PCWorld om Vistas skärm-DRM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Varför skulle man vilja uppgradera till Vista överhuvudtaget? Jag ser då inga positiva sidor med en uppgradering förutom "snyggare" gränssnitt vilket jag definitivt klarar mig utan i ett OS.

Kanske inte i början, du kanske klarar dig ett år ett eller två men till slut blir du ju tvungen att uppgradera för att få stöd för ny maskinvara, spel osv. Om nu Microsoft klarar av detta så kommer alla film och speltillverkare ju bara stödja Vista för att göra det omöjligt att köra spelen i lägre operativsystem och omöjligt att köra piratkopior i nya..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
ahh.. vill dom ha en "personlig" dator så får dom ju lär sig...

skaffa linux/unix then

dom bästa iallmänhet kör ändå med linux också. då man vill ha personlig dator )

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Kanske inte i början, du kanske klarar dig ett år ett eller två men till slut blir du ju tvungen att uppgradera för att få stöd för ny maskinvara, spel osv. Om nu Microsoft klarar av detta så kommer alla film och speltillverkare ju bara stödja Vista för att göra det omöjligt att köra spelen i lägre operativsystem och omöjligt att köra piratkopior i nya..

Linux/Unix ?? Jag lär skifta över till det på helttid när det inte går att använda XP mera.. aldrig att jag låter någon annan bestämma vad jag ska göra på min dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Linux/Unix ?? Jag lär skifta över till det på helttid när det inte går att använda XP mera.. aldrig att jag låter någon annan bestämma vad jag ska göra på min dator

då får du börja med det nu om du inte redan kan det. tar dig nåt år innan du lär dig det:D
vet ej hur kunnig du e så jag ska inte skriva en massa men det blir betydligt mycket enklare. varfär tror du alla kör win ?=)

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Jag har Suse 9,1-9,3 orginall.. tycke om det så pass mycket att jag köpte det. Sen har jag både kört RedHat, SlackWare och Mandrake på ett par maskiner här hemma...

Unix har jag testat ett par ggr.. på en sun sparc t o m .. jävla bisarr maskin btw

Permalänk
Medlem

Kan inte någon annan tokig person komma med ett Riktigt shysst operativ system där dominte ser vad jag surfar på + fullt stöd för att shyssta spel!!!!! det kan inte vara lagligt det blir Lindows snart

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag har Suse 9,1-9,3 orginall.. tycke om det så pass mycket att jag köpte det. Sen har jag både kört RedHat, SlackWare och Mandrake på ett par maskiner här hemma...

Unix har jag testat ett par ggr.. på en sun sparc t o m .. jävla bisarr maskin btw

k men då behöver du inte vara orolig då så länge du inte vill spela. men snart kmr förmodligen datorer dö inom spelbranchen eller så kmr alla speldatorer gå över till VR (virtual reality"

tror jag. vet ej men det låter mest troligt om man spela djupt så.. 3dbrillor funkar inte i längden ändå så har ni inte sett gräsklipparmannen:P haha

BTW. har ni sett "pandavision" på liseberg/gbg. fett nice trodde ormjaevlen skulle bita snoken av mig..*dock inte den där nere*

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

haha så de vill helt seriöst att jag ska slänga min 8000kr skärm? håller mig nog till WinXP istället då eftersom alla "fräcka" funktioner som ska släppas i visa kommer till xp också.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Säkert en del som gör skärmar utan detta skit. hoppas nått nytt företag som gör system kommer ut som funkar till spel! fuck bill gates

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Varför går dom ut med det överhuvudtaget? Visst det kanske är svårt att få det att inte komma ut men ändå...

