Permalänk
Medlem

För att korta ner... Java är installerat färdigt på Mac OS X.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

turbonallen: Älskar genialiteten i detta!
http://images.deg.se/Automator.png

(får mig att minnas introduktionsvideon om NeXT som Steve kastade ihop, när han visar hur man gör ett enkelt databashanteringsprogram. )

EDIT: Filmen var också förbannat fin.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Då verkar iBook som en stark kandidat i mitt laptop val

Zapher: Såg i din sign att du är programmerare och macfrälst, du har möjligtvis inte någon erfarenhet av programmering på iBook eller någon annan laptop med 12"-14" skärm? Programmering på ej arbetstid alltså, ligga i soffan och progga lite smått
Tänkte om det fungerar bra med programmering på en så pass liten skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar utmärkt, har en kompis med 12.1" PB som ofta kodar saker.

iBook/PowerBook blir min nästa investering när jag tagit körkortet iaf.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tyst med dig mOREc! Inte snällt att göra mig sugen på en iBook

Permalänk
Medlem

Apple har alltid haft bra stöd för färgprofiler och skärmkalibrering i operativsystemet, nåt som har kommit först på senare tid till Windows.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

En iBook är nog en bra första mac. Powerbook är lite kraftfullare och känns stabilare i konstruktionen men med en iBook kommer du rätt så långt.

Du kan passa på att besöka http://www.mactuellt.se där det står lite bra info om att välja bärbar mac.

EDIT: http://www.mactuellt.se/index.php?kat=artiklar&visa=1383

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Många som jobbar med media är så kallade "kreativa". Kreativt folk (speciellt konstnärer av olika former) gillar inte att hamna i ett fack utan vill gärna vara lite egna osv. Då är det ett utmärkt tillfälle att använda ickenormen av datorer. Hur många som jobbar med "media" kör ex. volvo?

Ähh. Min liilla teori bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
En iBook är nog en bra första mac. Powerbook är lite kraftfullare och känns stabilare i konstruktionen men med en iBook kommer du rätt så långt.

Du kan passa på att besöka http://www.mactuellt.se där det står lite bra info om att välja bärbar mac.

EDIT: http://www.mactuellt.se/index.php?kat=artiklar&visa=1383

Denna finns ju också: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30543...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det hela beror väl mest på att det är först på senare tid som en pc har börjat duga till de uppgifter mediafolket utför. De kör väl fortfarande på mac för att alla programmen kom dit först och finns där samt att folket är vana vid det. Mac:arna var inte speciellt mycket snyggare än en pc-låda för några år sedan endå så att "mediafolk vill ha snygga datorer" stämmer väl inte riktigt.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
Då verkar iBook som en stark kandidat i mitt laptop val

Zapher: Såg i din sign att du är programmerare och macfrälst, du har möjligtvis inte någon erfarenhet av programmering på iBook eller någon annan laptop med 12"-14" skärm? Programmering på ej arbetstid alltså, ligga i soffan och progga lite smått
Tänkte om det fungerar bra med programmering på en så pass liten skärm.

Har programmerat på min 14" iBook (PHP,SQL,HTML,JAVA,JAVASCRIPT etc) i snart ett halvår nu.
Mycket smidigare än ett "vanligt" tangentbord och det går mycket lättare att trycka rätt på t ex {} [] etc då de är på samma knappar. \|/ ligger också på samma knapp t ex

Ska köpa en Powerbook nu eftersom jag vuxit ur min iBook (behöver en stationär fast bärbar dator, då min PC inte används längre).
Köpa?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Denna finns ju också: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30543...

Det är samma guide fast på ett annat ställe.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Det är samma guide fast på ett annat ställe.

Har mactuellt kopierat FAQ:en rätt av? Borde iaf ange källa.

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emrys
Har mactuellt kopierat FAQ:en rätt av? Borde iaf ange källa.

Sidde och Xerent som skrev guiden är en del av oss som driver mactuellt.se

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Ok, på så vis. Tänkte att det kanske var något sånt.

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Har programmerat på min 14" iBook (PHP,SQL,HTML,JAVA,JAVASCRIPT etc) i snart ett halvår nu.
Mycket smidigare än ett "vanligt" tangentbord och det går mycket lättare att trycka rätt på t ex {} [] etc då de är på samma knappar. \|/ ligger också på samma knapp t ex

Ska köpa en Powerbook nu eftersom jag vuxit ur min iBook (behöver en stationär fast bärbar dator, då min PC inte används längre).
Köpa?

Låter bra. Just nu känns det dock som 14"aren blir lite väl stor

Kikat lite på PowerBook också, dock så kostar dom några tior till, speciellt om man vill ha dvdbrännare. Sen så är det frågan om man vill ha lite mer kraft eller lite längre batteritid.

Måste ta mig till någon stad eller person som har en iBook eller PowerBook man kan klämma lite på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
HAHA, låter som om Macintosh datorer är krångligare än windows datorer

Nja, rätt gammalt filmklipp, men kul ändå hehe.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
En iBook är nog en bra första mac. Powerbook är lite kraftfullare och känns stabilare i konstruktionen men med en iBook kommer du rätt så långt.

