Varför Microsoft stödjer HD DVD

Permalänk
Melding Plague

Varför Microsoft stödjer HD DVD

<font style="font-size: 10pt"><b>Varför Microsoft stödjer HD DVD</b></font> <small class="small">torsdag 29 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/microsoft-hd-..." target="_blank">Ars Technica</a> har skrivit en artikel om varför Microsoft stödjer HD DVD istället för Blu-Ray. Inte helt oväntat handlar det om kopieringsskydd och inte att konkurrera på konsollmarknaden. HD DVD stödjer en kopieringsfunktion som heter Managed Copy som visserligen gör att det <i>går</i> att kopiera en HD DVD men att man kanske måste betala för att göra det. Ett hårt slag mot den lagliga privatkopieringen och "fair use".
<br />
<br /><i>Jordi Ribas, director of technical strategy for the Windows Digital Media Division, told me that while the feature is mandatory, the studios will have the option of charging for it. Ribas hopes that studios will allow at least a single copy "for free," but it may be market conditions that ultimately determine the cost of such features.</i>
<br />
<br />Läs artikeln på <a href="http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/microsoft-hd-..." target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha.. vad var de ja sa ... MS kan stoppa upp denna tekniken var solen inte skinner... har jag köpt en produkt så gör jag va fan jag vill med den...

Permalänk
Medlem

jag börjar hata microsoft mer och mer för varje dag. Önskar jag hade tid att lära mig linux...

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

JAG BLIR RASANDE!!!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
JAG BLIR RASANDE!!!

Har inte Blue ray discarna ett riktigt jävligt kopieringsskydd också?

Permalänk
Medlem

Snart kommer du inte ens att få tvätta din bil utan att först betala en avgift till Volvo.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Har inte Blue ray discarna ett riktigt jävligt kopieringsskydd också?

Tydligen inte om M$ väljer HD-DVD just pga det skälet.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

kommer väll separata drivrutiner till Bluray spelarna ändå ... ingen kan stoppa Information utväckling och mäniskans vilja till frihet

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det hela rätt så kommer BluRay också ha ett rätt vasst kopieringsskydd, så att kunna rippa sina Simpson-dvder för att kolla på dem på HTPC:n kan man nog glömma i framtiden...
Tycker personligen att det är puckat att inskränka friheten för alla för att några missbrukar vissa produkter/tjänster.
Tråkigt också att vi som använder fria operativsystem antagligen inte ens kommer kunna få avnjuta detta material på våra datorskärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Tydligen inte om M$ väljer HD-DVD just pga det skälet.

M$ rör väl inte något som sony pillat på i något fall

Permalänk
Medlem

Ingen som läst artikeln?
"Currently, HD DVD is the only next-gen format to provide for the ability to legally make copies of optical content. Dubbed "Managed Copy," HD DVD implements part of the AACS control mechanism to allow for things such as putting digital copies of a disc on a hard drive, transferring a movie (legally) to a portable player, or streaming content on a home network. Furthermore, HD DVD makes Managed Copy mandatory: all content provided on HD DVD must give users the option of making at least one copy.
....
What about Blu-ray? Currently, Blu-ray has announced no such mandatory support. There are also plenty of questions about whether or not Blu-ray will entertain this option."

Finally, Ribbas said that Microsoft's decision was made with respects to where things are today, not where the respective formats' proponents claim they will be in several months. Today, Ribbas says, HD DVD has bigger capacity, and true hybrid support. In his view, HD DVD is at 30GB, while Blu-ray is at 25GB. On paper, Blu-ray has 50GB support, but outside of a lab context, the 50GB disc is missing in action.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

vem faan orkar kopiera 100 gb skivor (blue ray) Kan iaf bli jobbigt om man ska tanka ner ett spel på 100 gig:P hehe alla lär väl inte ta det men dem som gör det:P

Permalänk
Medlem

Har inte CD/DVD något liknande skydd, eller är det bara knäckt för länge sen?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

DVD hade CSS en gång i tiden. Så effektivt var det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
DVD hade CSS en gång i tiden. Så effektivt var det...

Precis och det där med kopieringsskydd börjar mer och mer likna krig där som bekant fienden utvecklar vapen och sedan utvecklas det motvapen som det därefter utvecklas motmotvapen osv.

