PCWorld om Vistas skärm-DRM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du får det att låta så hemskt.
De kommer inte att stänga av skärmen om du kollar på "fel" sorts sidor eller filmer, om de hade velat det skulle de kunna ha gjort det redan ny utan all kopieringsskydd, bara att skicka en sleep-signal till skärmen så ser du inget.

Det här nya är att de har en "säker" (från användaren) miljö där de kan visa "skyddat" innehåll utan att riskera att du kopierar det utan tillåtelse, inget annat.
Vad jag förstått är det filmbolagen som kräver det, inte MS. MS struntar egentligen i om du kopierar filmer, bara du inte kopierar Office.

Det ger ju dock en utmärkt inlåsningseffekt, något som Microsoft aldrig tackat nej till...

Sedan har ju det här inga som helst positiva effekter för användaren, allt det innebär är ju extra kostnader och mindre möjligheter om man vill kunna fortsätta att titta på köpta filmer...

De håller ju verkligen på och testar hur mycket de kan trakassera sina kunder innan den stora massan blir så pass förbannad att den inte längre accepterar det hela. En bildlig käftsmäll utan dess like vore på sin plats redan nu.

---
DRM - Dina Rättigheter Minskar / Drastiskt Reducerade Möjligheter

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Värst vad alla beskyller Microsoft för att de implenterar stöd för någonting som film- och spelbransherna kräver av utvecklarna av operativsystem. Om inte Vista stödjer detta kommer ingen att använda Vista när denna teknik väl slagit igenom.
Sedan använder Microsoft egna varianter av mer sofistikerade kopieringsskydd för egen del, men trots allt så är det inte det den här delen handlar om.
Tanken bakom Vista är väl troligen något i stil med att "man ska kunna använda sin dator till allt inom lagens gränser", och hade de inte stött denna teknik, ja då faller de på egen dumhet.

De som bör hängas här är väl filmbolagen som inte vill att vi ska kunna titta på deras dyra filmer utan att betala ett rött öre till dem för det.

Exakt. MS har inte lagt in det för att hindra folk från att kolla på "olämpliga" filmer som vissa verkar tro, de har lagt in det för att göra det möjligt att kolla på nya HD-filmer för att filmbolagen ställer högre krav den här gången. Och det är ingen "storebror" som sitter och kollar vilka filmer du tittar på om ni nu trodde det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det ger ju dock en utmärkt inlåsningseffekt, något som Microsoft aldrig tackat nej till...

Sedan har ju det här inga som helst positiva effekter för användaren, allt det innebär är ju extra kostnader och mindre möjligheter om man vill kunna fortsätta att titta på köpta filmer...

De håller ju verkligen på och testar hur mycket de kan trakassera sina kunder innan den stora massan blir så pass förbannad att den inte längre accepterar det hela. En bildlig käftsmäll utan dess like vore på sin plats redan nu.

---
DRM - Dina Rättigheter Minskar / Drastiskt Reducerade Möjligheter

Det är som sagt filmbolagen som kräver allt det här, MS har lagt in stöd för det i Vista för att öht kunna spela upp filmerna.

Jag håller med att allt det här inte alls är positivt för användaren, men se bara till att dela ut käftsmällen till rätt idioter, dvs filmbolagen, inte MS.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

tycker ni det ska ligga runt 795$ då ? vem fan köper det då ? företagen..
så stod det i nån pc hemma tidning iaf.

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Exakt. MS har inte lagt in det för att hindra folk från att kolla på "olämpliga" filmer som vissa verkar tro, de har lagt in det för att göra det möjligt att kolla på nya HD-filmer för att filmbolagen ställer högre krav den här gången. Och det är ingen "storebror" som sitter och kollar vilka filmer du tittar på om ni nu trodde det.

Sant! (Vad jag förstått iaf.)

Dock är ju filmbolagens fascistoida krav orimliga om du frågar mig...
Personligen tycker jag inte de ska lägga sig i vilken hård- och mjukvara man spelar upp filmerna med.

Att gå så här långt ger de ju dessutom deras egna produkter nya, stora, nackdelar jämfört med piratkopiorna (som knappast lär försvinna).

Edit: Angående käftsmällen så kan det stämma som du säger att just denna standard är något som Microsoft inte arbetat för utan bara implementerat, det vet jag inte så noga. Microsoft har ju dock varit kraftigt pro-DRM, så de är arbetar ju själva för den här typen av utveckling, även om de möjligen inte står bakom just den här standarden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jahapp..
Då blir det till att köpa mac istället för att bygga en ny dator då..

Död åt M$.!

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
inte hackers. hackare har inget med brott att göra

'

Visst är det hackers. Hackers utför brott enbart genom intrång av system. Crackers som många syftar på istället är ju sånna som knäcker koder och andra diverse prylar. Inte bara pirate stuff utan annat skit också.

Jag vet nog vad det är.

Visa signatur

What you mod on your computer, echoes in eternity.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Jahapp..
Då blir det till att köpa mac istället för att bygga en ny dator då..