Snarare tvärtom. Powerbookens metallhölje får ju lätt bucklor och repor, och känns allmänt mjuk, medan iBooken tål en hel del utan att få skönhetsmärken.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Det är samma guide fast på ett annat ställe.

Inte riktigt, vissa kommentarer är inte med.

Men i överlag är det samma.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Snarare tvärtom. Powerbookens metallhölje får ju lätt bucklor och repor, och känns allmänt mjuk, medan iBooken tål en hel del utan att få skönhetsmärken.

Powerbooken kanske lätt får djupa repor om du drar den mot en sten. Men iBooken får smårepor konstant. De syns inte lika bra som tur är.
Men kvalitetesmässigt är Powerbooken rejält mycket trevligare. Bara att klämma som får du känna.

Permalänk

En stor anledning till att Mac fortfarande dominerar mediabranschen är driftsäkerheten. Och att maskiner som är 5-6 år fortfarande rullar på fint. Visst, en Mac kostar mer i inköp. Men livslängden är generellt sett längre. Dessutom så är bytet till PC dyyyrt. Det är ju inte bara maskiner som ska köpas in, utan även programlicenser, typsnitt mm. Plus utbildning av personal och driftstörningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

http://bilder.seedit.se/mediamac.png
Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

vad i..? Hur i helvete ? min ibook är inte ens i närheten så snabb?!

Är powerbooks verkligen Så mycket snabbare?

edit: hittade boven, vnodes! glömmt att fixa dem efter uppdatering..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
turbonallen: Älskar genialiteten i detta!
http://images.deg.se/Automator.png

(får mig att minnas introduktionsvideon om NeXT som Steve kastade ihop, när han visar hur man gör ett enkelt databashanteringsprogram. )

EDIT: Filmen var också förbannat fin.

Har du programmerat något i XCode? Där känner man också igen en hel del från hur det var att programmera till NeXT.
Steve Jobs har en tendens att få avancerade saker att bli oerhört simpla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte

vad i..? Hur i helvete ? min ibook är inte ens i närheten så snabb?!

Är powerbooks verkligen Så mycket snabbare?

edit: hittade boven, vnodes! glömmt att fixa dem efter uppdatering..

vnodes? hrm, efter en sökning verkar det som att man kan vinna prestanda genom att öka dessa ?
Hur vet man vad man bör sätta dem till?

det verkar som mitt system är inställt på 21 000 vnodes just nu, vad kan vara ett lämpligt värde om man har 1.25 GB RAM?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Steve Jobs har en tendens att få avancerade saker att bli oerhört simpla

Steve har aldrig programmerat mer än ytliga saker i sitt liv. På den gamla goda tiden jobbade han åt Atari och kanske skrev en rad eller två, men han har varken designat macarna eller skrivit operativsystemet. Steve är en cool snubbe som driver ett coolt företag, men han har inte gjort ett smack annat än fått visionerna och piskat sina anställda till att prestera.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Steve har aldrig programmerat mer än ytliga saker i sitt liv. På den gamla goda tiden jobbade han åt Atari och kanske skrev en rad eller två, men han har varken designat macarna eller skrivit operativsystemet. Steve är en cool snubbe som driver ett coolt företag, men han har inte gjort ett smack annat än fått visionerna och piskat sina anställda till att prestera.

Huh? vem har sagt något om att programmera? Var fick du det ifrån?

Steve Jobs är mycket mer än enbart en 'cool snubbe', utan Steve Jobs hade det aldrig blivit något Äpple.
Steve Jobs har en tendens att få avancerade saker att bli oerhört simpla, lek runt lite med Mac OS X eller testa en iPod, så märker du vad jag menar. Utan Steve Jobs skulle inget av det existera, han har en oerhörd drivkraft och en stor känsla för detaljer. Titta bara på hur innovativt Apple var efter att Jobs fick sparken därifrån, och jämför det med NeXT och Pixar. Ta sedan en titt på hur Apple har utvecklats efter att Apple köpte upp NeXT och Jobs började på Apple igen. Jobs vet vad han gör, och man framställer inte ett så skönt operativsystem som Mac OS X genom att enbart piska de som jobbar åt en.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa mig en mac och passar då på att ställa lite frågor i denna tråd.

Efter att ha varit windows användare senns win95, hur funkar det då att gå över till OS X? Har nämligen hört att OS X ska vara lättare än windows, du behöver inte bråka med systemet på samma sätt som i windows.

Chattprogram så som msn, icq och IRC, finns det motsvarigheter?

winrar och liknande program?

det är de större frågor jag kommer på just nu, men kommer ni att tänka på nått som finns i windows miljön och som även finns till macen eller inte finns till macen så kan ni ju gärna skriva det

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Har du programmerat något i XCode? Där känner man också igen en hel del från hur det var att programmera till NeXT.
Steve Jobs har en tendens att få avancerade saker att bli oerhört simpla

Nej, jag har tyvärr inte haft det nöjet, dock hoppas jag att jag får det när körkortet är taget (en iBook/PowerBook står högt på investeringslistan efter körkortet).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Är sugen på att köpa mig en mac och passar då på att ställa lite frågor i denna tråd.