Så blir inte förvånad om även dessa kopieringsskydd kommer att knäckas för det finns alltid nån person därute som har hjärnan och tiden + tycker att det är kul att knäcka kopieringsskydd som kommer göra det med även dessa "framtidens kopieringsskydd".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
vem faan orkar kopiera 100 gb skivor (blue ray) Kan iaf bli jobbigt om man ska tanka ner ett spel på 100 gig:P hehe alla lär väl inte ta det men dem som gör det:P

100gig? Jag har läst 25. max 50.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

Det här är ju som sagt en bra feature. Hellre att den finns än att den inte finns men helst att inget kopieringsskydd finns alls - men det kan man ju inte hoppas på som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

jaha..det var ju förjävligt..:mad:

Men, kommer filmerna också hamna på HD-DVD eller Blue Ray sen istället för dvd? och när kommer detta inträffa? kommer nog bli så att dvd finns kvar men man övergår till hd-dvd eller Blue Ray på dom nya filmerna som kommer..undra när det kommer ske föresten.

Jag hoppas iaf på Blue Ray, dom verkar ju ha några av filmbolagen på sin sida..så det ser ju bra.

Nåt som Microsoft väljer kan inte vara bra..dom med sitt jävla Palladium (eller vad det heter) m.m.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Sen sas det att WinXP skulle vara mer eller mindre omöjligt att piratkopiera. Oavsett vilka skydd som skapas så kommer dom knäckas. Det är bara frågan om hur lång tid det tar.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för en icke insatt vad det är som gör alla så upprörda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
jag börjar hata microsoft mer och mer för varje dag. Önskar jag hade tid att lära mig linux...

Du är inte ensam...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
jaha..det var ju förjävligt..:mad:

Men, kommer filmerna också hamna på HD-DVD eller Blue Ray sen istället för dvd? och när kommer detta inträffa? kommer nog bli så att dvd finns kvar men man övergår till hd-dvd eller Blue Ray på dom nya filmerna som kommer..undra när det kommer ske föresten.

Filmer kommer att finnas på både dvd och hd-dvd/blue ray ett bra tag precis som det idag finns filmer både på dvd och på vhs.

Men man får bättre kvalitet på filmerna om man har dem i hd-dvd/blue ray.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXim
kommer väll separata drivrutiner till Bluray spelarna ändå ... ingen kan stoppa Information
utväckling och mäniskans vilja till frihet

Visst.. men vad händer när maskinvaran kräver en viss signatur och certifikat för att fungera. Och dessa certifikat är checksummade mot drivrutins-filerna. Enda möjligheten att göra egna drivrutiner är att ha ett cert-kit som MS bara har. Detta är Microsofts typiska sätt att lösa allt.. mer & mer licens och signatur trams...

Microsoft har gett sig fan på att nu ska det inte kunna piratkopieras mer, och lovat alla andra att deras platform ska vara helsäker. Än så länge har inte Microsoft haft så mycket att säga till om när det gäller hårdvaran. Men när dom får makten över hur HD-DVD ska se ut, då kan vi glömma allt...

Hade varit underbart att se deras DRM och TCPA rammla i bitar framför ögonen på dem.. men jag tror dom kommer lyckas ta dö på allt nu faktiskt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demandred
100gig? Jag har läst 25. max 50.

jag hade hört runt 30-40 men såg ien annan tråd om n 100 gigs skiva.. men om den är sann vet jag ej... men 25-50 är inte heller roligt att ladda ner.. jag har 0.5 just nu så aldrig:P sa iaf få 8 men iaf... lite segt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jaha.. vad var de ja sa ... MS kan stoppa upp denna tekniken var solen inte skinner... har jag köpt en produkt så gör jag va fan jag vill med den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
jag börjar hata microsoft mer och mer för varje dag. Önskar jag hade tid att lära mig linux...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
JAG BLIR RASANDE!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim

Tydligen inte om M$ väljer HD-DVD just pga det skälet.

Jag blir också rasande. Men inte för att MS och Intel väljer HD-DVD utan för att NI INTE KAN LÄSA MER ÄN TVÅ BOKSTÄVER!