Död åt M$.!

Och vad får dig att tro att Apple inte kommer att lägga in samma grej i MacOS?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ha. Det blir väl independentfilm, Socket A och mysko copypartys tills man går i graven då. Eller så får man börja mörda folk för att mitt skall förbli mitt, och frihet skall vara frihet. Å andra sidan hade det inte varit första gången i historien.

Hej 1984.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

det är helt sjukt, snart kommer alla gratisprogram försvinna eftersom de saknar licens och därför inte kommer gå att använda med kommande operativsystem och och prossesorer. Dom håller på att göra ett enda stort jävla monopol som microsoft kommer ha och ingen kommer kunna göra nåt åt det eftersom man itne kan använda nåt annat!!

Permalänk
Medlem

Tur att man kört lite Solaris i skolan då, så man inte är helt borta i Unix-liknande miljö, om det skulle gå så långt att man konverterar till Linuxanvändae

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på apple nu. Eller gå tillbaka till windows 98 för att kunna se filmer :/ Spela får man väl ändå börja göra på konsoll, för spelen utvecklas ju så snabbt att man inte har råd med hårdvaran till dem

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Och vad får dig att tro att Apple inte kommer att lägga in samma grej i MacOS?

Jag litar på apple. ^-^
Gör dom samma sak så får det väll bli linux/*BSD/Unix på burken.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

crack till skärmen kanske man snart kan hitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Jahapp..
Då blir det till att köpa mac istället för att bygga en ny dator då..

Död åt M$.!

Missat att mac ska börja med intelprollar? Intel har ju som bekant börjat med drm-skydd på vissa av sina nya prollar och kommer troligen också göra det på dom som ska vara i macar

Permalänk
Discokungen

Microsoft kommer aldrig kunna hantera det här när det väl är igång. Ingen vettig person kommer köpa grejorna! Liberalitet är framtiden, inte fucking jävla stalin-kommunism... Om M$ inte förstår detta blir det dess undergång.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vista låter bara värre och varje nyhet man hör...

Permalänk
Medlem

Det är min största dröm att den implementering ger såna förluster för MS så att de blir tvungna att ta bort det från marknaden.. hela bolget och film industrin borde åka på ordentligt med däng för detta idiot upptåg

Permalänk
Medlem

så det här med HD-DVD och Bluray kommer vara låst till nyare Microsoft operativ??
Jävla monopol-metoder MS kör me..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Sant! (Vad jag förstått iaf.)

Dock är ju filmbolagens fascistoida krav orimliga om du frågar mig...
Personligen tycker jag inte de ska lägga sig i vilken hård- och mjukvara man spelar upp filmerna med.

Att gå så här långt ger de ju dessutom deras egna produkter nya, stora, nackdelar jämfört med piratkopiorna (som knappast lär försvinna).

Edit: Angående käftsmällen så kan det stämma som du säger att just denna standard är något som Microsoft inte arbetat för utan bara implementerat, det vet jag inte så noga. Microsoft har ju dock varit kraftigt pro-DRM, så de är arbetar ju själva för den här typen av utveckling, även om de möjligen inte står bakom just den här standarden.

Vilken mjukvara du spelar upp det med sägs ingenting om huruvida de bryr sig om. Troligen kommer det säkerligen att gå utmärkt att spela upp de nya med tredjepartstillverkad mjukvara så länge den har stöd för tekniken (vilket måhända går på licens och därmed reducerar utbudet, men det är en annan story). Hårdvaran är väl egentligen inte värre den... Jag menar, hur många har inte varit tvugna att köpa TV för att se på TV när de tidigare bara hade radio... Principen är densamma. Vill du kunna ta del av den nya tekniken måste du köpa ny hårdvara. Att syftet nu istället delvis att hindra piratkopiering, men jag är övertygad om att filmer en hyfsad tid framöver kommer att släppas även på DVD, om än inte i samma kvalitet och så vidare.
Ska vi dra det steget vidare så kommer det att släppas hundratals modeller av stationära läsare, så du kommer nog att kunna välja hårdvara i stor utsträckning själv ändå. TV-apparater med stöd för detta kommer att standardiseras så att det kommer inte att vara några problem när standarden väl är i bruk och omsättningen av TV-apparater snurrat ett varv så att säga.
Hur länge behåller man dessutom en skärm till datorn? Knappast i evighet, eller? Det kommer att finnas en övergångsfas vilken främst styrs av i vilken takt konsumenterna köper ny utrustning.

Den enda konkreta "nackdelen" med den här tekniken på lång sikt är just att piratkopiering försvåras avsevärt. Övergångsfasen kommer inte att vara för evigt.

Kolla på tidigare övergångsfaser - LP till CD, VHS till DVD bara för att ta ett "nutida" exempel.

