BIOS-problem med Gigabyte GA-K8N Pro-SLI och AMD X2 3800+

Permalänk

BIOS-problem med Gigabyte GA-K8N Pro-SLI och AMD X2 3800+

Jag tänkte jag skulle klocka upp min nya dator lite men det har varit lite si och så med framgångar

Jag har inte klockat nån dator förrut, men jag har läst en massa här på forumen och på lite andra forum om överklockning och speciellt då om AMD X2. Så nu tror jag att jag vet hur man ska göra på ett ungefär, problemet är dock att gigabytes bios inte verkar vilja låta mig göra det

På gigabytes hemsida kunde man ladda hem deras egna tweakprogram "EasyTune5" och med det så testade jag klocka upp FSB'n till 230MHz, när jag försökte på 240 så låste sig datorn och jag blev tvungen å starta om. Jag tänkte att det är nog bättre om jag ändrar i bios istället och provar mig fram där. Men så fort jag kommer över 210mhz fsb i bios så vill den inte boota, den kommer till "now overclocking cpu..." sen startar den om, jag testade ställna ner minneshastigheten till 100mhz,HT-multipeln till 3x och cpu-multi'n till 5x bara för å se så det inte var HT-hastigheten som inte fick komma över 1000mhz totalt, men det var samma problem iaf, stället jag högre än 210mhz fsb så vill den inte boota :/

Nu har väl jag förmodligen missat något eftersom i alla tester jag har läst om kortet så har folk fått upp det i mycket högre hastigheter, och dessutom så kom jag ju upp i 230fsb i windows, så den borde ju kunna boota med det också (jag kunde köra spuerpi i 230fsb till och med).

Min dator:
Gigabyte GA-K8N Pro-SLI
AMD X2 3800+
2x1GB G.SKILL HZ (kör dom i 3-3-3-8 1T)
Point of View GeForce 7800 GT

Hur ska jag göra?

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Jag har också ett gigabyte kort och jag kan inte heller komma nå högt med klockningen. Den bootar inte om jag går över 215 i FSB. Jag tycker att jag har testat allt som går men inget verkar funka.

Permalänk

hmm jadu det är ju riktigt mysko det här...

här är en till som har problem med exakt samma moderkort som mig, men det gäller nog inte bara GA-K8N Pro-SLI, och på samma sida är det folk med andra gigabytekort som har kommit upp i 270fsb (fattar inte ):

http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t10859.html

vad har du för kort?

Jag har pillat lite mera nu, datorn bootar i 215fsb, men bara var 3:e gång typ, men när den väl har bootat verkar den stabil. Processorn ska ju klara mycket mer och minnena ska också klara mycket mer.

I windows har jag därefter klockat upp fsb'n till 230 och kört superpi, jag har inte kört nått längre stresstest än, men jag ska spela lite Quake 4 nu ett tag så vi får se om den håller

Jag kom upp i 235mhz också, men sen fick jag en blåskärm när jag startade ett program hehe, och 240mhz blev det blåskräm direkt vid klockningen

I vilket fall som helst så är det ju mysko att man knappt kan boota i 215 när man kommer upp i 230 i windows. Och justja, jag drog ner HT-multipliern till 4x så inte HT skulle komma över 1000mhz.

Några bilder:
precis bootad med 215 fsb
höjt till 230 fsb med easytune
super pi med 230 fsb
höjt ytterliggare till 235 fsb

En annan grejj: efter man har klockat upp fsb'n med EasyTune5 så visar inte nvidia cpu-tempen längre, och A64Tweaker visar helt fel memory timings, så nått mysko håller gigabyte på med är väl nått fulhack i det där programmet Sen står det att minnena är på 2.5v i nvidia-programmet, men 2.6v i bios (kan inte ens sänka till 2.5v om jag skulle vilja). betyder det att nvidia visar fel, eller är det så att minnena bara får ut 2.5v av de 2.6 man skickar in?

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Ga-K8NF-9 heter mitt moderkort. Kan det vara så att vi helt enkelt har fått ett dåligt kort eller kanske en processor som inte klarar av att klockas så mycket? Men jag hoppas att det bara är någon inställning så att det går att fixa.

Permalänk

jadu... många andra med min processor har ju lyckats klocka upp den högt iaf, och mina minnen ska funka bra i höga hastigheter (dom är ju avsedda för 250mhz) så det måste ju vara nå tjaffs med moderkortet. Vetefan vad dom har ställt till med, i värsta fall får man väl köpa lyxvarianten GA-K8NXP-SLI men jag fattar inte varför det skulle gå bättre att klocka med det jämfört med mitt kort, det är ju i stort sett samma sak fast utan några extra sata-portar och en extra gigabit-lan port.

Jag får ta och köra på 230mhz windows-klockning så länge, det verkar funka, ska köra nått stresstest senare inatt, q4 funkade fint iaf

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Har du en länk till easytune5? Jag hittar det inte på hemsidan.

