Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ändra boot ordningen i Grub

Permalänk
Medlem

Ändra boot ordningen i Grub

Hej

Hur ändrar man boot ordningen i grub? Vill ha så att WinXP startar först. Hur gör man?

Permalänk
Medlem

Vad har du för dist?

I en del distar kör man /boot/grub/menu.lst, medan en del andra kör /boot/grub/grub.conf medan en tredje kanske kör grafiska verktyg för att ändra.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Kolla i "/boot/grub/menu.lst" och ändra default-värdet till vad som är windows..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

okej, jag kör ubuntu

edit: gick in på /boot/grub/menu.lst men vad är det jag ska ändra för att winXp ska komma först? Vågar inte pilla med nått så jag måste installera om ubuntu.

Ska jag bara flytta upp raden med winXP så den kommer över ubuntu?

Permalänk
Medlem

Du ska ändra raden där det står

default 0

Till default 1 eller något annat nummer beroende på vart boot infon står om WinXp (Översta posten är 0, den andra 1 osv..)

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

och sedan räknas ju även raden som bara indikerar att det är andra operativ än ubuntu också

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower