Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
får man fråga hur ni har gjort med tändningen i era potatiskanoner, jag byggde en potatis pistol får nått år sen och den tänds med en vanlig liten sak från en tändare som ger små stötar. har funderat på att bygga en lite större variant men tändarsaken är då lite för svag .. =/

Jag gjorde så att jag svetsade fast tändstift-gängor i röret och skruvade dit ett tändstift, sedan koppla jag tändstiftet till en tändspole och från tändspolen, två (10m långa minst) kablar till ett bilbatteri (bara stötte till polerna)

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coccozz
Ifall jag inte missminner gäller väl vapenlagen endast allmän plats? Om killen/tjejen gör det hemma i lägenheten bryter han/hon väl inte mot någon lag? Dock är inte skolan så bra val av plats förutsatt att man inte har lärarens tillåtelse (då är det bara skylla ifrån sig om det nu inte skulle vara tillåtet och man blir påkommen av Konstapeln ).

Kul projekt, lycka till!

Jag har min lärares tillåtelse, han blev skitglad när jag berättade vad jag ville göra som projektarbete

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXXoreliten
Jag har min lärares tillåtelse, han blev skitglad när jag berättade vad jag ville göra som projektarbete

HAHA

Skön lärare

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Jag skickade ett mail till polismyndigheten för att höra om vad dom tycker om potatiskanoner och ifall dom anser dom som olagliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXXoreliten
Jag skickade ett mail till polismyndigheten för att höra om vad dom tycker om potatiskanoner och ifall dom anser dom som olagliga.

Det ska bli intresant

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaXXoreliten
Jag skickade ett mail till polismyndigheten för att höra om vad dom tycker om potatiskanoner och ifall dom anser dom som olagliga.

Hsssssch, tjalla inte nu utan genomför som planerat och lägg upp lite sköna bilder här och resultat hur långt de flög

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska se om jag hittar filmen där jag skjuter min granne i ryggen med min potatiskanon, blev ett jädra liv när jag visade den på swec förra gången :).

Hmm, hittade faktiskt min potatiskanon här-om-dagen, blir nog ut och skjuta lite äpplen imorgon

Permalänk

Även om jag verkade lite emot detta förut i tråden så visade jag nog en lite fel sida av mig...Jag undrar vart ni får tag på syre och acetylen, vet att jag kan få tag på rent syre på dykskolan i byn iof men inte acetylen.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Syre och acetylen används vid svetsning och borde kunna köpas av vanliga personer på tex svetsfirmor. Ett tips är att inte börja mixtra för mycket med dom två gaserna då dom tillsamans kan smälta Stål. Ska man använda scetylen och syrgas bör man nog ha ett ordentligt järnrör om man inte vill ha diverse plaströrssplitter i sig.

Permalänk
Medlem

Järnrör är ett måste, även hörselskydd =D

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

www.spudtech.com

Det där är riktiga kanoner

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallefriberg
Syre och acetylen används vid svetsning och borde kunna köpas av vanliga personer på tex svetsfirmor. Ett tips är att inte börja mixtra för mycket med dom två gaserna då dom tillsamans kan smälta Stål. Ska man använda scetylen och syrgas bör man nog ha ett ordentligt järnrör om man inte vill ha diverse plaströrssplitter i sig.

ett ordentligt järnrör samt någon del som är gjord som "säkring" så att det inte skulle råka explodera så man undviker att få tjocka järnsplitter i sig

Permalänk
Medlem

dom är olagliga.. jag och 2 polare åkte dit och det blev rättegång och hela köret..

olaga vapeninnehav och fara för annan lät det.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Får man e potatis eller en golfboll som i skallen som har flugit 500 m så e de slut.

Ännu mer kört om man får den i huvudet efter bara några meter... Iaf. om den har den utgångshastighet den lär få om allt funkar som det skall ;).
Sträckan utgör sällan faran, bara för det flugit 500m behöver det inte inneha en fasans massa kraft. Exempelvis kan du dö ganska hårt om mobiltelefonen ligger lös i bilen och träffar dig i skallen efter en flytur på dryga 3decimeter vid en krock i lite högre hastigheter.
Hursomhaver, det är mycket som spelar in och jag instämmer i det de andra sagt, använd med förnuft.
Tycker fortfarande det låter som ett kul projekt

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Acetylen funkar alldeles utmärkt, har inte sett någon i närheten så effektivt, jag och ett par polare lyckades skica iväg en potatisjävel nästan en halvmil

http://img486.imageshack.us/img486/8105/potatiskanon7me.jpg

Kör med acetylen/syre... rätt svårt att få till rätt blandning dock... prova dig fram där. Tryck i potatisen så att hela potatisen är i röret fast inte längre än så, håll för öronen och ta strömkablarna till tändspolen till ett bilbatteri!

Är det verkligen så svårt att få till rätt blandning? acetylen är väl explosift från 2% till 86% blandning i luften om jag inte minns fel från fysiken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
dom är olagliga.. jag och 2 polare åkte dit och det blev rättegång och hela köret..

olaga vapeninnehav och fara för annan lät det.