Permalänk

den ligger under drivers:

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/Driver/Driver_Li...

välj ditt moderkort i listan så får du upp alla drivers för det kortet - inklusive easytune som iofs inte är nån driver

EDIT: hmm ok det fanns ingen sån under drivers för ditt kort, men då finns det här istället: http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/Driver/Driver_GI...

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite med easytune nu och jag kommer också upp högre då. Jag kom upp i 240 i windows (testade inte högre) och körde superpi. Men om jag ändrar i bios så kommer jag inge högt alls precis som för dej. Undrar vad de beror på?

Permalänk

ja du ser... helt sjukt.

jag såg att det hade kommit en ny bios-version till mitt kort nu, verkar ha kommit till många av gigabytes kort, men inte hjälpte det nått, samma problem med att boota över 215mhz, dom hade dock ändrat layouten i bios så alternativen låg på mer lämpliga ställen. Men det är ju inte mycket tröst...

hade tänkte maila gigabyte och fråga varför det går så dåligt, jag gör nog det imorn kväll om ingen annan här inne har lyckats komma på nått tills dess, för det här verkar ju helt mysko.

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Skicka iväg ett mail du. Skriv här om du får något vettigt svar

Permalänk

Jag har exakt samma problem fast med ett Gigabyte GA-K8NF-9.. Kan kolla i easytune men där går det ju inte spara inställningarna :/

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nicklas87
Jag har exakt samma problem fast med ett Gigabyte GA-K8NF-9.. Kan kolla i easytune men där går det ju inte spara inställningarna :/

Då har du ju samma kort som jag då. Det går ju att stoppa på så att klockningen automatiskt sker när man kommer in i windows i easytune. Men det här är ett problem som gigabyte borde lösa tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Då har du ju samma kort som jag då. Det går ju att stoppa på så att klockningen automatiskt sker när man kommer in i windows i easytune. Men det här är ett problem som gigabyte borde lösa tycker jag.

mm visst borde dom det! Nu har jag skrivit en felrapport och skickat in till dem via deras supportsida, får se vad dom säger. Det kan ju bara inte vara normalt att det är såhär liksom...

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Har du fått något svar från Gigabyte än?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Har du fått något svar från Gigabyte än?

mm fick det idag, och det var ju inte mycket å ha

Citat:

Hi,
We can't give support on overclocking issues, since they can potentially damage your system and void your warranty, but this might be the answer to your question:

"The difference between overclocking in the bios and overclocking with software, is when you overclock in the bios, that overclock is running from the second you turn on the computer, all the way through start up and while running the machine.

When you overclock using software, your computers will be booting as its defaults or whatever you have it set to in the bios, the overclocking will be applied as the start-up items are loaded ie (if your overclocking using easytune5 then the overclock to your system will not be applied until that software has finished loading at startup) and that is how you are getting into windows without any problems when you are using the software to do it for you."

Best regards,
GIGABYTE Support SE

Däremot har jag testat lite mera själv och jag funderar på om det kan vara nForce4-kylningen som strular. Om man känner på den när datorn är oklockad och är idle så ligger tempen ändå på 60-70 grader (uppskattat).
Jag installerade speedfan idag och då hittade den på 3 sensorer på moderkortet som visar på 25, 29, 70 och 41 grader. Den där 70-graders-sensorn kan ju mycket väl vara något som sitter på nforce-chippet.

I alla fall så är ju den här tempen mycket hög, speciellt eftersom den inte ens anstränger sig, så problemet kan ju mycket väl ligga här. Jag ska försöka hitta på nån fläkt jag kan motera dit åvanför och kolla om det hjälper något, synd att grafikkortet sitter så illa till bara. Jag ska också fråga gigabyte vad dom säger om den här höga temperaturen på chippet.

I övrigt så var min datorn tydligen inte helt stabil på 230fsb, den räknade fel i superpi och prime efter ett tag när jag hade två prime och superpi igång samtidigt. I 225mhz så funkade det dock felfritt i lite drygt en timme.

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

När jag kollar i speedfan så ser jag också en temperatur som ligger på 69 grader. Kanske kan vara det som strular till det. Hoppas att du lyckas med monteringen av fläkten så vi ser om det är det som är problemet eller inte

Permalänk

hmm speedfan verkar inte visa rätt temperatur för nforce-chippet (om det nu är den sensorn som tempen motsvarar). Tempen står på 70 grader nu också men om man känner på den så verkar den vara 25-30 grader nu istället. Ska dock testa om man kan överklocka nå mer nu när den är sval...

...nä inte gick det nå bättre nu vill den inte ens starta på 210mhz, usch blir trött på det här

EDIT: OM nån fortfarande är intresserad av tempen så fick jag svar från gigabyte om detta för nån dag sen:

Citat:

Question:

The questions are about the temperatures of the nforce4 chipset.

When the computer is running at default clockspeed and is idle in windows the heatsink is still VERY warm. It feels like 60-70 degreees celcius. The computercase is sufficiently ventilated. Other temps are: cpu at 29 degrees, harddrive at 35 degrees, gpu at 50 degrees.