Angående Microsoft sedan, självklart stödjer de DRM. Det är ju något som i längden troligen kommer att gagna dem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid hoppas att det kommer konkurenter till tex intel, amd microsoft osv som tillverkar grejer utan drm, vilket kanske kan göra så att företag som redan har drm måste avskaffa det för att inte konkureras ut

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

får väl hoppas på att det blir en så pass stor flopp så dom tar bort skiten..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Skärmen brukar i allafall överleva ett par datorsystem. Köper man en ordentlig vill man knappast byta den så ofta. Har nog haft min i 4år och planerar att behålla den några år till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Hur länge behåller man dessutom en skärm till datorn? Knappast i evighet, eller? Det kommer att finnas en övergångsfas vilken främst styrs av i vilken takt konsumenterna köper ny utrustning.

Ja, jag har haft min skärm sen -92 -93 nångång, fast var faktiskt på väg att köpa en 20" TFT i veckan, så de får bli en DRM-skärm för mig typ ... 2017 kanske !

Men så länge alla filmer finns på DVD åxå så är det ju ingen panik, bilden på en DVD duger gott för mig, jag är inte direkt intresserad av att kunna pausa en film och zoma in personens pormaskar, så de klarar ja mig utan.

Däremot är hela iden så jä*la absurd så de inte är sant. Nu väntar jag bara på en näthinnescanner på bildskärmskanten och fingeravtrycksscanner på varje knapp på tangentbordet så dom VERKLIGEN kan kontrollera vad alla gör. Och för att vi inte ska titta på något olagligt så kommer vi snart att opperera in kameror i pupillerna så att dom ser precis vad vi ser, så om en gift man tittar på en annan kvinna än hans frus bröst, ja då blir det utsuddad bild och så får frun en varningstext projicerad på sin näthinna att hennes man är på väg att utföra en otrogen aktivitet och att han måste stängas av.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

ja .. detta är ju synd.. speciellt att man INTE kan titta på skärmen som man nyss köpt..

Det är inte rätt att straffa alla pga. att de inte kan hantera piratkopiering på smartare sätt..

förresten, om man nu ändå köpt en original Blue ray etc. varför måste man då stänga av skärmen???
TROR kanske MS att det kommer att bli crackat så snabbt att man måste ställa krokben på annat sätt??

hur som helst, hoppas jag någon öppnar både xboxen och blue ray och hela bunten

Det är ju fan tragiskt att man skall behöva köpa ny skärm för att titta på nytt material..
min skärm TAR högupplöst, och allt vad det heter.. men nu får man inte titta...

bra.. kommer bara ge mer pengar till folk i kina eller var det nu blir som bygger en HD dvd rom som läser vad fan som helst och spelar det var som helst..

och hur blir det med alla plasmor? betyder det att man inte kan använda de heller??
eller kommer de att använda "lättare" hd roms för hembio syften??

nja allt detta tycker jag verkar göra det svårt får vissa.. men som sagt.. problemet är att 99% av folket bryr sig inte och kommer inte ens kanske känna av det.. och så springer alla och köper vista..

suck.. informera folk som ni träffar.. sprid ordet och kunskapen vidare för alla här verkar veta vad som kommer ..usch.. skulle aldrig tro att 2006 kommer min skärm att släckas.. medans det ANALOGA tv nätet fortfarande lever ett litet tag till

Permalänk
Medlem

ska inte vi i sweclockers göra oss ett eget operativ system ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Vad skulle de heta? SweOS? Kommer i följande uppsättningar: n00b, 1337 och Xtreme.

Systemet är totalt textbaserat och styrs uteslutande av konsol kommandon.. hehe.. fan vad nice det hade varit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vad skulle de heta? SweOS? Kommer i följande uppsättningar: n00b, 1337 och Xtreme.

Systemet är totalt textbaserat och styrs uteslutande av konsol kommandon.. hehe.. fan vad nice det hade varit

Fast om det bara är textbaserat så faller väl hela ideen med att kunna se högupplöst tycker jag

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Finns det någon över huvud taget som tänker köpa en skärm med sånt här inbyggt på? Jag känner då ingen som jag tror kan tänka sig det. Och de som inte är intresserade av TV apparater vrukar ju oftast fråga oss nerd's när de ska köpa. I längden kommer det nog att läggas ner. Ingen köper = hårdvarutillverkarna backar. Om de inte får flera miljarder som täcler deras omkostnader. För det kommer då i alla fall ta 10 år innan de få igenom det här helt och hållet.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

jag tycker inte det är något fel på vista... ifall filmer och spel skulle kostat mindre!

inte fan kommer nån normal person köra vista när man inte ens kan kolla på piratfilmer eller spela crackade spel mm. Dom fattar inte att alla har inte råd att köpa filmer för 200 spänn stycken eller gå på bio för 100 spänn per film. och absolut inte köpa spel för 500kr st.

jag spelar oftast ett spel i någon vecka. sen vill man spela något annat, säg att man lirar ca 1-2 spel i månaden och ser på 4-5 filmer.

1000kr för spelen. 1000kr för filmerna (500kr ifall man bara ser på bio)

det e 2000kr i månaden. DET ÄR JU INTE RIKTIGT KLOKT!

jag undrar verkligen varför folk piratkopierar...