Permalänk
Medlem

värre än Hitler!
ska de börja kolla vad man äter hur mycket man skiter vad man tänker snart med?!?!
såna här saker borde inte vara lagligt.
är helt absurt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Funderar mest på om man vågar köpa plasma eller inte.. Vill ju inte lägga 40 000 på en plasma som inte funkar om 2år :s

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Vista blir en ny ME som ingen igentligen brydde sig om...
Företagen struntade i att deras drivrutiner inte stödd operativet, privatpersoner körde heldre med windows 98SE, etc, etc...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

asså vad ska man säga. kommer det bli såhär med hårdvaran så kan vi bara hoppas på att nåra företag i asien börjar tillverka egendesignade prollar graffen mm. ms gräver ju hela datorbranshens död med dom här sakerna. och med musik och folkbolagen som inte förstår någonting utom att dom "tappar"pengar just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Filmbolagen och Microsoft får full kontroll över din monitor och kan stänga av den om du tittar eller läser något du inte får.

Du får det att låta så hemskt.
De kommer inte att stänga av skärmen om du kollar på "fel" sorts sidor eller filmer, om de hade velat det skulle de kunna ha gjort det redan ny utan all kopieringsskydd, bara att skicka en sleep-signal till skärmen så ser du inget.

Det här nya är att de har en "säker" (från användaren) miljö där de kan visa "skyddat" innehåll utan att riskera att du kopierar det utan tillåtelse, inget annat.
Vad jag förstått är det filmbolagen som kräver det, inte MS. MS struntar egentligen i om du kopierar filmer, bara du inte kopierar Office.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Vi får hålla tummarna för "dvd-jon"

Permalänk

Då kanske detta är dödsslaget för microsoft's herravälde?

länge leve piratkopiering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Aldrig mera MS efter XP...

Biggus Dickus... Finns fler taler linux distar.. open source baby... MS har snart på egen hand dödat PC-kulturen

Finns mycket open-sourceprogram till Windows också. Grejen är att de nya skivformaten och videoformaten inte är knäckta.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du får det att låta så hemskt.
De kommer inte att stänga av skärmen om du kollar på "fel" sorts sidor eller filmer, om de hade velat det skulle de kunna ha gjort det redan ny utan all kopieringsskydd, bara att skicka en sleep-signal till skärmen så ser du inget.

Det här nya är att de har en "säker" (från användaren) miljö där de kan visa "skyddat" innehåll utan att riskera att du kopierar det utan tillåtelse, inget annat.
Vad jag förstått är det filmbolagen som kräver det, inte MS. MS struntar egentligen i om du kopierar filmer, bara du inte kopierar Office.

Det är väl egentligen rätt hemskt...
Big Brother framför näsan på folk. Och det hela bara luktar ju av gammla ruttna svepskäl för att missbruka makt och pengar. Jag menar, stänga av skärmen? Det är ju knappast med skärmen man kopierar film... Och skulle det nu vara så att det inte går att kopiera utan att få med funktionen som stänger av skärmen så lär det ju iallafall gå att visa i slutändan. Om man sen behöver lösa "cracks" för att bryta enbart funktionerna som släcker skärmen så må det vara då. Det är ju en gammal kunskap att allt som går att visa går att kopiera, det enda som är 100% säkert är sånt som man på inget sätt kan komma åt, lagligt eller icke lagligt.

Och med det i tanke tycker iallafall jag att hela det här tjafset (ursäkta ordvalet) känns både som ett intrång och någonting rent olagligt. Har jag köpt min dator så har ingen annan rätt att bestämma vad jag får och inte får göra med den. Visst har de rätt att i efterhand straffa mig om jag gjort något fel men de får inte på förhand mixtra med vad jag gör med min egendom...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Alla som hoppas att speltilverkare och ATI Nvidia tex inte kommer att stödja det bör bli väldigt besvikna, spelbolagen blir väl överlyckliga om ingen kan kopiera deras spel, så dom lär ju utveckla för VISTA, och om det itne kommer nya spel som man kan spela i XP eller linux, då lär ju ATI Nvidia skapa kort för VISTA bara eftersom man inte behöver nått nytt graffekort till sin XP dator om det ändå inte kommer behöve nytt graffekort för att de iten kommer mer krävande spel.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vi kan inget göra någon av oss. Vi som förstår branschen och de tekniska apsekterna av hårdvara och mjukvara kommer att finna vägar att undvika att få våra datorer till att bli "Workstations from Microsoft". Problemet är alla människor som inte begriper ett skit av detta och även bara tror att datorer är något som kör windows. Vi som vet väntar med Vista tills alla "vanliga" datoranvändare märker av reprisalierna av storebrorsbranschen.