My questions:
1. Is this high temperature really healthy for the chip?
2. Could this high temperature cause any stability problems?
3. What idle-temp does the GA-K8NXP-SLI have on it's nforce4-chipset (since it has active cooling)?
4. What diffrences are there between GA-K8N Pro-SLI and GA-K8NXP-SLI apart from the obious ones (active chipset cooling, 4 extra sata ports and controller, dual power system, 1 exta gigabit lan connector and controller)?

Citat:

Answer:

Hi,
Sorry for the slow reply, I had to do some checking of this.

Around 70 degrees is normal for a passively cooled chipset. Temperatures up to 90 degrees should be no problem, so this should not be the reason for overclocking problems. Please note that the overclocking abilities of your system depends on the combination of components you have and there is no way to say how far you could overclock a certain motherboard. There might also be different results when you overclock from BIOS or if you use our EasyTune application.

An actively cooled chipset might be around 40 degrees, but you have the added noise and the possibility the chipset is destroyed if the fan fails which is why most people will prefer a solution without a fan.

4. The differences are mainly those you write. They have the same chipset etc and the difference would be the added SATA controllers, Dual Power System, LAN etc. Also it might be a difference between the amount of cables etc that is delivered with the motherboards.

Best regards,
GIGABYTE Support SE

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk

Jag har ett GA-K8N-SLI budgetvarianten och har inga problem med att bota eller liknande med överklockning..

Visa signatur

"Förövrigt anser jag att Cartago bör förintas"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebigcookie

Jag installerade speedfan idag och då hittade den på 3 sensorer på moderkortet som visar på 25, 29, 70 och 41 grader. Den där 70-graders-sensorn kan ju mycket väl vara något som sitter på nforce-chippet.

Den där 70 graders sensorn känner av din NB som blir ruskigt varm (Finger testat ftw Säkrast att testa själv dock känn med över delen av ett finger på kylflensen bränn dig inte bara ;);). )

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats hitta nån lösning till problemet att de inte går att bota när man klockar i bios?

Permalänk
Medlem

Flashat till nyaste BIOS? Löste liknande problem på Asus A8N-SLI Deluxe för många.

BTW: Är default vcore 1.35 på X2? Trevligt i såfall Vad är "normalt" att komma upp i med 1.35v på X2 3800+? Ni verkade ju ha läst på så ni vet kanske?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

thebigcookie hade väl testat att byta bioset men utan resultat så förmodligen hjälper inte det. Dessutom så måste man tydligen ha en floppy för att uppgradera bios vilket jag inte har i min burk Det kanske finns något annat sätt genom windows men det känns inte lika säkert. Men jag är rätt så sugen på att klocka processorn lite grann så nu undrar jag om någon vet ett bra program att klocka med i windows där inställningarna sparas till nästa boot, eller åteminstone så att man kan loada dom. Jag märkte att det inte funkade i Easytune även fast jag kryssade i "load last save on next boot"

Permalänk

jag kan bota med fsbn på 265 sedan tar det stopp precis som för er..

Visa signatur

"Förövrigt anser jag att Cartago bör förintas"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerofuria
jag kan bota med fsbn på 265 sedan tar det stopp precis som för er..

Men 265 var väl ganska högt ändå? Om jag kom så högt skulle jag inte klaga jag får problem strax efter 210..

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen ett K8N-SLI och har exakt samma problem... I windows kan jag klocka till 250 fsb utan problem men så fort jag försöker göra likadant i BIOS vill inte datorn boota. Har någon kommit på lösningen ännu?

Mitt gamla Gigabyte K8NS- Ultra 939 klockade 250 utan problem i BIOS...

Permalänk
Medlem

Har ni ändrat HTTbusen? Ställ den på typ 3 och testa och se fall den bootar i högre FSB.

Vad har ni för Vcore?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

HTT bussen är inställd på 4x (4x250=1000mHz) så det är inte problemet. Inte v-core heller. Det är det att datorn verkar inte hitta IDE och SATA sakerna när man startar datorn och har en FSB över 210-215. Den bara stannar precis innan IDE+SATA identifieringen i BIOS och startar sedan om.

Permalänk
Medlem

Ja det är helt klart något skumt med vissa gigabyte kort. Jag har testat allt som jag kan komma på, sänka minnen, htt,vcore,byta plats på sata disken, fixat med minnes timings och säkert lite annat som jag inte kommer på nu. Så förmodligen är det någon bugg eller nåt sånt. Det vore verkligen bra om det fanns någon lösning på detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeenArk
HTT bussen är inställd på 4x (4x250=1000mHz) så det är inte problemet. Inte v-core heller. Det är det att datorn verkar inte hitta IDE och SATA sakerna när man startar datorn och har en FSB över 210-215. Den bara stannar precis innan IDE+SATA identifieringen i BIOS och startar sedan om.

Jag har inte riktigt förstått hur man räknas HTTbussen, men iaf, när jag överklockade min A64 så fick jag köra med HTT på 3x när jag brände in mina minnen i 225. Om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Jag kan inte ändra htt bussen eller minnes devidern på mitt kort, vet någon hur man gör måste man byta bios eller dylikt..

Visa signatur

"Förövrigt anser jag att Cartago bör förintas"