Hjälp, jag blir tokig snart, vet inte vad som är fel!

Permalänk
Medlem

Hjälp, jag blir tokig snart, vet inte vad som är fel!

Det är en rätt så lång historia.

Det hela började för ett halvår sedan, då min dator började reboota hela tiden av sig själv. Jag märkte att den gjorde det oftare när jag höll på med mer krävande applikationer, så jag antog att det berodde på överhettning.

Jag köpte mig en bordsfläkt, för jag hade inte råd med bättre kylning just då, och öppnade chassit.

Problemet kvarstod men inte i lika hög grad, på kalla nätter fungerade det oftast utmärkt.

Efter ett tag så upptäckte jag dock att fläkten på mitt grafikkort (GeForce 4 Ti4200 128mb) hade stannat, så jag antog att detta var problemet och köpte en stor Zalman-kopparfläkt att sätta på kortet.

Men, problemen kvarstod ändå. Utan bordsfläkt så kraschade datorn. Även om den bara idlade i windows.

Då märkte jag att PSUfläkten stod still. Jag vet inte vilken effekt ett överhettat PSU kan ha på resten av datorn, men jag kan tänka mig att den kan sabba en hel del.

Jag har testat att sätta in andra grafikkort i datorn, men problemen kvarstår bara eller så fungerar det bara ännu sämre.

CPU'n (AMD Athlon XP 2400+) verkar gå stadigt och fint på en runt 45 grader, den kan dock ha tagit stryk innan, då jag märkte att den ibland gick upp i nästan 80 grader.

Kan det vara något fel på moderkortet? (ASUS A7V8X (tror jag))

All hjälp är väldigt uppskattad!

MVH

Anders

Permalänk

Ja det verkar ju som om du har hittat två fel redan, grafikkortsfläkten och fläkten på nätaggregatet. Grafikkortsfläkten brukar bara påverka grafikkortet. Men nätaggregatets fläkt brukar bidra till luftflödet genom datorn. Har du få eller inga andra fläktar som kan skapa ett luftflöde genom chassit, lär du få väldigt höga chassitemperaturer. För höga temperaturer, särskilt under lång tid åldrar och kan förstöra CPU och andra komponenter. Har du ett överhettat nätaggregat kan du även få problem med nätaggregatets verkningsgrad och dess förmåga att leverera stabila spänningar och strömmar till moderkort, CPU och andra komponenter.

Ett hett tips är ju att byta fläkt i nätaggregatet alt. byta nätaggregat. (du kan ju kanske även köpa en extra chassifläkt för att få ned temperaturen i chassit)

Köper du bara lite nya fläktar blir det inte särskilt dyrt heller, kostar några hundra. (stäng igen chassit efter att du satt i nya fläktar, annars får du inte ordentliga luftströmmar i chassit)

Har du fortfarande problem efter att du fixat ordentlig ventilation i chassit finns risken att du har förstört någon komponent i datorn. Då blir det att felsöka komponent för komponent.

Visa signatur

~Pelle~