Hela artikeln handlar om att MS och Intel valde HD-DVD för att det var det minst restriktiva av de två formaten. Det kommer att vara krav att tillåta minst en kopia på HD-DVD (kanske mot avgift), Blu-Ray kommer filmbolagen att kunna låsa helt och hållet (Blu-Ray har dessutom extra skydd utöver det som finns på HD-DVD).
Visst, det skulle vara ännu bättre för oss konsumenter med helt gratis och obegränsade kopior men då skulle nog inga filmbolag använda formatet istället.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Hur många procent av det som säljs/hyrs ut är VHS idag?
Har hört att det fortfarande är över 50%, men det kan väll endå inte stämma?

Permalänk
Medlem

De gångerna jag hyr film så hyr jag enbart VHS, mest för att det är så sjukt mycket billigare på de flesta ställen. T.ex på Marilyn som har ett flertal butiker i göteborg (vet inte om det finns i andra städer?) så kan man hyra 3 vhs i en vecka för 25 kr. Gäller väl inte de allra senaste filmerna, men det är jävulskt prisvärt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ingen som läst artikeln?
"Currently, HD DVD is the only next-gen format to provide for the ability to legally make copies of optical content. Dubbed "Managed Copy," HD DVD implements part of the AACS control mechanism to allow for things such as putting digital copies of a disc on a hard drive, transferring a movie (legally) to a portable player, or streaming content on a home network. Furthermore, HD DVD makes Managed Copy mandatory: all content provided on HD DVD must give users the option of making at least one copy.
....
What about Blu-ray? Currently, Blu-ray has announced no such mandatory support. There are also plenty of questions about whether or not Blu-ray will entertain this option."

Finally, Ribbas said that Microsoft's decision was made with respects to where things are today, not where the respective formats' proponents claim they will be in several months. Today, Ribbas says, HD DVD has bigger capacity, and true hybrid support. In his view, HD DVD is at 30GB, while Blu-ray is at 25GB. On paper, Blu-ray has 50GB support, but outside of a lab context, the 50GB disc is missing in action.

Tack för den tillrättavisningen!

Permalänk

Så... löjligt. Klart som fan dom sätter säkerhetsskydd! Varje dvd ni köper har kopieringsskydd, kallar ni dom som uppfann det formatet för idioter? blir ni upprörda över det? Nej. Gjorde ni det innan lanseringen? Kanske det...

Bluray kommer självklart att ha ett rejält kopieringsskydd, likaså HD-dvd. Men det tar högst några månader innan allt är hackat och färdiglagat.

Och vem bryr sig om det tar lång tid att tanka en 50gb-skiva, då man kanske KÖPER skivorna?
Att se film via internet går minst lika bra streamande.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ingen som läst artikeln?
"Currently, HD DVD is the only next-gen format to provide for the ability to legally make copies of optical content. Dubbed "Managed Copy," HD DVD implements part of the AACS control mechanism to allow for things such as putting digital copies of a disc on a hard drive, transferring a movie (legally) to a portable player, or streaming content on a home network. Furthermore, HD DVD makes Managed Copy mandatory: all content provided on HD DVD must give users the option of making at least one copy.
....
What about Blu-ray? Currently, Blu-ray has announced no such mandatory support. There are also plenty of questions about whether or not Blu-ray will entertain this option."

Finally, Ribbas said that Microsoft's decision was made with respects to where things are today, not where the respective formats' proponents claim they will be in several months. Today, Ribbas says, HD DVD has bigger capacity, and true hybrid support. In his view, HD DVD is at 30GB, while Blu-ray is at 25GB. On paper, Blu-ray has 50GB support, but outside of a lab context, the 50GB disc is missing in action.

du kanske missade att det stog att man inte får göra kopior överhuvudtaget i usa nu?
vad de gör är alltså att tillåta en kopia(kanske) och sen inget mer. Bluray kommer inte att ha enligt artikeln förmodligen inte att ha något sånt system, vilket betyder att de inte får göra några lagliga kopior alls, men de kan fortfarande eftersom det inte finnns något likadant skyddssystem. I sverige DÄR VI FAKTISKT BETALAR KASETTERSÄTTNING för de LAGLIGA KOPIOR VI FÅR GÖRA, kommer vi alltså att kunna kopiera bluray som vi vill men hddvd en gång och algrig mer.

right?

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.