Vart var ni och skjöt på för ställen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Är det verkligen så svårt att få till rätt blandning? acetylen är väl explosift från 2% till 86% blandning i luften om jag inte minns fel från fysiken.

nej jag kan lova att det bara blir en svart rökpuff som kanske får potatisen att flyga 10m vid 86% acetylen... jag vet inte hur man blandar men på en höft så ca 40%acetylen och 60% syre...

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

låter ganska skoj, var kan man hitta ritningar på en sådan?
(någon simpel liten modell)

Visa signatur

AMD XP3200+ , Asus A7N8X-X, 512Mb minne, Geforce Fx5200 :(
hdd1: 80Gb hdd2: 120Gb

Permalänk
Inaktiv

Grymmt projekt, ja o en polare har försökt o bygga psudguns emd pvc rör, men de har oftast inte gått så bra vi har bara lyckats få iväg potatisen max 50 meter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Acetylen funkar alldeles utmärkt, har inte sett någon i närheten så effektivt, jag och ett par polare lyckades skica iväg en potatisjävel nästan en halvmil

http://imageshack.us]http://img486.imageshack.us/img486/8105/potatiskanon7me.jpg[/URL]

Kör med acetylen/syre... rätt svårt att få till rätt blandning dock... prova dig fram där. Tryck i potatisen så att hela potatisen är i röret fast inte längre än så, håll för öronen och ta strömkablarna till tändspolen till ett bilbatteri!

Jasså, man ska se upp för potatisar framöver?

En lite fråga bara... När man ger tändspolen spänning, blir det en konstant gnista i tändstiftet, eller nån pulserande variant?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

det blir konstant, om du inte använder rotor eller en cdi enhet kopplat till ett ems.... men om du inte vill lägga ut 20000kr på det räcker det med att nudda kablarna någon millisekund till batteripolerna... om du skulle hålle för länge bränner du spolen/stiftet

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

vapenlagen säger att ett effektbegränsat vapen drivs av antingen luft, fjäder eller CO2.

Anslagsenergin 4 meter från mynningen får ej överstiga 10Joule

allt som ej föler detta är licenspliktigt
och att få licens på en spudgun är omöjligt

en potatis på 20 gram färdandes i 100 meter per sekund ger 100 J (!)
färdas den 50 meter /s så ligger den på 25 J

mycket olagligt med andra ord...
dessutom är svartkrut olagligt...

Permalänk
Medlem

Bensin

Precis som en motor arbetat med bensin, 0,05% bensin och 99,5% luft, kräver att man vet vad man sysslar med dock.

Det enda du måste fixa är krutstubin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullzebub
vapenlagen säger att ett effektbegränsat vapen drivs av antingen luft, fjäder eller CO2.

Anslagsenergin 4 meter från mynningen får ej överstiga 10Joule

allt som ej föler detta är licenspliktigt
och att få licens på en spudgun är omöjligt

en potatis på 20 gram färdandes i 100 meter per sekund ger 100 J (!)
färdas den 50 meter /s så ligger den på 25 J

mycket olagligt med andra ord...
dessutom är svartkrut olagligt...

Svartkrut är fullt lagtligt och används aktivt av svartkrutskyttar runt om i landet, dock krävs tillstånd för att förvara det och man måste ha godkänd förvarning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullzebub
vapenlagen säger att ett effektbegränsat vapen drivs av antingen luft, fjäder eller CO2.

Om jag fattat detta rätt så gäller det då inte en potatiskanon med acetylen/syre som drivmedel eller gäller då effektlagen? kan tolkas olika!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Om jag fattat detta rätt så gäller det då inte en potatiskanon med acetylen/syre som drivmedel eller gäller då effektlagen? kan tolkas olika!

*suck* snälla människa tänk efter lite..

Är det lagligt att montera en motorsågsmotor på en skateboard och åka längt motorvägarna med?

Permalänk
Medlem

Ifall du har någon bonde i närheten kan du smygga ditt o se ifall han har lite konstgösel.. sen köper du bara disel ... där ska du se en smäll utan dess like

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Om jag fattat detta rätt så gäller det då inte en potatiskanon med acetylen/syre som drivmedel eller gäller då effektlagen? kan tolkas olika!

acetylen är varken luft , CO2 eller fjäder ... MAO licensbelagt.

om du vill chansa .. be my guest ...
men brott mot vapenlagen är inte så kul...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
det blir konstant, om du inte använder rotor eller en cdi enhet kopplat till ett ems.... men om du inte vill lägga ut 20000kr på det räcker det med att nudda kablarna någon millisekund till batteripolerna... om du skulle hålle för länge bränner du spolen/stiftet

Kanske räcker med en millisekund för det ändamålet, men nu var det inte potatiskanon jag tänkte på
Hur länge håller spolen och tändstiftet om man har på konstant?

En fråga till, var i Arvika avfyrar ni denna pjäs?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Se på Mythbusters avsnittet när de tillverkar en kycklingkanon

De använder sig dock av en kompressor om jag inte missminner mig.