Vista är nog Microsoft och mediaindustrins sista andetag innan de försvinner som vi idag ser dem. Det kommer att bli så komplicerat, dyrt och begrännsat att njuta av film, spel och musik att folk kommer välja gamla datorer och olagliga vägar för att slippa problem. Det är en absurd idé från början att stora privatägda företag ska ha insyn och kontroll i hur du ska använda deras produkter.

Det är bara och vänta och se, antingen dör branschen eller så delas målgrupperna in i två fack. De som förstår och undviker medieföretagen för att behålla sin integritet och de som inte förstår eller bryr sig om vad det handlar om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du får det att låta så hemskt.
De kommer inte att stänga av skärmen om du kollar på "fel" sorts sidor eller filmer, om de hade velat det skulle de kunna ha gjort det redan ny utan all kopieringsskydd, bara att skicka en sleep-signal till skärmen så ser du inget.

Det här nya är att de har en "säker" (från användaren) miljö där de kan visa "skyddat" innehåll utan att riskera att du kopierar det utan tillåtelse, inget annat.
Vad jag förstått är det filmbolagen som kräver det, inte MS. MS struntar egentligen i om du kopierar filmer, bara du inte kopierar Office.

I mitt tycke är det en principsak. Dessutom är steget från att filmbolagen hindrar mig från att se olovliga DRM-filmer till att staten hindrar mig att se "olämpliga" filmer alldeles för liten för min smak.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
I mitt tycke är det en principsak. Dessutom är steget från att filmbolagen hindrar mig från att se olovliga DRM-filmer till att staten hindrar mig att se "olämpliga" filmer alldeles för liten för min smak.

Det håller jag fullständigt med om!
Big Brother syndromet i dagens värld borde ställas på knä och avrättas med ett nackskott.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Den monitorn hör hemma i rövhålet

Permalänk
Medlem

What is this shiiiit!
DIE MS DIE! Nämen typ, fan va less ja blir på sådant här skit, låt oss vanliga "torrent a.k.a pirater" ha det som vanligt. Man är redan bra less på MS, men detta gör saken värre.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

det är nu evelutionen börjar inom datavärlden har ni tänkt på det.. jag känner det är nu folk börjar göra 2 val. följa eller bryta

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Tycker detta är löjligt. Som tidigare påpekat så har microsoft blivit stämda för att ha byggt in sin media spelare i operativsystemet. Tycker det är en liten brist i jämnförelse med detta. Detta är total katastrof! Snacka om säkerhetsproblem. Inte nog med hackers, utan nu får man även Mr Gates i röven att tänka på.

Visa signatur

What you mod on your computer, echoes in eternity.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla beskyller Microsoft för att de implenterar stöd för någonting som film- och spelbransherna kräver av utvecklarna av operativsystem. Om inte Vista stödjer detta kommer ingen att använda Vista när denna teknik väl slagit igenom.
Sedan använder Microsoft egna varianter av mer sofistikerade kopieringsskydd för egen del, men trots allt så är det inte det den här delen handlar om.
Tanken bakom Vista är väl troligen något i stil med att "man ska kunna använda sin dator till allt inom lagens gränser", och hade de inte stött denna teknik, ja då faller de på egen dumhet.

De som bör hängas här är väl filmbolagen som inte vill att vi ska kunna titta på deras dyra filmer utan att betala ett rött öre till dem för det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hehe. fan så skönt att man slängt ut MS. Mår dåligt av skiten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HowHe
.Inte nog med hackers, utan nu får man även Mr Gates i röven att tänka på.

inte hackers. hackare har inget med brott att göra

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..