Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kolla om ett NIC finns som modul i kerneln (FreeBSD)

Permalänk
Medlem

Kolla om ett NIC finns som modul i kerneln (FreeBSD)

Kanske sticker och köper ett 3com kort iallafall till servern.
Verkar som det bara är att ändra rl0 till xl0 i en konfig-fil, OM jag har nya kortet (xl-drivern eller nåt specifikt för exakt min modell???) ladda i kerneln.

Nån som vet hur man kollar detta?
Måste man kompilera om kerneln och strula så vetefan om jag törs lägga ut 300 spänn på nåt som jag kanske inte får igång

EDIT: Ah, efter en jäkla massa sökande hittade jag kommandot "lsmod"....men det funkade såklart inte i FreeBSD

EDIT2: Ok, kldstat skriver man i FreeBSD. Kul, för det visar fanemig ingenting. Hur ska jag kunna se om 3com-drivare (xl) är inkompilerat eller ej, så jag vet om nya kortet kommer funka?

server# kldstat Id Refs Address Size Name 1 7 0xc0400000 5dde24 kernel 2 14 0xc09de000 56270 acpi.ko 3 1 0xc1a7d000 17000 linux.ko

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Kontrollera src/sys/i386/conf/GENERIC, som är din konfigurationsfil för kerneln om du kör i386, och leta efter xl.

Ett annat tips är att kolla i handboken, på sektionen som täcker konfigurationen av kerneln, för där finns defaultkonfigurationen beskriven i detalj >> http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ker...

...och för att du ska slippa leta, JA, xl är inkompilerat per default.

Various PCI network card drivers. Comment out or remove any of these not present in your system. # PCI Ethernet NICs that use the common MII bus controller code. # NOTE: Be sure to keep the 'device miibus' line in order to use these NICs! device miibus # MII bus support MII bus support is required for some PCI 10/100 Ethernet NICs, namely those which use MII-compliant transceivers or implement transceiver control interfaces that operate like an MII. Adding device miibus to the kernel config pulls in support for the generic miibus API and all of the PHY drivers, including a generic one for PHYs that are not specifically handled by an individual driver. device bfe # Broadcom BCM440x 10/100 Ethernet device bge # Broadcom BCM570xx Gigabit Ethernet device dc # DEC/Intel 21143 and various workalikes device fxp # Intel EtherExpress PRO/100B (82557, 82558) device lge # Level 1 LXT1001 gigabit ethernet device nge # NatSemi DP83820 gigabit ethernet device pcn # AMD Am79C97x PCI 10/100 (precedence over 'lnc') device re # RealTek 8139C+/8169/8169S/8110S device rl # RealTek 8129/8139 device sf # Adaptec AIC-6915 (“Starfire”) device sis # Silicon Integrated Systems SiS 900/SiS 7016 device sk # SysKonnect SK-984x & SK-982x gigabit Ethernet device ste # Sundance ST201 (D-Link DFE-550TX) device ti # Alteon Networks Tigon I/II gigabit Ethernet device tl # Texas Instruments ThunderLAN device tx # SMC EtherPower II (83c170 “EPIC”) device vge # VIA VT612x gigabit ethernet device vr # VIA Rhine, Rhine II device wb # Winbond W89C840F device xl # 3Com 3c90x (“Boomerang”, “Cyclone”)

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Kontrollera src/sys/i386/conf/GENERIC, som är din konfigurationsfil för kerneln om du kör i386, och leta efter xl.

Ett annat tips är att kolla i handboken, på sektionen som täcker konfigurationen av kerneln, för där finns defaultkonfigurationen beskriven i detalj >> http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ker...

...och för att du ska slippa leta, JA, xl är inkompilerat per default.

Ah, stort tack. Har nämligen lite bråttom här

Och nu hade ni tur. Jag hade precis lyckats hitta "-v" optionen till kldstat och var precis på väg för att pastea in alla 300 rader

"kldstat -v -> test.txt" gick förövrigt inte, men "kldstat -v | less -> test.txt" funkade :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

'kldstat -v > test.txt' ska det väl vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
'kldstat -v > test.txt' ska det väl vara?

Oj, ja kanske det är bara ">" och inte "->". Funkade efter pipe med less iallafall
Tack för rättelsen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006