

Annars får jag väl byta till UPC 24/8 som jag har i mitt hus.

Det skulle jag har gjort för länge sedan...

Permalänk

Gällade speeden så är det inte så konstigt att killen får dålig fart på 2600m avstånd. På en normalt bra teleledning så är det cirkus den farten man får.

Varför kör BBB interleave/pingfilter egentligen? Dom har väl knappast stabilare uppkopplingarna än andra operatörerna

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Jo, det är så jag tänker också, tycker det är lite skumt att jag bara skulle få 1mbit mer i dl med ADSL2+ än med ADSL.

Men får väl kontakta BBB igen och höra med någon mera insatt.

Annars får jag väl byta till UPC 24/8 som jag har i mitt hus.

heh du väljer adsl x/1 fram för x/8 ? är det ens ett val?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Är du säker på att modemet klarar ADSL 2+ då?

Så säker jag kan vara!

Enligt BBB så är Xavi 7722r+ ADSL2+ modem och enligt tillverkarens hemsida så stödjer det ADSL samt ADSL2 och ADSL2+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Gällade speeden så är det inte så konstigt att killen får dålig fart på 2600m avstånd. På en normalt bra teleledning så är det cirkus den farten man får.

Nja, på 3000 meter så borde 10 Mbit vara ok, skulle nog gissa på kassa kablar eller något annat som påverkar det negativt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Varför kör BBB interleave/pingfilter egentligen? Dom har väl knappast stabilare uppkopplingarna än andra operatörerna

Gissar på att killarna som bestämde standardkonfigurationen aldrig ens hört talas om Quake, eller så har de sämre utrustning än andra operatörer.. eller båda?

Visa signatur

"God is a comedian playing to an audience too afraid to laugh."
--Voltaire

Permalänk

Okay, tack för era svar, men ingen kan väl säga vad som är fel igentligen, det kan ju vara dåliga ledningar fram till huset eller så är det ledningarna den sista biten i huset som är kass eller så är det kopplingsplintar på vägen som är korriderade eller dyligt. Det kan ju vara vad som helst.

Att få Skanova att byta ledningar eller få hyresvärden att byta eller underhålla telesystemet i huset är nog uteslutet tyvärr.

Usch vad surt de är!

Enda trösten är att jag har tillgång till UPC 24/8 och Sthlms nya statsnät i mars 2006

Permalänk
Medlem

Vart i bromma gäller det?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Okay, tack för era svar, men ingen kan väl säga vad som är fel igentligen, det kan ju vara dåliga ledningar fram till huset eller så är det ledningarna den sista biten i huset som är kass eller så är det kopplingsplintar på vägen som är korriderade eller dyligt. Det kan ju vara vad som helst.

Att få Skanova att byta ledningar eller få hyresvärden att byta eller underhålla telesystemet i huset är nog uteslutet tyvärr.

Usch vad surt de är!

Enda trösten är att jag har tillgång till UPC 24/8 och Sthlms nya statsnät i mars 2006

Har för mig att man kan ringa telia och be dem mäta, ring och hör vetja.
kan inte bli mer än ett nej.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Re: ADSL/ADSL2+ i Bromma- Sthlm. Problem!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Hej!

Jag har BBB ADSL sedan juni 2003 och har i dagarna uppgraderat till ADSL2+ 24mbit.

Jag har 2600m till stationen och Xavi 7722r+ modem som medföljer BBB. Problemet är dock att innan jag gjorde uppgraderingen så hade jag 8/1 vilket gav ca 6-7mbit ner och ca 890kb/s up och en ping på ca 7-9ms mot de flesta nät.

Efter uppgraderingen till ADSL2+ 24mbit så får jag 8.7mbit ner och samma upp som med ADSL, men har numera en ping på ca 18-20ms vilket inte är så roligt.
Att min ping har ökat beror på att felkorrigeringen är ganska kraftig på ADSL2+ jämfört med 8/1 ADSL enligt BBB

Pratade med BBB idag och tydligen så har jag väldigt dålig koppartråd, dom mätte i ett värde dom kallas SMR och max är 6 vilket är totalt kass och man knappt kan ha bredband, jag har 4.5-5 vilket är superkasst så dom sa att jag inte kunde räkna med att få så mycket mer överhuvdtaget.

Det andra är att min månadsavgift var 399kr på 8/1 ADSL och nu 379kr med ADSL2+, om jag går tillbaka till mitt gamla ADSL så höjer BBB avgiften till 399kr för en sämre tjänst, mycket intressant!

Vill gärna få kontakt med flera som bor i Bromma så vi kan gå ihop och kräva att Skanova byter kopparledning då dessa verkar vara från 1935.

jag bor i bromma med och har telia adsl och jag kan lungt säga ostabilt och inte bra uppkoppling alls... jag har visseligen 0.5mbit internet men inte ska internet toppa på otroliga 35kb/sec. Så jag e med dig