Efter att ha varit windows användare senns win95, hur funkar det då att gå över till OS X? Har nämligen hört att OS X ska vara lättare än windows, du behöver inte bråka med systemet på samma sätt som i windows.

Chattprogram så som msn, icq och IRC, finns det motsvarigheter?

winrar och liknande program?

det är de större frågor jag kommer på just nu, men kommer ni att tänka på nått som finns i windows miljön och som även finns till macen eller inte finns till macen så kan ni ju gärna skriva det

Chat - finns flera alternativ. Inbyggda iChat kan hantera alla dessa OCH FLER med hjälp av Jabber.
Vill man inte köra iChat så kan man använda MSN messenger för Mac, AIM för Mac (fixar AIM och ICQ), AdiumX (fixar alla protokoll), eller Proteus (fixar också alla).
För IRC så funkar Colloquy riktigt bra.

För motsvarande winrar så kan man använda Stuffit Deluxe, RarME, eller UnrarX.

Bra sajt för att kolla upp apps är http://www.macupdate.com/index.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Huh? vem har sagt något om att programmera? Var fick du det ifrån?

Steve Jobs är mycket mer än enbart en 'cool snubbe', utan Steve Jobs hade det aldrig blivit något Äpple.
Steve Jobs har en tendens att få avancerade saker att bli oerhört simpla, lek runt lite med Mac OS X eller testa en iPod, så märker du vad jag menar. Utan Steve Jobs skulle inget av det existera, han har en oerhörd drivkraft och en stor känsla för detaljer. Titta bara på hur innovativt Apple var efter att Jobs fick sparken därifrån, och jämför det med NeXT och Pixar. Ta sedan en titt på hur Apple har utvecklats efter att Apple köpte upp NeXT och Jobs började på Apple igen. Jobs vet vad han gör, och man framställer inte ett så skönt operativsystem som Mac OS X genom att enbart piska de som jobbar åt en.

Vilket var exakt vad jag menade. Steve är visionären, det är han som kommer med idéerna. Men det är inte han som implementerar dem, utan de skickliga människorna som faktiskt jobbar på Apple så hade inte Steve kommit långt här i världen tror jag. Han är väldigt smart, och jag gillar hans idéer, men om du hade den minsta aning om Steves sätt att arbeta så hade du vetat att han inte är främmande för att förvänta sig 100-timmars arbetsveckor från sina anställda. Steve vet vad han vill ha, och sen är det upp till övriga människor att leverera. Det var likadant på Apple i tidigt 80-tal när man utvecklade Macen, Steve visste vad han ville ha och sen var det andras problem att leverera det som Steve ville ha.

Varför tror du han blev utkastad från Apple? Det var inte för att han var en easy-going kille som lutade sig bakåt hela tiden, utan det var för att han begärde (och fick) det omöjliga.

Det var likadant på NeXT, Steve stod för idéerna och visionerna, men han kavlade nog inte upp ärmarna på sin skjorta och satte sig ner och skrev kod eller designade kretskort. Steve är nog mycket väl medveten om att han är mer visionär än tekniskt begåvad människa.

Vilket var vad jag också ville få fram. Steve är en visionär, och utan honom skulle Apple mest troligt inte vara det företag det är (om ens existera) men man ska inte tillskriva all credit till Steve. Utan Woz hade t.ex. inte Apple grundats överhuvudtaget.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Vilket var exakt vad jag menade. Steve är visionären, det är han som kommer med idéerna. Men det är inte han som implementerar dem, utan de skickliga människorna som faktiskt jobbar på Apple så hade inte Steve kommit långt här i världen tror jag. Han är väldigt smart, och jag gillar hans idéer, men om du hade den minsta aning om Steves sätt att arbeta så hade du vetat att han inte är främmande för att förvänta sig 100-timmars arbetsveckor från sina anställda. Steve vet vad han vill ha, och sen är det upp till övriga människor att leverera. Det var likadant på Apple i tidigt 80-tal när man utvecklade Macen, Steve visste vad han ville ha och sen var det andras problem att leverera det som Steve ville ha.

Varför tror du han blev utkastad från Apple? Det var inte för att han var en easy-going kille som lutade sig bakåt hela tiden, utan det var för att han begärde (och fick) det omöjliga.

Det var likadant på NeXT, Steve stod för idéerna och visionerna, men han kavlade nog inte upp ärmarna på sin skjorta och satte sig ner och skrev kod eller designade kretskort. Steve är nog mycket väl medveten om att han är mer visionär än tekniskt begåvad människa.

Vilket var vad jag också ville få fram. Steve är en visionär, och utan honom skulle Apple mest troligt inte vara det företag det är (om ens existera) men man ska inte tillskriva all credit till Steve. Utan Woz hade t.ex. inte Apple grundats överhuvudtaget.

Orka bry sig om vem som kodade. Det är Jobs som står för idéerna och visionerna. Det är han som får folk att göra det omöjliga.

Steve är gud