Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

SELinux

Någon som har testat SELinux från http://www.nsa.gov/selinux/index.cfm?
Man blir lite smått paranoid av att bara vara inne på sidan...
Är det en distribution som någon använder? Skulle vara kul att höra.

Permalänk
Medlem

Jag testade den i Fedora Core 3 tror jag det var, inget jag blev direkt imponerad av, krånglade en del tyvärr. Förhoppningsvis har dom fixat dom buggarna till den nya releasen.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Re: SELinux

Paranoid? För dem eller bara allmänt?

Fedora Core, Gentoo Hardened (valfritt så klart) och ett par andra kommersiella distar...

Gillar man inte NSA:s SELinux så finns ju alltid t.ex. grsecurity...

Permalänk
Medlem

Re: Re: SELinux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Paranoid? För dem eller bara allmänt?

haha, NSA är för säkerhet för "dem" och osäkerhet för andra för att garantera den säkerheten.

"Echelon inside" kanske..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad är det som SElinux gör säkert?

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Vad är det som SElinux gör säkert?

SELinux kan kontrollera så alla program bara har access till vad de ska ha och kontrollera så en användare inte kommer åt en annans data (inte ens root kan gå runt). Så om t.ex. någon får root-access över din burk så kan du ha ställt in i förväg att root absolut inte kan de vanlig användarnas data och kan på så sätt bara förstöra data som är lätt att återställa.

SELinux är som sagt ingen komplett lösning, men det är del av processen för att förbättra säkerheten. Man bör komplementera med t.ex. PaX, grsecurity, krypterad swap, väl konfigurerad brandvägg, xattrs, chroot, m.fl. Ett alternativ till SELinux är RSBAC (inte grsecurity som jag skrev i en post ovan)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Vad är det som SElinux gör säkert?

Kort förklarat så utökar man filrättigheter till en mer detaljerad nivå vilket gör att man kan kontrollera vem som ska ha tillgång till vad.

Läs mer här http://www.nsa.gov/selinux/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
SELinux kan kontrollera så alla program bara har access till vad de ska ha och kontrollera så en användare inte kommer åt en annans data (inte ens root kan gå runt). Så om t.ex. någon får root-access över din burk så kan du ha ställt in i förväg att root absolut inte kan de vanlig användarnas data och kan på så sätt bara förstöra data som är lätt att återställa.

SELinux är som sagt ingen komplett lösning, men det är del av processen för att förbättra säkerheten. Man bör komplementera med t.ex. PaX, grsecurity, krypterad swap, väl konfigurerad brandvägg, xattrs, chroot, m.fl. Ett alternativ till SELinux är RSBAC (inte grsecurity som jag skrev i en post ovan)...

Inte nog med det, jag skulle rekommendera att kryptera hela disken med exmeplvis dm-crypt och AES-256.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt