Permalänk
Medlem

Det kan vara så att multimetern kanske inte klarar att mäta så högt motstånd...

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
100W=12v*A
100-12=12-12*A
78=A

kan väll aldrig stämma... måste bero på att man är trött...

Rätta mig om jag har fel...men jag tror att för att få över en faktor i andra ledet dividerar man?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch00ke
Rätta mig om jag har fel...men jag tror att för att få över en faktor i andra ledet dividerar man?

Ja det gör man Nån som skippade matten på högstadiet?

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Dimmer till lampan

Hej.
Jag utgår bara från det jag skummade igenom, att lampan kunde värmas upp för att dra mindre el...
Kan man inte använda en dimmer för att starta den långsamt? Finns på C.O.
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer-f%C3%B6r-LED/36-6076
MVH

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa en LED chip på 100W?
Blir ju samma som med en halogenlampa på 100W, men utan problemen vid tändning, kostar ju inte mycket om man skaffar dem från Ebay.

Permalänk
Medlem

@3manuel @loefet Den här tråden är 11 år gammal, TS har nog gått vidare vid det här laget

Permalänk
Medlem

@perost: LOL, missade det totalt
Visar ju bara att detta vore lättare att lösa idag.

Permalänk
Avstängd

Jo, äldre nätagg hade ganska sugig prestanda på 12V linan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@perost: LOL, missade det totalt
Visar ju bara att detta vore lättare att lösa idag.

Nja, du kan ju inte bara koppla ett LED-chip direkt till nätagget. Lysdioders strömförbrukning går ju snabbt mot oändligt så fort som spänningen går över en viss gräns. Om du bara kopplar LED-chippet direkt till nättagget så kommer det troligtvis dra så mycket ström som nätagget kan leverera och sedan brinna upp. Så man behöver kunna begränsa strömmen om man vill använda lysdioder. Och så måste man förstås ha en rejäl kylfläns också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loefet:

Varför inte skaffa en LED chip på 100W?
Blir ju samma som med en halogenlampa på 100W, men utan problemen vid tändning, kostar ju inte mycket om man skaffar dem från Ebay.

En kraftig LED är en dålig konstlast. De kostar en del och kräver mycket kylning för att inte överhetta. Sen brukar 100 W LED ligga på 36 V och inte 12 V varpå du behöver en boost converter som klarar 100 W vilket inte heller är helt billigt. Mycket enklare att bara köpa en effektresistor som klarar 100 W då spänningen och effekten är kända. De kostar ungefär en tia på eBay.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24